Miksi puuttua toisten imetykseen?
En ole aikohin käynyt lukemassa näitä tarinoita, mutta nyt satunnaisena kävijänä luin tuon imetysvauhkoilija-ketjun osittain ja se kuvaa kyllä erittäin hyvin muutamia tämän palstan elämästä vieraantuneita kirjoittajia...Ymmärrän sen, että tuetaan, mutta en sitä että ahdistetaan, jos imetys ei kertakaikkiaan ota sujuakseen.Puhutaan mitä tahansa urbaanilegendaa, niin kaikilta imetys ei vaan suju, on erimuotoisia rintoja ja erilaisella temperametilla varustettuja vauvoja.Tiedän mistä puhun, koska itselläni on kaksi täysin erilaista vauvaa, toinen ei huolinut rintaa millään ja toinen oli heti kohdusta putkahdettuaan rinnassa kiinni.Ensimmäistä osittaisimetin 4 kk ja toista täysimetin 6 kk.Joskus tulee kieltämättä mieleen, että minkähänlaisia miehiä näillä imetysvouhkaajilla on, ehkä se kertoo jotakin sukupuolten välisestä tasa-arvosta, jos imetys on elämää tärkeämpi asia ;-)Hohhoijaa siskot rentoutukaa ja antakaa miehillennekin armoa..., Terveisin yli 35-vuotias mamma, jolla parisuhde kukoistaa ja jonka 8 kk vauva lopetti imemisen ihan itse ja kunnoitan hänen päätöstään ;-)
Kommentit (29)
Monet ystävistäni ja tutuista ovat antaneet korviketta vauvoillensa,mut ei mulle ole koskaan tullut mieleen alkaa kommentoimaan heidän valintaansa enkä edes kaikkien syitä tiedä miksi he eivät imetä.Mitäpä se mulle kuuluu ja en varmaan siitä tiedosta hyötyisi yhtään.En ymmärrä miks se niin hirveesti joitakin kiinnostaa...........
ovat sellaisia että korviketta antavat haukkuvat imetysvauhkoilijoita /-terroristeja jne. Tähän sitten imettäjät hyökkäävät aika ikävästi kimppuun, mutta toisaalta VÄLILLÄ ihan syystä.
Harvoin täällä minusta on imettäjien alotuksia korvikketta antavien äitien muka huonoudesta tms.
Tai en tiedä, onko tämä vain minun näkemykseni. Mutta joo, minulla on ystäväpiirissä sekä imettäviä ja ei-imettäviä, aikasin kiinteät alottaneita ja myöhään kiinteät alottaneita. Ihan samanarvosia ovat mulle.
Ole sinä se terroristi, niin minä olen sitten korvikefanaatikko :D
Mikäs juttu tuo nyt oli? Välillä vaikea ymmärtää letkautuksia, myönnän, sitä tosin en osaa varmaksi sanoa onko " vika" silloin lukijassa vai jossakin muualla..
Terv.eräs 30v 37v (oleellisia ilm.nuo nrot;)) miehensä kanssa 14v varsin onnellisesti yksissä ollut 2 pienokaisen äiti.
Hih..
Mutta tiesittekös, että oikeesti miehienkin nännit on luotu imettämiseen, eli kuinka epäonnistuneita imettäjiä ne sitten on :D
Totta puhuen en ole nähnyt täällä yhtäkään imettäjän aloittamaa keskustelua jossa he haukkuisivat korvikkeen antajia.. Hhmm..
Mieheni on ihana... Toivoisin häneltä enemmän apua kotitöissä mutta on niin paras isä lapsillemme että en viitsi nipottaa. Mieheni ymmärtää minua tosi hyvin ja sanoo että saan tehdä imetyksen ja muun kanssa juuri niin kuin haluan, hän tukee päätöstäni. Lapset ovat ihan isä-faneja, mutta eivät ehkä ekan vuoden aikana. Ekan vuoden aikana mies on vaihtanut vaippoja, kylvettänyt, pukenut jne. Vauvan heräilyt ovat olleet minun vastuullani, isompien hänen vastuullaan. Hänen töihin kuuluu kahden isommat iltapuhteet, iltasadut jne. Tarvittaessa olen päässyt myös vauvavuoden aikana ulos millon haluan, mies on sinne patistanutkin mutta itse ei ole mulla ollut suurempia haluja lähteä viihteelle.
Mies käy lasten kanssa uimassa/leffassa/leikkipaikoilla, menee joskus pikkumatkoille lasten kanssa. Hän oli esikoisen kanssa 2kk isyyslomalla, nyt kun asumme ulkomailla ei tämä valitettavasti ole ollut mahdollista pienempien kanssa. Hän rakastaa lapsiamme yli kaiken ja minua myös - ja sanoo sen joka päivä. Kun lapset menevät nukkumaan, meillä on yhteistä aikaa muutama tunti. Tuntuu että parisuhde vaan paranee lasten myötä. Minun imetys ei kyllä ole ollut mikään " issue" meidän suhteessa.
Nyt lapsemme ovat 6v, 2v ja 11kk ja teemme aina välillä vuoroöitä eli kumpi tahansa meistä saa mennä kellariin vierashuoneeseen nukkumaan jos tuntuu että tarvitsee koko yön unet.
Näin siis meillä =) Kent, joka ei kyllä tunne olevansa minkään sortin terroristi tai fanaatikko...
minusta sinä haastat riitaa... Ei kun mä en muista nähneeni, niin en muista, ei siinä ole mitään hmmmm:meilemistä. En ole väittänyt etteikö niin olisi, en vaan muista itse nähneeni. Olen ollut palstoilla kuitenkin about 5 vuotta. Ok, aihe vapaalla on paljon sellaisia, sitä en kiellä!
Kun lapset kasvaa niin tulee niin paljon muutakin ajateltavaa kun imetys. Mä en ikinä alota keskustelua imetyksestä kenenkään kanssa enkä edelleenkään tuomitse mitään muuta kuin sen että neuvola painostaa korvikkesiin ja kiinteisiin vaikka äiti ei tahdo.
En ole hirveästi näitä imetyskeskusteluja seurannut. Mutta muistan erään ketjun vajaan puolen vuoden takaa, jossa joku kysyi asiallisesti neuvoa siihen, miten osittaisimetys parhaiten toimisi (miten rytmi rakentuisi jne). Vastaukseksi sai useampia hyvin tiukkasanaisia kysymyksiä siitä, miksi haluaa osittaisimettää, kun äidinmaito " nyt vaan siis on parasta ravintoa vauvalle" .
Ilmeisesti ainakin täällä pääkaupungissa myös satunnaiset ohikulkijat ovat ihan livenä tiukkoja kommentaattoreita sekä niille, jotka eivät imetä ihan pientä vauvaa että puolestaan niille, jotka imettävät jonkun mielestä " liian isoa" vauvaa. Imetysnormit ovat melko tiukkoja ja niiden rikkomisesta rangaistaan säälittä.
Itse olen vanhempana sitä helposti syyllistyvää sorttia - syyllistyn jopa siitä, jos vaimo joskus yöllä käy laittamassa vänkyvälle lapselle pinnasänkyyn tutin suuhun, vaikka oli minun yövalvomisvuoroni. Saati, jos joku ulkopuolinen tulee kommentoimaan vanhemmoimistapojani.
Siksi yritän itse pitää jopa sellaiset " äidinmaitohan siis on parasta ravintoa" -kommentit itselläni ja uskoa, että jokainen tietää oman tilanteensa parhaiten. Useimmat meistä tuntevat ravintotieteelliset faktat ja imetysratkaisuun suuntaan tai toiseen on ihan muut syyt..
Meillä esimerkiksi paitsi fysiologiset ongelmat, lapsen koliikki ja vaimon migreeni, imetyksen lopettamiseen vaikutti myös se, että lapsen isä ei asu kanssamme ja pulloruokinta mahdollisti hänelle paljon tiiviimmän ja luottamuksellisemman suhteen rakentamisen lapseen alusta asti. (Meidänkö perheessä siis annettiin miehelle armoa..?)
Pointti siis on, että live and let live, suuntaan ja toiseen.. (koskee myös taaperoimettäjiä, kantoliinailijoita, imetystukilistalaisia, kaksikielisiä, perheitä, joissa isä jää vanhempainvapaalle, perheitä, joissa isä *ei* jää vanhempainvapaalle jne.. Kaikki ryhmiä, jotka joutuvat välillä irvailun ja hyökkäysten kohteeksi suunnalta tai toiselta..)
Rauhaa,
zel
Tuli vaan mieleen,kun kirjoitin alkuperäisen viestin, että jos toisten ihmisten tapaan ruokkia hänen oma lapsensa pitää puuttua niin omassa himassa ei ehkä ihan kaikki ole kondiksessa...Ei millään pahalla eikä hernettä nenään, mutta jos suhde omaan mieheen on tasapainoinen niin tuskin tulee mieleen alkaa neuvoa ketään imetysasioissakaan niin mustavalkoisesti.Usein vaan käytännössä olen nähnyt, että pirttihirmut ovat parhaimpia neuvomaan parisuhdeasioissa, niin siksi ehkä tässäkin.En ole ikinä tajunnut feminismiä ja välillä se tuntuu ulottavan lonkeronsa tähänkin asiaan.Elä ja anna toistenkin elää...
Menet ap aika pitkälle varsinaisesta aiheesta mikä oli ja on käsittääkseni juuri se imetys/imettämättömyys. Sehän näiden palstojen anti ja suola on että täällä tulee polemiikkiakin eri aiheista kuten nyt tämä imetys, vauvapalstalla kun olemme. Siitä on kenenkään turha vedellä mitään, kenties omia tarkoitusperiä palvelevia, johtopäätöksiä ja kuvitelmia jos ja kun porukka sitten kommentoi aiheeseen. Tulee mieleen jo vanhan vauva-palstan aikaiset kommentit joihin useammatkin välillä totesi että " parempi pitää läpensä kiinni jos ei aapeetä myötäile" viitaten siihen ettei täällä oikein suvaita vastakarvaan kommentteja saati sitä jos kritisoi vaikkapa nlan tätejä, jonkun äidin toimintaa tai jestas sentään lääkärin sanomisia.
No, tämä tästä, tällä erää;D
Nyt sä taas käsitit mut ihan väärin :D
Siis tosiaan, en ole kauaa tänne kirjoitellut muuta kuin satunnaisesti ja IHAN OIKEASTI en ole nähnyt YHTÄÄN imettäjien aloittamia paasauksia. Se hmmm oli vaan kun jäin sitä siinä miettimään :)
En haasta riitaa, pyydän anteeksi että viestistäni sai väärän käsityksen.
:)
Ei ollut tarkoitus loukata vakijäseniä, uskalsin salaisesti toivoa, että eivät osuisi tämän viestini kohdalle...Jaksan kyllä ihmetellä sitäkin, että vaikka täällä kävisi kahden vuoden välein niin aina samat nimimerkit kommentoi,hankkisitte elämän, kun tämä palsta näyttää olevan ainoa sisältö ;-)Hohhoijaa.
En tiedä muista " vakkarinikeistä" mutta itse käynyt palstalla viimeksi olisikohan ollut loppuvuodesta-05 jos ei sitäkin ennen.
Että sorry nyt kun ainakaan minä en sovi kuvailemiisi elämättömiin kirjoittelioihin:)
Ei tarvi pahotella...
Kirjotin vielä tonne toiseen ketjuun jos käyt lukasemassa. Myönnän, joskus mua vallan hävettää että olen hengaillut palstoilla viisi vuotta. On päiviä että olen täällä vähän koko ajan ja viikkoja etten ole ollenkaan. Mutta mulle tämä palsta on kyllä ihan terapiaa, myönnän, asun ulkomailla ja olen naimisissa ulkomaalaisen kanssa ja musta on ihanaa päästä pälättämään ja vaihtamaan ajatuksia omalla rakkaalla äidinkielelläni =)
Joskus mua huvittaa kauheasti koska mä uskon että jos tapaisin nämä äidit livenä niin varmaan tulisin tosi hyvin toimeen useimman kanssa ja kaikkien kanssa löytyis varmaan jotakin yhteistä.
ÖÖ, mutta siis tota parisuhdejuttua mä en ihan vielä tajunnut. Mitä siis sillä on tekemistä imettämisen tai ei-imettämisen kanssa... Tai täällä on ehkä niin päin että eräät miehet eivät anna imettää ettei tissit kärsi ja halut katoa.
Mä olen nähnyt mooonta kertaa tälläkin palstalla (tosin suurin osa noista aloituksista on aihe vapaa -palstalla, jossa ei tartte käyttää nimimerkkiä...) imetysterroristien aloituksia aiheesta: miksei äideille anneta tietoa/tukea/valistusta/neuvoja/apua/what ever imetyksen suhteen, ettei tarttisi imetystä lopetta itsekkäiden jne.jne syiden vuoksi.
jos äiti itse haluaa tukea ja neuvoa imetykseen. Monet äidit ovat myös olleet vihaisia siitä että heitä ei ole neuvottu imetyksessä jo odotusaikana, että he eivät ole saaneet tukea.
Jos joku pyytää apua ja tukea imetykseen niin takuulla annan sitä! Minusta imetysterrorismiksi voisi kutsua (jos tuota ikävää termiä on aivan pakko käytää) sellaista että joku pyytää apua pulloruokinnassa niin sitten hyökätään tuomitsemaan korvikkeen anto. Se on ikävää.
Mutta pointti noissa kirjoituksissa on yleensä se, että " voi voi kun noille äitiparoille ei anneta valistusta/neuvoja/ym. ja sitten ne lopettaa imetyksen puutteellisen tiedon perusteella. Huonoja äitejä kaikki tyyni" . Kärjistettynä tämä tietenkin.
Mutta voin sanoa, etten ole nähnyt mitään pienintäkään kannustusta imetyksen suhteen omalla kohdallani. Sairaalalla survoivat rintaani vauvan suuhun, siitä eteenpäin vaan ihmettelivät miksi haen lisämaitoa ennen kuin kätilö heille selitti miksei maito ehkä koskaan nouse, ainakaan ajoissa. Kotonakin yritimme jokaisella syötöllä ja poika aluksi imikin innokkaasti hetken aikaa, lopulta ei enää hetkeäkään. Kerroin neuvolassa kuinka olen päättänyt ja neuvolan täti sanoi että pääasia on se, että äiti ja lapsi voivat hyvin. Häneltä olisin voinut saada apua, mutta se oli liian myöhäistä. Vauva oppii sen, että pullosta saa helposti tissistä ei tule tippaakaan eikä se vie montaa päivää (meillä kokeiltiin melkein 2viikkoa).
Olen tyytyväinen tilanteeseemme, rakastan pientä poikaani yli kaiken ja haluan hänen parastaan vaikken imetäkkään. Ja ehkä juuri siksi en imetä, koska poika ei olisi ravintoa saanut.
Ulkopuolelta on helppo tuomita, varsinkin jos itse on onnistunut.
ja oikeestaan sattuman kautta esikoisen imetys rupes sujumaan kun tämä oli kuukauden ikänen. Ja minä olisin kaivannut paljon paljon apua mutta ainoa mitä hokivat sairaalassa ja neuvolassa oli että " kyllä se siitä" . Voi jessus, miten niin se siitä jos se ei kerran ollut siihen mennessäkään onnistunut.
Musta olis kiva jos jokainen ajattelisi itsensä ihan kunnolla toisen tilanteeseen. Olin ennen aika kärkäs arvostelemaan ei-imettäjiä kunnes jotenkin vasta tuli mieleen että miltä esim tuntuisi jos vauva vaikuttaisi koko ajan tyytymättömältä rinnalta, itkisi, tuntuisi että maitoa ei vaan tule. Olen ite sen verran hysteerinen että jos näin olisi ollut niin olisin varmaan aika nopsaan siirtynyt korvikkeeseen.
Esikoisen kanssa sain kyllä taistella imetyksestä, ei niin ettei maitoa olisi tullut mutta koko ekan kuukauden tyttö ei vaan ottanut rinnasta kiinni ja sain pumpata hänelle kaikki maidot. Mutta ei kukaan mulle sillon kertonut että kannattaa ensin pumpata vähän maitoa pois, että kannattaa kokeille kun vauva on uninen mutta hyvällä tuulella, että kannattaa tarjota rintaa usein. Nimittäin mulla varmaan vauva sai kärsiä nälästäkin ekat viikot kun ainoa imetystietoni oli tyyliin " vauvat syövät neljän tunnin välein" . Vauva oli tajuttoman nälkänen ja hysteerinen, rinnat niin täynnä maitoa että pieni suu ei saanut kiinni jne jne jne. Eikä mistään tullut apua.
Heather, joka varmaan kohta nimetään korviketerroristiksi ;0)!