2,5 v.n puheenkehitys
2,5 v.:n poikamme sanavarasto on kovasti vielä vähissä. Noin 10 sanaa. Lauseista ei tietoakaan. Haluaisin kuulla muiden myöhään puhumaan oppineiden lasten vanhempien kokemuksia.
Kommentit (6)
Meillä on tyttö 2v9kk ja myös puheenkehitys on ollut hidasta. Paljon on kyllä sanoja, mutta kirjaimia/tavuja on hukassa ja paljon ilmaisee paljon itseään " omilla sanoillaan" esim sana itku=byää koira=hau jne...
Neuvolaan olin pari kk sitten yhteydessä ja neuvolantäti käski olla sen kummemmin huolehtimatta, koska tyttö ihan täysin puheen ymmärtää. Sitä paitsi paikkakuntamme puheterapeutti ei ota alle kolmivuotiaita " potilaakseen" .
Nyt tyttö aloitti päiväkodin kuun alussa ja toivon että muiden lasten seura auttaa puheenkehitykseen!!
Aloitti päiväkodin helmikuussa ja nyt puhuu jo pitkiä lauseita ja laulaa päiväkodissa opittuja lauluja. Viimeisten kuukausien aikana on puhe kehittynyt tosi paljon. Kesäkuussa täyttää kolme. Niin meillä kaksikielinen perhe, joka saattaa osin myöhästyttää tuota puheenkehitystä. Päiväkodissa sanoivat, että puhe on ihan ikäistensä tasolla ja extrana vielä toinen kieli, jota puhuu isänsä kanssa...
puhuu lähinnä omilla sanoilla, niitä on varmaan noin20, selviä " oikeita" sanoja on n.10, enkä ole mitenkään huolissaan.
Tärkeintä että minä ja läheiset ymmärrämme mitä hän tarkoittaa!
mutta elokuussa hän aloittaa(ihan suomalaisen) päiväkodin ja se vähän jännittää, kun meidän kotikieli on venäjä, että miten hän tulee pärjäämään siellä....
ja 2-vuotis neuvolassa meille sanottiin , että 2.5-vuotiaana hänen pitäisi osata jo 400 sanaa! Jaa, saa nähdä! soitellaan sitten syksylla neuvolaa, ja terveydenhoitaja sitten päättää , että onko pojan osaaminen riittävää, vai lähettääkö hänet puheterapeutille.... Onko muille kerrottu tälläistä?
hieman ihmetyttää, että eikö ne vaadi vähän liikoja noin pieneltä?
mutta mutta,kaipa ne tietää...
on syytä huolestua, jos puheen ymmärtämisessä on aukkoja. toimiiko kontakti. onko leikkitoiminnassa jumiutumista. onko tarkkaamaton. meillä edellä mainittuja ongelmia ja lapsi onkin jo seurannassa.
pojallamme ikää 2.2v.
ja samaa sanoisin kuin moni muukin - kiinnitä huomiota siihen, ymmärtääkö puhetta ja miten kommunikoi sinuun ja muihin päin ilman sanoja (eleet, osoittamiset jne.)
Meidän tyttöllä oli hurjan paha 2v uhma eikä mitään purkutapaa omille ajatuksilleen ennen kuin eräs erityislastentarhanopettaja ehdotti tukiviittomien käyttämistä. Helpotti hurjasti ja nopeasti. Ja samalla sitten todistettiin, että tyttö ymmärtää kyllä puhetta. Itse olen ne viittomat hakenut netistä ja hyvin pärjättiin 4kk ennen kuin puheterapia alkoi. Siis ihan simppeleistä sanoista aloitettiin ja vähitellen, että pystyi kertomaan kun on nälkä/jano/kylmä.
Innostuin taas tukiviittomista, mutta älä säikähdä turhaan. Haluan vain painottaa, että jos vaikka puhe on myöhässä, se varmaankin tulee omalla ajallaan ja sitä odotellessa on monia muita tapoja kommunikoida. Viittomat auttoivat meitä. Kysy apua neuvolasta/päiväkodista ja luota omaan itseesi lapsesi parhaana asiantuntijana!
Meillä myös 2,5 v tyttö jolta on nyt vasta alkanut tulla sanoja. Myös n. 10 selvää sanaa. Neuvolassa sanottiin, ole huoleti, kun lalpsi ymmärtää hyvin puhetta. Ymmärtääkö teidän lapsi hyvin ? Jos ymmärtää niin tuskin on syytä huoleen. Miten neuvola reagoi teillä ? Meillä laitetaan lähete puheterapiaan 2,5 vuotiaana, eli sitä odotellaan.
Miten teidän poju jokelteli vauvana ? Meillä jokeltelu oli lähes olematonta joka jo ennusti myöhäistä puheenkehitysta.
Juuri viimeviikolla olin kuopuksen kanssa neuvolassa ja otin puheeksi tämän esikoisen puheenoppimisen. Hän tosiaan sanoi vaan että ei syytä huoleen, jotkut lapset alkavat puhumaan lähellä 3 ikävuotta.
Tiedän että asia on vaikea, ainakin minulle. Ystävillä on paljon lapsia, nuorempiakin, jotka jo puhuvat.