Muilla tällasia kokemuksia leikkipuistoissa?
Oon jotenkin ihan ihmeissään mitä tapahtui ja tällasiako vanhemmat nykyään ovat? Surullista...
Olin alle 1v lapsemme kanssa puistossa, jossa on vain yksi vauvakeinu. Lapsi ei vielä kävele, joten käydään puistossa nimenomaan keinumassa eikä viivytä kauaa, eli toisin sanoen emme omi keinua pitkäksi aikaa.
Puistossa tämä kyseinen keinu oli varattu ja puuhasimme muuta ja odotimme, että keinu vapautuu. Lapsi tietenkin meni koko ajan keinun luo ja pyysi "kiikkuukiikkuu".
Keinua keinuttava äiti sanoi lapselleen, että päästetäänkö vauva keinumaan, annetaan muillekin vuoro kun ollaan jo keinuttu pitkään ja kohta lähdetään syömään. Sanoin, ettei tarvitse hoputtaa meidän takia ja kiitin paljon. Minusta tosi reilu teko ja lapsikin oli kasvatettu ymmärtämään ettei hän ole ainut lapsi puistossa.
Lapsi ja äiti lähti ja sanoin omalleni, että jee nyt me päästään! Oltiin ihan keinun vieressä ja nostin lasta keinuun, kunnes läheltä liukumäestä juoksee isompi lapsi keinuun ja kiipeää siihen itse ennen kuin sain omaa lastani istumaan. Sanoin nätisti lapselle että oltiin keinuun jonossa ja saadaanko keinua vähän aikaa, me ei keinuta kauan. Sen lapsen äiti tuli perässä ja kuuli ihan varmasti mitä sanoin lapselle/puoliksi sille äidille, koska tiedän hänen kuulevan. Tämä äiti kuitenkin kailotti että ahaa nyt mennään sitten keinumaan! Ja alkoi antaa vauhtia. Ei edes katsonut minuun päin. Jotenkin jäädyin, koska tämä oli uusi tilanne minulle.
Nyt te kokeneet leikkipuisto mammat teinkö mä oikein/väärin?! Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Omasta lapsuudesta muistan, että oli tollanen "jonotussysteemi", eli jos joku siinä vieressä oottelee, niin hänellekin täytyy tarjota vuoroa.
Itse en ainakaan päästäisi lastani etuilemaan noin...
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Yhtä laillahan tämä toinen äiti ja lapsi olivat keinun vapautimista odottaneet.
Ei puistossa ole mitään varaussysteemeitä ja jonoja leikkivälineisiin sen kummemmin. Ole ensi kerralla nopeampi.
No mutta jos huomaat, että joku on nostamassa vauvaansa keinuun ja isompi lapsesi juoksee siihen väliin, niin antaisitko mennä?
Minusta teki tuo äiti väärin, että ei ojentanut lastaan sen verran, että olisi sanonut että keinuun taitaa nyt ensin mennä joku muu.
Ehkä tuo toinenkin lapsi jonotti keinuun, mutta sen aikana leikki muissa laitteissa.
Olitte jonossa vai hieman kauempana?
Ei kyllä ole mitään varaussysteemejä, nopeet syö hitaat. Eri asia jos selvästi seisoo keinun vieressä jonottamassa niin silloin törkeää etuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei puistossa ole mitään varaussysteemeitä ja jonoja leikkivälineisiin sen kummemmin. Ole ensi kerralla nopeampi.
Tietenkin varmasti olivat, mutta mulla oli lapseni sylissä ja olin just tyrkkäämässä sen jalkoja keinuun, niin toinen lapsi nappas keinun jalkojen alta ja kiipes siihen. Äiti tuli perässä eikä sanonut mitään.
Ap
Kuinka kauan sulla se nostaminen keinuun kestää, jos toinen ehtii liukumäestä saakka juosta sinne ja vielä kiivetä keinuun itse ilman aikuista????!
Ette tainneet kuitenkaan varsinaisesti jonossa olla.... varaamisia ei tunneta.
Kahden äiti kirjoitti:
Ei kyllä ole mitään varaussysteemejä, nopeet syö hitaat. Eri asia jos selvästi seisoo keinun vieressä jonottamassa niin silloin törkeää etuilla.
Me seistiin ihan vieressä ja lapsella oli jalat jo melkein keinussa.
Ei siinä mitään varsinaista jonoa tietenkään ollut, mutta oltiin selkeesti siihen menossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kahden äiti kirjoitti:
Me seistiin ihan vieressä ja lapsella oli jalat jo melkein keinussa.
Ei siinä mitään varsinaista jonoa tietenkään ollut, mutta oltiin selkeesti siihen menossa.
Ap
Ok. No ei ole tavallista kyllä tuollainen. En ole koskaan törmännyt. Sit pitää vaan pitää puoliaan ja ottaa keinu takaisin ennenkuin toinen ehtii siihen kiivetä ja sanoa tiukasti että nyt oli meidän vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan sulla se nostaminen keinuun kestää, jos toinen ehtii liukumäestä saakka juosta sinne ja vielä kiivetä keinuun itse ilman aikuista????!
Ette tainneet kuitenkaan varsinaisesti jonossa olla.... varaamisia ei tunneta.
Puiston pienempien puolella on kaikki vempeleet aika tiiviisti. Alotuksessa kerroin jo että nimenomaan jonotettiin keinuun pääsyä ihan keinun vieressä kun rupattelin sen lähtöä tekevän äidin kanssa.
Varaamista ei tietenkään ole leikkipuistoissa, mutta eikö jonotustakaan enää tunneta?
Ap
Oot törmänny perinteiseen mulkkuun vanhempaan. Niiden kanssa toimii, että pistät lapsen ruotuun (nostat pois keinusta) ja ne vetää herneet nenään. Niiden lapset kyllä on sellasta katseltavaa isompanakin, ettet halua varmasti olla missään tekemisissä. Suurin osa onneksi pelaa kyllä sun kanss yhteisillä säännöillä ja antaa pienemmillekkin leikkijöille tilaa.
Väärin teki tuo mamma. Valittettavasti aika yleistä. Inhottavaa! Oma lapsi on maailman napa -tyyppejä. Hyi.
Tuon toisen äidin tilanteessa oliisin sanonut lapselleni, että se on vauvojen keinu. Ja ehdottanut, että hän voisi mennä rengas- tai lautakeinuun? Nimittäin jos lapsi osaa jo itse kiivetä vauvakeinuun, osaa hän keinua "isojen" keinussakin, ihan varmasti. Ja vaikka ei osaisikaan, olisi korkea aika alkaa opettelemaan. Joskus olen ollut tilanteessakin, jossa lapseni halusi nimenomaan vauvakeinuun, vaikka osasi jo keinua niissä muissakin keinuissa, ja vauvakeinuihin oli monta pienempää lasta jonottamassa. Olin silloin tiukkana, että jätetään ne vauvakeinut nyt vauvoille, ja mennään me "isojen" keinuun.
Se oli siis vauvakeinu? Oliko siinä toinen keinu vieressä? Tavallinen keinu? Kuulosti toinen lapsi, joka juoksee paikalle, niin isolta että varmasti olisi äitinsä avustuksella voinut istua tavallisessa keinussakin. Joka tapauksessa, olisi pitänyt äidin sanoa lapselleen että odotetaan vielä hetki.
Tervetuloa vanhemmuuteen. Kohtasit ensimmäistä kertaa lapsen, jota itse mielessäni kutsuisin kurittomaksi kakaraksi. Tulet näkemään heitä kaikkialla, joten kasvata itsellesi hieman itsevarmuutta että tulevaisuudessa saat sanottua mitä pitää. Ja itse toivon todellakin, että useampi vanhempi avaisi suunsa, myös ja varsinkin silloin kun omat lapseni törttöilevät (ovat pian siinä iässä etten aina ole mukana kun ulkoilevat).
Minusta ärsyttävintä on, kun lapsen annetaan etuilla, ottaa kädestä tai töniä. Varsinkin pienempien lasten vanhemmat ei tunnu joko tajuavan tai sitten uskaltavan kiukkujen pelossa sanoa, että ei oteta toiselta kädestä. Myöskään lupaa ei opeteta kysymään, että saako toisen leluilla leikkiä.
Näitä lapsia on sitten tosiaan kaikkialla: leikkipuistoissa, uimahalleissa ja kylpylöissä, kaupoissa jne. Ja itse kyllä ohjaan möys muiden lapsia toimimaan oikein, pelkäämättä yhtään, mitä minusta ajatellaan.
Viimeksi kun olin kaupassa ja minulla oli pienempi lapsi ostoskärryjen istuinosassa, kärryjeni eteen syöksyi täysin arvaamatta noin kolmevuotias poika. Säikähdin ja samalla ärsyynnyin että ei ole todellista, lapsi juoksi ja syöksyi melkein alle ihan tahallaan. Olin varmasti paheksuvan näköinen, sillä tämän lapsen äiti ylimielisenä kommentoi vain, että "odotahan kun omasikin vähän kasvaa". Vastasin siihen, että isommat lapseni eivät juokse päättöminä toisten eteen, eikä tule juoksemaan tämäkään. Tiedän, että olisin voinut vain kävellä pois, mutta ärsytti. Poika olisi voinut tönäistä kärryn kumoon.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vanhemmuuteen. Kohtasit ensimmäistä kertaa lapsen, jota itse mielessäni kutsuisin kurittomaksi kakaraksi. Tulet näkemään heitä kaikkialla, joten kasvata itsellesi hieman itsevarmuutta että tulevaisuudessa saat sanottua mitä pitää. Ja itse toivon todellakin, että useampi vanhempi avaisi suunsa, myös ja varsinkin silloin kun omat lapseni törttöilevät (ovat pian siinä iässä etten aina ole mukana kun ulkoilevat).
Minusta ärsyttävintä on, kun lapsen annetaan etuilla, ottaa kädestä tai töniä. Varsinkin pienempien lasten vanhemmat ei tunnu joko tajuavan tai sitten uskaltavan kiukkujen pelossa sanoa, että ei oteta toiselta kädestä. Myöskään lupaa ei opeteta kysymään, että saako toisen leluilla leikkiä.
Näitä lapsia on sitten tosiaan kaikkialla: leikkipuistoissa, uimahalleissa ja kylpylöissä, kaupoissa jne. Ja itse kyllä ohjaan möys muiden lapsia toimimaan oikein, pelkäämättä yhtään, mitä minusta ajatellaan.
Viimeksi kun olin kaupassa ja minulla oli pienempi lapsi ostoskärryjen istuinosassa, kärryjeni eteen syöksyi täysin arvaamatta noin kolmevuotias poika. Säikähdin ja samalla ärsyynnyin että ei ole todellista, lapsi juoksi ja syöksyi melkein alle ihan tahallaan. Olin varmasti paheksuvan näköinen, sillä tämän lapsen äiti ylimielisenä kommentoi vain, että "odotahan kun omasikin vähän kasvaa". Vastasin siihen, että isommat lapseni eivät juokse päättöminä toisten eteen, eikä tule juoksemaan tämäkään. Tiedän, että olisin voinut vain kävellä pois, mutta ärsytti. Poika olisi voinut tönäistä kärryn kumoon.
Pitäiskö sun kuitenkin vähän relata..
Vierailija kirjoitti:
"Ihan tahallaan"? Kyttäsi asemissaan, tähtäsi ja teki siis sellaisen syöksyloikan sun vaunujen eteen? Kolmivuotiaalla voi olla paljon vauhtia ja vauhtiin nähden liian vähän harkintaa, vaikka vanhempi tekisi parhaansa rauhoittaakseen lasta. Toki tuon toisen äidin olisi ollut fiksuinta vaan hakea lapsi pois ja pahoitella tilannetta. Voin vaan kuvitella, että sillä on kuitenkin menneet defenssit päälle kun oot sitä nenänvarttasi pitkin paheksunut. Itse asiassa koko sun tarinas herättää vähän huvittavan mielikuvan: pikkulapsi käyttäytyy niinkuin noin pienet lapset joskus käyttäytyvät ja mammat sitten kärryjensä takaa kilvan mulkoilevat ja nokittelevat toisiaan. Jos tän sais sellaisella luontodokumenttimaisella selostuksella vielä, vaikutelma olisi täydellinen.
Miksi et sanonut sille ekalle äidille, että kiitos, meidän Minttu keinuu mielellään samantien, jos mahdollista. Ja sitten ipana keinumaan.
Siis täähän on selvä tapaus. Olit vasta nostamassa vauvaasi keinuun, jolloin tämä toinen lapsi & äiti tulkitsi että olet nostamassa vauvaa POIS keinusta. Kaukaa ja nopeasti vilkaistuna ei välttämättä hoksaa, että olittekin menossa ettekä poistumassa keinusta. Tuskin siis tajusi tämä mamma tehneensä mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Tuon toisen äidin tilanteessa oliisin sanonut lapselleni, että se on vauvojen keinu. Ja ehdottanut, että hän voisi mennä rengas- tai lautakeinuun? Nimittäin jos lapsi osaa jo itse kiivetä vauvakeinuun, osaa hän keinua "isojen" keinussakin, ihan varmasti. Ja vaikka ei osaisikaan, olisi korkea aika alkaa opettelemaan. Joskus olen ollut tilanteessakin, jossa lapseni halusi nimenomaan vauvakeinuun, vaikka osasi jo keinua niissä muissakin keinuissa, ja vauvakeinuihin oli monta pienempää lasta jonottamassa. Olin silloin tiukkana, että jätetään ne vauvakeinut nyt vauvoille, ja mennään me "isojen" keinuun.
Komppi tälle, vauvakeinut jättäisin tosiaan vauvoille.
Vierailija kirjoitti:
Siis täähän on selvä tapaus. Olit vasta nostamassa vauvaasi keinuun, jolloin tämä toinen lapsi & äiti tulkitsi että olet nostamassa vauvaa POIS keinusta. Kaukaa ja nopeasti vilkaistuna ei välttämättä hoksaa, että olittekin menossa ettekä poistumassa keinusta. Tuskin siis tajusi tämä mamma tehneensä mitään väärää.
Ai vaikka sanoin, että oltiin menossa, voidaanko keinua hetki, vauva ei kauaa jaksa keinua. Mitä epäselvää tuossa on?