Kannattaako jatkaa korkeakouluopintoja, jos opintomenestys on korkeintaan keskinkertainen?
Mitä sellaisilla papereilla tekee? Ei varmaan pääse minnekään töihin? :(
(En kaipaa nyt mitään "miksi huono menestys"-kommentteja, kiitos.)
Kertokaa te, joilla huonommat paperit, kokemuksistanne.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Opinnot kiinnostavat kyllä, mutta osa kursseista on mulle tosi haastavia ts. vaikeita. Olen omasta mielestäni omalla alallani kyllä. ap
kannattaa jatkaa jos kerran ala tuntuu omalta. Totta kai työhakemukseen liitetään todistukset, mutta loppujen lopuksi on tärkeää, että sinulla on se tutkinto, ei se, millaisia arvosanoja olet saanut. Opskelu voi sitä paitsi alkaa tunua helpommalta jossain vaiheessa, kun tietosi karttuvat ja laajenevat. Olisiko sinulla mahdollisuus pyytää opinnoissa pidemmällä olevalta opiskelijalta "tukiopetusta" vaikeisiin asioihin?
Hmmmh. Mitähän alaa mahdat opiskella ja missä? Jos opiskelet yliopistossa, niin ei siellä vitosia noin vain tipu, eikä nelosiakaan. Monella kurssilla juuri kukaan ei ole saanut edes nelosta, vaan enimmäkseen hylsy - 1. Kakkonen on ollut jo aika hyvä. Että sinänsä joltain firmalta naurettavaa väittää, että kolmosen paperit olisivat huonot, koska yliopistossa niidenkin eteen joutuu tekemään ihan hemskutisti töitä. Tietty voi riippua alasta ja opettajistakin.
Kävin lukion (keskiarvo 8) jälkeen kauppiksen ja sitten myöhemmin jatkoin opintojani ihan toisella alalla yliopistossa. No yliopisto-opinnot menivät ihan hyvin, kunnes sitten olin kolme kesää työharjoittelijana kyseisellä alalla. Silloin tajusin, ettei minusta sittenkään ole niihin hommiin. Liian stressaavaa ja liian paljon vastuuta, jota pääkoppani ei kestäisi. Valmistuin hyvin arvosanoin, mutta päätin kuitenkin unohtaa koko alan. Nykyinen työpaikkani vastaa noita kauppisopintoja. Pidän paljon työstäni ja ei ole stressiä ja huolta, ja palkkakin on oikein hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Opinnot kiinnostavat kyllä, mutta osa kursseista on mulle tosi haastavia ts. vaikeita. Olen omasta mielestäni omalla alallani kyllä. ap
Tietysti korkeakouluopinnot ovat vaikeita ja haastavia. Sen takia se on korkeakoulu. Sitä se on. :)
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukion (keskiarvo 8) jälkeen kauppiksen ja sitten myöhemmin jatkoin opintojani ihan toisella alalla yliopistossa. No yliopisto-opinnot menivät ihan hyvin, kunnes sitten olin kolme kesää työharjoittelijana kyseisellä alalla. Silloin tajusin, ettei minusta sittenkään ole niihin hommiin. Liian stressaavaa ja liian paljon vastuuta, jota pääkoppani ei kestäisi. Valmistuin hyvin arvosanoin, mutta päätin kuitenkin unohtaa koko alan. Nykyinen työpaikkani vastaa noita kauppisopintoja. Pidän paljon työstäni ja ei ole stressiä ja huolta, ja palkkakin on oikein hyvä.
Kävitkö siis kauppaoppilaitoksen vai kauppakorkean? Olen huomannut, että monet puhuvat kauppiksesta tarkoittaen eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan välitä arvosanoista. Pelkkien ykkösten rivin kanssa kannattaa tietty itse alasta riippuen miettiä miten pätevä ja osaava sitä on, mutta esim kolmonenhan on hyvä.
Niin, arvosteluasteikkohan on 1-3 että 3 on kyllä enemmän kuin hyvä. 2 on hyvä.
Kuule kukaan ei kysy arvosanojasi. Ne kysyy oletko valmistunut. OLETKO VALMISTUNUT. Tämä on se tärkeä kohta, ja jos tämän vaihtoehtona on keskeyttämine, niin se on todella paha. (Eri asia ne onnekkaat esim. tekniikan opiskelijat, jotka viedään opintojen viimeisinä vuosina suoraan vakityöpaikkoihin kovilla palkoilla; mutta tämä ei ole alasi?)
Ihan totta. Suurimpaan osaan työpaikoista laitat ansioluettelon (CV), ja siinä lukee
xxx lukio 2012
xxx Yliopisto se ja se maisteri 2017
KUKAAN EI KYSY ARVOSANOJA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan välitä arvosanoista. Pelkkien ykkösten rivin kanssa kannattaa tietty itse alasta riippuen miettiä miten pätevä ja osaava sitä on, mutta esim kolmonenhan on hyvä.
Niin, arvosteluasteikkohan on 1-3 että 3 on kyllä enemmän kuin hyvä. 2 on hyvä.
Arvosteluasteikko 1-5 taitaa olla yleisin nykyään. 3 = hyvä, 4 = kiitettävä, 5 = erinomainen
Vierailija kirjoitti:
Hmmmh. Mitähän alaa mahdat opiskella ja missä? Jos opiskelet yliopistossa, niin ei siellä vitosia noin vain tipu, eikä nelosiakaan. Monella kurssilla juuri kukaan ei ole saanut edes nelosta, vaan enimmäkseen hylsy - 1. Kakkonen on ollut jo aika hyvä. Että sinänsä joltain firmalta naurettavaa väittää, että kolmosen paperit olisivat huonot, koska yliopistossa niidenkin eteen joutuu tekemään ihan hemskutisti töitä. Tietty voi riippua alasta ja opettajistakin.
Minä opiskelen AMKssa ja voin sanoa että kolmosen papereihin ei kovin paljoa vaadita. Vitosia "tippuu" tosi helpolla, jos yhtään viitsii yrittää. Suurimmalla osalla kursseja opettajat käytännössä kertoo etukäteen mitä kokeessa tulevat kysymään ja mitä kannattaa osata.
Lisäksi usein annetaan "harjoittelukokeita" etukäteen ja niihin vastaukset. Sitten oikeassa kokeessa on samankaltaiset tehtävät, joissa vain jotain lähtöarvoja tai muuta on muutettu että joutuu tekemään uudelleen mutta idea on ihan sama.
Ja vaativammissa kokeissa on myös melko tavallista että kaikki materiaalit saa olla mukana. Eli käytännössä ulkoa ei tarvitse opetella juuri mitään ja jos on yhtään ideaa mitä tekee niin kolmonen on todella helppo saada. Jos on oppitunneilla ymmärtänyt ja osannut niin voi olla lähes 100% varma että vitonen tulee vaikkei kokeeseen erikseen valmistautuisi ollenkaan.
Ykkönen mielestäni tarkoittaa ettei osaa oikeastaan yhtään mitään eikä kykenisi työskentelemään asian parissa itsenäisesti.
Kauppaopiston. En kuitenkaan kadu noita yliopisto-opintoja. Oli oikein mukavat opiskeluvuodet. Tulin vaan siihen tulokseen, että työ on liian vaativaa käytännössä minulle. Opiskelu voi olla suht helppoa, mutta käytäntö on sitten eri asia, kun sitä vastuuta pitää alkaa ottaa suurista projekteista.
Vierailija kirjoitti:
Kauppaopiston. En kuitenkaan kadu noita yliopisto-opintoja. Oli oikein mukavat opiskeluvuodet. Tulin vaan siihen tulokseen, että työ on liian vaativaa käytännössä minulle. Opiskelu voi olla suht helppoa, mutta käytäntö on sitten eri asia, kun sitä vastuuta pitää alkaa ottaa suurista projekteista.
Pääaineestani sain 4/5, lisäksi oli kolme sivuainetta, joista kahdesta sain 4/5 ja yhdestä 5/5. Paperilla kaikki hyvin, mutta käytännön hommiin pää ei vaan kestänyt.
kylmä tosiasia tosiaan on, että suurin osa opsielijoista on aina keskimääräisiä. Heillä menee ihan hyvin, myös tulevaisuudessa. Korkeakouluopinnoissa tulevalle työelämämenestykselle tärkeitä asioita on kaksi: 1) että valmistuu ja että valmistuu kohtuullisessa ajassa ja 2) että verkostoituu opintojen aikana mahdollisimman laajasti opiskelukavereihin, opettajiin ja harjoittelupaikkoihin, koska kaikki ovat tulevia työnantajan edustajia ja kollegoita.
Huomasit, että arvosanoilla ei ollut tässä mitään osaa. Arvosana pitää olla, mutta sillä ei ole väliä, mikä se on. Itse asiassa sekä valmistumista kohtuullisessa ajassa että verkostoitumista voi auttaa se, että arvosanat on keskinkertaisia.
Jos sitten aiot jatkaa yliopistossa, kuvio on kokonaan toinen, ja on selvää, että siinä mikään keskinkertainen ei toimi. Ainoa, mikä edeltä pätee, on valmistuminen. Verkostoituminen on myös tärkeää, mutta luonteeltaan erilaista ja paljon valikoivampaa. Arvosanoista joillain on väliä ja toisilla ei.