Mulla ei riitä töissä tekemistä kuin n.45 minuutiksi päivässä
Loppuajan teen omia hommia. Tänään ajattelin suunnitella lapsen syntymäpäiviä ja lukea yksiin pääsykokeisiin.
Työtehtäviä on pikkuhiljaa ripoteltu eri yksiköille ja se mitä mulla täällä on jäljellä työllistää kyllä kesällä sesonkiaikaan, mutta tähän aikaan vuodesta (oikeastaan 9kk vuodesta) ei ole todellakaan mitään tekemistä. Tai on jotain, mutta teen ne niin nopeasti, että pääosin vain pyörittelen peukaloita. Ne hommat mitä on, vaativat asiantuntemusta, niin sillä antavat mun täällä lusia ilmeisesti? Itse en enää kohta tiedä mistä mulle maksetaan. Ajatella, että raskaan työn tekijälle kuten siivoojalle maksetaan vähemmän kuin mulle tästä peukaloiden pyörittelystä.
Oon kysynyt lisähommia, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole. Tietyt hommat on keskitetty tietyille yksiköille.
Turhauttavaa. Mulla on yksi lapsi sairaana miehen kanssa kotona tällä hetkellä ja kyllä tuntuisi tärkeämmältä olla siellä nyt eikä täällä tuijottamassa seinää. Onneksi on sentään noita omia hommia...
Kommentit (50)
Mä en kestäis tollasessa duunissa montaakaan päivää. Itse jos ehdin 10min tauon päivässä pitää niin on luksusta. Työskentelen sosiaalialan ensiarviotiimissä
Miten olis jotkut online kurssit? Coursera?
Minäkin olin tuollaisessa työssä aiemmin tai työn alku oli mielenkiintoista kun laitoin tiettyjä prosesseja pystyyn, mutta loppu 1,5 vuotta oli tylsää kun hommat rullasi ja mun tehtävänä oli prosessien "valvominen". Eli hommaa ei ollut juuri nimeksikään. Kyselin lisätöitä, sain jotain pikkujuttuja mitkä oli nopeasti hoidettu alta pois. Pomolle oli tärkeintä pitää yllä isoa tiimiä, joka kävi alitehoilla.
Pyörittelin peukaloita aikani ja lähdin sutimaan - pää ei enää kestänyt olla jouten. Ja kaikki tämä vielä hirmu liksalla. Tehokkuus huipussaan 😂😂
DI
Olisko etätyöt mahdollista?
Kyllä muakin turhauttaisi tuollainen turhanpanttina oleminen, tuntuu kuin että aika menisi vielä enemmän hukkaan kuin että jos olisi edes jotain tekemistä. No, saa sentään rahaa.
Mullakin on töissä hiljasempia päiviä, mutta en pysty keskittymään esim. lukemiseen, koska linjalle saattaa ilmestyä milloin vain asiakas. Jos olisi ap:n tilanne, niin varmaankin sitten lukisin, kirjoittaisin, katselisin elokuvia ja tv-sarjoja, pienesti kuntoilisin....
Katosko mun viesti johonkin..? Joka tapauksessa kerroin, että suoritin juuri ruotsin kertauskurssin ja nyt oon alkanut lukea viron kieltä. Joku kun kyseli, voisinko suorittaa joitain online-kursseja.. ap
Mulla aika samanlainen tilanne. Tämä on tätä vuodesta toiseen. Työ on sellaista, johon tarvitaan vankka kokemus ja tietous, ja tiettyinä aikoina on kiirettä, mutta pääasiassa ei. On päiviä, jolloin ei ole mitään työhön liittyvää tekemistä. Olenkin miettinyt miten voisin hyödyntää tämän luppoajan järjevästi enkä roikkua av:lla päivästä toiseen.
Etätyöpäiviä olen pitänyt joskus tarvittaessa, mm. jos on pitänyt viedä lapsi lääkäriin keskellä päivää tms. Pomoni suhtautuminen etätöihin on kuitenkin nihkeä ja hän jostain syystä myöntää luvan etätöille vain silloin, kun minulle voi osoittaa jotain kotona tehtäviä töitä, joista on siis näyttöä jälkeenpäin. Ymmärrän tämän toki (etäpäivä ei ole lomapäivä), mutta täällä toimistolla istuessani pomo ei kuitenkaan kiinnitä mitään huomiota siihen, mitä päivän aikana teen, jos ylipäänsä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta tuossa varmaan on se, ettei tiedä onko se irtisanomispäivä tänään, ensi viikolla vai ensi kuussa.
Itseasiassa mua jopa vähän ihmetyttää etteivät ole vielä tajunneet. ap
Yt:itä ei järjestetä yksittäisten henkilöiden takia, sillä touhu on kallista ja altistaa riskeille (sairauspoissaolojen mahdollinen lisääntyminen, henkilöstön stressaantuminen ja tärkeiden henkilöiden omaehtoisen lähtemisen riski ym.)
Pikkufirmoissa menettely on oikein kevyt, ap ei maininnut henkilöstön määrää.
Totta. Ap: tapauksessa firma on luultavasti sellainen, että se työllistää säännöllisesti vähintään yli 20 hlöä, eli kuuluu yt:iden piiriin. Luulen niin siksi, että ep kirjoittaa eri yksiköistä + minifirmalla pomo mitä luultavammin olisi tietoinen jokaisen työtilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta tuossa varmaan on se, ettei tiedä onko se irtisanomispäivä tänään, ensi viikolla vai ensi kuussa.
Itseasiassa mua jopa vähän ihmetyttää etteivät ole vielä tajunneet. ap
Yt:itä ei järjestetä yksittäisten henkilöiden takia, sillä touhu on kallista ja altistaa riskeille (sairauspoissaolojen mahdollinen lisääntyminen, henkilöstön stressaantuminen ja tärkeiden henkilöiden omaehtoisen lähtemisen riski ym.)
Pikkufirmoissa menettely on oikein kevyt, ap ei maininnut henkilöstön määrää.
Totta. Ap: tapauksessa firma on luultavasti sellainen, että se työllistää säännöllisesti vähintään yli 20 hlöä, eli kuuluu yt:iden piiriin. Luulen niin siksi, että ep kirjoittaa eri yksiköistä + minifirmalla pomo mitä luultavammin olisi tietoinen jokaisen työtilanteesta.
Jep. Firma työllistää lähes 1000 henkilöä ja toimii myös ulkomailla. ap
Toimin asiantuntijana. En tiedä olenko vain nopea vai onko mulla liian vähän töitä. Kun saan homman teen sen yleensä heti tehokkaasti, koska olen mielissään että saan tekemistä. Sitten selaan vauvapalstaa 3 päivää :D Pitkästi piti käydä kouluja että voi lusmuta päivät. Kyllä se silti olisi vaan kivempaa olla töissä missä olisi tasaiseen tahtiin töitä eikä näin paljon vapaa-aikaa.. tai sitten pitää rueta vähemmän tehokkaaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Toimin asiantuntijana. En tiedä olenko vain nopea vai onko mulla liian vähän töitä. Kun saan homman teen sen yleensä heti tehokkaasti, koska olen mielissään että saan tekemistä. Sitten selaan vauvapalstaa 3 päivää :D Pitkästi piti käydä kouluja että voi lusmuta päivät. Kyllä se silti olisi vaan kivempaa olla töissä missä olisi tasaiseen tahtiin töitä eikä näin paljon vapaa-aikaa.. tai sitten pitää rueta vähemmän tehokkaaksi :)
Etätöitä saan tehdä, mutta tuntuu luvallisemmalta lusmuta töissä kun tehdä tätä samaa selailua kotona... Vaan ketä kiinnostaa jos jää vapaa-aikaa,jos työt tulee kuitenkin tehtyä ajallaan.
Jos minulla olisi vastaavanlainen työ, niin ottaisin kaiken irti! Kävisin avoimen yliopiston verkkokursseja (kauppatieteitä), opiskelisin kieliä, opettelisin koodausta, opettelisin paremmin ohjelmistojen käyttöä (netissä on paljon ohjeita), lukisin eri tutkimusalojen julkaisuja jne. Minulla ei aika kävisi pitkäksi.
Olen äitiyslomalla samanlaisesta työstä. Kai palaan sinne, koska ei ainakaan tule stressiä perhe-elämän ja työn yhdistämisestä tällä menolla... Ellei tule boreoutia. Aluksi yritin olla oma-aloitteinen ja pyytää lisätehtäviä, mutta sitten huomasin, että siitä saa vain huonon maineen ja että esimiehelle on tärkeintä vain alaisten suuri mahdollinen määrä. Ja että moni muukaan ei tee mitään.
Alkaa mennä itsetunto kun oma osaaminen ei kehity ja ei ole pariin vuoteen saavuttanut yhtään mitään työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi vastaavanlainen työ, niin ottaisin kaiken irti! Kävisin avoimen yliopiston verkkokursseja (kauppatieteitä), opiskelisin kieliä, opettelisin koodausta, opettelisin paremmin ohjelmistojen käyttöä (netissä on paljon ohjeita), lukisin eri tutkimusalojen julkaisuja jne. Minulla ei aika kävisi pitkäksi.
Jep... mutta minun tylsässä työpaikassani on valvotaan tarkasti työntekijöiden netin käyttöä.
Minulla oli siivoustyö joka oli samankaltaista. Tuurasin kesälomalla olevaa siivoojaa ja koko toimistorakennus oli melkein tyhjä kun kaikki työntekijät lomalla. Ei mitään tekemistä. Taukotiloissa saattoi kertyä päivässä pari roskaa sellaisiin isoihin 150litrsn jäteastioihin. Siivosin vessoja kunnolla jynssäten joka puolelta ajankuluksi. Tein muutakin vähän isompaa/tarkempaa siivousta. Rakennus oli jaettu alueisiin eri viikon päiville mutta ehdin tekemään maanantaina jo koko viikon työt.
Kyllä se odottelu että voi lähteä oli todella raskasta. Työpäivä menee mukavammin kun on tekemistä.
Mä oon ollut tuollaisissa kesätöissä ja voi luoja kun aika meni hitaasti. Tuntui että aivot ja kaikki järki valuu korvasta ulos. En olisi kestänyt sitä paria kuukautta pidempään.
Tuollaisessa tilanteessa saat loppujen lopuksi potkut. Ottavat siihen sesonkiluonteisesti jonkun opiskelijan tai jonkun, joka tekee jotain muuta hommaa täydellä teholla muun ajan.
Mun kaveri oli myös tuollaisessa hommassa. Kyse oli Venäjän viennistä. Hän oli sen asiantuntija. Välillä firmalla oli paljonkin vientiä ja välillä ei ollenkaan. Kaveri kyseli muitakin tehtäviä irtisanomista peläten, muttei niitä saanut. Sitten hänet irtisanottiin. Tämä oli ennen Venäjänbkauppapakotteita.
Mulla vähän sama juttu yhden työpaikan kanssa, Teen siis kolmea eri työtä.
Aluksi meinasin tulla hulluksi, mutta nykyään luen tai teen omia juttuja. Juon kupposen teetä ja verryttelen. Vaikka tätä kyseistä työtä on vaan pari päivää viikossa, tarvitsen sen vähän rahan (joka on kyllä iso määrä tunteihin verrattuna) eikä tällä hetkellä ole ketään joka voisi ottaa paikkani.
Sitten taas kahdessa muussa työssä jossa käyn (ja joista maksetaan todella vähän) minulla ei meinaa olla aikaa edes 5min taukoon päivän aikana, ja vieläpä semmoisia hommia että kuka vaan vois tehdä, niin täytyy olla koko ajan menossa mukana täysillä että saa sitten pitää ne työpaikat. Niinä päivinä kun on oikein fyysisesti ja psyykkisesti stressaavaa kyllä tekis mieli vaan istua ja katsoa tyhjyyteen.
Vaikka aika voi käydä pitkätksi kun "ei voi tehdä mitään", kyllä se stressin voittaa. Nauti rahasta ja opiskele kun vielä voit, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa tilanteessa ole järkevintä alkaa katselemaan uutta työpaikkaa pikkuhiljaa. Loppujen lopuksi on joku organisaatiouudistus kuitenkin tulossa ja sitten voi olla ikävämpi tilanne. Suosittelen silti nauttimaan niin kauan kuin sitä kestää.
Sen ajatuksen kanssa oon vähän ristiriitaisissa aatoksissa. Toisaalta tällä hetkellä tää on aivan ihanteellinen työpaikka, koska on niin hyvin aikaa lukea niihin pääsykokeisiin. Sitten toisaalta mietin myös sitä, että jos pääsen opiskelemaan (tarkoitus opiskella työn ohessa), niin voisin tässä työpaikassa tehdä koulutehtäviä ja lukea työaikana.
Muuten yksi syy siihen, miksi täällä edelleen saan aikaani kuluttaa on se, että varsinainen esimies on satojen kilometrien päässä ja samoin mun palkka tulee eri yksikön kautta. En siis maksa mitään tälle yksikölle, jossa istun. Pomo ei tiedä asian todellista tilaa eikä tämän yksikön johtajaa kiinnosta (koska olen hänelle tavallaan ilmainen työntekijä). ap
Kuulostaa sinun kannaltasi ihan unelmatilanteelta. Eli nauti niin kauan kun voit! Jos tulee kenkää, niin sitten vaan jatkat opintoja.
.
ei ole unelmatilanne, vaan ihan kauhean kuormittavaa. itsekin olen ollut tuollaisessa työpaikassa. On todella kamalaa yrittää keksiä itse itselleen tekemistä, joka edes jossain määrin sivuaisi varsinaisia työtehtäviä ja aika ei meinaa millään kulua. Ainakin minua vaivasi myös syyllisyyden tunne, kun sitten tein omia asioitani työajalla. Lisäksi omanarvontunto on koetuksella, kun tyhjän panttina joutuu istumaan.
Kuulostaa sinun kannaltasi ihan unelmatilanteelta. Eli nauti niin kauan kun voit! Jos tulee kenkää, niin sitten vaan jatkat opintoja.