Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö huolestua koulun uimaopetuksesta, pakottamista..

Vierailija
07.04.2017 |

Lapsella ollut nyt uintia koulussa ja kertoi sitten kotona, että siellä oli opettaja viimeksi pakottanut sellaiseen syvään altaaseen (hyppyallas, syvyys about 4 metriä) sekä yhden uimataidottoman lapsen että yhden, joka pelkäsi niin että itki. Oma lapsi ei siis ollut kumpikaan näistä.
Kyselin vanhemmalta lapseltani sitten, oliko samaa ollut hänellä alemmilla luokilla ja kuulemma rehtorin uimatunneilla ei ollut, mutta yhden opettajan tunneilla oli pakotettu. Kyseessä siis sama koulu mutta eri opettaja.
Oma lapsi pelkää nyt uimatunteja ja mä mietin pääni puhki, että pitäisikö tähän puuttua vaikkei kohdistunut omaan lapseen. Koulun kanssa olen joutunut selvittelemään aiemmin muuta turvallisuusasiaa vanhempainyhdistyksen edustajana, joten en nyt haluaisi taas joutua napit vastakkain kun pelkään että se voi vaikuttaa omien lasten kohteluun opettajien taholta. En siis halua leimaantua hankalaksi.
Mun olisi mahdollista pitää lapsi seuraava uimakerta kotona ja sitten uintia on vasta ensi vuonna, tosin opettaja kai pysyy samana..
Onko tällainen pakottaminen ok tai yleistäkin?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et halua leimautua hankalaksi? Lopeta muiden miellyttäminen ja sano mielipiteesi suoraan opettajalle. Jos se ei auta, niin yhteys rehtoriin. Jos sekään ei auta, niin sivistystoimen johtajaan.

Vierailija
22/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok. Uusi pedagogiigga vaan on sellaista, että uinninopettamiseen sovellettuna heitetään uimataidoton altaaseen ja sanotaan etsi oma tyylisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama meininki oli 2000-luvun alkupuolella, kun olin itse ala-asteella. Olen edelleen aika arka vedessä ja varsinkin aallokkoisessa meressä uiminen on mulle ihan no no enkä ole ikinä, ihan oikeasti koskaan hypännyt laiturik tai altaan päästä veteen, siitä sentään pääsin tärinäitkupelolla luistamaan koulun uinneissa. Lähes joka uintikerralla sain useamman kerran vettä nenään, mitä inhosin suunnattomasti ja pari kertaa meinasin itse hukkua ja yhden kerran hukuttaa luokkakaverin. Esimerkiksi kun pakotettiin harjoittelemaan toisen pelastamista juurikin siellä syvässä altaassa, vaikka sanoin monta kertaa, että en jaksa uida yhdellä kädellä vetäen toista perässä ja vielä valvoa samalla, että hänellä pysyy pää pinnalla niin ei muuta kuin sinne vaan harjoittelemaan, sitten vasta ope uskoi kun mä juuri ja juuri pysyin pinnalla ja upotin samalla kaveria pinnan alle...

Vierailija
24/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani on koulun uimatunneilla ollut aina uimaseuran ohjaajat/valmentajat opettamassa. Oma opettaja ei ole opettanut uimista. On kyllä ollut mukana valvomassa. Toisilla paikkakunnilla tilanne voi olla toinen.

Itseäni opetti myös ala-asteella joku muu kuin oma opettaja. Yläasteella tunnit piti oma liikanope, koska uintitaitoa ei silloin enää opeteta. Pistää vain oppilaat uimaan tiettyä matkaa jne. ja valvoo porukkaa altaan reunalla.

Pakottaminen ei ole kyllä hyvä juttu. Toki pelkoja pitää yrittää lievittää jne. mutta voimakas pakottaminen ei tähän auta.

Vierailija
25/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ongelmana on, etteivät huoltajat ole ajoissa opettaneet lastaan uimaan. Nyt he ovat koulussa pahasti jäljessä.

Vierailija
26/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ongelmana on, etteivät huoltajat ole ajoissa opettaneet lastaan uimaan. Nyt he ovat koulussa pahasti jäljessä.

Oman lapseni kaverilla on laaja-alainen oppimishäiriö. Ei hän oppinut uimaan vaikka äitinsä on jumppari ja kävivät hallilla joka viikko. Oma kuopukseni ei pahasti ole viime aikoina uinut koska lääkäri kielsi häneltä sukeltelun korvatulehdusten takia...

Vierailija
27/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakottaminen ei ole koskaan ok, ei missään asiassa. Minä ehkä kysyisin asiasta koululta.

Saako räyhäävän lapsen pakottaa ulos luokasta? Saako tappelevat lapset pakottaa lopettamaan tappelun? Saako ketään pakottaa tekemään läksynsä.

Taidat olla sitä "ei oo pakko ellei haluu" -sukupolvea...

Vierailija
28/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapseni kaverilla on laaja-alainen oppimishäiriö. Ei hän oppinut uimaan vaikka äitinsä on jumppari ja kävivät hallilla joka viikko. Oma kuopukseni ei pahasti ole viime aikoina uinut koska lääkäri kielsi häneltä sukeltelun korvatulehdusten takia...

Aina löytyy joku ihme selittäjä joka ketjuun, joka luulee että hänen yksittäistapauksensa jotenkin rikkoo koko säännön.

Vierailija
29/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakottaminen ei ole koskaan ok, ei missään asiassa. Minä ehkä kysyisin asiasta koululta.

Saako räyhäävän lapsen pakottaa ulos luokasta? Saako tappelevat lapset pakottaa lopettamaan tappelun? Saako ketään pakottaa tekemään läksynsä.

Räyhäävää laata ei saa pakottaa ulos luokasta ellei ulkona ole hänelle valvojaa.

Muutenkin pakko on opettamiskeinona huono.

Vierailija
30/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina löytyy joku ihme selittäjä joka ketjuun, joka luulee että hänen yksittäistapauksensa jotenkin rikkoo koko säännön.

Niin. Otat vaan tavallisen 20 oppilaan koululuokan nikn sieltä neljännes on juuri niitä joilla on hyvä selitys.

Vierailija
31/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räyhäävää laata ei saa pakottaa ulos luokasta ellei ulkona ole hänelle valvojaa.

Muutenkin pakko on opettamiskeinona huono.

Kahdesta muusta esimerkistäni olit ilmeisesti samaa mieltä, koska sinulla ei ollut niihin mitään sanottavaa. Kolmannestakin olet sitä mieltä, että saa pakottaa ulos luokasta jos ulkona on valvoja. 

Kuten arvasinkin, kun vähän pakotettiin sinut miettimääm asiaa kantasi liudentui. 

Vierailija
32/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuisin kyllä. Pelkäsin itse uimatunteja peruskoulussa, koska pelkäsin aina, että minut pakotetaan syvään altaaseen. Minua ei koskaan pakotettu. Olin uimataidoton.

Olen edelleen uimataidoton. Mutta en usko, että pakottaminen olisi johtanut parempaan lopputulokseen. Pelkään veden varaan joutumista ja hukkumista. Tiedän itsekin, ettei tämä ole ihan normaalia, mutta ihmisillä on erilaisia rajoitteita ja fobioita, ja tämä on minun.

Joo, mutta olen siis samaa mieltä useimpien aiempien kommentoijien kanssa ja heiltä tuli hyviä neuvoja, miten edetä asiassa (esim. yhteyden ottaminen pakotettujen lasten vanhempiin).

Vierailija
33/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, jos kyseessä olisi oma lapsi, olisin jo soittanut. Mutta nyt, kun on tavallaan sivussa, on kynnys puuttua isompi, varsinkin kun tuntuu että on jo siinä ja siinä että onko leimmantumassa hankalaksi vanhemmaksi, josta taas sitten lapsi voi kärsiä..

ap

Toi on niin väärä asenne. Et sä voi katsoa vierestä kun muita kiusataan, lapsia varsinkaan, ja vaieta! Pelkästään siksi että pelkäät oman maineesi puolesta, tai oman lapsesi. Tuo on just sitä vanhempien itsekkyyttä, josta ei paljon puhuta: kunhan ei minun lasta kiusata, niin en sekaannu vaikka muita kiusataan. 

Mulla ei ole väärä asenne. Koulussa on ollut isoja ongelmia, joihin on oltu haluttomia puuttumaan, sisäilmaongelmaa ym. Mä olen soittanut koko hiton kaupungin kaikki päälliköt ja muut tahot läpi, jaksanut vääntää ja selvittää kunnes asiaan on vihdoin saatu korjauksia. Suurin osa vanhemmista on istunu takamuksellaan ja valittanut, mutta mihinkään ei olla oltu valmiita, ei edes tulemaan paikalle kun asioista kokoustetaan. Valittaa kyllä osataan mutta sit odotetaan tumput suorana et "joku" hoitaa asian, se "joku" on ollut minä ja muutama muu aktiivinen vanhempi. Kaiken tän olen tehnyt ilman palkkaa ja varmasti leimaantunut todella hankalaksi. Kyseessä oli kuitenki kaikkien lasten terveyss, jonka vuoksi päätin olla se "joku" joka asioihin jaksaa puuttua.

Kaiken tämän jälkeen mä en koe olevani velvollinen enää muiden puolesta asioita automaattisesti selvittelemään, varsinkin kun en tosiaan mahda olla koulussa kovin suosittu henkilökunnan keskuudessa ongelmien esiin tuomisen ja selvittämisen jälkeen.

Soitin kuitenkin uimahallille ja kyselin kuka koulun uimaopetuksesta vastaa ja että tällainen tilanne on ollut. Kuulemma kouluilla on hallin puolelta uimaopettaja joka ohjaa osan uinnista ja oma ope sit osan. He ei pitäneet ihan suoraan oikeana tuollaista pakottamista, mutta toisaalta sanoivat että "vahvaa rohkaisemista" on joskus tarpeen käyttää. Hankala tilanne, koska musta tuolainen pakottaminen ei tosiaan lisää rohkeutta vaan on väärin. Mutta toisaalta, jos uimahalli ja koulu molemmat toteaa sen välillä olevan tarpeellista, ei siinä mahda mun vikinät asiasta mitään auttaa, ikävä kyllä.

ap

Vierailija
34/37 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä sain -70-luvulla ihan asiallista uimaopetusta peräkykän uimahallissa. Opettajat olivat silloinkin vain valvojan roolissa ja uimaope erikseen.

Vierailija
35/37 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen ketjua kommentteja varten.

Vierailija
36/37 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä kyylävanhempia.

Uskotte sokeasti omaa kullannuppuanne, puututte opettajan työhön ja vielä toisten lasten asioihin.

Eikö teillä ole töitä? Kotitöitä? Laskujen maksamista? Harrastuksia?

Vierailija
37/37 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat uskovat joukolla ap:n provon.

Kohta koko av-mammakööri on lyllertämässä uimahalliin valvomaan opettajan opetusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän