Laulujen sanat, joita ette voi sietää?
Tuli mieleen, kun kuuntelin viikon suosituksia Spotifystä. Muutamassa muuten ihan ok, biisissä on yksi tietty kohta, joka nostaa joka kerta niskakarvat pystyyn.
Johnny Cashin "God's gonna cut you down"  ärsyttää ihan sikana seuraava pätkä:
"Well my goodness gracious let me tell you the news"
Jotenkin tuo tyyli laulaa tuo kohta on jotenkin puistattava. En tiedä miksi. 
Toinen on biisistä "Home - Edward Sharpe and The Magnetic Zeros"
Alkaa ärsyttämään kun se mies laulaa:
"Well, holy moly me oh my
You’re the apple of my eye"
Ihan susipaskat biisit ovat asia erikseen, niistä en jaksa edes ärsyyntyä, mutta esimerkiksi näistä kohdista saan melkein fyysistä ällötystä vaikka muuten biiseistä tykkäänkin. :D
Onko muilla samanlaisia?
Kommentit (552)
Antti tuisku:
Kun sinut löydän
Teen sinne pöydän
Tsiigatkaa,joku heittää paskaa seinään
hyvä bore,paha tsumba taivaaseen.
jotain tippuu,jotain tarttuu tapettiin..
Clifters ja Hyvä bore...
Ei voisi olla kauheempaa biisii
Jukka Kuoppamäen "Pieni mies."
Olen inhonnut aina, oikea sovinismin listaykkönen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Pikkuveli-laulu mielestäni ihan ilmiselvästi tarkoittaa sitä, että se veli pysyisi sellaisena suloisena ja herkkänä eikä kovettaisi itseään kyyniseksi ja kylmäksi aikuiseksi.
Amen tälle. Ja tulee aina oma pikkuveli mieleen ja sydän menee sykkyrälle.
OT. Mun pikkuveli on iso korsto mies, ei ole ollut edes mikään ihan kiltti ja kunnollinen tapaus aikuisena, vaikka nyt 3-kymppisenä elääkin aika tasaista elämää. On mua 10 vuotta nuorempi. Aina kun kuulen tän biisin, näen oman pikkuveljen ihanana viattomana lapsena, hiukset hiestä sekaisin, polvet ruvella, halaamassa mua ja höpöttämässä pikkulapsen juttuja. Tulee aina kyyneleet silmiin.
Paljonhan tän biisin tekstiä kuolinilmoituksissakin näkee enkä ihmettele. Mun mielestä hieno sanoitus.
Lauri Tähkältä, Yöltä tai Mambalta mitä tahansa.
Erinin biiseissä on ärsyttävän lapsellisia sanoituksia.
"Hei kuulkaa kaikki huutakaa hallelujaa! Mä tahdon, tahdon, tahdon sua rakastaa. Pieni morsiusneito huutaa äitiään, kaasot nenäliinaan pyyhkii silmiään. Ja niin vaan nyt mä oon se morsian."
"Jo-oo
Just noin
A-haa
Sä osaat!
Kyllä viisivuotiaan tytön pitää osata jo kiroilla
Reippaasti sanot nyt äidilles
Ettet aio
Edes tuu maistaa
Ja leikit hiekkalaatikon keskellä johtajaa
Opit siinä oikean asenteen
Veljes ottakoon syyt niskoilleen (sä osaat!)"
"Mitä hittoa?
On hymiöö, on sydämii, "oisko kreisii olla ystävii?
Koska nähtäis, minne mentäis?
Kaikkee tehtäis silmät kii"
Wöök, wöök
Work, work, work, work, work, work
You see me I be work, work, work, work, work, work
You see me do me dirt, dirt, dirt, dirt, dirt, dirt
There's something 'bout that work, work, work, work, work, work
When you a gon' learn, learn, learn, learn, learn, learn
Me na care if me tired, tired, tired, tired, tired, tired
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauri Tähkän "..tulevana suvena sä olisit mun morsian.."
Minusta ihana biisi 🐥
Mä tykkään kanssa Lauri Tähkän Morsian -biisistä. Se on samalla hauska ja vähän haikea.
Ootteko kuunnellu sanoja muuten kuin kertsin kohdalta? Se lauluhan kertoo siitä, miten tyyppi on 16-vuotiaasta pitkälle aikuisikään rakastanut ja stalkannut tyttöä/ naista, jota ei koskaan saa(nut). Ja edelleen se vaan kyttää sen elämää ja haaveilee, vaikka nainen on ollut varattu jo iät ja ajat. Surullinen ja säälittävä on se biisi, kaukana hauskasta. Renkuttava musiikki vain saa sellaisen fiiliksen, että se olisi mukamas rento biisi.
Omia inhokkeja on vino pino, tässä muutama:
"Oven kiinni laitan ja katson eteiseen, naulakko sinne yksin jää" (Suurlähettiläät - Kun tänään lähden) Siis postiluukustako katsoo eteiseen, kun ovi on jo kiinni?
"Timantit on ikuisioooo, ooo-oooo oooo...." (Cheek) Vois ees yrittää lausua sanat oikein, kiitos.
"Why you gotta to be so rude, don´t you know I´m human too, why you gotta be so rude? I´m gonna marry her anyway..." (Magic - Rude) Ihan ihme biisi. Kysyy tyttären kättä ja sit aukoo koko biisin ajan, et ihan sama, mitä sanot, niin me vaik karataan naimisiin. Miksi kysyä, jos ei kuitenkaan vastaus miellytä, tai arvaa jo etukäteen, ettei kelpaa appivanhemmille. Ärsyttävä biisi kaikin puolin.Apua, tykkään vielä tuosta Kun tänään lähden-biisistä mutta nyt en voi enää ottaa tosissani tuon postiluukkutirkistelyn takia :D :D
Miten vaikeaa on ihmisten käsittää laulun sanoja? Ihan hyvin onnistuu yhtäaikaisesti oven laittaminen kiinni ja samalla katsoa sinne eteiseen. Missään ei sanota, että sitä naulakkoa katsottaisiin vasta sen jälkeen kun ovi on jo kiinni.
Kyl se vaan ensin laittaa oven kiinni ja sitten vasta katsoo eteiseen. Oishan se voinut muotoilla toisella tapaa, jotenkin et "katson vielä eteiseen ja oven suljen perässäin...." Jotkut sanoittajat tykkää jopa leikkiä sanajärjestyksellä, kuten Anni Sinnemäki sanoittaessaan Sinä lähdit pois -biisin: "Pensaiden kaikki laulavat linnut aamulla ennen seitsemää" kun oikea sanajärjestys olisi "Kaikki pensaiden linnut laulavat jo aamulla ennen seitsemää". Jos ei soinnu, vaihdetaan sanoja, kunnes sointuu, eikä ruveta muokkaamaan suomen kielioppia ihan miten tahansa. Muutenhan tuo UB:n biisi kertoo uskottavasti erosta, joten itse tarinassa ei ole vikaa.
t. Lyriikoihin erikoistunut kielipoliisi :D
Laulujen sanat, joita ette voi sietää?
sinua
minua
kantakahvilaan
juttu
Nämä nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauri Tähkän "..tulevana suvena sä olisit mun morsian.."
Minusta ihana biisi 🐥
Mä tykkään kanssa Lauri Tähkän Morsian -biisistä. Se on samalla hauska ja vähän haikea.
Ootteko kuunnellu sanoja muuten kuin kertsin kohdalta? Se lauluhan kertoo siitä, miten tyyppi on 16-vuotiaasta pitkälle aikuisikään rakastanut ja stalkannut tyttöä/ naista, jota ei koskaan saa(nut). Ja edelleen se vaan kyttää sen elämää ja haaveilee, vaikka nainen on ollut varattu jo iät ja ajat. Surullinen ja säälittävä on se biisi, kaukana hauskasta. Renkuttava musiikki vain saa sellaisen fiiliksen, että se olisi mukamas rento biisi.
Omia inhokkeja on vino pino, tässä muutama:
"Oven kiinni laitan ja katson eteiseen, naulakko sinne yksin jää" (Suurlähettiläät - Kun tänään lähden) Siis postiluukustako katsoo eteiseen, kun ovi on jo kiinni?
"Timantit on ikuisioooo, ooo-oooo oooo...." (Cheek) Vois ees yrittää lausua sanat oikein, kiitos.
"Why you gotta to be so rude, don´t you know I´m human too, why you gotta be so rude? I´m gonna marry her anyway..." (Magic - Rude) Ihan ihme biisi. Kysyy tyttären kättä ja sit aukoo koko biisin ajan, et ihan sama, mitä sanot, niin me vaik karataan naimisiin. Miksi kysyä, jos ei kuitenkaan vastaus miellytä, tai arvaa jo etukäteen, ettei kelpaa appivanhemmille. Ärsyttävä biisi kaikin puolin.Apua, tykkään vielä tuosta Kun tänään lähden-biisistä mutta nyt en voi enää ottaa tosissani tuon postiluukkutirkistelyn takia :D :D
Miten vaikeaa on ihmisten käsittää laulun sanoja? Ihan hyvin onnistuu yhtäaikaisesti oven laittaminen kiinni ja samalla katsoa sinne eteiseen. Missään ei sanota, että sitä naulakkoa katsottaisiin vasta sen jälkeen kun ovi on jo kiinni.
Kyl se vaan ensin laittaa oven kiinni ja sitten vasta katsoo eteiseen. Oishan se voinut muotoilla toisella tapaa, jotenkin et "katson vielä eteiseen ja oven suljen perässäin...." Jotkut sanoittajat tykkää jopa leikkiä sanajärjestyksellä, kuten Anni Sinnemäki sanoittaessaan Sinä lähdit pois -biisin: "Pensaiden kaikki laulavat linnut aamulla ennen seitsemää" kun oikea sanajärjestys olisi "Kaikki pensaiden linnut laulavat jo aamulla ennen seitsemää". Jos ei soinnu, vaihdetaan sanoja, kunnes sointuu, eikä ruveta muokkaamaan suomen kielioppia ihan miten tahansa. Muutenhan tuo UB:n biisi kertoo uskottavasti erosta, joten itse tarinassa ei ole vikaa.
t. Lyriikoihin erikoistunut kielipoliisi :D
Haloo - ikkunallinen ulko-ovi. ;-)))
Yksi lapsi sanoi virrestä " silmät luon ylös taivaaseen" että ajatteli aina, että virkkaa silmukoita taivaaseen asti. Silmä = silmukka, ko. murteessa.
Viikonloppuisä rasitti aikoinaan: aika ruikutus, kun ensin itse mokaa.
Oon viikonloppuisä minä vaan.....
Laulaja varmaan hengitti väärin ja rytmitti siksi laulun väärin, sillä luulin todella pitkään, että sanat on:
On viikonloppu, isä minä vaan!
(Eli menee tervehtimään omaa isäänsä ja valittaa sille omastakin pilalle menneessä parisuhteestaan lapsineen.)
Vierailija kirjoitti:
Hulluuden highway kappaleessa eniten ärsyttää se "Ja vegaanit tappelee siitä, että kuka täällä kehtaa syödä hedelmälihaa". En ole ikinä kuullut kenenkään tappelevan hedelmälihan syömisestä ja vaikka jotkut pari hullua niin tekiskin, niin onhan toi aikamoinen yleistys. Tuntuu vaan et ratsastetaan tällä nykyään kasvavalla vegaanivihalla, et jotkut saa aatella et "öhöhöö, onpas nasevasti sanottu, just tommosia tyhmiä ne vegaanit on!".
No, se onkin kärjistys, tehokeino. Ei lyriikoita kannata ottaa niin kirjaimellisesti, niissä voi olla kielikuvia, monenlaisia tehokeinoja, tarkoituksellista tai tarkoittamatontakin monitulkintaisuutta... Tähän ketjuun näin ihan yleisenä huomautuksena.
Mutta juu, tuon kohdan voi kyllä harmillisesti tajuta juurikin noin, varsinkin lihaanilasien läpi. Siinä on kuitenkin hieno ajatus takana: oli asia mikä tahansa (esim. vegaanius), ei vain pikkuseikkoihin takertumalla ja niistä tappelemalla saavuteta lopulta kuitenkaan niitä isoja harppauksia, joita hyvän asian puolesta olisi tehtävä. Parempi olisi, kun yhteisvoimin saataisiin parannettua maailmaa ns. isossa mittakaavassa, eli tässäkin tapauksessa niin, että ihmisistä suurin osa alkaisi kiinnittää huomiota syömistottumuksiinsa. Ei niin, että vegaanit ne vain jäävät tappelemaan keskenään siitä hedelmälihasta.
"Ja sä vihaat niin paljon sitä kuinka ääriajattelu lietsoo vihaa / ja vegaanit tappelee siitä, että kuka täällä kehtaa syödä hedelmälihaa"
Toisaalta myös jotkut vegaaneista sortuvat herkästi hyökkäämään muita ihmisiä kohtaan (koska tunteiden palo hyvän asian puolesta ja tahto vaikuttaa), ja sitten niille muille iskee defenssit päälle, useimmiten kun varmaan kuitenkin tunnetaan se jonkinasteinen pisto siellä sydämessä... Ja sitten sieltä suunnasta hyökätään - valitettavasti vain koko veganismia kohtaan ja ylipäätään kasvisruokaa kohtaan (koska onhan se nyt vaan helpompi ja kivempi jatkaa sitä syömistä niin kuin ennenkin). Ja noin, ääriajattelu onkin lietsonut vihaa ja saattanut aiheuttaa hyvälle asialle jopa enemmän hallaa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
hyvä bore,paha tsumba taivaaseen.
jotain tippuu,jotain tarttuu tapettiin..
Clifters ja Hyvä bore...
Ei voisi olla kauheempaa biisii
No mutta! Jaana Rinteen sekoiluista en ole koskaan pitänyt, mutta tuossa biisissä on osuvasti runoillut sanat. Mietipä lopputulosta, jos teini-ikäinen Jiri olisi pistetty itse kirjoittamaan lyriikat ko. biisiin! :D Hyvä bore.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Pikkuveli-laulu mielestäni ihan ilmiselvästi tarkoittaa sitä, että se veli pysyisi sellaisena suloisena ja herkkänä eikä kovettaisi itseään kyyniseksi ja kylmäksi aikuiseksi.
Amen tälle. Ja tulee aina oma pikkuveli mieleen ja sydän menee sykkyrälle.
OT. Mun pikkuveli on iso korsto mies, ei ole ollut edes mikään ihan kiltti ja kunnollinen tapaus aikuisena, vaikka nyt 3-kymppisenä elääkin aika tasaista elämää. On mua 10 vuotta nuorempi. Aina kun kuulen tän biisin, näen oman pikkuveljen ihanana viattomana lapsena, hiukset hiestä sekaisin, polvet ruvella, halaamassa mua ja höpöttämässä pikkulapsen juttuja. Tulee aina kyyneleet silmiin.
Paljonhan tän biisin tekstiä kuolinilmoituksissakin näkee enkä ihmettele. Mun mielestä hieno sanoitus.
Sanotaan, että toiveiden kanssa pitää olla varovainen: ne saattavat toteutua.
Kun oma veli tosiaan kuoli ja jäi "pysy aina pikkuveljenä... älä koskaan miehisty .... " niin laulun sanoitus muuttui äärimmäisen surulliseksi.
Mieti mitä toivot: toiveesi saattaa toteutua.
Tein sulle kotiviinin mansikoista vain, mansikoista, kirsikoista, rakkaus rinnassain...
Vierailija kirjoitti:
Jukka Kuoppamäen "Pieni mies."
Olen inhonnut aina, oikea sovinismin listaykkönen!
Mikäs tuossakin on vikana? Ei kai se nyt mitään sovinismia ole, jos laulu sattuu kertomaan pojasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkko Mannola - Maailman Paras Levy
Niin hyvän levyn sain, mä kullaltain. Sen soitan uudestaan mä aina vain.
Ensin on bassoa bombabombabom, Sitten on pienoa ramaramadingdang, Sitten on rumpua bamtsibamtsibam, Kaunista laulua ribbidibbidi, Oi kuinka on tuo levy verraton, se kerta kerran jälkeen paranee. Kuunnelkaapas vain bombababombabombobom. Toiset laulut siinä kalpenee. On huppu siinä sentään, ramaramaramaramramadingdang. Se suoraan hermoon hermoon riipaisee. Ensin on bassoa bombabombabom, Sitten on pienoa ramaramadingdang, Sitten on rumpua bamtsibamtsibam, Kaunista laulua ribbidibbidi, Oi kuinka on tuo levy verraton, se kerta kerran jälkeen paranee. Nyt on kohta tää gydigydigydigydigydigydishyy, Voiko olla mitää herkempää, Ja sanat laulun viimein rikkidikkiditiditididittii, muut laulut toiseks jää. Ensin on bassoa bombabombabom, Sitten on pienoa ramaramadingdang, Sitten on rumpua bamtsibamtsibam, Kaunista laulua ribbidibbidi, Voi kuinka on tuo levy verraton, se kertakerran jälkeen paranee, bamtsibamtsibam, ramaramadingdang, bamtsibamtsibam, ribbidibbidi, bamtsibamtsibam, ramaramadingdang, bamtsibamtsibam, ribbidibbidi, bamtsibamtsibam, ramaramadingdang, bamtsibamtsibam,
Mielipuolinen :D
Sain naurut jo pelkästään näiden lyriikoiden lukemisesta, mutta ai että putosin itse biisille. Kiitos päivän nauruista :D
Vierailija kirjoitti:
Erinin biiseissä on ärsyttävän lapsellisia sanoituksia.
"Hei kuulkaa kaikki huutakaa hallelujaa! Mä tahdon, tahdon, tahdon sua rakastaa. Pieni morsiusneito huutaa äitiään, kaasot nenäliinaan pyyhkii silmiään. Ja niin vaan nyt mä oon se morsian."
"Jo-oo
Just noin
A-haa
Sä osaat!Kyllä viisivuotiaan tytön pitää osata jo kiroilla
Reippaasti sanot nyt äidilles
Ettet aio
Edes tuu maistaa
Ja leikit hiekkalaatikon keskellä johtajaa
Opit siinä oikean asenteen
Veljes ottakoon syyt niskoilleen (sä osaat!)""Mitä hittoa?
On hymiöö, on sydämii, "oisko kreisii olla ystävii?
Koska nähtäis, minne mentäis?
Kaikkee tehtäis silmät kii"
Siis noiden kahden viimeksi mainitsemasihan nimenomaan kuuluu olla lapsellisia. "Sä osaat"-biisihän parodioi lasten kasvatusta ja "Ei taida tietää tyttö" -biisissä tuo kohta nimenomaan imitoi niitä miehen puhelimen hymiölirkutteluviestejä.
Vierailija kirjoitti:
Tää Ellinooran ja JVG:n sitä säät mitä tilaat. sitä SÄÄT???? Eikö se ole jumankauta sitä saat mitä tilaat? Miksi säät? Ei hemmetti että toi ärsyttää aina. Selittäkää jos tajuatte mitä tolla tarkoitetaan :D
Hehee googletin tän ite myös taannoin kun ihmettelin samaa :D Tämmönen löytyi:
http://www.radionova.fi/ohjelmat/radio-novan-aamu/a-139349
"- Olemme joskus heittäneet, että kuulostaapa hassulta, kun ”Sitä saat mitä tilaat” -sanonta sanotaankin ”Sitä säät mitä tilaat”, Brand aloittaa.
- Ehkä siinä on myös jotain sellaista, että Suomessa on tapana voivotella ilmoja. Jos tarpeeksi kauan toivoo, että vettä sataa, niin kyllä sitä sitten sataa. Tässä on mielentila, mitä ajamme takaa, räppäri jatkaa."
No nyt tuli eka biisi, josta minä tykkään. Ihan sen takia, että Marvin onnistuu laulamaan äänellä, josta tulee mieleen kiimainen kissa. Lisäksi ne taustatanssijanaiset siinä vanhassa videossa on älyttömän tyylikkäitä.