Vuokran maksaminen yksityiselle henkilölle on enemmän kuin perseestä. Sama kun heittäis rahat palamaan.
Vuokranantaja äsken sanoi että laittaa omakotitalonsa myyntiin, jossa siis oon vuokralla. Voi vittujen kevät! Tämä tapahtuu tosin vasta ensi kesänä ja tiedän kyllä että muutenkin on 6kk aikaa muuttaa koska olen asunut tässä jo vuosia.
Mutta aloin miettimään. Olen maksanut 5v ajan 600€/kk vuokraa, enkä edes p..rkele viihti ajatellakaan kuinka suuren summan se tekee 5v ajalta.
Mitä hyödyin tästä? Sain 5vuodeksi katon pään päälle ja sitten se on hei heiii, kiva kun kävit ja vielä kivempi ku lähit! Ja kiva kun maksoit mun ulkomaanmatkan, lainanlyhennykseni ja muuta paskaa maksamalla kivaa vuokraa!
Kaupungin asunnossa joskus asuessani ei vuokran maksaminen ärsyttänyt ollenkaan, mutta mistä ihmeestä se johtuu että jollekin yksityiselle ihmiselle vuokran maksaminen ärsyttää heti niin paljon?
Ärsyttää kun se raha menee kuin tuhka tuuleen, eikä niitä saa takaisin koskaan. Enkä edes saanut asua tässä vaikka loppu elämäni, että näin ihanaa on vuokralla asuminen <3
Ja ei, en voi ostaa omaa asuntoa/taloa. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole, ei ehkä koskaan.
Kommentit (47)
600e/kk omakotitalosta? Musta toi kuulostaa siltä et oot asunu aika edullisesti. Oot jokatapauksessa saanu rahalle vastinetta, ilman kämppää oisit asunnoton.
En ymmärrä logiikkaasi. Sama raha se sun pussita pois, on vuokrasuhde sitten yksityiseen tai kaupunkiin.
Kuulostaa siltä että vuokrananrajasi jää vain niukasti voitolle. Omakotitalon jätehuolto esim maksaa jo aika paljon. Veroja menee kaikesta. Ota selvää enemmän ja ylläty.
Yksi pointti on se, että asumistuet pitävät yllä keinotekoista vuokratasoa, vs. omalla rahalla maksavat.
Jaa. Vajaan viiden vuoden asumismenot omakotitalossa n. 35 000. Ihan edullista mielestäni. Maksan saman verran kuussa kaksiosta. Sekin on halpa vuokra tällä sijainnilla. Vuokranantaja tosin on taloyhtiö. Yksityinen yrittäisi varmaan paria sataa enemmän vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja äsken sanoi että laittaa omakotitalonsa myyntiin, jossa siis oon vuokralla. Voi vittujen kevät! Tämä tapahtuu tosin vasta ensi kesänä ja tiedän kyllä että muutenkin on 6kk aikaa muuttaa koska olen asunut tässä jo vuosia.
Mutta aloin miettimään. Olen maksanut 5v ajan 600€/kk vuokraa, enkä edes p..rkele viihti ajatellakaan kuinka suuren summan se tekee 5v ajalta.
Mitä hyödyin tästä? Sain 5vuodeksi katon pään päälle ja sitten se on hei heiii, kiva kun kävit ja vielä kivempi ku lähit! Ja kiva kun maksoit mun ulkomaanmatkan, lainanlyhennykseni ja muuta paskaa maksamalla kivaa vuokraa!
Kaupungin asunnossa joskus asuessani ei vuokran maksaminen ärsyttänyt ollenkaan, mutta mistä ihmeestä se johtuu että jollekin yksityiselle ihmiselle vuokran maksaminen ärsyttää heti niin paljon?
Ärsyttää kun se raha menee kuin tuhka tuuleen, eikä niitä saa takaisin koskaan. Enkä edes saanut asua tässä vaikka loppu elämäni, että näin ihanaa on vuokralla asuminen <3
Ja ei, en voi ostaa omaa asuntoa/taloa. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole, ei ehkä koskaan.
Mitä jos ajattelisit tulevaisuutta menneisyyden sijaan?
Hae pankista lainalupaus ja osta talo omaksesi, kun se tulee myyntiin. Jos mainitset kiinnostuksestasi myyjälle jo ennakkoon, voi olla ettei hän edes laita paikkaa julkisesti myyntiin, kunhan saatte hinnasta sovittua. Tämä kun säästää häneltä paljon vaivaa (tai sitten välityspalkkion, jos ei näe myymisen vaivaa itse).
Nyt olet sitten onnellinen oman kotisi omistaja. Maksat toki kaikki ok-talon ylläpitoon ja mahdolliseen tontin vuokraan liittyvät maksut ja olet vastuussa talon kunnossapidosta. Mutta olet varmaankin tyytyväinen jos kerran se vuokralla asuminen oli mielestäsi niin kamalaa ja epäreilua.
Kaikki tässä elämässä maksaa jotain. Sinun asiasi on valita, mistä mieluiten maksat ja millä systeemillä. Vuokralla asuja maksaa ennen kaikkea vapaudesta ja vastuuttomasta elämästä (ei tarvitse huolehtia omistamiseen liittyvistä velvoitteista ja vastuista).
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Vajaan viiden vuoden asumismenot omakotitalossa n. 35 000. Ihan edullista mielestäni. Maksan saman verran kuussa kaksiosta. Sekin on halpa vuokra tällä sijainnilla. Vuokranantaja tosin on taloyhtiö. Yksityinen yrittäisi varmaan paria sataa enemmän vuokraa.
Tarkoitit varmaan vuodessa. Tuskin sun kk-vuokra kuitenkaan on tuo 35 000?
Ilmaiseksiko sitten pitäisi yksityishenkilöiden talojaan ja asuntojaan toisten käyttöön antaa? Ihme ajattelutapa sulla! Jos on kerran ihan sama kuin olisit rahat polttanut niin olisit sitten ilmeisesti voinut viimeiset 5v asua vaikka sillan alla. Muualla kun ei oikein ilmaiseksi asuta..
Vierailija kirjoitti:
No, ilmeisesti sua vaan ärsyttää että vuokranantajalla menee paremmin kuin sulla jos kerran kaupungille olisit valmis ihan hyvillä mielin maksamaan.
Olethan saanut asua. Ei rahat ole taivaan tuuliin menneet. Esim maksamalla vakuutuksia saat mielenrauhan. Yhtä lailla nekin rahat menevät taivaan tuuliin ellei mitään korvattavaa tule koskaan.
Ei sillä ole väliä, kaupunkikin voi myydä kämpän altasi pois. Tai nostaa vuokraa niin että et voi maksaa. Jos asuntosi ei ole helsingissä, miksi et käy pankissa esittämässä tilannettasi ja kysy jos kuitenkin saisit lainaa. Jos maksaisit 400 lainaa ja 200 asumiskuluja. Omistajalle saattaisi käydä että maksat sen 5% omavastuuosuuden hänelle vaikka parin vuoden päästä ja hän saisi 95% kauppahinnasta heti. Säästää kuitenkin paljon vaivaa jos sinä ostat, eikä mene markkinoille.
Ja voidan se omistaja myydä myös asuntosijoittajalle vuokralaisen kera. Auta häntä myynnissä ja etsi sopivia sijoittajia hänelle.
Ei mua ärsyttäis jos sais asua vaikka kuolemaansa saakka tässä, koska viihdyn tässä talossa. Mua harmittaa, vituttaa, surettaa kun joudun muuttamaan ja sen takia tuntuu typerältä koko vuokran maksaminen kun saa hetkeksi asunnon käyttöönsä ja sitten pitää lähtee ja alkaa ettii uutta asuntoa, oma hommansa siinäkin.
Tämän vuoksi haluaisin ostaa oman talon, niin ei tarttis miettiä ja stressata saako asua tässä vai ei, koska ei ikinä vuokranantajista tiedä millon ne päättää vaikka muuttaa ite siihen asuntoon jossa oot vuokralla, myydä sen tai jotain muuta.
Ihan itse jätemaksut maksan, eikä vuokranantaja.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ärsyttäis jos sais asua vaikka kuolemaansa saakka tässä, koska viihdyn tässä talossa. Mua harmittaa, vituttaa, surettaa kun joudun muuttamaan ja sen takia tuntuu typerältä koko vuokran maksaminen kun saa hetkeksi asunnon käyttöönsä ja sitten pitää lähtee ja alkaa ettii uutta asuntoa, oma hommansa siinäkin.
Tämän vuoksi haluaisin ostaa oman talon, niin ei tarttis miettiä ja stressata saako asua tässä vai ei, koska ei ikinä vuokranantajista tiedä millon ne päättää vaikka muuttaa ite siihen asuntoon jossa oot vuokralla, myydä sen tai jotain muuta.
Ihan itse jätemaksut maksan, eikä vuokranantaja.
AP
No kysäisepä vuokranantajaltasi, paljonko hän meinaa talosta pyytää, ja käy sen jälkeen pankissa kysymässä onnistuuko laina. Hyvässä lykyssä saat vielä talosta hyvän alennuksen, kun vuokranantajaltasi säästyy aikaa ja vaivaa.
Eli vuokranantaja saa verojen jälkeen kokonaiset 420 kuussa ja maksaa vielä kiinteistöverot sekä mahdolliset huollot ja korjaukset. 420 eurolla kuussa lyhentää sellasta 70 - 90 tonnin asuntolainaa. Kuulostaa siltä, että vuokranantaja ottaa takkiin.
Minä en ainakaan ole ärsyyntynyt asunnonomistajille. Suhteellisen pienet tuotot, tosin riski myös suhteellisen alhainen, mutta joka tapauksessa nollaa suurempi.
Yksityiset ottavat vähemmän vuokraa kuin esim. VVO, joka pitää yllä vuokratasoa ja kerää asumistuet verotta itselleen. Asumistuet vääristävät markkinat.
ei ole järkeä siinäkään että lyhennät auntolainaa töllistä, joka seisoo kaupungin postimerkin kokoisella vuokratontilla.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielest vuokralla asumisessa just on järkeä. Saa nauttia siitä vapauden tunteesta, kun ei tartte omistaa. Omakotitalo on varmaan eri, mutta taloyhtiöissä on aina jonkinlaista paskaa, jonka kanssa on vain pakko tulla toimeen. Suomessa omistusasuminen on edelleen kamalan muodikasta. Vuokrat on just siks törkeet, kun asuntoja on niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit varmaan vuodessa. Tuskin sun kk-vuokra kuitenkaan on tuo 35 000?
Luetun ymmärtäminen ja sen sisäistäminen puutteellista?
Ei asuminen ole ilmaista. Ei se ole hukkaanheitettyä vaan sait sillä rahalla 5 vuodeksi asunnon.