Onko kauppojen kassapäätyjen ilmaispussit poistettu?
Vai onko tämä vaan joku Sellon Citymarketin juttu? Melko epäkätevää kun ostaa vain muutaman asian jotka ei kuitenkaan mahdu laukkuun, en tosiaan osta jättimäistä muovipussia parille rahkalle ja patongille. Olin toki pakannut mukanani pienen Sokoksen muovipussin jonka ajattelin riittävän, valitettavasti apteekkiostokset täytttivät sen. Kuinka hemmetin monta muovipussia täällä täytyy jatkossa kantaa mukana?!
Kommentit (65)
Miksi ihmeessä et kanna kangaskassia mukana? Ilmaispussit on kielletty ja hyvä niin, muoviroskaa ei kaivata lisää meriin.
Minkälainen patonkin mahtuu sellaiseen hedelmäpussiin? Muovijätteen vähentäminen on oikein hyvä juttu, osta kestokassi. Ei voi olla niin vaikeaa. Enkä ole edes mikään viherhörhö , vaan miltei 40v mies.
Kuten jo tullut ilmi niin EU:ssa päätetty juttu tämä, että ilmaisia muovikasseja ei saisi enää kaupoissa olla, että saadaan vähennettyä muovin kulutusta. Siksi myös esim. Sokoksissa muovikassit on nykyään maksullisia.
tämän vuoten alusta lähtien kassoilla ei enään ole ollut pikkipusseja. roskiin laitetut todenäköisesti päätyvät poltettavaksi, mutta kaikki eivät laita pusseja roskiin ja muualla euroopassa jätteitten kierrätys ei välttämättä ole yhtä tehokasta kuin suomessa. joten ihan hyvä juttu.
Prismassa on vihreitä ekopusseja. Ehkä täytyy ottaa pikkupussit vihannesoastolta mukaan jos niitä tarvitsee. Itse pakkaan niihin aina jugurtit, lihapaketit, pesuaineet yms.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä vouhkaaamista "pienistä pusseista". Pakasteiden yms. tunkeminen pussiin kassan toimesta on idioottimaista, enkä sitä koskaan halua. Mutta kun poikkean kaupassa ja ostan sen verran tavaraa ettivät ne kulje kädessä, mutta ei ole tarvetta isolle kassille, eikä olekin järkevää käyttää niitä pieniä hedelmäpusseja? Ja ei, kun poikkean kaupassa minulla ei ole takin taskuissa "kangaskasseja" tai "verkkosukkahousuja". Jos pienet pussit poistetaan kassoilta, se on sitten ostettava iso muovikassi, ja luonto tykkää...
Paikallisessa S-marketissa pari päivää sitten: edelläni ollut asiakas kysyi pikkupussia suojaamaan ostamiaan sukkia tms. Kassahenkilö joutui nousemaan tuoliltaan, siirtämään sen syrjään, avaamaan työpisteensä kulkuoven, että mahtui kumartumaan ja kurkottamaan tiskin alta pussirullan, selitti kuinka ne eivät saa enää olla näkyvillä.
Ei ainakaan sujuvoita kassan työskentelyä tuo. Kiitos vaan EU.
Omistan usean kangaskassin joita pääaääntöisesti käytän ruokakauppareissuilla. Mistä löytyisi pienempiä kangaskasseja pienemmille ostoksille? Sellainen hedelmäpussin kokoinen olisi hyvä. En tosiaan ole mikään muovipussien tuhlaaja vaan nekin ilmaispussit käytin aina kissanhiekalle tms. Odotin tänään vähentäväni muoviroskan määrää yhdellä pussilla ottamalla kotoa pienen pussin eväsostoksille, oletin saavani apteekista pienen pussin lääkkeille.
Saarnaajille tiedoksi etten ottanut ruokakaupasta mitään pussia. Kannan eväitä tällä hetkellä kädessä junassa. Mielummin teen niin kun ostan ison pussin turhaan.
Toistan kysymykseni: mistä pienempiä kestokasseja? Mielellään sellaista ohutta liukasta nylon- tms. materiaalia, mahtuu pienempään tilaan.
Esimerkiksi eräs ranskalainen iso ketju (siis kuten Prismat tai Cittarit Suomessa) ei myy lainkaan näitä kertakäyttöpusseja mitä täällä myydään. Pelkästään kestokasseja.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tätä vouhkaaamista "pienistä pusseista". Pakasteiden yms. tunkeminen pussiin kassan toimesta on idioottimaista, enkä sitä koskaan halua. Mutta kun poikkean kaupassa ja ostan sen verran tavaraa ettivät ne kulje kädessä, mutta ei ole tarvetta isolle kassille, eikä olekin järkevää käyttää niitä pieniä hedelmäpusseja? Ja ei, kun poikkean kaupassa minulla ei ole takin taskuissa "kangaskasseja" tai "verkkosukkahousuja". Jos pienet pussit poistetaan kassoilta, se on sitten ostettava iso muovikassi, ja luonto tykkää...
Tätä juuri tarkoitan. Aina ei voi varautua ihan kaikkeen ja minulla oli jo yksi pussi mukana (jonka käytän myöhemmin roskapussina, lajittelen tietysti roskat joten nämä pienet riittää sekajätteelle) ja ajattelin voivani napata hedelmäpussin mukaani (kissanhiekalle). Pieni on kätevä ja menee jatkokäyttöön. Vai onko sekajätteellekin nykyään jokun parempi ratkaisu kuin muovipussittaminen?
Ap (11 olin myös minä)
Vierailija kirjoitti:
...
Toistan kysymykseni: mistä pienempiä kestokasseja? Mielellään sellaista ohutta liukasta nylon- tms. materiaalia, mahtuu pienempään tilaan.
Kolmen sekunnin etsinnän jälkeen löytyi esimerkiksi tuollainen:
http://www.sunglobe.net/ostoskassi-bagoshop-it3904/
Ja vastaavia on vaikka kuinka paljon.
Mä nappaan nykyään aina heviosastolta pikkupussin mukaan niin ei tarvi kassalta sellaista anella.
Onpahan ainakin loppunut se ärsyttävä "laitetaanko pakasteet pieneen pussiin" -kyseleminen.
En ole koskaan tajunnut, miksi pitäisi ja aina kieltäytynyt. Hengissä olen.
Mihin mä nyt laitan koirankakat?
Teidän kenkiinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et kanna kangaskassia mukana? Ilmaispussit on kielletty ja hyvä niin, muoviroskaa ei kaivata lisää meriin.
Miksi se pitäisi mereen heittää se ilmaispussi?
t. mies
Tämä on hyvä kysymys. Valitettavasti valtameressä on käsittämättömän kokoinen lautta muovipaskaa, joka on vuosien saatossa kertääntynyt yhteen merivirtojen ohjaamana.
Muovin käyttöä pitäisi rajoittaa paljon rajummalla kädellä.
Ihmeellistä arjen ankeuttamista taas. Sitä voi säästää luontoa mullakin tavalla. Esim. jättämällä lentokonella lentämiset väliin. Mutta pikkupusseja mä tarviin erinäisissä tapauksissa.
Pakkaisivat saippuapullot ja shampoopullot niin tiiviisti, ettei ne vuoda. Ja broilerinkoipirasiat siististi. Ja laittaisivat kantokahvat isoihin paketteihin. Kuten kissanhiekkaan ja multapussiin.
Miten pystyykään elämään niin, ettei koskaan ota kassalta sitä pussukkaa?
En osaa sanoa, vaikka en kuuna päivän kullan valkeana ole ottanut. Pikkuostokset laukkuun tai taskuun, isompia varten kauppakassi tai sitten se paperi- tai muovikassi jo ennen kassaa.
Mihin niitä on tarvittu paitsi siihen ärsyttävää pakaste-lässytykseen. On se ihme, että 90-luvulla pakasteet menivät kotiin ilmankin. Sitten tämä kummallinen välivaihe ja nyt taas varmaan mennään ilman.
Kaikki tuhlaus on pahasta. Tämä sääntö ehkäisee sitä.
Minä uudelleenkäytin niitä kassapäädyn pikkupusseja kissan hiekkalaatikon tyhjennyksen yhteydessä kakkapusseina, se oli oikeastaan se pääasiallinen syy miksi pikkupussin ostoksilleni otin. Kyllä mua harmittaa ettei sitä rullaa ole. Koriin tai kestokassiin saa kyllä ostokset, mutta nyt täytyy vartavasten ostaa jotain roskapusseja.
On. Se on joku EU:n muovijätteen vähentämiskampanja.