€€ HELMIKUISET LOPPUVIIKKOON (to-su) €€
Kommentit (39)
Oodille tosta vauvalehden kantoliinasta. Kokeilin itse sitä myös myös ennen kuin sain kunnollisen liinan. Sillä voi todellakin harjoitella vain kunnes saa paremman liinan, koska sillä ja trikoisella liinalla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Itse asiassa sitominenkin on sillä aika paljon vaikeampaa, ei meinaa saada tarpeeksi tiukkaa sidontaa, vaan vauva alkaa hetken päästä repsottamaan. Mutta parempi se on kuin ei mitään ja siinäkin meidän pikku-ukko nukkui onnellisena puoliksi roikkuen monen tunnin unet. Noi kantoreput ei kuuleman mukaan oo oikeen hyviä varsinkaan näin pienille, eikä lapsen asennon vuoksi oikeen muillekaan.
Turhaa pelkäät sitomisen vaikeutta, se on loppujen lopuksi ihan yksinkertaista, kun vaan teet sen ensin vaikka peilin edessä. Jos teilläpäin on joku liinojen jälleenmyyjä tai kauppa joka myy niitä, voit pyytää myyjää näyttämään miten sidonta tehdään, se jää kyllä yhdellä kerralla päähäsi. Kuumetta taisi myös pähkäillä sitä että kunpa joku näyttäisi miten se tehdään. Eikö kukaan meistä jolla on liina asu teidän lähettyvillä niin pääsisi näyttämään. Samalla kysely että missäpäin asutte?
Itse täällä kanssa tuskailen noiden kilojen kanssa, kun ylimääräistä ois vielä 10 kg, eikä mitkään vaatteet mahdu päälle, ainoastaan äitiyshousut ja verkkarit (JEE). Isompia en kyllä osta, sillä haluan nopesti mahtua entisiin. Tänään kaivoin sentään pilates-kirjan esille, jospa aloittelis sitä huomenna, tai avais ton pilates dvd:n, joka on odottanut vuoden verran käyttöönottoa.
niisku ja pikku-ukko 5 vko + 2 pv
Esikoinen tarhassa eli lopultakin aikaa kirjoitella jotain. Meillä oli tällä viikolla neuvola-lääkäri: hyvinhän tuo neiti kasvaa. Täti yritti jo, että syömistä voisi vähän hillitä kun kertyy painoa niin kovasti nyt 5570 ja 56cm (synt. oli 3350 ja 50 cm). Totesin vain tylysti, että kolmen kuukauden päästä sitten alat hyppyyttämään meitä painokontrolleissa kuten esikoisenkin kanssa. On näet niin samanlaiset kasvukäyrät ja kun siirryttiin kiinteisiin niin painoa ei enää kertynyt juuri lainkaan. Täti meni hiljaiseksi, kaipa totesi, että tätä mammaa ei saa toimimaan " mielensä mukaan" .
Alkuviikon kun olin yksin niin tuskastuin todella vauvan kanniskeluun kun tuntui, ettei kädet riitä mihinkään. Eli siitä suivaantuneina kaahasin muksutalliin tiistaina ostamaan KANTOLIINAN. Liina lojuu nyt tuolla nurkassa pölyttymässä eli tuskailen saman ongelman kanssa kuin Ringaekin. Miten ihmeessä se liina sidotaan, ohjeita pystyn kyllä hyvin seuraamaan ja tekemään " sidonnat" mutta missä vaiheessa ja miten ihmeessä sen vauvan saa sullottua sen liinan sisään. NIISKULLE kiitos tuosta linkistä, joskopa se auttaisi minua. Täytyy kyllä tunnustaa, että pitkään aikaan minulla ei ole ollut niin hauskaa kuin eilen kun yksi kaverini oli kylässä ja yritimme tuota liinaa käyttää. Harjoitusvauvana meillä oli baby björn nukke, jota sitten yritimme sulloa liinan sisään.
AUSTEN: Vauvan reagoinnista huutoon yms. Olen itsekin miettinyt samaa, että todella hyvät vaistot niillä on. Mieheni kanssa, emme juurikaan huuda toisillemme mutta tuolle esikoiselle " puhuessa" desibelit nousee. Ja ne päivät kun esikko on kotona eikä tarhassa vauvakin on levottomampi vaikka en edes huutaisi, johtunee varmaan siitä kun itse olen niin stressaantunut. Hyvää lastenlääkäriä kaipailit, nämä nyt tietenkin on aina niitä henkilökemia asioita mutta Koskiklinikkaa en itse suosittelisi, olen ihan kypsä siihen paikkaan. Sen sijaan Lastenlääkäriasemalla on yksi aivan ihan vanhempi mies (jonka nimeä en kuollaksenikaan juuri nyt pysty muistamaan, vierasmaalainen etu ja sukunimi..on kuitenkin suomalainen), sama mies käy myös Nokian lääkäriasemalla ja ainakin Hervannassa. Laitan nimen tulemaan kunhan sen jostain taas kaivelen. Ei ole pitkään aikaan tarvinnut käydä lääkärissä. Painonvartioinnista: Kiinnostaisiko sinua/muita lähistöllä olevia " oman ryhmän perustaminen" ? Niin säästyisi nuo rahat kun ei se ihan ilmaista ole siellä ryhmässä käynti. Minulla on jossain pölyttymässä ne pisteohjeet ja kiitos SITRUUNALLE kun toimitit nuo imetyksen lisäpisteet. Tuo 10 pistettä on todella paljon lisää...vaikka ei ihan siihen Fazerin siniseen riitäkään päivää kohti.
BIRDY: kertakaikkiaan uskomatonta. Mitä ihmettä kenellekään kuuluu toisten imetys/imettämättömyys. Itse olen huomannut jatkuvasti paheksuntaa siitä, että pidän esikkoa osan viikosta tarhassa. Kukaan ei ole vielä uskaltanut tulla sanomaan päin naamaa mitään. Jos nyt ei lasketa mieheni veljen vaimon kommenttia. Oli jostain selvittänyt, että sisarussuhteiden kehittymisen kannalta olisi tärkeää, että molemmat ovat kotona. Voin vakuuttaa kaikille epäilijöille, että sisarussuhteiden kannalta on paljon parempi vähemmän stressaantunut äiti.
KAALILAATIKKO: minun yksi kaveri ei kestänyt katsoa kuinka lasta piikitetään, joten isukki käytti siellä neuvolassa nuo kerrat...ja ihmettelyterveisiet sai sekin äiti siitä. Muuten tuo henkilö käy verenluvuotuksessa eli ei todellakaan pelkää verta yms mutta ei vain yksinkertaisesti voi katsoa kun hänen lastaan itketetään. Töihin paluusta kyselit myös. Ensin ajattelin, että olen 3 vuotta kotona..no nuo ajatukset on kitinoiden myötä haihtuneet. Todennäköisesti palaan töihin 2007 syksyllä tai 2008 vuoden alusta.
Olikos täällä muita helmiä, joilla on " vauvakuume" ? Mua edelleenkin huvittaa se kun itse lähes vollotan kun laitan pieneksi jääviä vaatteita pois tyyliin onkohan näille enää seuraavaa käyttäjää. Kyllähän minä aina olen kolmesta haaveillut.....ja nyt jopa olen saanut miehenkin toteamaan, että voisihan sitä harkita perinteisen kahden sijaan.
Marcel & Julianna 7vk
Meidän pikkumies on kasvanut sitten " ihan kivasti" ... painoi toissapäivänä (oli sillon 6 vko 3 pv) 6220g ja pituutta 56,5 cm... alkaa siis olla siinä kantamista. Panosta voinee päätellä, että maitoo tulee ja sitä tulee todellakin niin, että tursuaa. Olen yrittänyt olla pumppaamatta, ettei entisestään lisäänny, mutta nyt oon muutamana päivänä pumpannut ennen vaavin ruokailua, kun meinaa laps rukka tukehtua kun maito tulee paineella... siis suihkuaa metrin päähän kun laps on imemällä röörit avannut. Ei oo mukavaa tämäkään.. mutta toivoa kai voi, että jossain vaiheessa tassantuu. Ja saampahan tässä samalla vaivalla vähän maitoa pakkaseen, jos vaikka pääsin ulkoilemaan jossain vaiheessa (seuraavana viikonloppuna on mummo luvannu ottaa pienimmät ja isommat ex:llä... ellei sitten saada vesirokkoa...)
Se onkin sitten kumma miten, jotkut ihmiset luulee tietävänsä miten toisten tulis toimia ja elää... yleensä ne tyypit vois joko kattoa peiliin tai hankkia oman elämän tai ainakin kokemuksia elävästä elämästä. Kaikki ei oo aina niin yksinkertaista eikä mustavalkoista... voimia vaan näiten tyyppien kanssa tekemisiin joutuville.
Ristiäiset sunnuntaina.. vielä ei oo stressiä.. mutta voi vielä tulla, hommat vähän levällään vielä. Meijän " veikasta" tulee MIKO VELI ILMARI.
Kevättä rinnassa!!! T: EviEsteri, MIko Veli 6vko 5 pv ja isot siskot
Eli se lastenlääkäri täällä Tampereen seudulla mistä itse olen todella tykännyt on Wilhelm Bredenberg.
Marcel
Niinkuin vähän eilen uumoilin, että heti kun kehun poikaa et nukkui hyvin niin sitten huutaa seuraavan yön... Meillä jostain syystä nimittäin herättiin yöllä klo 2.00 huutamaan ja syömään! Mutta siinä taisi olla kyllä osasyynä mun äitini!!! Hän kun eilen väen väkisin nukutti pojan omaan syliinsä illalla noin klo 21! Vaikka hänelle sanoin ettei poika saa vielä nukkua, jotta nukkuu sitten yöllä, mutta... Teki mieli soittaa keskellä yötä äidille ja sanoa muutama valittu sana... Meillä kun poika on ollut nyt muutaman illan hyvällä tuulella sylissä ja sitterissä ollen klo 21 saakka (klo 17-18 lähtien) ja sen jälkeen ollaan vaihdettu yövaatteet ja aloitettu yösyöpöttelyt, ja noin klo 23 on poika sammunut ja nukkunut noin klo 6.00 saakka, mutta sitten oli äitini eilen pakko näyttää kuinka hän saa pojan nukkumaan jo aikaisemmin... Niin no saisinhan minäkin mutta... Arrrgggh!
Oli puhetta tuosta työhön menosta... Mä haluisin olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta se ei taida olla taloudellisesti mahdollista... Mutta siitä pidän kyllä kiinni että poika on vuoden ennen kun rupean roudaamaan sitä mihinkään hoitoon... Kun mullakin on sellainen työ, että menen klo 6.30 töihin, ja mies klo 6.00 niin on kiva ruveta repimään lasta ylös siinä klo 5.30!!! Ja vielä noin pientä... Mutta saa nyt nähdä miten tässä tulee sitten käymään...
Kutsu kävi...
Napero ja poika 6vkoa
Kiitokset kaikille jotka jaksoittel ukea vuodatukseni ja vielä vastata siihen. Tuki ja ymmärrys tekee hyvää :) Olen jo rauhoittunut ja hieman jopa nauranut tilanteelle. Sen naisen ei kuitenkaan kannata tulla mun nenän eteen sillä silloin saata pamauttaa ja lujaa (aikuisen käytöstä).
Marcel: mInä olen niin kamala äiti, että en pidä esikkoa lainkaan kotona vaan hän jatkaa edelleen leikkikoulussa joka päivä. Kukaan ei ole siitä kommentoinut yhtään mitään. Alinan koululla on jopa kannustettu tuomaan sinne kun tyttö siellä niin kovin hyvin viihtyy. Kertoilee, kuulemma, kovasti vauvasta ja on ylpeä isosisko. Joten minä jatkan näin enkä tunne lainkaan huonoa omaatuntoa. Eipähän pääse englannin kielen opettelu Alinalta unohtumaan kun käy joka päivä.
Rinkelin kanssa menee edelleen mainiosti. Kovasti tykkää olla sylissä, mutta niinhän vauvat yleensäkin. Välillä on paikat todella kipeenä kantamisesta, onneksi on kantoliina olemassa se helpottaa todella paljon. Jos joku vielä tarvii opstusta liinan sidonnassa tai lapsen asettamisessa liinaan niin voi saapua minun luokseni oppiin. Nonnuhan täällä jo kävi :) Kantoliinailu auttaa meillä iltakitinöihin todella hyvin! Rinkeli rauhoittuu paljon helpommin ja nopeammin liinassa kuin sylissä. Kannattaa siis kokeilla.
Kaalilaatikko: Ihana nimi tuli teidän rinsessalle. Etenkin se Inkeri :) Silva on kaunis eikä kovin yleinen. mistäs sen keksitte?
Kovin moni tuntuu tuskailevan painon kanssa, minä myös. Vaikka hyvää vauhtia onkin kilot ropisseet niin silti on vielä jäljellä. Ja tuo pussi tuosta vatsan seudulta on saatava pois. No kun lumet sulee ja ilmat paranee niin tonne ulos vaan vaunuileen kyllä siinä kilot tippuu ja paikat kiinteytyy. Ellei sitten evääksi vedä suklaata :)
Rinkeli vetää sikeitä siihen malliin, että siirrän hänet liibasta sänkyyn ja menen itse syömään. Aurinkoista päivää kaikille =)
Birdy Ja inkeri (liinailu beibi)
Juuri tultiin ulkoa vaunulenkiltä ja Puklu jäi vielä vaunuihin nukkumaan. Koiran kanssa tuli taas reenattua että miten niiden vaunujen vierellä oikein kuuluikaan kulkea. Kerran tuli vaunujen eteen ja joutui töytäistyksi, oppi kyllä siitä yhdestä kerrasta. Mikä on pieni ihme, toi kupolipää kun ei ole sieltä kirkkaimmasta päästä.
Birdy, se Silva-nimen tarina -silloin kun toi oli siellä tarkkailuosastolla, mun anoppi puhui pikkulinnuista (" vauvat nukkuu pikkulintujen unet kun ne ei kesällä kerkiä" ) ja pikkulinnuksi minäkin tuota kutsuin. Siitä (kerttujen heimo Sylviidae) sitten muokkautui tuo nimi. Ja kun olen omalla tavallani tällainen luontoihminen niin metsää tarkoittava nimi on sekin ihan kohdallaan :).
No juu, ehkä kaukaa haettua mutta näin siinä vain kävi. Joku voisi tietenkin luulla, että nimi on peräisin mun askelmittarista, mutta pois se minusta... O:P.
Liisa ja Inkeri ovat siis anoppien nimet (lipi lipi...) ja ne oli mietitty jo etukäteen.
Mulla on kiloja lähtenyt niin, että jossain vaiheessa jo heräsin että tarttisko tosiaan syödä enemmän. Kiloja tuli raskauden aikana 6-7 ja nyt on lähtenyt vähän toistakymmentä. Ei sen puoleen, olin ennen raskautta turvoksissa, että ei tässä alipainolle sentään mennä. Odotan kyllä kovasti, että pääsen aloittamaan reenaamisen, vatsan kohdalla on pullataikinan jämät.
Viikonloppuja!
KL
Meillä oli eilen sellainen päivä, ettei poika nukkunut kuin yhdet puolen tunnin aamupäikkärit ja sitten vaunuissa kaksi tuntia päivällä, muuten oli siis hereillä kuudesta aamulla ilta puolikymmeneen. Ja mieheni oli samalla töissä kaksitoista tuntia. Tuli sitten myöhässä (20 min) kotiin ja mulla oli jo sen aikaa tullut hirveää itkua itseltänikin. Oli siis vastassa punasilmäinen vaimo ja kirkuva poika. Poika sitten rauhottui heti isän sylissä. Auts, kun tuli pieni mustasukkaisuuden puuska, että miten olenkaan huono äiti kun en saa lasta rauhoittumaan. En vain jaksanut enää sitä kitinää. En keksinyt mitään temppuja, pää oli aivan tyhjä ja väsytti vietävästi.
Tänäänkin väsyttää, mutta nyt on poika sitten ollut hereillä vain tuon 2,5 tuntia koko päivänä. Olen ehtinyt tehdä kaikenlaista ja nauttinut pojasta hänen hereillä ollessaan. Milloinkohan sitä oppisi väsyneenäkin tajuamaan, että kohta on jo erilaista? Että seuraava päivä voi olla toisenlainen..
Mua itketyttää kun poika on lääkärin käsissä lähinnä se, ettEI se kitise ja itke, vaan kiltisti antaa piikittää ja kopeloida. Poika kun oli elämänsä alkupäivät vastasyntyneiden osastolla, niin vieläkin ajattelen, että ehkä se kokee sen kotoisaksi sitten.
Ops, mun pitääkin rientää, tulee anoppi kohta hakee meidät ja en huomannut ajankulua!
nemma&muksis kohta 6 vkk
yöllä vilma heräsi klo 1 syömään ja itkeskeli ja kitisi enemmän tai vähemmän klo 4 saakka eli siinä välissä en sit nukkunut yhtään. sama kitinä on nyt sit jatkunut aamusta saakka (noin klo 7 alkaen). nytkin tyttö huutaa sylissä. ainoa hyvä puoli tässä on se, että kohta siltä lähtee ääni... se huusi äsken puol tuntia tauotta ja oli 5 min hiljaa ja nyt taas karjutaan... ainoastaan vaunulenkin ajan tää oli hiljainen ja yritin sen jälkeen kovasti tätä uudelleen nukutella, mutta eipä onnistunut ei, joten nyt sit tää huutaa yliväsymystään joka siis on peräisin jo sieltä yöltä.... helev*n kivaa. pälli leveää ihan just tähän hommaan. mieskään ei perkl*n pönttö tajua sit kiirehtiä kotiin, vaikka soiteltiin tossa kolmen aikaan ja se tietää varsin hyvin, mikä täällä on tilanne. jos joku tulis nyt oven takse jonkun keräyksen kanssa niin taitaisin antaa tämän tytön mukaan... sylettää niin kovasti, kun oon tosi väsyny ja mikään ei tepsi.
Heips!
Täällä siis pientä paniikinpoikasta ilmassa!! Huomenna pitäisi olla pojan ristiäiset ja nimestä ei tietookaan!! Nyt siis laittakaa tulemaan hyviä nimiehdotuksia Rebekan ja Sakarin pikkuveljelle!!!
Ei muutenkaan mee kovin hyvin! Rebekka ja Sakari ovat tosiaan molemmat ihan räkäsiä, yskäsiä ja kuumeessa! Ja kaiken kuukuraksi minä eilen hukkasin omat silmälasini!!! Oltiin miehen kanssa hakemassa jotain päällepantavaa ristiäisiin ja kun oli hieno keli, niin laitoin koskarista tullessa arskat(vahvuuksilla) päähän, kun lähettiin laukontorin kautta käveleen sokokselle! Siinä heti sillan jälkeen huomasin, et rillit oli tippunut rattaitten päältä ja palattiin takas se n. 100m matka ja rilleistä ei enää tietookaan!!! Köytiin sitten kysyyn koskarin yhelt vartialta, missä infopiste, kun rempassa... No sellanen toistaiseksi suljettu ja pitää kysyä poliisin löytötavaratoimistosta... Mies sitten töistä tullessaan kysäs sieltä, onko rillejä tullu ja ei oo muutamaan päivään yksiäkää rillejä tuotu...
No mä jouduin kaivaan kaapinkätköistä vanhat rillit päähän, joilla ei siis näe yhtään mitään ja jotka on aivan karseen näköset!! Muutama kilo on tullut lihottua näiden lasien ostosta joten ovat ihan kauheet!! Minä sitten vuorottelen sisälläkin aurinkolasien ja näiden rillien kanssa... ilman kun ei näe mitään ja päätä särkee, kun ovat väärillä vahvuuksilla... Tosi kiva just näin ristiäisten aikoihin, on sitten todella valokuvauksellinen kuvissa!! Ettäkö harmittaa!! Uudet lasit oli suunnitteilla ostaa, mutta vasta kesällä, kun talo on kokonaan maksettu... Älkää siis ihmetelkö kirjoitusvirheitä, pistän ne näiden lasien piikkiin. Kun on vähän sumee toi näkö... -3.50 on toi huonompi silmä ja jotai -2.75 toi toinen.
Muuten sujuu hyvin! Vauva on ruvennut veteleen 6-9h yöunia!! Ja päivisin on taas sitävastoin alkanu oleen enempi hereillä.
Taidan lopetella, kun vieläkin noi rillit harmittaa. Maanantaina pitää mennä sitten näöntarkastukseen ja uusia laseja hommaan...
Pitikin näin ristiäisten alla...
epätoivoinen sinilila ja EDELLEEN nimetön poika 5vk+1pvä
Meillä taitaa olla tytön syntymän jälkeen kaikkein huonoin ilta =( Lähdettiin tänään iltapäivällä kaupungille, jossa tyttö sitten yllättäen heräsikin. Tähän asti tyttö on nukkunut joka kerta kaikki kauppa-, kaupunki-, ulkoilu- yms. reissut. En tajua, miksi tänään heräsi vain tunnin nukuttuaan. No, kävin sitten syöttämässä neidin yhdessä lastenhoitohuoneessa, kun ajattelin, että tyttö jaksaisi sen jälkeen olla paremmin rattaissa. Mies ja poika kävi onneksi sillä aikaa ruokakaupassa, niin päästiin sen jälkeen lähtemään kotiinpäin. Tyttö huusi aluksi rattaissa, mutta ulkona onneksi nukahti. Ajattelin, että jatkaa uniaan kotona, koska ehti nukkua tossa välissä vain puolisen tuntia, mutta tyttö sitten heräsikin ja on sen jälkeen pääasiassa huutanut suoraa kurkkua. Imetys hiljentää tytön hetkeksi, mutta sen jälkeen huuto taas alkaa. Olen saanut tytön nukkumaan nyt parin päivän ajan sisällä kantokassissa (muualla ei meinaa nukkua päivisin), mutta nyt sekään ei auttanut. Ei myöskään kapalo. Mies laittoi tytön just kantoliinaan, jos siinä ois edes hetken hiljaa. On tyttö aikaisemminkin harrastanut tota huutelua, mutta nyt oli eka ilta, kun tytön huutoon ei mikään auttanut.
Mua väsyttää ihan TAJUTTOMASTI!!! Tyttö on nukkunut pari viimeistä yötä onneksi ihan OK, koska syöttöväli on pidentynyt 2,5-3 tuntiin. Tyttöä vaivaa kuitenkin masuvaivat eniten aamuyöstä, jolloin saattaa monta tuntia unissaan (tai jossain horroksessa) itkeä ja ähistä. Mä en saa silloin juurikaan nukuttua, mutta olen liian väsynyt siirtymään sohvallekaan. Eilen illalla tyttö nukahti klo 22. Heräsi ekan kerran 00.30, jolloin syötin tytön. Seuraavan kerran heräsi klo 03.30, jonka jälkeen alkoi noi itkut ja ähinät ja klo 7 tyttö sitten itki jo ihan täysillä, joten oli pakko nousta. Toissayönä tyttö valvoi tunnin klo 03.30-04.30... Sitten kun on toi esikoinen täällä kotona, en voi päivisin nukkua silloin, kun tyttö nukkuu. Onneksi lapset ovat nukkuneet joka päivä monen viikon ajan yhdet unet samaan aikaan, jolloin mä olen saanut nukuttua 30-60 min. itsekin. Ja onneksi nyt alkoi viikonloppu, koska mä saan nukkua aamulla niin pitkään, kun haluan ja mies herää lasten kanssa. Tai pitäähän mun herätä aamullakin tyttö syöttämään, mutta ei tarvitse nousta sängystä. Ja huomenna jos jaksaisin pumpata maitoa pulloon, niin mies saisi sen antaa tytölle sunnuntaiaamuna. Jos tyttö silloin pulloa huolii.
Eilen muuten kirjoitin piiiitkän kirjoituksen, mikä sitten katosi taivaan tuuliin. Paljon olisi kommentoitavaa, mutta ehkä yritän huomenna, jos olen vähän pirteämpi. Nyt menen suihkuun ja sen jälkeen pitääkin herättää tyttö iltatissille ja sen jälkeen painun itsekin pehkuihin. Oli tarkoitus syödä vielä jäätelöäkin, mutta en kerta kaikkiaan jaksa...
T:Fassiloora ja tyttö 5 vko + 1 pvä
KIRPPU, ennen kun menetät hermot yritä löytää joku syy ja apu siihen itkuun.
Ohessa joitain mahdollisuuksia:
Jos imetät voi olla ettei maitoa tule tarpeeksi vaan vauva itkee nälkäänsä. Se on helposti testattu, kun annat vaan pullosta Nania tai tuttelia, jos vauva nukkuu sen jälkeen hyvin, oli vaan nälkäinen.
Vauvalla voi olla ilmavaivoja, ne voi tulla syönnin aikana jäädystä ilmasta,jos ei ole röyhtäissyt kunnolla, tai D-vitamiinitipat, varsinkin vitol voi aiheuttaa vatsavaivoja, vaihda kokeeksi vaikka merkkiä, esim jekovit tai deetipat. Osta apteekista cuplatonia tai disflatyliä koliikkiin/ilmavaivoihin, toisilla toimii toinen paremmin, toisilla toinen. Useimmilla on kait toiminut disflatyl paremmin.
Kantoliinassa moni huutaja rauhoittuu ja nukkuu monen tunnin unet.
Sitten on vielä sellainenkin että vauva vaistoaa sinun pahan olosi ja tulee siitä rauhattomaksi. Jos sinulla on vaan joku (äiti, kaveri, anoppi, viikonloppuna mies) joka voisi kuljettaa huutavaa vauvaa ulkona( eikö nuku sielläkään?), tai kanniskella sitä muuten vain sen aikaa että saisit univelkaasi lyhennettyä, niin sen jälkeen teillä kaikilla olisi mukavampaa.
Toivottavasti joku asia auttaa ennen kuin pääsi hajoaa. Kerro jos olet jo kokeillut näitä kaikkia, eikä ole auttanut, niin keksin lisää vinkkejä.
Pusu ja halaus vauvallesi.
niisku ja pikku-ukko
Tänään olisi ollut lastenmessut mutta ei millääm jaksa sinne asti raahautua ... olisi ollut kaikkea kivaa joo kantoliinoista lähtien :) mut ei jaksa niin ei jaksa ...
OOdi kyselit valvomisesta, meillä on alkanu olee tätä valveillaoloa enemmän, nyt parina päivänä eli nukutaan noin 45 min kerraallaan ja sit taas syödään ja illalla valvotaan mieluusti viidestä kymmeneen ja ollaan sitten niin yliväsyneitä !!! Eli on joku tiheän imun kausi tai jotain kun jannu istuu TUNNIN välein tissillä ja myös yöllä !!
No eilen illalla meni tällä mammalla hermo tuohon koko ajan tisiutteluun ja poika ottikin sitten kunnon tissi raivarit eli huuti sille naama punaisena -mie lämmitin pakkasesta maidot ja annoin miehelle että syötä - hyvin kelpasi :) rauhottui vähän ajan päästä ja taas tissi kelpasi !! Omituista koko homma ja välillä tuntuu että tekisi MIELI LUOVUTTAA koko imetys hässäkkä vaikka se niin helppoa on ... ja sattuu nyt ainakin toistaiseksi riittämään tuo maito tai ainakin mie luulen niin.
Onko juilla ollu samnlaista ? mie jo mietin että kyse on nälästä ? vai mistä ? en halua poikaa nälässä kuitenkaan pitää enkä koko perheen hermoja moisella menettää...
no nyt väsyttää aivan sikana että taju meinaa lähteä ja meen sohvalle jos saisin sen puoli tuntia nukkua !
minkki ja osku 4vko 4pv
Kun ei taas laseja päässä ja ei meinaa nähdä mitään, mulla on huonontunu näkö taas raskausaikana niin paljon että lasit ei riitä mutta optikko sanoi että palautuu takaisin kun lopettaa imettämisen eikä suositellu nyt uusimaan vahvuuksia vahvemmiksi !!
jep koittakaa saada selvää !
Kävin lukemassa pitkästä aikaa juttujanne, mutten ehdi taaskaan kirjoittamaan. Pakko oli kumminkin laittaa sinililalle pari nimiehdotusta: Rebekan ja Sakarin pikkuveljelle sopisi hyvin esim. Kasperi tai Oskari.
teillä on varmaankin jo nimi päätetty, käyhän kertomassa sitten minkä nimen poika sai.
matilda
Menen illalla sisareni luokse saunomaan ja syömään ja otan ehkä pari siideriä. Mies jää lasten kanssa kotiin. Kyllä mäkin varmaan ennen puoltayötä taas kotona olen. Mutta aivan ihanaa päästä johonkin.
Kun poika oli pieni, niin mies ei ikinä " päästänyt" mua mihinkään niin, että olisi ollut Roopen kanssa kotona. Nyt on vissiin tajunnut, että kyllä mäkin tarvin välillä vähän huilia, eikä edes " valittanut" kohtalostaan jäädä hoitamaan muksuja. Mies oli itse viihteellä pari viikkoa sitten ja lähtee sitten tuolla Virossa käymään ens kuussa, joten kyllä tässä välissä onkin jo mun vuoro johkun päästä.
Voimia kaikille väsyneille. Esikoinen kiljui kaikki yöt 3kk vanhasta puolivuotiaaksi, kunnes älyttiin viedä korvalääkärille ja siellä sitten todettiinkin liimakorva. Joten tiedän miten " zombie" sitä voi todella olla kun on pari kuukautta nukkumatta kunnolla. Vaikka tyttö kitisee illalla niin yöt meillä on tähän asti mennyt ihan kohtalaisesti. (koputtaa puuta)
Lapset nukkuu, ihana hiljaisuus!
Siirryn nauttimaan siitä tuonne soffalle!
sitruuna ja lapset
Typsy tissittelee vasemmalla käsivarrella, sujuu jotenkuten tämä kirjoittelu... Mutta siis vinkki viis niille, jotka tuskailevat viestien katoamisen kanssa -kopioikaa teksti leikepöydälle aina välillä (sekä juuri ennen lähettämistä), etenkin jos kirjoitatte pitkää viestiä. Tuntuu nuo pitkät kirjoitelmat helposti katoavan ja kun niitä on just kiva lukea.
KL
PS. Muistakaahan siirtää kellot tunnilla eteenpäin ens yönä!
Olin kyllä eilen niin poikki, etten muista, koska viimeksi olen ollut. No, herätettiin tyttö syömään illalla, mutta sen jälkeen tyttö olikin tietenkin sen verran virkeä, ettei heti nukahtanutkaan uudestaan. Mies otti tytön kantoliinaan ja jäi ripustelemaan pyykkejä ja mä aloin nukkumaan jo joskus klo 22! Yleensä pääsen nukkumaan vasta klo 24-01, joten toi oli tosi aikaisin. Ja vaikka olen tosi herkkäuninen, en edes herännyt, kun mies toi tytön myöhemmin kehtoon nukkumaan. Ja vasta klo 02 tyttö heräsi ekan kerran itkemään eli sain itse nukuttua noin 4 h putkeen! Ekan kerran 5 viikkoon. Imetyksen jälkeen laitoin tytön takaisin kehtoon sen sijaan, että olisin jättänyt viereeni ja koska tyttö jäi sinne huutamatta, lähdin itse sohvalle nukkumaan, etten heräisi tytön ähinöihin. Seuraavan kerran tyttö heräsi klo 6, mutta sen jälkeen ei sittenenää nukahtanutkaan, vaan mies nousi tytön kanssa vähän vaille 7. Mä nukuin vielä tunnin ja heräsin siihen, kun esikoinen huusi täyttä kurkkua huoneessaan. Tyttö oli silloin just nukahtanut ja heräsi tohon pojan itkuun. No, yritin nukuttaa tyttöä sitten melkein tunnin ja tutti suussa hienosti pysyi hiljaa ja silmät kiinni, mutta heti kun tutti tippui, niin huuto alkoi. Enpä sitten itse pystynyt siinä enää nukkumaan, kun piti sitä tuttia pitää tytön suussa. Mutta jännä juttu, miten tyttö välillä haluaa syödä tuttia ja nukahtaa helposti se suussa ja toisinaan sitten taas väsyneenä ei huoli tuttia millään ja sylkee sitä suustaan minkä pystyy.
Mutta meillä oli viime yö siis todella hyvä ja syöttövälit jo ihan inhimillisiä (3-4 h), joten olen aika hyvällä tuulella. Meidän perheessä yö loppuu kylläkin vasta aikaisintaan klo 8 (esikoinenkaan ei juuri koskaan vauvana herännyt ennen sitä), eikä tyttö taida vielä tajuta sitä, kun heräsi jo klo 6 ja monena aamuna tähän saakka klo 7... =) Toi viime yö oli toka yö, kun tyttö nukkui koko yön omassa kehdossaan. Kun muuten on aina nukkunut mun kainalossa. Nyt laitettiin tyttö pehmeässä kantokassissa tohon kehtoon (mahtuu siihen just noin), kun on parina päivänä nukkunut päiväunet sisälläkin tossa kantokassissa. Kai se on jotenkin turvallisen ahdas vauvalle. Ja kun kantokassi on vielä kehdossa, voi tyttöä yrittää keinutella uneen, jos herää liian usein.
Ulkona on taas ihan upea ilma! Ihanaa, kun tulee kevät! Me käytiin taas Uunisaaressa, kun tuolla jäällä on niin ihanaa näin hyvällä ilmalla. Tyttö jatkaa uniaan parvekkeella ja poika on menossa myös kohta päiväunille. Samoin tämä mamma...
Toivottavasti teillä KIRPPU ois tämä päivä parempi kuin eilinen. Se on kamalaa, kun vauva vaan huutaa, eikä mikään auta =( Mäkin kyllä välillä esikoisen vauva-aikana toivoin, että pojalta lähtisi ääni, kun huusi vaan. Mutta me käytettiin silloin miehen kanssa vuorotellen sellaisia oikeita kuulosuojaimia. Mies sai ne vissiin töistä. Helpotti hieman, kun huuto ei kuulunut niin kovana.
MUKAVAA PÄIVÄNJATKOA KAIKILLE!
T:Fassiloora ja tyttö 5 vko + 2 pvä
Jäi toi alkuviikko kirjoittelematta kun oli eka " vääntö" miehen kanssa sitten raskauden alun. Me ollaan tosiaan oltu niin sopuisia ja pupusia, ettei olla edes riidelty, mutta nyt sitten saatiin sekin aikaiseksi. Ilmeisesti tää krooninen väsymys tekee tehtävänsä? No, oli siinä ihan oikeaakin syytä, mutta onneksi asiat on nyt selvitetty ja kaikki taas hyvin.
Jännät paikat meillä. Antibioottikuuri (siihen korvakipuun / -tulehdukseen) päättyi tiistaina ja koko kuurin ajan poika on ollut kuin enkeli. Nukkui, seurusteli ja nauroi -ylipäätään oli hyvällä tuulella. Keskiviikkona alkoi sitten kränät ja viime yö (ke-to) oli levoton ja tänään on taas ollut normaalia enemmän itkuja. Itkut alkaa kun vaakatasoon laskee ja pelko hiipii mieleen, että ei kai se korva taas vihottele. Nyt laitettiin sitten vaan pokkana -neuvolan suositeltua- suppoa sisään, poika kylpyyn ja 2min tissittelyn jälkeen nukahti jälleen hyvään, rauhalliseen uneen. Saas nähdä kuin yö menee.
Oltiin tänään siis neuvolassa. Pikku miehellä ikää nyt 5vkoa 4pv ja on kooltaan 56,2cm ja 4490kg. Edustaa kuulemma sellaista pitkä ja hoikka-mallia. Painoa oli taas tullut 200g viikossa. On tullut koko ajan sellaista 200-350g viikossa eli ainakin jotain jää ruuasta sisään :-)
KANTOLIINASTA: Mulla on nyt toi rintareppu, joka toimii välillä. Jätkä ei meinaa siihen tosin helpolla asettua vaan vinkuu ja heiluu. Mietin, että olisko liina helpompi, mutta hitto kun ne sitomisohjeet vaikuttaa niin monimutkaisilta. Sain sen Vauva-lehden kylkiäisliinan -sillä vois vissiin treenailla, että jos liina tuntuu toimivan niin hankkis sit kunnollisen?
VALVOMISESTA: Hei, miten teidän pienet valvoo? Meidän Simppu on alkanut valvomaan illat läpeensä. Esim. eilen valvoi klo 13.30-20 -ja siitä tietty viimeiset 1,5-2h ihan levotonta yliväsymys-kitinää, mutta millään ei nukahda. Tänään oli taas ihan sama rumba menossa (heräsi päikkäreiltä 14.30) ja seiskan maissa saatiin se uneen tuolla suppo-kylpy-tissi yhdistelmällä. Miten ihmeessä se valvoo noin pitkään? Onko kellään samaa " ongelmaa" ?? Aamupäivisin valveillaolopätkät on lyhempiä, mutta toi illan megavalvominen alkaa tulla tavaksi ja on aika rasittavaa.
IMETYKSESTÄ: No jaa. En tiiä onko toi vauhkoilu vauhkoilua vaan ajan tappamista. Ihmiset on niin tavattoman intohimoisia tekemiensä ratkaisujen suhteen. Onneksi kaikki kohtaamani ammatti-ihmiset ja omat läheiseni ovat täysin suopeita tälle imetys+korvike yhdistelmälle, vaikka mun maitomäärällä voisi hyvin täysimettää. Kannustava esimerkki on se, että minä+veljeni ollaan kaikki korvikelapsia. Meillä ei oo mitään allergioita, sairauksia tms. kun taas serkkuni imetti yli vuotiaaksi lastaan ja sillä on kaikki maailman allergiat, korvatulehdukset jne -eli eipä se tosiaan niin mene, että korvikelapset muka olis sairaampia.
Jeps. Mies on treeneissä ja menossa huomenna työmatkalle. Mulla on illalla varattuna kasvohoitohemmottelu. Mä niiiiin odotan, että pääsen siis kosmetologin tuoliin hiplattavaksi! Ihanaa! Lauantaina on mun synttärit -meillä on pöytävaraus Helsingin Sassoon (italialainen) ja olen käynyt jo netissä kuolaamassa ruokalistaa. Simppu-vauva suuntaa mummolaan yökylään korvikkeet laukussa -ja vaipat.
Okei, nyt mä lopetan. Tästä tulee romaani. Pahoittelen.