Asunto meinaa lähteä, riittääkö jos maksan osan vuokrasta?
En ole pystynyt maksamaan vuokraani viime kuussa ja kohta tulee täyteen 2 kk maksamatta. Lain mukaan jos vuokra on 2 kuukautta maksamatta, vuokranantaja voi purkaa vuokrasopimuksen. Tuolloin asukkaan on lähdettävä HETI, ei ole mitään irtisanomisaikoja. Jokainen voi tarkistaa tämän itse jos ei meinaa uskoa.
Minulla ei ole uutta asuntoa enkä muutenkaan haluaisi jäädä kodittomaksi tai muuttaa. Tilanne on se että saisin vuokrat maksettua kokonaisuudessaan, mutta vasta viikkoa myöhemmin kuin tämä maksamaton 2 kuukautta tulee täyteen. Jatkossa saan vuokrat aina maksettua ajallaan, mutta se ei lohduta tässä tilanteessa.
Mietin että jos maksan osan viime kuun vuokrasta, voiko sopimuksen silloin purkaa? Minulla ei ole varaa kokonaiseen kuukauden vuokraan, mutta esim puolikkaaseen on. Eli jos on maksamatta 1,5 kk vuokrat, joudunko kuitenkin pihalle?
Anteeksi epäselvä teksti, olen todellakin ihan paniikissa. En halua selventää sen enempää tilannettani ettei kukaan tunnista, mutta rahavaikeuteni johtuvat ex-työpaikastani josta ei kovin helpolla rahojaan saa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Olen jo kertonut asiasta vuokranantajalle (yksityinen) eikä hän aio joustaa. Ei luota siihen että maksaisin vuokraani ollenkaan, koska hänellä on ollut aiemmin joku huono vuokralainen. Hän purkaa vuokrasopimukseni heti kun pystyy.
Ja vuokran tottakai maksaisin heti ensimmäisenä, jos vain olisi rahaa. Ja maksankin heti kunhan saan rahaa.
ap
Sinä et sitten ole?
Soita vuokranantajallesi ja selitä tilanne. Voit hyvinkin saada armonaikaa ja asiat järjestyvät. Pahinta on, jos et vain maksa etkä ilmoita vuokranantajalle tilannetta. Yleensä sitä arvostetaan, jos kertoo miten asiat ovat ja milloin pystyy maksamaan ja aina parempi, jos pystyt jo osan maksamaan heti. Tsemppiä!
Ap, olet alunalkaen hoitanut asian todella huonosti. Kun sulla oli yksi vuokrarästi, niin teitkö mitään? Ilmoititko vuokranantajalle? Yrititkö saada rahaa lainaan tai vikana keinona sossusta?
Jos sulla on todella käynyt niin, että ex-työpaikkasi on jättänyt palkan maksamatta ja tili huutaa tyhjää, niin sossusta/kelasta (kumpi sitä nyt myöntää) olisit varmasti saanut rahaa jo siihen ekaan rästiin. Vuokra olisi ollut myöhässä, mutta siitä et olisi voinut joutua häätöuhan alle.
Nyt kun sulla on kaksi vuokraa maksamatta ja vuokranantaja ei enää ilmeisesti suostu joustamaan, niin ihmettelet täällä, että mitäs sitä tekis ja lennänkö minä nyt pellolle. En usko, että vuokranantajaa enää mitkään osamaksut kiinnostaa.
Välillä voi hyvinkin äkkiä talous heittää kuperkeikkaa, mutta se miten asian itse hoidat vaikuttaa tulevaan! Et varmasti ole ainut suomalainen, jolle on käynyt näin. Sinua oltaisiin varmasti avustettu väliaikaisesti, jos olisit hoitanut asian niin.
Vierailija kirjoitti:
Ja haluaisin siis vastauksen otsikon kysymykseen, eli auttaako jos maksan heti osan vuokrasta? Vai voiko vuokranantaja silti heittää ulos?
ap
Vastaus tähän kysymykseen on, että vuokranantaja voi purkaa vuokrasopimuksen eli heittää sut ulos, vaikka maksaisit osan vuokrasta, jos kuitenkin maksat sen myöhässä. Ja sun asenteen nähtyäni en yhtään ihmettele, että hän haluaa tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet alunalkaen hoitanut asian todella huonosti. Kun sulla oli yksi vuokrarästi, niin teitkö mitään? Ilmoititko vuokranantajalle? Yrititkö saada rahaa lainaan tai vikana keinona sossusta?
Jos sulla on todella käynyt niin, että ex-työpaikkasi on jättänyt palkan maksamatta ja tili huutaa tyhjää, niin sossusta/kelasta (kumpi sitä nyt myöntää) olisit varmasti saanut rahaa jo siihen ekaan rästiin. Vuokra olisi ollut myöhässä, mutta siitä et olisi voinut joutua häätöuhan alle.
Nyt kun sulla on kaksi vuokraa maksamatta ja vuokranantaja ei enää ilmeisesti suostu joustamaan, niin ihmettelet täällä, että mitäs sitä tekis ja lennänkö minä nyt pellolle. En usko, että vuokranantajaa enää mitkään osamaksut kiinnostaa.
Välillä voi hyvinkin äkkiä talous heittää kuperkeikkaa, mutta se miten asian itse hoidat vaikuttaa tulevaan! Et varmasti ole ainut suomalainen, jolle on käynyt näin. Sinua oltaisiin varmasti avustettu väliaikaisesti, jos olisit hoitanut asian niin.
Sossu tai olkoon nykyään kela. Ei todellakaan myönnä tuosta vain rahoja vuokrarästeihin, olkoon vaikka yhdestä kuukaudesta kyse.
Tämä aina huvittaa miten ihmiset neuvoo joo mene sossuun/kelaan! Kyllä ne siellä antaa sinulle sitten vuokrarahat...
Mun vuokralainen oli hiljattain yhteydessä, että vuokranmaksu myöhästyy ja kertoi ajankohdan, jolloin voi maksaa sen ja kysyi, onko ok. Viivästys johtui ilmeisesti Kelan jonoista.
Minusta oli todella positiivista, että hän oli heti yhteydessä ja tottakai annoin maksuaikaa. Tuosta tuli suorastaan sellainen tunne, että olen saanut vuokralaiseksi harvinaisen luotettavan aarteen, josta haluan pitää kiinni.
Eli aina kannattaa olla yhteydessä.
maksa puolet vuokrasta. sen jälkeen ei ole tuota kahta maksamatonta vuokraa eikä sopimusta voi purkaa.
tuon jälkeen voi purkaa ainoastaan siinä tapauksessa jos jatkuvasti maksat
vuokrat myöhässä.mutta hae myös sossusta heti rahaa vuokriin
Häädöstä tulee maksuhäiriö merkintä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti huomenna yhteyttä vuokranantajaan. Ihminen sekin vain on, ja aika varmasti valmis ymmärtämään tilannettasi ja sopimaan maksusta tuon suunnitelmasi mukaan. Todella tarkka ja joustamaton vuokranantaja olisi ottanut suhun yhteyttä jo aikoja sitten.
Ymmärtäminen on aika hankalaa kun itselle tulee persnettoa 300 euroa kuukaudessa kun vuokralainen ei maksa vuokraa. Sitten jos maksaa niin plussaa tulee 80 euroa kuussa. Joten näin se vuokraantajan näkökulmasta menee.
Jos on ollut muuten hyvä pitkäaikainen vuokralainen, jolla on kahden kuukauden ajan maksuvaikeuksia, niin itse vuokranantajana joustaisin mieluummin maksuajasta kuin maksaisin kustannukset siitä että etsin uuden vuokralaisen millä aikaa asunto jää mahdollisesti tyhjilleen.
Vierailija kirjoitti:
maksa puolet vuokrasta. sen jälkeen ei ole tuota kahta maksamatonta vuokraa eikä sopimusta voi purkaa.
tuon jälkeen voi purkaa ainoastaan siinä tapauksessa jos jatkuvasti maksat
vuokrat myöhässä.mutta hae myös sossusta heti rahaa vuokriin
Miksi puolet, maksa 1e eikös se tilanne oo silloin sama.
Näin vuokranantajan näkökulmasta ap:n suurin virhe on se, että ensimmäisen myöhästyneen vuokran kanssa hän ei ole ottanut välittömästi yhteyttä.
Minulla menee vuokralla olevista asunnoista vastikkeet ja lainakulut erilliseltä tililtä, jonne vuokralaiset maksaa. Jos joku vuokralainen ei ole maksanut, saattaa omat laina lyhennykset sieltä jäädä maksamatta jos tilillä ei ole rahaa. Jos tiedän etukäteen, että suoritus tulee myöhässä, voin siirtää tilille tarvittavan summan ja ottaa sen sitten takaisin siinä kohden, kun erillisjärjestelynä tehty vuokrasuoritus on tehty. Tällöin pitää kuitenkin olla tietoinen poikkeavasta aikataulusta.
Ja vaikka kuinka ikävää vuokralaisen kannalta rahavaikeidet ovatkin, niin ei se vuokranantajakaan mikään hyväntekeväisyystoimisto ole, joka pystyy maksamaan muiden elämistä omien menojensa päälle. Isoilla firmoilla buffetirahastoa on enemmän, mutta jos mulla esim. kolme vuokralaista jättäisi tässä kuussa yhtäkkiä maksamatta eikö tietoa, saako rahoja ensi kuussakaan, niin olisin äkkiä itse taloudellisissa vaikeuksissa.
Kela Gold ja asiat vain järjestyvät...
Vierailija kirjoitti:
Ja haluaisin siis vastauksen otsikon kysymykseen, eli auttaako jos maksan heti osan vuokrasta? Vai voiko vuokranantaja silti heittää ulos?
ap
Vuokra on esim. 500 e/kk, ei 1 e/kk eli et voi keplotella asumistasi maksamalla 1 e/kk ja sanomalla, että olen maksanut osan vuokrasta, saan siis asua tässä maailman tappiin asti. Jos kuukauden vuokra on myöhässä, niin ei siinä auta, että maksat osan, koska kyse on koko kuukauden vuokrasta, ei sen osasta.
Jos haluat jatkaa asumista, maksat koko kuukauden vuokran.
Jos olisin vuokranantajasi, ilmoittaisin tarvitsevani asuntoa omaan käyttöön. Ei tuollaisesta vuokralaisesta ole kuin harmia ja asunnon kulut kuitenkin koko ajan pitää maksaa, ei se maksuton ole omistajalleenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin vuokranantajan näkökulmasta ap:n suurin virhe on se, että ensimmäisen myöhästyneen vuokran kanssa hän ei ole ottanut välittömästi yhteyttä.
Minulla menee vuokralla olevista asunnoista vastikkeet ja lainakulut erilliseltä tililtä, jonne vuokralaiset maksaa. Jos joku vuokralainen ei ole maksanut, saattaa omat laina lyhennykset sieltä jäädä maksamatta jos tilillä ei ole rahaa. Jos tiedän etukäteen, että suoritus tulee myöhässä, voin siirtää tilille tarvittavan summan ja ottaa sen sitten takaisin siinä kohden, kun erillisjärjestelynä tehty vuokrasuoritus on tehty. Tällöin pitää kuitenkin olla tietoinen poikkeavasta aikataulusta.
Ja vaikka kuinka ikävää vuokralaisen kannalta rahavaikeidet ovatkin, niin ei se vuokranantajakaan mikään hyväntekeväisyystoimisto ole, joka pystyy maksamaan muiden elämistä omien menojensa päälle. Isoilla firmoilla buffetirahastoa on enemmän, mutta jos mulla esim. kolme vuokralais
Haista sinä velkavivuttaja riistäjä paska!
Ei riitä. Ainoa fiksu peliliike tuossa vaiheessa on maksaa rästi kokonaan pois. Pyydä apua joltain sukulaiselta, yritä hakea joustoluottoa pankistasi tai hae sosiaalista luottoa Kelasta.
Jatkoa varten kannattaa muistaa, että mikä tahansa muu lasku kannattaa jättää maksamatta kuin vuokra. Vuokrarästit käytännössä estävät uuden asunnon saannin, koska jokainen järkevä vuokranantaja tarkistaa luottotiedot, ja katsoo erityisen tarkkaan vuokrarästit. Käytännössä vaihtoehdoksi jää kaupungin asunto henkilötakauksella.
No sitten taidat joutua lähtemään:/ ellet nyt saa sille vedenpitävää todistusta, että rahat on tilillä päivänä x ja hän voi vielä luottaa suhun.