Miten lämmin maito edesauttaa nukahtamista? Onko se "plasebo"?
Mulla oli eilen illalla vaikeuksia nukahtaa ja viestittelin mun USA:laisen ystävän kanssa. Hän käski lämmittää maitoa koska se auttaa. Alettiin sitten tästä puhua kun en oikein usko että sillä on oikeesti mitään vaikutusta. Hänen mukaansa siinä on koska vauvatkin nukahtaa saatuaan maitoa :D koitin selittää että vauva nukataa syötyään koska maha on täynnä ja imeminen on rankkaa.
Tietääkö kukaan onko sille siis mitään selitystä, miksi lämmin maito auttaisi nukahtamaan?
Kommentit (8)
Ensin alkaa oksettaa ja kun on tarpeeksi kauan oksentanut, nukahtaa väsymykseen. Näin mulle ainakin kävisi.
Maito nostaa verensokeria, ja se taas väsyttää ja nukuttaa. Saman tekee edim mehu tai infuusiotee, juoma kuin juoma, jossa on vähän sokeria, mutta ei liikaa eikä ollenkaan kofeiinia. Lämmin taas on parempi kuin kylmä, koska kylmä herättelee ja piristää.
Lämmin juoma/ruoka mahassa rentouttaa. Olen kuullut että maito sisältää jotain unta edistävää ainetta :D
maidossa on jonkin verran tryptofaania, joka auttaa elimistöä muodostamaan serotoniinia, joka puolestaan muuttuu unihormoni serotoniiniksi. Lisäksi kaikki hiilihydr.pitoinen unettaa ja maidossa on maitosokeria.
Maito on tosi vaatimaton auttaja univaikeuksissa.
Maidon sijaan kandee kokeilla esim. 2 makeaksi kypsynyttä banaania tai jos ei syö hiilihydr., voi syödä ennen sänkyynmenoa pari kananmunaa. Siinä on tosi paljon tryptofaania. Tryptofaani auttaa myös näkemään tavallista enemmän unia
Eikö se kalium auta nukkumaan. Sitä saa maidosta ja hedelmistä. Muuten siinä varmaan toimii se, että tekee jotain pientä eikä pyöri sängyssä ärtyneenä. Itse nousen ylös ja kävelen keittiönikkunan ääreen katselemaan ulos, kun siitä näkyy kadulle. Katselen aikani liikennettä, ja sitten petiin takaisin. Monesti on auttanut tämä. Maidon lämmittäminen ja juominen kuulostaa myös kivalta pikkupuuhalta.
Vierailija kirjoitti:
maidossa on jonkin verran tryptofaania, joka auttaa elimistöä muodostamaan serotoniinia, joka puolestaan muuttuu unihormoni serotoniiniksi. Lisäksi kaikki hiilihydr.pitoinen unettaa ja maidossa on maitosokeria.
Maidon sijaan kandee kokeilla esim. 2 makeaksi kypsynyttä banaania tai jos ei syö hiilihydr., voi syödä ennen sänkyynmenoa pari kananmunaa. Siinä on tosi paljon tryptofaania. Tryptofaani auttaa myös näkemään tavallista enemmän unia
Tälle hurjasti yläpeukkua. Todella pedagoginen ja oikeaa tietoa antava vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat lisäävät dopamiinia, jos ne syö ilman hiilareita. Eli piristävät.
Ihan yhtä placebo kun on laventelin tuoksu. Tai lampaiden laskeminen.