Haluaisin muuttaa Amerikkaan, vaan kun siitä on tehty niin kovin vaikeaa!
Matkustan Yhdysvaltoihin vähintään kerran vuodessa. Lukioaikana olin maassa vuoden vaihto-oppilaana ja vuosi oli yksi tähänastisen elämäni parhaimpia. Vaihto-oppilasvuoteni jälkeen minulla on ollut jatkuva kaipuu takaisin Amerikkaan, ehkä siksi matkustankin sinne aina kun voin.
Viime vuosina päässäni on alkanut kyteä ajatus siitä, että haluaisin muuttaa Amerikkaan. En elämään mitään hohdokasta glamouria Los Angelesiin tai hektistä arkea New Yorkiin. Pikemminkin jonnekkin pienempään paikkaan kauniin luonnon äärelle, elämään aivan tavallista arkea.
Mutta kun siitä on tehty niin pirun vaikeaa! >:(
Työnluvan saanti kai on lähes mahdotonta ja naimisiinmenoakaan paikallisen kanssa on turha ehdottaa, kun minulla on suomalainen mies omasta takaa. Onko palstalla Yhdysvalloissa asuvia suomalaisia? Tai tunnetteko ketään USA:ssa asuvaa? Miten olette/ovat päätyneet asumaan Amerikkaan?
Kommentit (49)
Minun uusi miesystäväni oli kolmekymmentä vuotta ensin opiskelemassa ja sitten töissä Amerikassa. Hän joutui viime keväänä muuttamaan takaisin Suomeen töihin, koska hänen äitinsä oli dementoitunut ja joutui hoitokotiin. Valitettavasti mieheni äiti kuoli alkuvuodesta. Olemme puhuneet muuttamisesta takaisin Los Angelesiin koska miehelläni olisi paremmat mahdollisuudet edetä urallaan Amerikassa. Hänen asuntonsa on tällä hetkellä vuokralla ja vapautuu ensi syksynä. Minä olen myös työttömänä ja hän on sitä mieltä että minulla on mahdollisuudet saada työtä myös LA.sta. En tiedä viisumi asioista tai Green gardista mitään, mutta mies sanoi järjestävänsä kaikki puolestani. Sitä kuumuutta mietin vaikka asunto on Tyynenmeren rannalla on? Mietityttää myös sukulaisten jättäminen kotimaahan. Äidilläni ja isälläni on ikää yli seitsemäkymmentä vuotta ja terveys reistailee. Mutta kai se elämä järjestyy ja saamme muuton onnistumaan. Tämmöisiä ajatuksia tuli vain mieleen kun luin tätä ketjua.
Nainen 45
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni mahdollisuus, mutta joka vuosi on Green card lottery:
The Green Card Lottery, officially known as the Diversity Visa Program, is an annual U.S. Government program that awards 50,000 green cards to individuals from all over the world.
Verkosta saa tietoja.
Onko Green Card Lottery todella lottery? Vai tekevätköhän jotain seulontaa kandidaateista? Olen pitänyt kyseistä ohjelmaa aina vähän humpuukina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The Green Card Lottery, officially known as the Diversity Visa Program, is an annual U.S. Government program that awards 50,000 green cards to individuals from all over the world.
Verkosta saa tietoja.
Onko Green Card Lottery todella lottery? Vai tekevätköhän jotain seulontaa kandidaateista? Olen pitänyt kyseistä ohjelmaa aina vähän humpuukina...
Mahdollisuudet voittaa ovat suunnilleen samat kuin lotossa, joten lottoahan se on..
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida tosiaan olla muuta vaihtoehtoa kuin tosiaan ammatin ja juuri sinut haluavan työnantajan kautta. Suomalaisfirmoillakinhan on työntekijöitä täällä, ja suurlähetystö hakee välillä harjoittelijoita. Ala opiskella uusi ammatti ja hae vaihtoon taas, jos saisi sitä kautta jalkaa ovenrakoon johonkin päin.
Itse olen täällä avioliiton kautta. Ihan mukava maa ja normaalia arkea vietetään. Mutta onhan noita muitakin kivoja maita, joihin pääsee muuttamaan helpommin.
Olen jo yli 30, eli uutta ammattia en viitsisi enää ryhtyä hankkimaan. Minulla on kyllä maisteritutkinto yhteiskuntatieteellisestä, että josko sillä voisi saada jotain jalkaa oven rakoon? Useimmilla jenkeillä taitanee olla vain bachelor-tason tutkinto, että olisiko maisteritutkinnosta apuja työnhaussa?
Olen myös asunut nuorempana vuoden Briteissä ja vuoden Karibialla, mutta jostain syystä ko. paikat eivät sytyttäneet siinä määrin kuin USA. Samanlaista kaipuuta minulla ei ole minnekään muualle kuin rapakon taa.
Joku ehdotti Kanadaa. Varmasti on miellyttävä maa asua (olen sielläkin vieraillut pariin otteeseen). Mutta kyse ei olekaan nyt siitä, että pitäisi päästä "ulkomaille muuttamaan", vaan nimenomaan kaipuusta Amerikkaan.
ap
amerikan mantereella on useita valtioita, kuten kanada, use meksiko ja myös väli ja eteläamerikassa on useita maita. siitä vain valitsemaan maata, johon on helppo päästä. voisit kokeilla meksikoa.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu sitten siihen sinua kohdellaan kuin ketä tahansa itä-eurooppalaista maahanmuuttajaa.
Tulee helposti aika ulkopuolinen olo näinkin "monikulttuurisessa" maassa.
Minulla on aika laaja tuttavapiiri Amerikassa, kiitos nuoruuteni vaihto-oppilasvuoden. Alueella, jossa asuin, oli rutkasti skandinaavien jälkeläisiä ja ymmärsivät kyllä eron Pohjoismaiden ja Itä-Euroopan välillä. Mitään asenteellisuutta en vuoden aikana (niinkuin en sen jälkeenkään) havainnut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin muuttaa, kun puoliso on sieltä. Ehkä eläkkeellä sitten?
Onko puolisosi töissä Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdotti Kanadaa. Varmasti on miellyttävä maa asua (olen sielläkin vieraillut pariin otteeseen). Mutta kyse ei olekaan nyt siitä, että pitäisi päästä "ulkomaille muuttamaan", vaan nimenomaan kaipuusta Amerikkaan.
ap
Jos kaipuusi on nimen omaan Amerikkaan, niin Kanada käy silloin oikein hyvin. Tai vaikka Meksiko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos kaipuusi on nimen omaan Amerikkaan, niin Kanada käy silloin oikein hyvin. Tai vaikka Meksiko.
Kanada on kyllä täysin erilainen paikka kuin Amerikka. Ja Mexico nyt varsinkin. Mistä sinä heität näitä kommenttejasi? Oletko matkustellut yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kanada on kyllä täysin erilainen paikka kuin Amerikka. Ja Mexico nyt varsinkin. Mistä sinä heität näitä kommenttejasi? Oletko matkustellut yhtään?
Oletko opiskellut maantietoa yhtään?
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Verkosta saa tietoja.
Mahdollisuus kuitenkin. Tunnen yhden arvonnassa voittaneen. Ja olen kuullut väittämiä että arvonta olisi painotettu niin että saadaan enemmän eurooppalaisia voittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin muuttaa, kun puoliso on sieltä. Ehkä eläkkeellä sitten?
Onko puolisosi töissä Suomessa?
Ei, on valinnut kotiäitiyden (oma valinta).
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvallat, USA ja Amerikka.
Myös jenkeissä on kiva käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
T. Eri
Niin, eli sinäkään et ole matkustellut. Huomaa kommenteista.
Itse olin siellä puoli vuotta työharjoittelussa, ja ajattelin mennä uudestaan kun valmistun (jolloin J-1 viisumin voi saada jälleen), mutta en muuttaisi kokonaan. Sen verran hektistä siellä jotenkin on. Kaikki asiatkin on niin vaikeita hoitaa lääkärikäynnistä veroilmoitukseen, ja kaikessa yhteydessä uhkaillaan lailla ja kovilla rangaistuksilla. Kyllä suomessa kaikki on niin mukavaa ja verkkaista, vaikka kiva täältä on välillä poiskin lähteä (hetkeksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
T. Eri
Amerikka on sama kuin Yhdysvallat.
Yhdysvallat kuuluvat Pohjois-Amerikan maanosaan, johon kuuluvat myös mm. Kanada, Meksiko, Guatemala, Jamaika ja Grenada. Ja monta muuta.
Amerikka EI ole yhtä kuin Kanada tai Meksiko. Kaipuu Amerikkaan on kaipuu Yhdysvaltoihin.
Sitten on vielä Etelä-Amerikka, joka ei näihin laskuihin nyt kuulu. Lisäksi löytyy käsite Väli-Amerikka, joka niin ikään jätetään tästä keskustelusta pois.
Ari kirjoitti:
Amerikka esittäytyy erilaisena paikkana asua opiskelijan silmissä kuin työelämässä. Highschoolissa opetellaan vaan ihan perusasioita rauhalliseen tahtiin kun taas työelämää vaivaa ainainen kiire ja kovat vaatimukset. Yhdysvaltalaiset yliopistot syytävät eri alojen osaajia valtavat määrät joka vuosi ja kilpailu työpaikoista on vielä kovempaa kuin Suomessa.
Ongelmana on lisäksi se että hyvät työpaikat, joilla oikeasti elätät itsesi ja maksat asuntolainan sijaitsevat useinmiten alueilla, joissa on kalliit asunnot, joten saatat joutua tekemään useamman tunnin työmatkat joka päivä ruuhkaisilla highwaylla. Ja sitten on ne kuuluisat getot missä on halpaa asua, mutta alueilla on korkea rikollisuus. Rikollisuus USA:ssa ei ole vaan mikään Hollywoodin tuote vaan paikoitellen ihan tavallista arkea.
Lankomieheni asuu Californiassa ja käyttää työntekoon joka arkipäivä vähintään 12 tuntia. On töissä Googlen päämajassa ja tienaa ainakin tuplasti sen mitä Suomessa. Palkka vaan menee suurelta osin vakuutuksiin ja 7-kertaa isompaan asuntolainaan mitä Suomessa. Pieni omakotitalo hintaan 700 000 dollaria. On myös huomioitava ettei Amerikassa ole lapsilisiä eikä ilmaista korkeakoulujärjestelmää niinkuin Suomessa, joten lapset joutuvat itse maksamaan koulutuksensa. Esimerkiksi Stanfordin yliopistossa maksaa lukuvuosi 25 000 dollaria. Viisi vuotta kun opiskelet on lainaa se 125 000 dollaria.
Itsekin lähtisin asumaan Amerikkaan, mutta olen tullut siihen tulokseen että elän Suomessa laadukkaampaa elämää paljon halvempaan hintaan.
Minulla on jenkkimies ja lapsellakin on jenkkikansalaisuus. Esteitä muutolle ei olisi, voisimme pakata kamat jo heti huomisesta halutessamme. Mutta mutta. Amerikkalaisten työpäivät ovat järkyttävä pitkiä ja lomia on hurjat kaksi viikkoa vuodessa. Nyt mies pitää pari kuukautta käytännössä lomaa. Päivähoitomahdollisuudet täällä ovat puoli-ilmaisia verrattuna sikäläisiin. Yliopistokoulutusta tässsä maassa ajetaan kovaa vauhtia alas, mutta toistaiseksi se kuitenkin on ilmaista. Lapsi voi ulkoilla vapaasti, ei tarvitse pelätä eikä ole tarpeita kuskailla lasta kouluun ja takaisin tai harrastuksiin ja takaisin. Terveydenhuolto Sumessa on heikompaa kuin hyvällä vakuutuksella saisit Amerikassa, mutta pahasti ku käy, saat hyvää hoitoa etkä todellakaan pääse niillä kuluilla velkaantumaan. Lapsiperheiden asiat on otettu huomioon kaikkialla, on matalalattiatratikkaa, bussia, lapsenhoitohuoneita jne. yleisesti. Jenkeissä ei pääsääntöisesti ole. Joten asumme suosiolla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ari kirjoitti:
Amerikka esittäytyy erilaisena paikkana asua opiskelijan silmissä kuin työelämässä. Highschoolissa opetellaan vaan ihan perusasioita rauhalliseen tahtiin kun taas työelämää vaivaa ainainen kiire ja kovat vaatimukset. Yhdysvaltalaiset yliopistot syytävät eri alojen osaajia valtavat määrät joka vuosi ja kilpailu työpaikoista on vielä kovempaa kuin Suomessa.
Ongelmana on lisäksi se että hyvät työpaikat, joilla oikeasti elätät itsesi ja maksat asuntolainan sijaitsevat useinmiten alueilla, joissa on kalliit asunnot, joten saatat joutua tekemään useamman tunnin työmatkat joka päivä ruuhkaisilla highwaylla. Ja sitten on ne kuuluisat getot missä on halpaa asua, mutta alueilla on korkea rikollisuus. Rikollisuus USA:ssa ei ole vaan mikään Hollywoodin tuote vaan paikoitellen ihan tavallista arkea.
Lankomieheni asuu Californiassa ja käyttää työntekoon joka arkipäivä vähintään 12 tuntia. On töissä Googlen päämajassa ja tienaa ainakin tuplasti sen mitä Suomessa. Palkka vaan menee suurelta osin vakuutuksiin ja 7-kertaa isompaan asuntolainaan mitä Suomessa. Pieni omakotitalo hintaan 700 000 dollaria. On myös huomioitava ettei Amerikassa ole lapsilisiä eikä ilmaista korkeakoulujärjestelmää niinkuin Suomessa, joten lapset joutuvat itse maksamaan koulutuksensa. Esimerkiksi Stanfordin yliopistossa maksaa lukuvuosi 25 000 dollaria. Viisi vuotta kun opiskelet on lainaa se 125 000 dollaria.
Itsekin lähtisin asumaan Amerikkaan, mutta olen tullut siihen tulokseen että elän Suomessa laadukkaampaa elämää paljon halvempaan hintaan.
Minulla on jenkkimies ja lapsellakin on jenkkikansalaisuus. Esteitä muutolle ei olisi, voisimme pakata kamat jo heti huomisesta halutessamme. Mutta mutta. Amerikkalaisten työpäivät ovat järkyttävä pitkiä ja lomia on hurjat kaksi viikkoa vuodessa. Nyt mies pitää pari kuukautta käytännössä lomaa. Päivähoitomahdollisuudet täällä ovat puoli-ilmaisia verrattuna sikäläisiin. Yliopistokoulutusta tässsä maassa ajetaan kovaa vauhtia alas, mutta toistaiseksi se kuitenkin on ilmaista. Lapsi voi ulkoilla vapaasti, ei tarvitse pelätä eikä ole tarpeita kuskailla lasta kouluun ja takaisin tai harrastuksiin ja takaisin. Terveydenhuolto Sumessa on heikompaa kuin hyvällä vakuutuksella saisit Amerikassa, mutta pahasti ku käy, saat hyvää hoitoa etkä todellakaan pääse niillä kuluilla velkaantumaan. Lapsiperheiden asiat on otettu huomioon kaikkialla, on matalalattiatratikkaa, bussia, lapsenhoitohuoneita jne. yleisesti. Jenkeissä ei pääsääntöisesti ole. Joten asumme suosiolla Suomessa.
Meillä sama homma, vain puoliso naispuolinen. Ehkä joskus sitten vanhemapana?
Green card lottery on tosiaan yksi mahdollisuus, tuli itsekin kokeiltua sitä nuorena pari kertaa, mutta ei tärpännyt. Mutta tiedän yhden joka voitti ja muutti USA:han vaimonsa kanssa.
Varaudu sitten siihen sinua kohdellaan kuin ketä tahansa itä-eurooppalaista maahanmuuttajaa.
Tulee helposti aika ulkopuolinen olo näinkin "monikulttuurisessa" maassa.