Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun uusi alainen alkoi itkemään ja raivoamaan tänään

Vierailija
03.04.2017 |

Olen oman yksikköni esimies ja helmikuussa meille palkattiin uusi työntekijä, jota olen tässä nyt perehdyttänyt. Tuntuu, että hänen päähänsä ei oikein uppoa mitään ja välillä joudun vielä kyselemään varmuuden vuoksi, että "teithän tämän näin?" "muistithan tämän?" yms. En omasta mielestäni erityisesti kyttää. Kunhan haluan tietää, että työt tulee hoidettua asiallisesti. Olen huomannut, että tämä hermostuttaa häntä, mutta koen sen kuitenkin olevan tarpeellista, koska aika usein hän unohtelee tai tekee väärin... En tiedä voiko ärsyyntymisellä olla jotakin tekemistä sen kanssa, että olen 20 vuotta häntä nuorempi (välillä vanhemmilla ihmisillä tuntuu olevan jonkinlaisia antipatioita sitä kohtaan, että nuoremmat tulevat opastamaan).

Tänään eräs asiakas soitti minulle, että hän on laittanut meille sähköpostia reilu viikko sitten, mutta sähköpostissa mainittua asiaa ei ole tullut hoidettua. Ihmettelin ja lupasin selvittää asiaa. Tiesin kyllä heti, että kuka tuon on mahdollisesti mokannut (luotan muuhun tiimiini kyllä täysin), mutta kysyin kuitenkin kaikilta ihan yhteisesti, että muistaako/tietääkö kukaan tuota sähköpostia ottaneensa työn alle. Kaikki muut työntekijät kielsivät, tuo uusi työntekijä vain jatkoi ärsyyntyneen näköisenä töitään vastaamatta mitään. Menin sitten hänen viereensä ja kysyin, että tietääkö hän jotakin tuosta, kun muut eivät ainakaan tunnustaneet. Että ei siinä mitään hätää, kyllä tuon voi nyt hoitaa jne, mutta haluaisin vain tietää missä mennään.
Hän käänsi katseensa näytöstä muhun TODELLA närkästyneen näköisenä ja huusi, että hän ei nyt ala siinä työn alla olevaa juttua keskeyttämään tämän takia. Sen lisäksi hän sanoi, että "ottakaa vittu vaikka mun pussista sitten" jne ihmeellistä. Ja sitten olikin ihan kyynelet silmissä, että "tää on taas mun moka".

Tuli vähän sellainen olo, että olenko mä jotenkin huono esimies vai onko hänellä jotain henkkoht ongelmia. Mutta miten sen nyt saisi sitten ystävällisesti esitettyä huolensa siitä, että onko hän työkykyinen ja kannattaako hänen nyt olla meillä. Jo haastattelussa teimme kyllä selväksi, että kyseessä on ajoittain haastavakin ja kovatempoinen työ, jossa täytyy pystyä pitämään narut käsissä ja toimimaan paineenkin alla. Hän vakuutti tietysti olevansa juuri sopiva työhön, hänellähän on kokemusta alalta. Tosiasiassa mä olen nähnyt pikkulapsia, jotka kestävät painetta paremmin kuin hän.

Mikä olisi asiallisin tapa kysyä työntekijältä, että pitäisikö hänen käydä lääkärissä tai jotakin. Eihän tuo ole normaalia käytöstä aikuiselta ihmiseltä?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pyytää häntä ihan toimistoon ja keskustelette kahdestaan, missä mennään.

Vierailija
2/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pyytää häntä ihan toimistoon ja keskustelette kahdestaan, missä mennään.

Näin mä aionkin täysin varmasti tehdä. Lähinnä pähkäilen vielä sitä, että miten saa noin herkälle ja selvästi jo pois tolaltaan olevalle henkilölle sanottua, että minun mielestäni hänen kannattaa mennä lääkäriin tai olla pari päivää pois töistä. Tai jäädä kokonaan pois jos tuntuu, että tämä on sittenkin liikaa.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen alainen

Vierailija
4/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituinen työsuhde koeajalla eikä määräaikainen? Jos on koeaika, niin työsuhde purkuun. Jos meno on tuollaista jo koeajalla, jolloin ihmiset yleensä vielä skarppaa, niin mitä se on sitten, kun koeaika ohitettu.

Nimim. töissä muutama jo koeajalla ongelmia aiheuttanut, joista yhden esimies olen ja ongelmat vain pahenivat koeajan jälkeen eikä niistä sen jälkeen oikein pääse eroon...

Vierailija
5/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhteen purkaminen koeajalla?

Vierailija
6/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä pitää olla tarkka ettet esimiehenä nolaa työntekijää muiden silmissä. Raivo voi johtua siitäkin. Kamalaa jos muut ovat olleet paikalla, kun oot kysellyt onko hän mokannut.

Vierailija
7/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on se, että sinä olet nuorempi?

Jotenkin hauskaa, että vastailette meileihin ja sinävarmistat, että teitkö näin. Vaikuttaa siltä, että perehdytään ei ole tehty, jos alainen ei osaa työtä. Ei esimiestyö ole käyttämistä vaan ohjaamista

Vierailija
8/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä pitää olla tarkka ettet esimiehenä nolaa työntekijää muiden silmissä. Raivo voi johtua siitäkin. Kamalaa jos muut ovat olleet paikalla, kun oot kysellyt onko hän mokannut.

Mä nimenomaan en kysynyt, että onko HÄN mokannut vaan kysyin kaikilta yhteisesti. Sen jälkeen kaikki palasivat töidensä ääreen ja menin sitten hänen työpisteelleen kysymään asiasta kahdenkesken eikä siinä mitään yleisöä ollut.

Mielestäni se ei muutenkaan ole mitään "nolaamista" jos huomataan, että on tapahtunut jokin virhe ja sitten selvitetään, että mistä moinen virhe on voinut johtua. Meillä kyllä kaikki voivat mokata tai unohtaa jotakin joskus, mutta asia pitää sitten selvittää ja korjata eikä hyssytellä sen takia, ettei työntekijä nolostuisi. Useimmiten se on helpoin kysyä kaikilta yhteisesti, koska minulla ei varsinaisesti ole aikaa käydä kaikilta kysymässä erikseen.

AP

Vierailija
9/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttääminen on kyllä sangen vittumaista. Tietysti jos tulee virheitä niin ymmärrän kyllä, mutta kun jotkut kyttäävät, vaikka hommat ovat ihan hanskassa. Ettet vaan ole kytännyt sittenkin liikaa? Tuollainen reaktio ei vaikuta tasapainoisen ihmisen reagoinnilta. Joko vika on osittain sinussa tai sitten se työntekijä on hullu, joka vetää herneen nenään kaikesta. Harvemmin kukaan normaali ihminen alkaa huutaa tai itkeä ilman kunnon syytä.

M28

Vierailija
10/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakituinen työsuhde koeajalla eikä määräaikainen? Jos on koeaika, niin työsuhde purkuun. Jos meno on tuollaista jo koeajalla, jolloin ihmiset yleensä vielä skarppaa, niin mitä se on sitten, kun koeaika ohitettu.

Nimim. töissä muutama jo koeajalla ongelmia aiheuttanut, joista yhden esimies olen ja ongelmat vain pahenivat koeajan jälkeen eikä niistä sen jälkeen oikein pääse eroon...

Laki ei salli purkua tuosta syystä. Pitää antaa mahdollisuus parantaa tapansa. Lue vaikka lain perusteluista.

Vierailija
11/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla esimieskoulutusta? Olen huomannu et niillä joilla ei ole, menee aina vähän sinnepäin..

Vierailija
12/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tuli mieleeni se, että työntekijä kokee sinun hengittävän koko ajan hänen niskaansa, koska varmistelee jne, mikä lisää tosi paljon stressiä työssä. Etenkin kun on uusi töissä ja varmaan vielä hakee paikkaansa sekä opettelee talon tavoille. Ja tämä, että kysyt tietääkö kukaan saattoi tuntua työntekijästä nöyryytykseltä, kaikkien kuulleenko olisi pitänyt mokansa tunnustaa?

Vierailija
13/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies joka kirjottelee alaisestaan nettiin.

Vierailija
14/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on se, että sinä olet nuorempi?

Jotenkin hauskaa, että vastailette meileihin ja sinävarmistat, että teitkö näin. Vaikuttaa siltä, että perehdytään ei ole tehty, jos alainen ei osaa työtä. Ei esimiestyö ole käyttämistä vaan ohjaamista

Minä olen perehdyttänyt kaikki työntekijäni ja olen hyvä siinä. Ensimmäisen kuukauden häntä kyllä perehdytettiin melkein kädestä pitäen ja tällöin sanoin hänelle myös, että nyt kannattaa ehdottomasti tehdä muistiinpanoja, koska näitä ei voida olla jatkuvasti näyttämässä. Lisäksi palkkasimme hänet juuri sen takia, että hänellä oli jo alalta vankka kokemus ja hän vakuutti osaavansa kaikki oleelliset asiat, kunhan oppii käyttämään meidän ohjelmistojamme, jotka poikkeavat hänen edellisen työpaikkansa ohjelmistoista. Kerroin haastattelussa, että emme voi luvata mitään "pehmeää laskua", koska meillä on todellakin kiireistä ja hän sanoi sen olevan ok hänelle.

Minä olen tehnyt voitavani ja silti tuntuu, että hän tekee jatkuvasti todella alkeellisia virheitä.

Viestisi ensimmäistä lausetta en oikein ymmärtänyt. Mitä erityisen hauskaa tässä on? Työhömme liittyy asiakaspalvelu ja saamme sähköpostitse yhteydenottoja asiakkailtamme ja me vastaamme niihin. Jos asiakas kysyy minulta, että miksi hänen viestiinsä ei ole vastattu, niin minä selvitän asiaa työntekijöideni kanssa, koska esimiehenä minulla on vetovastuu yksikössäni. Missä se hauska kohta tuli?

AP

Vierailija
15/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purat työsuhteen koeajalla sopimaton työhön ja työyhteisöön. Tuosta tulee muuten ikuinen ongelma

Vierailija
16/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki ei salli purkua tuosta syystä. Pitää antaa mahdollisuus parantaa tapansa. Lue vaikka lain perusteluista.

Työsuhteen voi purkaa koeajalla, jos esim työstä suoriutuminen on puutteellista tai työntekijä ei sopeudu työhön. Molemmat syyt mielestäni sopii tässä tapauksessa.

Vierailija
17/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyttääminen on kyllä sangen vittumaista. Tietysti jos tulee virheitä niin ymmärrän kyllä, mutta kun jotkut kyttäävät, vaikka hommat ovat ihan hanskassa. Ettet vaan ole kytännyt sittenkin liikaa? Tuollainen reaktio ei vaikuta tasapainoisen ihmisen reagoinnilta. Joko vika on osittain sinussa tai sitten se työntekijä on hullu, joka vetää herneen nenään kaikesta. Harvemmin kukaan normaali ihminen alkaa huutaa tai itkeä ilman kunnon syytä.

M28

Mielestäni en ole kytännyt liikaa ottaen huomioon, että useimmiten kun häneltä olen jotakin kysynyt tai kun olen hänen työnjälkeään tarkistanut, niin siellä on ollut jotakin korjattavaa tai unohduksia. En todellakaan "kyttää" ketään mielelläni, koska siinä menee omaa työaikaani hukkaan, mutta minulla on vastuu siitä, että tuolla tulee asiat hoidettua, joten minä sitten varmistan, että kaikki on ok.

Lisäksi hän voisi ottaa tuon myös rakentavalla tavalla, koska jos kukaan ei hänen työnsä jälkeä seuraa niin hän saattaa tehdä kokoajan väärin eikä opi mitään.

AP

Vierailija
18/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet toiminut hyvin!

Varmaan purku. Kyllä sen saa tehdä silläkin perusteella, että alainen ei ole ollenkaan sopiva työhön. Kysy tästä firmanne henkilöstötyypiltä. Olen juristi, mutta ympäristöallla. Olen tästä varma.

Yleinen tyyli on, että purkua ei juurikaan perustella, jotta sitä ei sitten voisi riitauttaa niin helposti.

Vierailija
19/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole riittävän pätevä.

Vierailija
20/49 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etsi sinä kovin kummoinen esimies ole jos vauvapalstalta vastauksia joudut etsimään...