Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle jäi kiinni valehtelusta (100 000 työpaikkaa ja 300 000 laiskaa)

Vierailija
03.04.2017 |

Meillä on taas kohtaanto-ongelma. Ylen uutisen mukaan elinkeinoministeri Mika Lintilä on huolissaan siitä, että meillä on 100 000 avointa työpaikkaa ja 300 000 työtöntä, mutta silti avoimia työpaikkoja ei saada täytettyä.

Yle on näköjään aloittanut hallituksen puoliväliriihen tehokkaan pohjustuksen. Työpaikkoja julistetaan olevan pilvin pimein, mutta laiskat työttömät eivät niihin hae. Kun ratkaisukeinoja ruvetaan miettimään, niin tältä pohjalta on hyvä antaa keppiä laiskureille. Ehkä oikeasti tarjotaan myös porkkanaa erilaisten liikkuvuusavustusten muodossa, mutta kokemuksen mukaan syyllistävät puheet ennakoivat työttömyysetuuksien ja sosiaaliturvan saamisen vaikeuttamista ja karenssitehtailua.

Ylen rummutukselta putoaa kuitenkin pohja pois, kun työllisyyskatsausta luetaan oikein.

"Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin TE-toimistoihin helmikuun aikana 57 300 eli 2 200 vähemmän kuin edellisen vuoden helmikuussa. Kaikkiaan TE-toimistoissa oli helmikuussa avoinna 109 900 työpaikkaa, mikä on 3 300 enemmän kuin vuosi sitten.”

Meillä ei ole nyt eikä ollut helmikuun lopussakaan sataa tuhatta avointa työpaikkaa. Se on koko helmikuun aikana avoinna olleiden työpaikkojen yhteenlaskettu määrä. Mylly pyörii koko ajan, ja paikkoja täyttyy ja uusia tulee avoimeksi jatkuvasti. Juuri tällä hetkellä avoimia työpaikkoja näkyy TE-palvelun sivujen mukaan olevan 15 851.

Avoimia työpaikkoja on siis alle 16 000, ei Ylen, Lintilän ja Jaskarin julistamaa sataa tuhatta. Työttömiä on virallisen tilaston mukaan yli 300 000, mutta todellisuudessa paljon enemmän.

Mitä me tästä opimme? Ainakin sen, että jos elinkeinoministeri Lintilä puhuu vakavissaan kohtaanto-ongelmista 100 000 avoimen työpaikan pohjalta, niin tätä maata johdetaan uskomattoman huonolla ymmärryksellä. Sen huonon ymmärryksen pohjan näkyy luovan hallituksen äänitorveksi ruvennut Yle, jonka toimittajat eivät osaa lukea tilastoja tai edes selväsanaista työllisyyskatsausta.

Mutta asiansa uutisointi ajaa. Puoliväliriihessä rupeaa taas tulemaan keppiä ihan väärin luetuilla tilastoilla laiskoiksi todistetuille työttömille.

http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/04/03/100-000-t…

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan järkevä yritys ei nykypäivänä ilmoita TE toimiston sivuilla. En esimerkiksi usko, että suurinta osaa tietotyöpaikoista on siellä tai mikään firma, joka hakee digitaalisia osaajia - eli nykypäivänä ihan kaikki. Ei kannata ilmoittaa siellä, missä osaajia ei ole.

Niinpä. TE-toimistossa on pelkkä joutoväki.
Jos itse rekrytoisin firmaani työntekijöitä, olisi TE-toimiston asiakkuus pitkä miinus. Ei oikeasti osaavat työntekijät joudu sinne, he löytävät töitä ihan muita reittejä.

Te-toimistoon ilmoittautuminen on välttämätöntä, jos aikoo saada työttömyyskorvausta joko liitosta tai kelasta. Mutta tämä sinun ideaalityöntekijäsi ilmeisesti elää pyhällä hengellä työsuhteiden välillä.

Hölmöä kai se oli, mutta niin minä tein kun olin 7kk ilman töitä. En vaan silloin nuorena pystynyt hakemaan "almuja". Pyhällä hengellä en selvinnyt, vaan säästöistä otin. Töissä olen nyt ollut yhdeksän vuotta sen jälkeen, säästössä noin parin vuoden kulutuksen verran. Vaikka onhan minulla asuntolainalle työttömyys-, ja sairausvakuutuskin, ettei sitä tarvitse säästöistä maksaa. Pienipalkkainen, n. 2500/kk.
Lapsia ei ole, kun ei ole koskaan ollut varaa, eikä kyllä mitään voimakasta haluakaan.
Jos nyt iskisi työttömyys, niin hakisin kyllä korvauksia, eli tukia.

7 kk? Mistä ihmeestä sinulla oli noin isot säästöt nuorena? Anteeksi, mutta nyt haiskahtaa "pappa betalar". Kyllä minäkin nuorempana pärjäsin pari kuukautta ihan helposti säästöilläni, mutta sain ne takautuvasti tukina takaisin.

En minä niin nuori ollut, 26v. Kuten sanoin, nyt pärjäisin pari vuotta pelkillä säästöillä, tekemättä muutoksia kulutukseen. Vanhempani käyttivät rahansa sitä mukaa kun sitä tilille tuli, minä olen aina ollut säästeliäs, lapsesta saakka.

Okei. Minä olin vastavalmistunut 20-vuotias, joten minulla ei kyllä ollut 7 kk puskurirahastoa käytettäväksi niin, että en olisi niitä halunnut takautuvasti tukina takaisin. Mutta sinä et olisi rekrytoinut minua, koska olin ilmoittautunut työkkäriin?

Vierailija
62/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen oppinut sen, että jos työnantajalle kertoo löytäneensä ilmoituksen työpaikasta te-toimiston sivuilta, niin ei varmasti saa sitä työtä.

Älyttömäksi menee tuollainen. Jos firma on itse laittanut ilmoituksen mol:in sivuille, niin tyhmää olisi sen mukaan takia olla palkkaamatta. Nehän ovat vain yhdet nettisivut. Ei yhtään sen kummemmat kuin mitkään muutkaan ilmoittelupaikat.

Nostan mielelläni työttömyyskorvausta ja elän muiden kustannuksella, jos tuollainen on syy, ettei palkata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan järkevä yritys ei nykypäivänä ilmoita TE toimiston sivuilla. En esimerkiksi usko, että suurinta osaa tietotyöpaikoista on siellä tai mikään firma, joka hakee digitaalisia osaajia - eli nykypäivänä ihan kaikki. Ei kannata ilmoittaa siellä, missä osaajia ei ole.

Niinpä. TE-toimistossa on pelkkä joutoväki.Jos itse rekrytoisin firmaani työntekijöitä, olisi TE-toimiston asiakkuus pitkä miinus. Ei oikeasti osaavat työntekijät joudu sinne, he löytävät töitä ihan muita reittejä.

Te-toimistoon ilmoittautuminen on välttämätöntä, jos aikoo saada työttömyyskorvausta joko liitosta tai kelasta. Mutta tämä sinun ideaalityöntekijäsi ilmeisesti elää pyhällä hengellä työsuhteiden välillä.

Hölmöä kai se oli, mutta niin minä tein kun olin 7kk ilman töitä. En vaan silloin nuorena pystynyt hakemaan "almuja". Pyhällä hengellä en selvinnyt, vaan säästöistä otin. Töissä olen nyt ollut yhdeksän vuotta sen jälkeen, säästössä noin parin vuoden kulutuksen verran. Vaikka onhan minulla asuntolainalle työttömyys-, ja sairausvakuutuskin, ettei sitä tarvitse säästöistä maksaa. Pienipalkkainen, n. 2500/kk.Lapsia ei ole, kun ei ole koskaan ollut varaa, eikä kyllä mitään voimakasta haluakaan.Jos nyt iskisi työttömyys, niin hakisin kyllä korvauksia, eli tukia.

7 kk? Mistä ihmeestä sinulla oli noin isot säästöt nuorena? Anteeksi, mutta nyt haiskahtaa "pappa betalar". Kyllä minäkin nuorempana pärjäsin pari kuukautta ihan helposti säästöilläni, mutta sain ne takautuvasti tukina takaisin.

En minä niin nuori ollut, 26v. Kuten sanoin, nyt pärjäisin pari vuotta pelkillä säästöillä, tekemättä muutoksia kulutukseen. Vanhempani käyttivät rahansa sitä mukaa kun sitä tilille tuli, minä olen aina ollut säästeliäs, lapsesta saakka.

Okei. Minä olin vastavalmistunut 20-vuotias, joten minulla ei kyllä ollut 7 kk puskurirahastoa käytettäväksi niin, että en olisi niitä halunnut takautuvasti tukina takaisin. Mutta sinä et olisi rekrytoinut minua, koska olin ilmoittautunut työkkäriin?

En minä työkkäristä mitään tiedä, enkä rekrystä. Paitsi työnhakijana. Kerroin vaan, että meitä hölmöjä, omistajaluokan orjia, jotka emme hae korvauksia tai tukia jos yksikään vaihtoehto on olemassa , meitäkin löytyy tästä maasta. Se 50-luvun "ken ei työtä tee sen ei syömänkään pidä" ajattelu on jotenkin jäänyt meihin aika syvälle, vaikka emme olleet edes elossa silloin. Vaikka tiedostamme hölmöydeksi.

Vierailija
64/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi helpompaa ja nopeampaa vastata "en halua tehdä töitä" pitkien tekosyyselitysten sijasta. No toisaalta, onhan sulla aikaa niitä rustailla.

En ole toistaiseksi löytänyt keinoa mennä tekemään töitä ilman että työnantaja minut ensin hyväksyy. Luuletko, että pääsen edes respasta läpi, jos vaan marssin sinne ja ilmoitan, että tulin tekemään töitä, saanko työpaikan avaimet ja käyttäjätunnukset tietokoneisiin, kiitos? Kyllä se menee niin, että työnantajan täytyy ensin huolia minut töihin, ei sinne väkisellä pysty menemään tai on hyvin pian vartijat kimpussa.

Vierailija
65/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te nyt sen verran ymmärrätte, ettei 70% avoimista paikoista ilmoiteta minnekään vaan ne menee tutuille, perheille ja muille suhteille. Itsekään en ole vuosiin hakenut töitä vaan kaikki tarjoukset tulevat suhteiden kautta paikoista, joista ei ole mitään ilmoitusta. Ilmoituksia sitten on pääasiassa sosiaalisessa mediassa ja myös joissain portaaleissa kuten oikotie ja monster - vaikka niitä pidetään nykyään vanhanaikaisina. Sitten on se murto-osa joka päätyy sinne te toimiston sivuille.

Vierailija
66/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. TE-toimistossa on pelkkä joutoväki.Jos itse rekrytoisin firmaani työntekijöitä, olisi TE-toimiston asiakkuus pitkä miinus. Ei oikeasti osaavat työntekijät joudu sinne, he löytävät töitä ihan muita reittejä.

Hölmöä kai se oli, mutta niin minä tein kun olin 7kk ilman töitä. En vaan silloin nuorena pystynyt hakemaan "almuja". Pyhällä hengellä en selvinnyt, vaan säästöistä otin. Töissä olen nyt ollut yhdeksän vuotta sen jälkeen, säästössä noin parin vuoden kulutuksen verran. Vaikka onhan minulla asuntolainalle työttömyys-, ja sairausvakuutuskin, ettei sitä tarvitse säästöistä maksaa. Pienipalkkainen, n. 2500/kk.Lapsia ei ole, kun ei ole koskaan ollut varaa, eikä kyllä mitään voimakasta haluakaan.Jos nyt iskisi työttömyys, niin hakisin kyllä korvauksia, eli tukia.

En minä työkkäristä mitään tiedä, enkä rekrystä. Paitsi työnhakijana. Kerroin vaan, että meitä hölmöjä, omistajaluokan orjia, jotka emme hae korvauksia tai tukia jos yksikään vaihtoehto on olemassa , meitäkin löytyy tästä maasta. Se 50-luvun "ken ei työtä tee sen ei syömänkään pidä" ajattelu on jotenkin jäänyt meihin aika syvälle, vaikka emme olleet edes elossa silloin. Vaikka tiedostamme hölmöydeksi.

Eli oliko se joku muu, joka tuossa sanoi, ettei rekrytoisi ketään, joka on te-keskuksen listoilla?

Vierailija
67/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kaltaiseni yli 50v. työttömät? Siinä sitä on kohtaanto-ongelmaa kerrakseen, kun kukaan työnantaja ei palkkaa ikäisiäni. Meidäthän voitaisiin paiskata eläkkeelle rumentamasta tilastoja.

Vierailija
68/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sen lähteen jättää kertomattakin. Löysin ilmoituksen te-toimiston sivuilta on koodikieltä sille että olet saanut sinulle sopimattoman työtarjouksen, joten työnantaja voi jättää sinut huomioimatta hakuprosessissa.

Höpönpöpön. Mitä järkeä levittää tällaista mielialaa? Mikä saa sinut vihaamaan työttömiä noin paljon?

Mitenköhän työtarjous on sopimaton, jos minulla on kaikki vaaditut koulutukset ja kokemus?

Vierailija
69/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kun tuossa vedottiin johonkin vanhan työväenluokan arvoon, mutta samalla dissataan sitä perinteistä työnvälityspalvelua. Luulin, että tämä dissaus on ihan uusi kotkotus. Silloin kun minä olen viimeksi ollut työttömänä, ei kyllä ollut mitään noloa siinä, että haetaan työpaikkoja, jotka on ilmoitettu mol-sivuilla.

Vierailija
70/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että suurin osa avoimista työpaikoista ei näy TE-palveluiden sivuilla?

Joo nämä piilotyöpaikat kyllä tiedetään. Ne on niitä paikkoja, että jossain firmassa on joku paikka auki jos sattuu kohdalle joku kova osaaja pilkkahintaan. Sama työpaikka on vuodesta toiseen vapaana, mutta ei siihen ketään aktiivisesti etsitä. 

Vierailija
71/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elektroniikkainsinööri, jolla on kokemusta kokoonpanostaja sekä muustakin tehdastyöstä ja hain yksinkertaista kokoonpanotöitä, johon ei vaadittu edes mitään koulutusta. Hakemukseeni ei vastattu mitään ja kuukauden päästä sama ilmoitus oli työkkärin sivuilla. Puoli vuotta myöhemmin ja siellä oli sama ilmoitus edelleen. 

Vierailija
72/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että suurin osa avoimista työpaikoista ei näy TE-palveluiden sivuilla?

Joo nämä piilotyöpaikat kyllä tiedetään. Ne on niitä paikkoja, että jossain firmassa on joku paikka auki jos sattuu kohdalle joku kova osaaja pilkkahintaan. Sama työpaikka on vuodesta toiseen vapaana, mutta ei siihen ketään aktiivisesti etsitä. 

.

Tällaisia paikkoja nyt on murto-osa. Ensinnäkin on lukemattomia muita portaaleja, joista LinkedIn on ylivoimaisesti suosituin. Näiden lisäksi menee kavereille, sukulaisille ja suhteiden kautta leijonanosa. Toki siellä on pari pikkufirmaa, jotka tekevät tuotakin, mutta ei ole kiinnostava puhua mistään promilleista.

Vierailija
73/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Muutenkin nää tilastot o nihan kusetusta! Esim. tammikussa tuli muutamia työpaikkoja avoimeksi tähän pikkukylään, niin, päiväkotiin joka avaa ovensa elo-syyskuussa. Kiinostuinko? en. Tarvitsn työn heti enkä huomenna. Samoin puolissa paikoista on minimivaatimukset asetettu niin uskomattomiksi että on aivan turha edes hakea, kuten. oman auton käyttömahodllisuus välttämätön, siivustyössä,ja  kodinhoitajatyössä. Eli no. Samoin joku hygieniapasi ja joku toinen oltava Maccarin kassalle. Mitäs revit sen, jollekkin kurssille ensin siis? SItten on vaatekauppaan kiireapulaiseksi, siis kutsutaan jos kutsutaan, ei osata sanoa onko työtunteja tulossa 1 vai 2 per kk.Samoin se että ajokortti oltava. No mulla on mutta voin uskoa että on monta nuorta joilla ei ole.

NO oma lukunsa on kaikki SALAISET työpaikat joita rekrytointifirma hakee. En enää ikinä hae yhteenkään SALAISEEN työpaikkaan niin ettei rekryfirma kysyttäessä edes paljasta missä työpaikka sijaitsee! Hölmöläisen hommaa!

Eikö sulla ole minkään alan koulutusta, jos sulla ei ole mihinkään mitään erityisosaamista, tai vaadittavia passeja? Jos koulutustasi vastaavaa työtä ei ole tarjolla pikkupaikkakunnallasi (jossa kuitenkin löytyy niin Mäkkäriä kuin vaatekauppoja), niin miksi et muuta työn perässä toiselle paikkakunnalle?

Vierailija
74/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kaltaiseni yli 50v. työttömät? Siinä sitä on kohtaanto-ongelmaa kerrakseen, kun kukaan työnantaja ei palkkaa ikäisiäni. Meidäthän voitaisiin paiskata eläkkeelle rumentamasta tilastoja.

Teidänhän kannattaa hakea niihin firmoihin, jotka eivät suin surminkaan suostu palkkaamaan hedelmällisessä iässä olevia naisia. Keskustelujen mukaan tältäkin palstalta löytyy tällaisia työnantajia vaikka kuinka paljon, ehkä joku heistä palkkaisi juuri sinut?

Vierailija
75/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomissa kirjoitettiin tästä: http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005154461.html

"Työttömiä syyllistetään väärillä luvuilla. Viikonlopun aikana Suomeen luotiin virallinen totuus siitä, että maassa on nyt yli 100 000 avointa työpaikkaa, joihin ei vain tahdo löytyä tekijöitä.

Asiaa kauhisteli vielä kansanedustaja Harri Jaskari (kok) muun muassa Kauppalehden siteeraamassa blogikirjoituksessaan:

– Eihän asia näin voi olla, että meillä on yli 100 000 työpaikkaa ilman tekijää.

Eikä asia niin olekaan. Todellisuudessa avoimia työpaikkoja on selvästi vähemmän kuin 100 000 ja työttömiä selvästi enemmän kuin 300 000.

Työttömiä jopa puoli miljoonaa

Päättäjät tulkitsevat työ- ja elinkeinoministeriön lukuja joko tahallaan tai tahattomasti väärin.

Helmikuun aikana te-toimistoissa oli avoimia työpaikkoja oli yhteensä lähes 110 000, mutta suuri osa niistä täyttyi. Kuun lopussa avoimia työpaikkoja oli vajaat 64 000.

Se on oikea vertailuluku, koska myös työttömien määrä katsotaan kuun lopusta: silloin työttömiä työnhakijoita oli 330 000.

Oikeasti työttömien määrä oli selvästi suurempi, sillä edelliseen lukuun ei lasketa esimerkiksi lomautettuja työnhakijoita. Ulkopuolelle jäävät myös ne työnhakijat, jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa, palkattomassa työkokeilussa tai koulutuksessa.

Kun nämä ryhmät lasketaan mukaan, työttömien työnhakijoiden määrä helmikuun lopussa oli lähes 480 000.

Toisin sanoen avoimia työpaikkoja oli lähes puolta miljoonaa työnhakijaa kohden reilut 60 000. Onko luku paljon vai vähän?

Vierailija
76/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ei ne kaikki avoimet työpaikatkaan siellä TE-toimiston listoilla ole. Ei kukaan järkevä yrittäjä hae työntekijää TE-toimiston kautta, koska ei sieltä tule muita kuin jotain ihan syjäytyneitä ja juoppoja elämäntapatyöttömiä jotka työkkäri on pakottanut työnhakuun.

Oikeasti esim. rakennusalalla on tällä hetkellä todella paljon tarvetta työvoimalle, mutta siis ammattitaitoiselle hyvälle työvoimalle, ei TE-toimiston kautta tulevalle reppanaporukalle. Eli kyllä kohtaanto-ongelmaa on.

Tai ihmisiä joilla ei ole suhteita. Olisin täysin työkykyinen ja koulutuskin löytyy, on vain hankala saada töitä kun ei ole minkäänlaisia suhteita.

Vierailija
77/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan monet noista paikoista on puhelinmyyntiä ja muuta häiriköintiä, joita kukaan täysijärkinen ei hae.

Vierailija
78/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan monet noista paikoista on puhelinmyyntiä ja muuta häiriköintiä, joita kukaan täysijärkinen ei hae.

Työ on työtä, vaikka siitä ei saisi palkkaa. Laiskuuttanne välttelette töitä.

Vierailija
79/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä paikkoja ja ei varmana kaikkiin löydy helposti tekijöitäkään, koska vaativat koulutusta sekä kokemusta, ei niitä voi hakea kun alan ihmiset. Esim. jotain ohjelmoijan duunia ei voi hakea laitoshuoltaja tai aina voi hakea, mutta ei ole työhön sopiva.

Tässä ahkerasti olen töitä katsellut ja esim. omalla alueella oli jotain 380 avointa työpaikkaa, joista oli n. 10 sellaisia, mihin voit hakea/mitä voit tehdä ilman pätevyyttä. Ei paljoa lämmitä, kun niitä kymmentä työtä hakee sitten joku 500 (ellei jopa useammat :) ), joissa seassa paljon niitä joilla on jo alalle kokemusta ja/tai koulutusta. Heikoilla on alanvaihtaja tai kouluttautumaton.

Sitten kun alkaa laajentamaan työssäkäyntialuetta ni paikkojakin alkaa toki löytymään, kesätöitä nyt suurin osa (minulle käy nekin). Ongelmaksi tulee vain kulkeminen.. millä mennä alueelle, joihin ei julkiset kulje tai kulkee heikosti. Jos ei ole autoa tai auto on pommi, kuten monilla työttömillä niin ei välttämättä edes uskalla ottaa sitä riskiä, että työt menee vituiks kun auto jättää tielle tai aamulla ei käynnistykkään.

Vierailija
80/83 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ministerit ottaa selvää, minkälaisia työpaikoja oikeasti on auki ja missä päin Suomea? Tietysti Lindström ei enää jaksa, kun odottaa ministerinhommien jakoa mutta Lintilä sitten. Porvarihallitus on tietysti päävoiman ja omistavan luokan asialla mutta turhan heittelyn ja voivottelun asemasta tarvitaan asiantuntevaa erittelyä ja faktoja: ovatko työpaikat aidosti auki, kokoaikaisia vai osa-aikaisia, provisiopaikkoja jne. Sitten kun tieto on selvitetty, TEM voi käynnistää työllistämistoimet kyseisillä paikkakunnilla, täydennyskoulutusta ja ... Ai niin, valtio pesee kätensä työttömistä ja se yksityistetään konsulteille eikä koukutkseen ole enää halua valtiolla eikä yrityksillä tietenkään. Niinpä, helpointa on haukkua laiskoja työttömiä, kun se tekee niin helvetin gutaa kamoaviinerien äärellä naureskellessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän