Onko teidän esikoululaisilla mitään pukeutumisongelmia?
Ottivat tällä viikolla esikoulusta puheeksi, että on ruvennut olemaan ulkovaatteiden pukemisessa jonkinlaista toistuvaa kiukuttelua, siinä vaiheessa kun kurahousuja pitäisi pukea päälle. Minulle tämä tuli yllätyksenä, koska me ei juurikaan kotona käytetä kuravaatteita, niin luonnollisestikaan tätä ongelmaa ei ole ilmennyt kotona. Mikään osaamisongelma se ei ole, koska on jo kauan sitten saanut itse laitettua henkselit ja lahkeet. Ja siellä kaikki laittaa kurahousut, eli ei se siitäkään johdu, että olisi erilaiset kuin muilla. En tiedä. Olen yrittänyt selittää, että esikoulussa on esikoulun säännöt, joiden mukaan mennään, eikä niistä kiukutella.
Kommentit (23)
Meillä vanhempi lapsi inhosi kurahousuja ja villavaatteita + lappuja vaatteissa ja kiristävät kuminauhoja ranteissa. Ilmeisesti jonkin verran herkempi tuntoaisti kuin ns.normaalisti. siksi protestoi, toista lasta ei haittaa ollenkaan. Onko lapsellasi esim.neurologista ongelmaa, ADHD tms.voi selittää asiaa tai sitten ne kuravaatteet vain yksinkertaisesti hiostavat ja haittaavat menoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette käytä kuravaatteita?
Koska ulkovaatteet pitää kuitenkin vettä, niin ei niitä kurahousuja kotona laiteta ellei ole ihan jotain kurajuttuja tekemässä. Esikoulussa taas laitetaan kurahousut (ja kurarukkaset ja kumisaappaat) aina, jos on yhtään kosteaa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhempi lapsi inhosi kurahousuja ja villavaatteita + lappuja vaatteissa ja kiristävät kuminauhoja ranteissa. Ilmeisesti jonkin verran herkempi tuntoaisti kuin ns.normaalisti. siksi protestoi, toista lasta ei haittaa ollenkaan. Onko lapsellasi esim.neurologista ongelmaa, ADHD tms.voi selittää asiaa tai sitten ne kuravaatteet vain yksinkertaisesti hiostavat ja haittaavat menoa.
Ei ole mitään diagnooseja. Ja voikohan ne yhtäkkiä ruveta tuntumaan hiostavilta, jos ei aikaisemmin ole tuntunut?
Meidän eskarilainen inhoaa kuravaatteita ja olen ratkaissut ongelman sillä etgä käyttää fleecevuorista sadehaalaria.
Muistaakseni nyt maanantaina lidl myy fleecevuorisoa kurahousuja ja -takkeja. Olisko noista mitään apua?
Meidän talossa ei esikoulaisia enää pakoteta laittamaan tiettyjä vaatteita päälle. Muutama kuukausi, niin ovat jo koulussa, jossa pitää itse osata laittaa päälle oikea vaatetus.
Meillä ei siis eskarit kiukuttele vaatteiden kanssa, paitsi ehkä jälkeenpäin jos on märät vaatteet kun ei laittaneet kuravaatteita päälle rapakelillä. Itse laittavat vaatteensa kuivumaan kun sisälle tulevat.
Vaikka olisi tuntoherkkä lapsikin, niin olisi silti hyvä opettaa sietämään epämukavuuksiakin, elämä vain on sellaista, että joskus joutuu laittamaan jotain ikävän tuntuista päälle, ei se mikään maailmanloppu ole.
Liittyisikö siihen, että tässähän on välillä ollut iltapäivällä kymmentäkin astetta lämmintä ainakin etelässä. Se on kuitenkin ihan eri kuin nollakeli. Jos siinä on kuitenkin ne samat ulkovaatteet kuin aamulla, kurahousut, lapaset, kurahanskat. Ja jos vielä aurinko paistaa. Kuumahan siinä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa ei esikoulaisia enää pakoteta laittamaan tiettyjä vaatteita päälle. Muutama kuukausi, niin ovat jo koulussa, jossa pitää itse osata laittaa päälle oikea vaatetus.
Aijaa. Meidän lapsen esikoulussa on tosiaan ihan sama käytäntö kuin päiväkodissa oli eli silloin kun kuravaatteet puetaan niin kaikki lapset pukee ne riippumatta siitä, mitä siellä pihalla aikoo tehdä tai minkälainen puku on. Luulin että muuallakin tehdään näin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän eskarilainen inhoaa kuravaatteita
Mistäköhän se kova inho sitten johtuu? Kuitenkin materiaalit on ihan toista luokkaa kuin mitä ne oli joskus silloin, kun itse oli lapsi. Ne joustaa eikä ole ollenkaan sellaista kovaa se kankaan pinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa. Meidän lapsen esikoulussa on tosiaan ihan sama käytäntö kuin päiväkodissa oli eli silloin kun kuravaatteet puetaan niin kaikki lapset pukee ne riippumatta siitä, mitä siellä pihalla aikoo tehdä tai minkälainen puku on. Luulin että muuallakin tehdään näin.
Sama homma vaikka eskari onkin koulun yhteydessä. Minusta on hyvä juttu että käyttävät kuravaatteita. Koululla ei ole tiloja vaatteiden kuivatukseen eikä liiemmälti tilaa myöskään vaihtovaatteille. Ulkoilevat kuitenkin suht paljon joten kyllä siinä menisi parikin vaatekertaa per päivä ihan helposti vaihtoon jos on kovinkin märkä keli.
Kurahousut aiheuttaa usein kinaa päiväkodin vanhemmissa lapsissa, en käsitä mikä niissä on niin kamalaa. Jos haluat helpottaa lapsesi elämää niin fleecevuorellinen kurahaalari, nerokas keksintö.
Minä vein lastani eskariin ja järkytyin, ku sielä joitakin lapsia vielä autettiin pukemisessa. Miten koulussa osaavat. Meillä on sadehousut ilman henkseleitä. Ja ei puhuta kuravaatteista. No nyt on ollut kurahanskat, mutta niitä pitäisi kehitellä vähän isommille lapsille vaikka hansikkaaksi. Siinä suunnittelijoille töitä.
Perunajauho kirjoitti:
Kurahousut aiheuttaa usein kinaa päiväkodin vanhemmissa lapsissa, en käsitä mikä niissä on niin kamalaa. Jos haluat helpottaa lapsesi elämää niin fleecevuorellinen kurahaalari, nerokas keksintö.
Tuskin tädit tykkää, jos siellä on monella fleecevuorilillisia. Kurahousujen ideahan on se, että ne vuorittomina kuivuu nopeasti eikä vie paljoa tilaa. Ja lämpiminä kevätpäivinä fleecevuori on liian lämmin.
Perunajauho kirjoitti:
Kurahousut aiheuttaa usein kinaa päiväkodin vanhemmissa lapsissa, en käsitä mikä niissä on niin kamalaa.
Ei niissä housuissa itsessään ole mitään kamalaa. Vanhemmat lapset vaan jossain vaiheessa keksii, että ne on "vauvoille" ja siitä alkaa kiukuttelu. En tiedä, mitä tälle voi tehdä, vai voiko mitään. Ainakin tuo, että on yhteiset säännöt, niin ei ainakaan sen päiväkoti- tai eskariryhmän sisällä tule mitään vauvaksi haukkumista kun on kaikilla samanlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Perunajauho kirjoitti:
Kurahousut aiheuttaa usein kinaa päiväkodin vanhemmissa lapsissa, en käsitä mikä niissä on niin kamalaa.
Ei niissä housuissa itsessään ole mitään kamalaa. Vanhemmat lapset vaan jossain vaiheessa keksii, että ne on "vauvoille" ja siitä alkaa kiukuttelu. En tiedä, mitä tälle voi tehdä, vai voiko mitään. Ainakin tuo, että on yhteiset säännöt, niin ei ainakaan sen päiväkoti- tai eskariryhmän sisällä tule mitään vauvaksi haukkumista kun on kaikilla samanlaiset.
Vanhempien asenne ja käytännöt varmasti vaikuttaa. Jotkut vanhemmat eivät käytä lapsillaan vapaa-ajalla ollenkaan kuravaatteita ja vain vastentahtoisesti vievät ne sinne päiväkotiin. Kyllä lapsi tästä oppii, että niissä on jotain tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kehotetaan laittamaan, jos ei lapsi suostu laittamaan, niin muistutetaan seuraamuksista. Tällä systeemillä suurin osa kyllä laittaa kuravaatteet jokatapauksessa, mutta eivät kiukuttele, koska kuravaatteiden laitto ei ole pakollista.
Eskarit myös pukee itse, kaiken. Jos joku ei osaa, niin opetetaan ja kannustetaan, mutta tässä vaiheessa kyllä tänä vuonna osaa jo kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan toki lapsella on joku vähintään neurologinen ongelma, jos se ei halua pukeutua kurahousuihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kehotetaan laittamaan, jos ei lapsi suostu laittamaan, niin muistutetaan seuraamuksista. Tällä systeemillä suurin osa kyllä laittaa kuravaatteet jokatapauksessa, mutta eivät kiukuttele, koska kuravaatteiden laitto ei ole pakollista.
Eskarit myös pukee itse, kaiken. Jos joku ei osaa, niin opetetaan ja kannustetaan, mutta tässä vaiheessa kyllä tänä vuonna osaa jo kaikki.
Hmm. Toisaalta eihän lapsi saa pakkasella päättää sitä, että laitetaanko hattu päähän, eikä häntä maanitella laittamaan pipoa muistuttamalla, että muuten tulee kylmä. Kaikki laittaa pakkasella hatun, vaikka toisista se saattaa tuntua kuumalta ja tyhmältä. Kannattaako tuosta kurahousujen pukemisesta tehdä tämän vaikeampaa ja ruveta jokaisen kanssa neuvottelemaan asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Liittyisikö siihen, että tässähän on välillä ollut iltapäivällä kymmentäkin astetta lämmintä ainakin etelässä. Se on kuitenkin ihan eri kuin nollakeli. Jos siinä on kuitenkin ne samat ulkovaatteet kuin aamulla, kurahousut, lapaset, kurahanskat. Ja jos vielä aurinko paistaa. Kuumahan siinä tulee.
Näitä näkee tosiaan, että itse tarkenee t-paidassa, mutta lapset on haalareissa ja rukkaset kädessä! Voi tosiaan olla kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä näkee tosiaan, että itse tarkenee t-paidassa, mutta lapset on haalareissa ja rukkaset kädessä! Voi tosiaan olla kuuma.
No kevät on aina hankalaa aikaa vaatteita ajatellen, kun aamun ja iltapäivän lämpötilaero voi olla vaikka 15 astetta. Ja kuitenkin maa on silti kylmä ja märkä, vaikka ilma olisi lämmin.
Miksi ette käytä kuravaatteita?