Tyttöäni oli "pilkattu" päiväkodissa lentokone sukista.
Oli itse valinnut ne kaupasta. Joku toinen tyttö oli todennut et ne on poikien. Lisäksi nykyään puhuu tosi paljon tyttöjen ja poikien väreistä ja leikeistä. Olen monta kertaa sanonut että tytöt saa tykätä lentokoneista,autoista,sinisestä jne. ja pojat vastaavasti nukeista, pinkistä jne.
Siltikään ei suostu nykyään mihinkään mikä on ns. poikien juttu.
Pitäisiköhän alkaa puhua tästä hoitajille?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajienko pitäisi kieltää muita lapsia olemaan sitä mieltä että autot on poikien juttuja jne.?
Ilman muuta kannattaa puhua hoitajille. Voivat siellä sitten yhdessä lasten kanssa puhua näistä asioista.
Paras vaan mennä massan mukana. Sukat roskiin.
Puhu ihmeessä henkilökunnalle. Sain juuri esikoisen ja olen ihan järkyttynyt kun jo vastasyntyneiden vaatteet ovat selkeästi sukupuolittuneet.
Päiväkodeissa on kyllä tosi julmia lapsia. Meidän poikakin tuli kerran itku silmässä päikystä, kun hänellä oli itse valitsemansa uudet hienot pinkit rukkaset, joita toiset olivat sitten haukkuneet.
Keskusteltiin lapsen kanssa miksi tyttöjen ja poikien jutut eivät ole oikeasti totta ja siitä, miksi jotkut silti uskovat niihin. Lopulta lapsikin tuli tulokseen, että muiden lasten mielipide on tässä tapauksessa aika tyhmä eikä sitä tarvitse kuunnella. Käyttää sitten niitä rukkasiaan edelleen.
Ei hoitajilla ole resursseja valvoa tuollaisia juttuja, täytyy vain opettaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kannattaa puhua hoitajille. Voivat siellä sitten yhdessä lasten kanssa puhua näistä asioista.
Ei se mitään auta. Lasten asenteet ja mielipiteet tulevat kotoa ja kotona ne asenteet heijastaa yhteiskunnan asenteita. Vaikka joskus toivoisi että asenteiden muuttuminen olisi nopeampaa ei sitä oikein nopeuttaa voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajienko pitäisi kieltää muita lapsia olemaan sitä mieltä että autot on poikien juttuja jne.?
No vaikka pitäisi. Saahan sitä ihmiset olla elämässä mitä mieltä sattuu, mutta ei kannata ainakaan toisia dissata päättömien ja paikkaansapitämättömien kuvitelmiensa kanssa. Lapsena on oikein hyvä aika alkaa harjoittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltää pitää vain kiusaaminen.
Tytöt ja pojat saavat pitää autoista ja vaikka nukeista oman maun mukaan, sukupuolesta riippumatta.
Opeta lapsesi olla välittämättä tuollaisista asiooista ja kerrot että aivan hyvin tytöt voi pitää lentokonesukkia ja kerrot että on myös naisia jotka ohjaa lentokonetta eli on perämiehenä ja kapteeninakin.
Onko lento kone sukat yhdys sana?
Sydämeni särkyi kun facessa kiersi kuva pikkupojasta joka oli menossa ykkösluokalle kouluun ja hän oli halunnut jalkaansa pinkit glitteri balleriinat.. Ja se ilme, niin onnellinen uusista kengistä ja innoissaan lähdössä kouluun.. Ja kun sen tietää miten paljon niistä saa muilta kuulla :( eikä varmasti enää käytä. Ihmiset on kamalia, lapsetkin.
Puhu ihmeessä hoitajille. Minä olen puhunut jo ennakoivasti, kun huomasin hoitajilla piilosukupuolittavaa asennetta.
Nimim. Lapseni on ainoa jolla on "poikkeavan" väriset haalarit tasaisesta oman sukupuolensa massasta ja vaatteissaan kaikkia kuoseja sekaisin. Kasvatetaan me lapsistamme avoimia omia itsejään, maailma paranee lapsi kerrallaan <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tarkoita tätä, tuskin hoitajat ovat tätä mieltä. Kotoahan se kasvatusmalli varmaan tulee, mutta hoitajat voisivat varmasti enemmän keskustella lasten kanssa siitä kuinka jokaisen tulisi olla oma itsensä ja toteuttaa niitä asioita joista on kiinnostunut. Riippumatta sukupuolesta.
-ap
Olen töissä päiväkodissa. JOKA viikko keskustelemme aiheesta voiko poika pitää vaaleanpunaista tai tyttö paitaa jossa on star wars kuva. Kyllä voi. Päiväkotimme on sukupuolineutraali monessa asiassa, ei ole tyttöjen ja poikien leikkejä, ei ole jaoteltu poikia sinisten värien alle ja tyttöjä vaaleanpunaisten värien alle. En tiedä enää mistä tuo kumpuaa, ehkä lapset seuraavat ympäristöä. Kaupassa nuket on hempeitä värejä, autot kirkkaita niitä ennen vanhan poikien värejä. Kai siitä jotain jää pieneen päähän.
Kannattaa ottaa puheeksi jos asia vaivaa vaikka teemme asian eteen työtä jatkuvasti. meidän päiväkodissa on asia hyvällä mallilla, kotileikki on suosittu leikki poikienkin keskuudessa ja ihan samalla tavoin pukevat huntuja, viittoja ja hameita yms. roolivaatteita päälle kuin tytötkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tarkoita tätä, tuskin hoitajat ovat tätä mieltä. Kotoahan se kasvatusmalli varmaan tulee, mutta hoitajat voisivat varmasti enemmän keskustella lasten kanssa siitä kuinka jokaisen tulisi olla oma itsensä ja toteuttaa niitä asioita joista on kiinnostunut. Riippumatta sukupuolesta.
-ap
No minun käsittääkseni meidän päiväkodissa hoitajat puhui kyllä asioista.En kokenut että minulla olisi ollut mitään tarvetta puuttua siihen miten he asiaa pitävät esillä tai siihen puuttuvat. Siitä huolimatta molemmilla sekä tytöllä että pojalla jutut joita he esim. päiväkotiin halusivat laittaa olivat enemmän niitä oman sukupuolen mukaisia. Tytön lempiväri muuttui sinisestä joksikin toiseksi vaikka esim. kotona hän sinisiä vaatteita edelleen käytti, poika taas ei halunnut laittaa päiväkotiin siskolta pieneksi jäänyttä paitaa vaikka sitä kotona käyttikin jne. Aluksi se hiukan hämmensi ja oli surullistakin. Ja lapsen kanssa kyllä myös puhuttiin asiasta että vaikka paras ystävä olisi erimieltä asiasta sen ei tarvi olla este sille että sinä tykkäät jostakin mitä hän pitää vaikka poikien juttuna, lapselle vain oli jotenkin luotaista käyttää niitä juttuja jotka hänet enemmän liitti ryhmässä omiin kaveriporukoihin.
Kaikessa sukupuolineutraaliudessa pitää silti muistaa antaa myös tyttöjen käyttää halutessaan niitä pinkkejä vaatteita. Jotkut äidit yrittävät tämän kieltää halutessaan osoittaa jotain erityistä tasa-arvoisuutta, on muka jotain erikoisen hienoa, kun meidän tyttö ei halua nukeilla leikkiä. Eli pitäisi todella korostaa, että jokainen voi käyttää niitä värejä joista tykkää.
Ei sitten ole maailma paljon muuttunut 50 vuoteen, äitini juuri muisteli miten joskus koulussa piti olla ns hiihtohousut ja hän sai siitä kuulla pilkkaa, kun hänellä köyhänä oli käyttää vain isoveljen mustat housut ja tyttöjen hiihtohousujen kuului olla silloin tummansiniset. Millaistahan olisi ollut, jos yleensä olisi kaiken maailman värit ollut valita.
Sydämeni särkyy, kun lapset kiusaavat toisiaan.
On varmaan hyvä puhua hoitajille, että valvoisivat, ettei ketään kiusata.