koiran haukunta kerrostalossa - mikä on kohtuullista?
Kerrosta alemmas muutti noin kuukausi sitten perhe, jolla on koira.
Koira haukkuu lähes taukoamatta erittäin äänekkäästi joka päivä tuntikausia, aamusta iltaan. Asunnossa ei vaikuta olevan haukunta-aikaan ketään kotona tai ainakaan ihmisten ääniä ei kuulu samaan aikaan kuin koiran haukunta. Ylipäänsä ihmisten ääniä tuolta kuuluu aika vähän, lähinnä iltaisin 18-21 maissa.
Haukkuu siis ikäväänsä tai yksinäisyyttään ilmeisesti, ulvoo myös erittäin paljon.
Tulen kohta hulluksi. Haukunta kuuluu meille erittäin hyvin ja teen itse freelancerina töitä pitkälti kotona. Käytössä on äänieristävät kuulokkeet, mutta haukunta kuuluu niidenkin läpi... !
En todellakaan harmistuisi satunnaisesta haukunnasta silloin tällöin; myös lasten ym. äänet kuuluvat mielestäni kerrostaloelämään. Myös aiemmilla naapureilla oli koira, joka haukkui aina välillä ja se oli ihan ok. En ole koskaan aiemmin joutunut valittamaan mistään äänestä naapureille ja ollaan hyvissä väleissä kaikkien naapureiden kanssa..
Ja eiväthän nämä uudet naapurit varmaan voi mitään tehdä, jos koira nyt vaan on haukkuvaa sorttia.
On vaan todella häiritsevää kuunnella päivästä toiseen tuntikaupalla tuota wufwufwufwufwufwufauuuuuuuuu. Talon ala-aulassa on iso lappu jonka mukaan lemmikeistä ei saisi olla haittaa asukkaille mutta...! Mitä tuolla nyt sitten tarkoitetaan.
Oli vaan pakko purkautua... Nyt saan varmaan koirarakastajien vihat päälleni, mutta minulla ei siis mitään koiria vastaan periaatteessa ole. Turhauttaa vain. Ja joo, jos olisi varaa niin muuttaisin omakotitaloon tms. mutta kun ei ole.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kerrosta alemmas muutti noin kuukausi sitten perhe, jolla on koira.
Koira haukkuu lähes taukoamatta erittäin äänekkäästi joka päivä tuntikausia, aamusta iltaan. Asunnossa ei vaikuta olevan haukunta-aikaan ketään kotona tai ainakaan ihmisten ääniä ei kuulu samaan aikaan kuin koiran haukunta. Ylipäänsä ihmisten ääniä tuolta kuuluu aika vähän, lähinnä iltaisin 18-21 maissa.
Haukkuu siis ikäväänsä tai yksinäisyyttään ilmeisesti, ulvoo myös erittäin paljon.
Tulen kohta hulluksi. Haukunta kuuluu meille erittäin hyvin ja teen itse freelancerina töitä pitkälti kotona. Käytössä on äänieristävät kuulokkeet, mutta haukunta kuuluu niidenkin läpi... !
En todellakaan harmistuisi satunnaisesta haukunnasta silloin tällöin; myös lasten ym. äänet kuuluvat mielestäni kerrostaloelämään. Myös aiemmilla naapureilla oli koira, joka haukkui aina välillä ja se oli ihan ok. En ole koskaan aiemmin joutunut valittamaan mistään äänestä naapureille ja ollaan hyvissä väleissä kaikkien naapureiden kanssa..
Ja eiväthän nämä uudet naapurit varmaan voi mitään tehdä, jos koira nyt vaan on haukkuvaa sorttia.
On vaan todella häiritsevää kuunnella päivästä toiseen tuntikaupalla tuota wufwufwufwufwufwufauuuuuuuuu. Talon ala-aulassa on iso lappu jonka mukaan lemmikeistä ei saisi olla haittaa asukkaille mutta...! Mitä tuolla nyt sitten tarkoitetaan.
Oli vaan pakko purkautua... Nyt saan varmaan koirarakastajien vihat päälleni, mutta minulla ei siis mitään koiria vastaan periaatteessa ole. Turhauttaa vain. Ja joo, jos olisi varaa niin muuttaisin omakotitaloon tms. mutta kun ei ole.
taidetaan AP asua samassa talossa...
Voi koiraa :( inhottavaa jos joutuu pitkiä aikoja olemaan yksin. Laita heille lappu että viettäisivät koiran kanssa enemmän aikaa ja että haukunta häiritsee sinua. Toivottavasti ymmärtävät.
Ja oletko kokeillut korvatulppia? Ne kyllä vaimentaa haukunnan taustalta, kokemusta on.
No ensinnäkin omistajille tiedoksi että koira haukkuu. Eiväthän he voi tehdä asialle mitään josta eivät ole ehkä tietoisia. Koira voi haukkua uutta asuntoa ja uusia ääniä yms vierasta ympäristöä jos vasta muuttivat niin voi hyvinkin olla että jonkin ajan päästä ei hauku enää ollenkaan kun kotiutuu paremmin. Eli rohkeasti juttusille koiran omistajien kanssa. Jos asiassa ette pääse eteenpäin mitenkään ja haukkuminen jatkuu pidempään niin sitten isännöitsijälle ilmoitusta asiasta.
Naurettavaa noi terästetty nakki -kommentit. Millälailla se on koiran vika, että hän on pitkät päivät yksin uudessa, vielä hänelle vieraassa asunnossa ja todennäköisesti kärsii ikävästä ja eroahdistuksesta? Omistajien kuuluisi tehdä asialle jotain (....jos siis tosiaan edes tietävät, että koira haukkuu heidän poissaollessaan), koira on syytön ja kärsii todennäköisesti vielä enemmän kuin Ap.
Minulla on kokemusta koiran haukunnan valituksesta suoraan omistajalle ja hyvä että olen vielä hengissä....
Mikään ei saa rauhallisiakin suomalaisia ihmisiä käymään niin kiivaasti päälle kuin valitus sen koirien haukunnasta!!!
Kiitos kaikille vastauksista. Laitan siis heille mahdollisimman ystävällisesti palautetta asiasta. Pohdin juuri sitä tällä "kohtuullisuus"-kysymykselläni, että onko huomauttaminen jotenkin v-mäistä, jos he eivät asialle mitään voi. Mutta tosiaan mietityttää myös tuo, saako koira riittävästi liikuntaa/seuraa, ja oma pää kyllä tosissaan hajoaa kohta...
Nelonen, missä asut? Minä Vantaalla..
Ja korvatulpat on jo käytössä mutta tuo kuuluu niidenkin läpi :(
Ap
Samoilla linjoilla muiden vastaajien kanssa, kerro ehdottomasti omistajille, että koira haukkuu. Meillä koira teki juuri noin (ei tosin joudu olemaan yksin kuin pari krt/vk nelisen tuntia). Ei haukkunut meidän lähtiessä eikä tullessa, todella harvoin silloin kun oltiin kotona, eli emme olisi mitenkään muuten voinut tietää haukkumisesta. Meillä ratkaistiin niin, että ostimme kotiin valvontakameran, joka "hälyttää" kovista äänistä kännykkään. Ja haukkuihan se.... kameran mikrofonin kautta saimme koiran käskettyä olemaan hiljaa, ja kolmessa päivässä lopetti kokonaan haukkumisen. Tämä ei tietysti riitä, jos koira joutuu tosiaan olemaan noinkin usein ja pitkään itsekseen kotona :(.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta koiran haukunnan valituksesta suoraan omistajalle ja hyvä että olen vielä hengissä....
Mikään ei saa rauhallisiakin suomalaisia ihmisiä käymään niin kiivaasti päälle kuin valitus sen koirien haukunnasta!!!
Mulla sama kokemus. Lopulta jouduin muuttamaan pois. Isot koirat sai ulvoa päivät läpeensä yksiössä.
Mä laitoin joskus heippalapun postiluukusta, ihan omalla nimelläni. Koiran omistajat tulivat kiittelemään ilmoituksesta, eivät olleet tietoisia ulvonnasta. Koira ei aloittanut mekastusta heti omistajien lähdettyä eli eivät koskaan olleet kuulleet sitä itse.
Jos ystävällinen ilmoitus ei tehoa niin sitten isännöitsijään yhteys.
Miten veikkaan, että ap liioittelee. Koira haukkuu aamusta iltaan..? Jos tuo on totta, ja haukku ei ole vaikka oikeasti vain kaksi tuntia kerrallaan aikaan, jolloin yörauhaa ei ole, siitä vain nauhoittamaan vaikka tietokoneella monen tunnin todistusaineistoa. Kyllä itekin haluaisin tietää koirani haukkuvan, esim. aikoinaan vanhin huusi ollessaan yksin työpäiväni ajan, mikä oli huono asia, koska teen iltavuoroja. Ongelma ei ratkennut koulutuksella mutta seuralla koiralle.
Joka tapauksessa jokaisen koiran omistajan pitää hoitaa tuo ongelma, jos se oikeasti on kuten ap asian kertoo. Koira itsekin siinä kärsii pahasta stressistä, ei ole ongelma vain kuulijalle. Itseä ei haittaa kuulla koirien haukkua, mutta naapurin lasten huuto ja ympäriinsä juokseminen ottaa minua taas päähän. Kerrostalossa ääniä pitää vain sietää, jos ne eivät ajoitu yörauhan aikaan, mutta kannattaa yrittää selvittää asia ensin ihan kasvokkain puhumalla. Voin sanoa, että jos joku tekisi nimettömän valituksen minusta tai työntelisi myrkkynakkeja luukusta sisään, kostoni olisi koko kerrostalolle todella kamala.
Voi kun liioittelisinkin. Mutta kyllä vaan haukkuu aamusta iltaan. Toki pitää lyhyitä taukoja aina välillä mutta silti, aamusta iltaan haukkuminen on niin jatkuvaa että ihmettelen kyllä itsekin miten koira edes tuota jaksaa...
Tuo nauhoittaminen olisi ehkä hyvä idea sekin.
Mitään vahinkoa en koiralle tietenkään tekisi, eihän se koiran vika ole.
Nro 13 - tuo että kostaisit koko kerrostalolle jos joku asukas tekisi sinusta nimettömän ilmoituksen, ei kyllä kuulosta reilulta sekään. Miten se niiden muiden asukkaiden vika nyt olisi, jos joku huomauttaa nimettömästi?!
Itse olen kyllä ihan nimelläni huomauttamassa mutta tuli vaan mieleen.
Ap
Meilläkin on vähän koiradraamaa, kun koira/koirat häiritsevät lähinaapureita haukunnallaan ja kumpikin väittää että haukunta ei kuulu heidän asunnostaan. Onneksi meille kuuluu vain silloin kun ne koirat tulevat käytävään ulos mennessään.
Vaikea on kyllä käsittää, että nuoripari on ottanut viisi (5) pientä kimeähaukkuista koiraa kerrostaloon ja ne ovat päivät yksin. Onko se oikein koirankaan elämää?
Koirat ei kuulu kerrostaloon. Eläinrääkkäystä pitää niitä siellä. Haukunnallaan vielä häiritsevät muita asukkeja.
Onneksi meidän talon haukkuva koira kuoli. Eivät käyttäneet vanhaa koiraa tarpeeksi pissillä.
Laitoin kerran lapun, että vievät lopetettavaksi sen rakin.
Kyllä mä ekana laittaisin naapureille lapun ja jos sen jälkeen ei mikään muuttuisi, niin lähtis ilmoitus isännöitsijälle ja eläinsuojeluviranomaiselle. Ei oo varmaan koiralla kiva haukkua yksin koko päivää :(
Vierailija kirjoitti:
Mustille makkaraa.
Koiran omistaja on oikea osoite.
Vierailija kirjoitti:
Koirat ei kuulu kerrostaloon. Eläinrääkkäystä pitää niitä siellä. Haukunnallaan vielä häiritsevät muita asukkeja.
Joo erikoista vaan, että pahimpia eläinrääkkäystapauksia Suomessa tapahtuu juuri maalla, jossa koirat helposti hylätään yksin ulkohäkkiin tai naruun ilman virikkeitä ja seuraa (tästä ollut paljonkin lehtijuttuja). Kaikki mun tuntemat koirat kaupungissa ja kerrostalossa saavat todella paljon huomiota, liikuntaa ja aktiviteetteja. Toki koiria kerrostalossakin voi kohdella kaltoin, mutta siellä niihin puututaan yleensä naapurien toimesta suht nopeasti. Siellä metsän keskellä koirat voi haukkua häkissä ikäväänsä päivät pitkät, eikä kukaan huomaa tai puutu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä miksi sellaiset ihmiset edes hankkii koiran jotka ei ole juuri koskaan kotona vaan se koira on lähes aina yksin. Tässäkin talossa on tuollainen räksyttävä minipiski joka haukkuu suunnilleen aina. Itse olen vuorotyössä eli olen vapaalla vaihtelevasti ja tämä koira räksyttää tauotta niin aamulla, päivällä ja illalla kuin jopa öisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli "terästetty nakki postiluukusta"- kikka mieleen, mut eihän niin saa tehdä.. Eihän?
Teeppä mulkku kuule jälkiabortti itsellesi.
Itselläni on koiria ja todella haluan kuulla jos ne haukkuvat päiväaikaan, kun olen poissa. Mielestäni voisit ystävällisesti mennä kertomaan asiasta.