Uu ramssansaa, kudikudi ramsanssaa - senkö leikkiminen auttaa työllistymään?
Aloitin viime torstaina kuntouttavan työtoiminnan ja ryhmäyttävänä tutustumisleikkinä leikimme niin motoriikkaa kuin kielellistäkin ilmaisua kehtittävää piirileikkiä. Perjantaina en päässyt paikalle kun oli lääkärissä käynti. Jatkuuko sama leikki ja haaveiden kehän askartelu maanantaina kokopäiväisenä vai mikä on homman nimi? Puolen vuoden kakku lusittavana. Ei oo aikamiehen hommaa...
Ari 38v
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tällainen ajatus, että nämä pupuleikkikouluttajat vain ovat kapeakatseisia. He ovat leikkineet pupuleikkejä koulussa, sitten välillä raataneet lukiossa ja sen jälkeen taas leikkineet pupuleikkejä jossakin "korkeakoulussa". Heidän elämänsä ON silkkaa pupuleikkiä. Eivät he tajua, että maailmassa on muutakin. Jotkut esimerkiksi hitsaavat telakalla ja toiset ajavat bussia ihan hyvillä mielin ilman pupuleikkejä, mitä he eivät ole koskaan aidosti kohdanneet.
Ei tämä ole ollenkaan ainoa tällainen ilmiö. Kiihkeät feministit näkevät maailman pahuuden nimenomaan miehisenä ilmiönä, koska he ovat vuosikaudet lukeneet vain ja ainoastaan miesten pahuudesta ja haluavat vain lukea miesten pahuudesta - koska kenties joku mies on kohdellut heitä huonosti kauan sitten. Ja olen nähnyt rekkakuskin väittävän, että maamme ongelmat ratkeavat, kun tiet pistetään parempaan kuntoon. Joka rekalla ajaa, se rekasta puhuu. Me olemme varmaan kaikki alttiita tällaisella kapeakatseisuudelle ainakin jossain määrin.
Itse olen pohtinut, että korkeakouluihin, joista näitä aikuisten pupuleikittäjiä kai tulee, pitäisi olla pääsyvaatimuksena edes vuoden, parin työkokemus. Se ehkä estäisi koulutusbroilereiden kasvamista. Ei ehkä kävisi niin, että aikuisten ihmisten asioita ratkovat sellaiset, jotka ovat käyneet peruskoulun, lukion ja korkeakoulun ja sitten jatkaneet työelämässä samasta putkesta tulleiden kanssa. On siis ihmisiä, jotka eivät koskaan kohtaa bussikuskin tai hitsaajan arkea, mutta kuitenkin ovat jonkinlaisessa asiantuntija- ja auktoriteettiasemassa näihin tavallisiin duunareihin nähden.
Kuvailit juuri ammattitaidottoman konsultin :) . Ammattitaitoinen konsultti sen sijaan ei ole "kapeakatseinen" eikä tarjoa ryhmälle vain sitä mitä itse on tottunut saamaan tai mikä on omaa elämää lähellä. Ammattitaitoinen konsultti osaa tunnistaa ryhmänsä tarpeet ja lähtökohdat, ja lähtee niistä liikkeelle. Ammattitaitoinen konsultti osaa hypätä muiden ihmisten saappaisiin, ja tekee sen aina, se on juuri sitä ammattitaitoa.
Meillä ei ollut piirileikkejä, koska kaikki istuivat kuin tatit paikoillaan kun kurssin vetäjä sanoi, että "nyt voitaisiin ottaa sellainen leikki, tulkaapas tähän piiriin kaikki". Kyseessä ollut mikään syrjäytyneiden jurottajien porukka, vaan ihan tavallisia ihmisiä duunarista maisteriin, mutta kukaan ei vaan tehnyt elettäkään osallistuakseen piiriin. Kaikkea muuta leikkimistä sitten olikin, mutta jotenkin tuossa fyysisessä kontaktissa näytti kulkevan nöyryytyksen raja.
Mä muistan tältä palstalta aikanaan yhden tosi pysäyttävän esimerkin:
Työttömät oli komennettu jollekin "sosiaalinen media työnhaun apuna" tjsp. Sitten siellä oli kurssilaiset opettaneet kurssin vetäjälle esim. mikä on LinkedIn ja miten se toimii ja miten toimii Twitter.
harmi kun ei ole siitä ruutukaappausta, jos nyt se kurssilainen lukee tämän ketjun, niin vois kirjoittaa uudelleen.
Minä olisin varmaan tosi ärsyttävä kurssilainen. Tulisin kyllä kurssille paikalle, jos pakotetaan enkä suoraan kieltäytyisi mistään, mutta vaatisin jokaikiseen asiaan tieteelliset perustelut ja jankkaisin perusteluita siihen, että miten (mukamas) piirileikit edistävät ihmisten työllistymistä ja työnhakua. Mitkätahansa hömppäperustelut ei kelpaisi todellakaan, vaan vaatisin esittämään menetelmiensä teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksia, joihin perustavat menetelmiensä (piirileikkien) käytön ja hyödyn. Osaan olla todella vittumainen ja vaativa kun kohtaan sulaa humpuukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna siellä tehdään juna?
Tsuku-tsuku-tsuku
Tämän tahdissa ryhmäännytään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tällainen ajatus, että nämä pupuleikkikouluttajat vain ovat kapeakatseisia. He ovat leikkineet pupuleikkejä koulussa, sitten välillä raataneet lukiossa ja sen jälkeen taas leikkineet pupuleikkejä jossakin "korkeakoulussa". Heidän elämänsä ON silkkaa pupuleikkiä. Eivät he tajua, että maailmassa on muutakin. Jotkut esimerkiksi hitsaavat telakalla ja toiset ajavat bussia ihan hyvillä mielin ilman pupuleikkejä, mitä he eivät ole koskaan aidosti kohdanneet.
Ei tämä ole ollenkaan ainoa tällainen ilmiö. Kiihkeät feministit näkevät maailman pahuuden nimenomaan miehisenä ilmiönä, koska he ovat vuosikaudet lukeneet vain ja ainoastaan miesten pahuudesta ja haluavat vain lukea miesten pahuudesta - koska kenties joku mies on kohdellut heitä huonosti kauan sitten. Ja olen nähnyt rekkakuskin väittävän, että maamme ongelmat ratkeavat, kun tiet pistetään parempaan kuntoon. Joka rekalla ajaa, se rekasta puhuu. Me olemme varmaan kaikki alttiita tällaisella kapeakatseisuudelle ainakin jossain määrin.
Itse olen pohtinut, että korkeakouluihin, joista näitä aikuisten pupuleikittäjiä kai tulee, pitäisi olla pääsyvaatimuksena edes vuoden, parin työkokemus. Se ehkä estäisi koulutusbroilereiden kasvamista. Ei ehkä kävisi niin, että aikuisten ihmisten asioita ratkovat sellaiset, jotka ovat käyneet peruskoulun, lukion ja korkeakoulun ja sitten jatkaneet työelämässä samasta putkesta tulleiden kanssa. On siis ihmisiä, jotka eivät koskaan kohtaa bussikuskin tai hitsaajan arkea, mutta kuitenkin ovat jonkinlaisessa asiantuntija- ja auktoriteettiasemassa näihin tavallisiin duunareihin nähden.
On noilla pupuleikkikouluttajilla ym myös oma ammattinimike="Sosionomi". Että jos joku miettii, mitä sosionomit tekevät työelämässä niin "pupu/ponileikki" vastaa aika tyhjentävästi sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Minä otan karenssin ja saan sossusta sitten-20% tai -40% vähemmän tt-tukea. Loput tienaan sitten pimeästi työnteolla. En suostu Sipilän koneiston marjonetiksi, sen verran ylpeä olen!
Siinä ei ole mitään ylpeyttä loisia veronmaksajien rahoilla. Kaltaisesi pohjasakka murentaa yhteiskuntaa sisältä.
Ei hyvää päivää! Ei puutu kuin naurujooga.
Jos kaikki nyt vain pokerina kieltäytyvät jatkossa tällaisesta "aktivoinnista" niin eiköhän lopu mokoma.
Järkyttävää! Ihan kylmähiki nousee pintaan kun miettii joutuvansa tuollaiselle kurssille.
Ei kai vajaakuntoinen tarkoita vähä-älyistä? Huh huh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan karenssin ja saan sossusta sitten-20% tai -40% vähemmän tt-tukea. Loput tienaan sitten pimeästi työnteolla. En suostu Sipilän koneiston marjonetiksi, sen verran ylpeä olen!
Siinä ei ole mitään ylpeyttä loisia veronmaksajien rahoilla. Kaltaisesi pohjasakka murentaa yhteiskuntaa sisältä.
Ylpeyttä on kumma ei suostu leikkimään lasten leikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylpeyttä on kun ei suostu leikkimään lasten leikkejä.
Korjasin typon.
Vierailija kirjoitti:
Joo meilläkin oli. Leikittiin sitä saatanan ponileikkiä. "Tuolta he saapuvat poneillansa.." kiva oli hangata persettä vastakkain jonkun tuntemattoman kanssa.
Käytiin läpi myös "kokkisota" , muistamisrinki, vessapaperi on loppu, pupuleikki, jäälautta jne.
Ekat pari viikkoa tätä, ja ne leikit on oikeasti nöyryyttäviä.
Loput 4kk askarreltiin kortteja, piirettiin, väritettiin VAHALIIDUILLA, maalattiin vesiväreillä ja liimattiin makaroneja kehyksiin. Voi isäkissanvittu.
Hiljaiseksi vetää sinun kokemus. Jos jotain positiivista voit hakea tuosta niin olet jo kokenut helvetin.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2828786/tyottomille-jarjestettava-toimin…
Tässä se toinen vähän samasta aiheesta tehty keskustelu, on viime viikolta.
Työllisyyskurssi nimeltä Metsurien täydennyskoulutus sisälsi kaikki em. leikit. Lisäksi jaettiin postikortteja ja kuvasta piti ruveta näyttelemään. Kaikkia vitutti niin paljon että se nosti ryhmähenkeä!
Siis noissa pitää vaan sanoa, että harrastaa dokumenttien tekoa ja nyt parhaillaan tekee itsestään harjoitusdokkaria aiheesta "minä työnhakijana". Ja kertoo avoimesti, että siksi kuvaa kaiken, koska kuvaa koko ajan itseään kuukauden ajan. Hyvän dokkarin siitä saa juutuubiin :D .
Tuo ramsamsam on meidän taaperon lempiloru youtubessa.
Mikä vittu siinä on, että mitään järkeviä kursseja ei saada järjestettyä! Esim. koodauksen tai erppien opettelua? Jotain mätää tämmöisessä toiminnassa on, en ole muissa maissa törmännyt samaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vittu siinä on, että mitään järkeviä kursseja ei saada järjestettyä! Esim. koodauksen tai erppien opettelua? Jotain mätää tämmöisessä toiminnassa on, en ole muissa maissa törmännyt samaan.
Siis rahan takia tietysti. Jos otettaisiin joku pätevä tyyppi opettamaan koodaamista, sille pitäisi maksaa asianmukainen palkka, jota se saa muualtakin kun se opettaa koodaamista. Mutta kun otetaan näitä leikittäjätätejä ja leikittäjäsetiä, niin heille voi maksaa saman mitättömän korvauksen kuin päiväkodissa vastaavasta hommasta.
Onhan tämä ketju vain vitsi, onhan?