Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uu ramssansaa, kudikudi ramsanssaa - senkö leikkiminen auttaa työllistymään?

Vierailija
02.04.2017 |

Aloitin viime torstaina kuntouttavan työtoiminnan ja ryhmäyttävänä tutustumisleikkinä leikimme niin motoriikkaa kuin kielellistäkin ilmaisua kehtittävää piirileikkiä. Perjantaina en päässyt paikalle kun oli lääkärissä käynti. Jatkuuko sama leikki ja haaveiden kehän askartelu maanantaina kokopäiväisenä vai mikä on homman nimi? Puolen vuoden kakku lusittavana. Ei oo aikamiehen hommaa...

Ari 38v

Kommentit (509)

Vierailija
201/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tästä saada  jonkun telkkaridokkarin? Tai jos toimittajia ei kiinnosta niin joku tubettaja pyytää lupaa mennä tutustumaan ja suostumukset ja tehdä koosteet? Veikkaisin vahvasti kansainvälistä somehittiä paksusta ponista ainakin.

Vierailija
202/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet pulleat ponit!

Ensin muodostetaan piiri ja yksi leikkijä jää piirin keskelle. Tämä alkaa laukata piiriä ympäri muiden laulaessa:

"Tuolta he saapuvat poneillansa, pienillä paksuilla poneillansa. Tuolta he saapuvat poneillansa ja kertoo meille näin:"

"Täältä he tulevat poneillansa, pienillä lihavilla poneillansa, täältä he tulevat poneillansa ja sitten he tekevät näin:"

Tässä vaiheessa piirin keskellä ollut leikkijä pysähtyy piirissä olevan leikkijän kohdalle ja he tanssivat seuraavasti:

"Vatsa vatsa vatsaa vasten..." jolloin leikkijät hankaavat mahoja vastakkain.

"...kylki kylki kylkeä vasten..." jolloin leikkijät hankaavat kylkiä vastakkain.

"...peppu peppu peppua vasten..." jolloin leikkijät hankaavat peppuja vastakkain.

"...ja kertoo meille näin."

Ja tätä kun teet jonkun aivan vieraan ihmisen kanssa...

Tästä on pakko saada tuubiin materiaalia - Niin järkyttävää ihmisten nolaamista, että!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi "pulleat ponit" -leikki on niin törkeä ja solvaava, ettei tosikaan. Miettikää nyt. Jos henkilö sattuu olemaan ylipainoinen (ja mahakas), ja kärsimään siitä että hänellä on ylipainoa (ehkä on huono itsetunto sen takia jne), ja sitten hänet käsketään leikkiä pulleaa ponia tai paksua ponia. Ja laulaen hieromaan isoa mahaansa toisten mahoihin. En olisi ikinä ikinä voinut kuvitella, että ylipainoisia ihmisiä voidaan kiusata ja nöyryyttää noin karmivalla tavalla. Laihoille ja normaalipainoisillekin tuo on todella nöyryyttävä leikki, mutta entä sitten niille jotka häpeävät sitä oikeasti pulleaa mahaansa. Häpeäisitte, kouluttajat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
204/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapio Rautavaara aikoinaan kertoi, kuinka hän ja äitinsä joutuivat/pääsivät hätäaputyöhön Oulunkylän urheilukentän tekoon 30-luvulla pula-aikana, naputtelivat huippupakkasissa pienelle vasaralla kiviä rikki. Saivat vastikkeeksi ruokakuponkeja ja pysyivät siten hengissä. Töitä ei ollut, maailmanlaajuinen lama päällä. Se juju noissa hätäaputöissä oli se nöyryytys: niillä ei ollut sinänsä mitään merkitystä, koneella ja muutamalla henkilöllä homma olisi tehty hetkessä. Tämä työ kehitettiin vain sen takia, että silloisessa erittäin oikeistolaisessa ilmapiirissä, näitten laiskottelevien joutilaitten työttömien piti nyt vain tehdä jotain leipäkuponkinsa eteen, ja siksi näidenkin piti nöyränä naputella kiviä pakkasessa, että kansalaiset varmasti näkevät, että sohvalla ei maata, perse on hilattu jotain tekemään jne jne. 

Samaa oikeistolaista propagandaa näkee tänäänkin: vaalien alla lehdet täyttyvät elämäntapatyöttömien juusojen haastatteluissa, jotta saadaan kansa närkästymään mokomista velttoilijoista. Enää ei iletä pistää työttömiä naputtelemaan pikkukiviä, mut jep hei nöyryytetään niitä kursseilla, siitä on sekin hyöty, että serkun konsulttifirma käärii siitä hyvät verofyffet pois kuleksimasta. Veronmaksajat on tyytyväisiä, kun työttömiä luusereita vähintäänkin nolataan, ehkä ne siitä sisuuntuvat ja repivät jostain sen duunipaikan, että pääsisivät nöyryyttämisestä. Sehän tuossa takana on. 

Ja hymyssä suin maireasti  - totta kai.

Tämä. Sadistisesta nöyryytyksestä saatavalla nautinnolla ostetaan valtaa.

Vierailija
205/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella eheyttävää, että tästä vihdoinkin keskustellaan. Joskus kun oli mukana vähän vastaavassa sitä vain ihmetteli hiljaa itsekseen, voiko tämä tapahtua minulle ja miksi tällaista on. Eipä noita silloin oikein osannut kyseenalaistaa, koska osallistuminen oli pakollista ja karenssin uhalla.

Kiitos kaikille keskustelijoille, jotka ovat jakaneet kokemuksiaan. Tällainen avoin puhe toivottavasti lisää todistustaakkaa noille kurssittajille, kun ovat myymässä "tuotteitaan". Enemmän kiinnitetään huomiota kurssien substanssiin, siihen ettei ole yhdentekevää millä hölöllä sen kurssiajan täyttää. Toisekseen jonkun tahon olisi tehostettava valvontaa kurssien sisällöistä. Jokin muu arvo kuin kilpailutus siitä, mikä taho kurssin vetää edullisimmin.

Vierailija
206/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko jossain päin laitetaan kuntouttavassa työtoiminnassa ventovieraat aikuiset ihmiset hinkkaamaan mahojaan toisiaan vasten? Sanokaa nyt joku että tuo on vain huonoa pilaa...

Itsellä ei onneksi ole tuollaista tullut vastaan.

Vierailija
207/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen tämän ketjun aiheen todella ahdistavana. Hyvin harvoin tulee mistään ketjusta näin paha olo. Toisten ihmisten puolesta siis. Olen itse vakitöissä enkä ole koskaan ollut työttömänä, eli en ole joutunut tuon nöyryyttävän simputuksen uhriksi itse ikinä. Mutta kun näitä kokemuksia lukee, niin rupeaa kurkkua kuristamaan ja oksettamaan, sillä olisi äärimmäisen hirveää joutua tuollaiselle kurssille. Ensin luulin, että nämä kokemukset on vitsi, koska en voinut uskoa, että 2000-luvun Suomessa tapahtuu jotain näin absurdia ja törkeää. Olen korkeasti koulutettu, ja kuvittelen tietäväni yhteiskunnan tilasta jotain, mutta tätä en ollut tiennyt. Sympatiani on nyt suuresti teidän työttömien puolella. Ihan kuin ei olisi tarpeeksi hirveää olla vailla työtä, sitten vielä lyödään lyötyä ja kierretään veistä haavassa nöyryyttämällä aikuista ihmistä pikkulapsen tasolle, ja vieläpä tuntemattomien edessä. Toivon todella, että joku tutkiva journalisti tekee tästä ison jutun. Todella paha olo tulee nyt teidän, näille kursseille joutuneiden, puolesta. Tsemppiä.

Vierailija
208/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt, kenelle nämä kurssit on tarkoitettu? TE-toimiston sivujen mukaan kaikille pitkään työttöminä olleille, oikeasti?

Ensin on kuukausia laitettu hakemuksia kaikkiin mahdollisiin paikkoihin (ja TE-toimiston virkailijakin tietää, että hakemuksesi ovat ok), sittenkö yhtäkkiä onkin siinä pisteessä, että tarvitsee ohjausta ruokakaupassa asiointiin???

Vierailija
209/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko esim. korkeasti koulutetut ja perusterveet ihmiset laitetaan työttömäksi jäätyään kurssille opettelemaan kaupassa käyntiä???? Ja virastossa käyntiä??? 

En kestä tätä nyt yhtään.

Vierailija
210/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli uskomattoman noloa kävellä parijonossa kaupungilla.

Kai teillä oli kurahousut? 

Suututtaa teidän puolesta, jotka olette noille ponileikkukursseille joutuneet! Saataisiinkohan noihin joku tolkku, jos porukka alkaisi "kurssin" jälkeen vetää "jos lysti on niin kädet yhteen lyö" -leikkiä ja muuta kurssilla opittua työhaastatteluissa?

Eiköhän noilta joku palaute pyydetä mutta kun ovat jo tarpeeksi nöyryytettyjä niin eivät uskalla laittaa negatiivista, koska eihän sitä tiedä mitä kouluttajat ajattelisivat jos sattuisivat tietämään jne.

Vierailija
211/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan näillä kursseilla viimeisenä päivänä sitten sellaista, että kerätään tietoa, mitä mieltä itse kukin osallistuja kurssista oli? Mä itse olin joskus tietotekniikan kurssilla, kesti kaks kk. Siellä ei ollut mitään tollasia leikkejä, eka päivänä jokainen esitteli itsensä ja kertoi missä oli ollut töissä. Muuten oli ihan tietokoneen kanssa opettelua ja tekemistä. Viimeisenä päivänä tehtiin netissä nimettömänä sellainen kysely, mitä oli oppinut ja mielipiteitä kurssista, se meni sitten sekä te-toimistolle että firmalle, joka kurssin järjesti. Mietin vaan, että jos jokainen näitä leikkejä inhoava ilmoittaisi vaikka työkkäriin, miten perseestä nää on, niin yhäkö niitä järjestettäisiin? Itse en suostuisi leikkimään mitään, missä joutuisi vaikka hinkkaamaan persettään toiseen, vaan sanoisin heti että syytän seksuaalisesta ahdistelusta, jos mut pakotetaan tollaseen. Enkä konttaisi, ryömisi saati pussailisi pupua mihinkään. Laulaa voisin, ehdottaisin itse virsiä :DD

212/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä ketju vain vitsi, onhan?

Ei ole vitsi. Mun kaveri on sosionomi ja vetää noita kursseja. On yhtä v*ttuuntunut kuin kurssilaisetkin, kun ei voi vaikuttaa kurssin sisältöön poistaakseen noi leikit kokonaan.

Vierailija
213/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vitsi. Mun kaveri on sosionomi ja vetää noita kursseja. On yhtä v*ttuuntunut kuin kurssilaisetkin, kun ei voi vaikuttaa kurssin sisältöön poistaakseen noi leikit kokonaan.

Voi apua. Kuka kumma ne leikit sinne sitten keksii ja määrää?

Mä oon ainakin niin paha ihminen, että kun toimin kouluttajana (tosin muualla kuin työkkäri-kursseilla, niitä en ole koskaan vetänyt) niin jätän vaan tekemättä pomon käskemät tyhmät asiat ja pidän hyvän koulutuksen. Yhtään kirjallista varoitusta en ole siitä vielä saanut. Suullista painostusta kylläkin.

214/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ainakin niin paha ihminen, että kun toimin kouluttajana (tosin muualla kuin työkkäri-kursseilla, niitä en ole koskaan vetänyt) niin jätän vaan tekemättä pomon käskemät tyhmät asiat ja pidän hyvän koulutuksen. Yhtään kirjallista varoitusta en ole siitä vielä saanut. Suullista painostusta kylläkin.

Olen käsittänyt että esimiehen käskystä on noi kaikki leikit ja kuulemma se esimies tulee välillä "kuunteluoppilaaksi" näille kursseille.

Mun täytyy kyllä sanoa että on siinä yksi tampio esimieheksi, jos ei näe kurssilaisten vastenmielisyyttä leikkejä kohtaan. Ahdistaisi olla duunissakin tuollaisessa paikassa mutta hankalan työllisyystilanteen takia kaveri sietää tuota.

Vierailija
215/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt että esimiehen käskystä on noi kaikki leikit ja kuulemma se esimies tulee välillä "kuunteluoppilaaksi" näille kursseille.

Mun täytyy kyllä sanoa että on siinä yksi tampio esimieheksi, jos ei näe kurssilaisten vastenmielisyyttä leikkejä kohtaan. Ahdistaisi olla duunissakin tuollaisessa paikassa mutta hankalan työllisyystilanteen takia kaveri sietää tuota.

Kuulostaa pahalta. Olen se, jolle vastasit. Kyllä minunkin esimies saattaisi tulla "kuunteluoppilaaksi" vetämiini tilaisuuksiin, mutta en vain välittäisi siitä. Jos se käskisi minun tekemään typeryyksiä, niin siinähän kuunteluoppilaana sitten näkisi, että typeryyksiä en tee vaan vedän hyvän koulutuksen, josta kuulijat hyötyy. No, tottakaihan saan sitten niitä puhutteluita kun en tottele käskyjä, mutta se on voivoi. Puhuttelut siedän, typeryyksiä en siedä. Ja minulle on turha antaa potkuja siksi, että en suostu tekemään typeryyksiä, vien nimittäin ne potkut käräjille, ja pomo tietää tämän. Samaten kirjallisesta varoituksesta istuttaisiin heti yhdessä minun juristin kanssa keskustelemassa, ja pomo joutuisi perustelemaan typerän vaatimuksensa. En aio tuhota ammatillista brändiäni suostumalla pomon pelossa idiotismiin. Mutta minä nyt olenkin tällainen jo nelikymppinen... En jaksa pelätä pikkusieluisia isottelijoita.

Vierailija
216/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli uskomattoman noloa kävellä parijonossa kaupungilla.

Kai teillä oli kurahousut? 

Suututtaa teidän puolesta, jotka olette noille ponileikkukursseille joutuneet! Saataisiinkohan noihin joku tolkku, jos porukka alkaisi "kurssin" jälkeen vetää "jos lysti on niin kädet yhteen lyö" -leikkiä ja muuta kurssilla opittua työhaastatteluissa?

Eiköhän noilta joku palaute pyydetä mutta kun ovat jo tarpeeksi nöyryytettyjä niin eivät uskalla laittaa negatiivista, koska eihän sitä tiedä mitä kouluttajat ajattelisivat jos sattuisivat tietämään jne.

Palaute pyydetään kurssin päätteeksi ja sen saa antaa "anonyymina". Kurssin vetäjä antaa jokaiselle koodinumeron, jolla pääsee täyttämään te-palveluiden nettilomakkeen. Ainoa vaan, että kurssin vetäjä kirjoittaa paperille sen antamansa koodinumeron viereen henkilön nimen, jolle koodi on annettu. Aika kieli keskellä suuta sai palautelomaketta täyttää, koska anonymiteetti tosiaan oli mitä oli, eikä kukaan varmasti halunnut itselleen mitään vaikeuksia kun oli jo nähnyt, mihin kaikkeen työttömänä voi joutua.

Vierailija
217/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pahalta. Olen se, jolle vastasit. Kyllä minunkin esimies saattaisi tulla "kuunteluoppilaaksi" vetämiini tilaisuuksiin, mutta en vain välittäisi siitä. Jos se käskisi minun tekemään typeryyksiä, niin siinähän kuunteluoppilaana sitten näkisi, että typeryyksiä en tee vaan vedän hyvän koulutuksen, josta kuulijat hyötyy. No, tottakaihan saan sitten niitä puhutteluita kun en tottele käskyjä, mutta se on voivoi. Puhuttelut siedän, typeryyksiä en siedä. Ja minulle on turha antaa potkuja siksi, että en suostu tekemään typeryyksiä, vien nimittäin ne potkut käräjille, ja pomo tietää tämän. Samaten kirjallisesta varoituksesta istuttaisiin heti yhdessä minun juristin kanssa keskustelemassa, ja pomo joutuisi perustelemaan typerän vaatimuksensa. En aio tuhota ammatillista brändiäni suostumalla pomon pelossa idiotismiin. Mutta minä nyt olenkin tällainen jo nelikymppinen... En jaksa pelätä pikkusieluisia isottelijoita.

Monet noista työkkärin kurssien "kouluttajista" on lyhytaikaisilla sopimuksilla tai tarvittaessa töihin kutsuttavina, joten heillä ei ole mitään työsuhteen tuomaa suojaa, vaan kengänkuva tulee persiille hyvinkin helposti.

Vierailija
218/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
219/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko esim. korkeasti koulutetut ja perusterveet ihmiset laitetaan työttömäksi jäätyään kurssille opettelemaan kaupassa käyntiä???? Ja virastossa käyntiä??? 

En kestä tätä nyt yhtään.

Joo-o. Me kiersimme kaupungin keskustan kaupoissa tekemässä hintavertailuja eri ruuista, piti selvittää mm. mistä saa halvimmalla banaaneja. Osa porukasta joutui kyselemään partureista halvinta hiustenleikkausta. Ja mitäänhän ei siis noilla kauppakierroksilla ostettu, yhdeltä ryhmältä oli kuulemma vartija tullut kyselemään millä asialla liikkuvat.

Vierailija
220/509 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole omilla keinoillasi työllistynyt, joten nyt kannattaisi suhtautua tähän kurssiin avoimin mielin ja katsoa millaiseksi se kehittyy ja olisiko siitä apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan