Uu ramssansaa, kudikudi ramsanssaa - senkö leikkiminen auttaa työllistymään?
Aloitin viime torstaina kuntouttavan työtoiminnan ja ryhmäyttävänä tutustumisleikkinä leikimme niin motoriikkaa kuin kielellistäkin ilmaisua kehtittävää piirileikkiä. Perjantaina en päässyt paikalle kun oli lääkärissä käynti. Jatkuuko sama leikki ja haaveiden kehän askartelu maanantaina kokopäiväisenä vai mikä on homman nimi? Puolen vuoden kakku lusittavana. Ei oo aikamiehen hommaa...
Ari 38v
Kommentit (509)
Entä jos tuollaiseen joutuisi ja alkaisi vittuilemaan/ kyselemään tyhmiä/ saattaisi työllistämisvetäjät tilaan jossa mietittäisiin kumpi on fiksumpi?
Vierailija kirjoitti:
No onko Daily Mailissa ollut juttua tästä Suomen leikkikulttuurista?
laittaisin itse viestiä, mutta enkun kieli on lamassa, aina kun yritän kirjoittaa niin mieleeni tulee vain "London brige is falling down......Tätä laulettiin ja leikittiin kolmosluokalla
Oliko tätä nöyryytystä ja orjatyötä 90-luvulla?
Minulla on ehdotus: laihdutus/kuntoilukurssi olisi hyvä työllistymisen edistämiseen. Eihän kukaan halua palkata lihavaa ja huonokuntoisen näköistä ihmistä. Itse haluaisin osallistua tällaiselle kurssille. Siinä saisi ilmaista opastusta ja kannustusta laihduttamiseen, ja välillä käytäisi lenkillä.
Mökkiytyneelle voisi olla kursseja, joissa käytäisiin erilaisissa tapahtumissa ja näyttelyissä, ja sitten yhdessä keskusteltaisiin niistä kahvikupin ääressä. Tehtävänä voisi olla myös jonkin novellin lukeminen ja siitä keskusteleminen. Tämä kannustaisi sosiaalisuuteen ja puhumiseen toisten kanssa. Työhaastattelussa ehdoton taito!
Sitten tietysti kurssit, joissa opetetaan kädentaitoja, vaikka fillarin korjaamista, pieniä remppahommia, tekstiilitöitä, puutarhatöitä, ruoanlaittoa. Kaikki tarpeellisia taitoja ja auttavat työllistymään.
Mulla on eräs tuttu joka on yli kymmenen vuotta ollut tekemättä mitään, kotona vain oleillut. Vetelee tukia siinä missä itse opiskelen surkeilla opintorahoilla kolmatta tutkintoa. Olisi tosi nautinnollista nähdä tuttava leikkimässä pupuilla ja ponileikkejä. Saisi hänkin elämässään edes jotain aikaiseksi. Muutakin kuin yli 30.v ihmisenä luuhaamista vanhempiensa asunnossa ja lihottamassa itseään. Juu, omapa on elämänsä, mutta silti säälittää tuollainen, kun ei laita tikkua ristiin elämänsä eteen.
Tuolileikki voisi olla sopiva eli laitetaan musiikit pääle ja kun musiikki loppuu niin kaikki ryntäävät tyhjille paikoille, tuoleja on aina yksi vähemmän kuin osallistujia. Se joka voittaa, voi hehkuttaa työhaastattelussa nopeita refleksejä. Ideoidaan lisää sopivia leikkejä. Itse tykkään "leijonaa mä metsästän..."
Vierailija kirjoitti:
Tuolileikki voisi olla sopiva eli laitetaan musiikit pääle ja kun musiikki loppuu niin kaikki ryntäävät tyhjille paikoille, tuoleja on aina yksi vähemmän kuin osallistujia. Se joka voittaa, voi hehkuttaa työhaastattelussa nopeita refleksejä. Ideoidaan lisää sopivia leikkejä. Itse tykkään "leijonaa mä metsästän..."
Voishan karenssejakin jakaa noilla kursseilla noin. Musiikki soimaan, ja tuoleja yksi vähemmän kun kurssilaisia. Se joka jää ilman tuolia, saa 3 kk karenssin.
Mulla on cv:ssä pitkä miinus, koska olen nk. kotihoidettu eli en hanskaa näitä kaikkia leikkejä, mutta uskovaisten päiväkerhosta tuli mieleen joitakin juttuja esim. elefantit marssii, silivatiseilaa yksi lensi pois (muistaakseni varis).
Kapteeni käskee voisi olla tälläinen ihmisen asemasta muistuttava leikki, ettei ala luulemaan itsestään liikoja siinä leikkiessä.
pulleatponit kirjoitti:
Mulla on eräs tuttu joka on yli kymmenen vuotta ollut tekemättä mitään, kotona vain oleillut. Vetelee tukia siinä missä itse opiskelen surkeilla opintorahoilla kolmatta tutkintoa. Olisi tosi nautinnollista nähdä tuttava leikkimässä pupuilla ja ponileikkejä. Saisi hänkin elämässään edes jotain aikaiseksi. Muutakin kuin yli 30.v ihmisenä luuhaamista vanhempiensa asunnossa ja lihottamassa itseään. Juu, omapa on elämänsä, mutta silti säälittää tuollainen, kun ei laita tikkua ristiin elämänsä eteen.
Miksi sinä opiskelet koko ajan? Teetkö töiiä opintojen välillä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Outoa haitata työttömien työnhakua tälläisellä pelleilyllä. Kokoomus ja EK ovat viime päivinä kertoneet 100000 avoimesta työpaikasta, nämä ihmiset työllistyisivät nopeammin kun saisi vain rauhassa hakea töitä. Nyt nämä kurssit aiheuttaa sen että eivät ehkä jaksa tai ehdi olla niin aktiivisia.
Eivät nuo työpaikat todellakaan ole yhtäaikaa auki. Koko kuukautena voi hyvällä säkällä päästä tuohon yhteissummaan. Työllisiä oli esim. helmikuussa 2 390 000 ja näistä moni on työpaikanvaihtajia. Työssäkäyvät vaihtavat työpaikkoja päikseen, muutama jämäpaikka jää täyttämättä ja sinne pitäisi tunkea satoja tuhansia työttömiä ja kuntoutuksessa olijoita, sekä myös muita työmarkkinoiden ulkopuolella olijoita, kuten kotihoidontuelta putoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavan työtoiminnan idea on ihan hyvä. Eli tarkoituksena on kehittää pitkään työttömänä olleelle työnhakijalle niitä taitoja, joita työmaailmassa tarvitaan ja jotka ovat ehkä ruosteessa pitkän työttömyyden jälkeen.
Eli monilla on vaikeuksia päivärytmin ylläpidossa eli on jo ihan taito tulla paikalle ajoissa, päivävaatteisiin pukeutuneena, aamupala syötynä ja vielä niin, että suihkussakin olisi käyty edes samalla viikolla.
Sitten tulee nämä sosiaaliset taidot. Enää ei oikein ole työtehtäviä, joita voisi tehdä puhumatta sanaakaan. Joten edes alkeelliset keskustelutaidot on hallittava. Vielä positiivisempaa olisi, jos osaa/pystyy puhuessaan katsomaan keskustelukumppania ja vastaamaan kokonaisin lausein. Pitää myös pystyä olemaan muiden ihmisten kanssa samassa tilassa ahdistumatta. Toisaalta pitää myös osata antaa muille työrauha (vaikka kuinka olisi kiva höpöttää, kun kerrankin on seuraa).
Töissä tarvitaan myös työtehtävästä riippuen enemmän tai vähemmän peruskuntoa. Jos on viettänyt edelliset pari vuotta sohvanpohjalla, ainoana päivittäisenä liikuntana jääkaapin ja sohvan väli ja ainoana viikoittaisena peruskestävyyslenkkinä lähikaupassa käynti, niin 6h työvuoro kaupan kassalla voi tuntua fyysisesti raskaalta ja mihinkään rakennustöiden apupojan hommiin ei ole mitään asiaa ilman kuntoutumista.
Mutta pieleenhän tässä on menty, kun päivätolkulla leikitään päiväkodista tuttuja tutustumisleikkejä ja viikko- ja kuukausitolkulla askarrellaan. Yksittäiset leikit on ihan hyvä tapa harjoitella omalta mukavuusalueelta pois tulemista ja askartelu on ihan hyvä tapa kerrata keskittymistä vaativan tehtävän tekemistä. Niiden rinnalle pitäisi sitten saada peruskuntoa kehittävää tekemistä/liikkumista. Ja oikeita työelämän sosiaalisia taitoja kehittävää tekemistä.
Kaikkiko on vain työpaikasta kiinni? Kun ihmisellä ei ole työtä, se siis lakkaa peseytymästä, päivärytmi romahtaa, makaa vaan sohvalla päivät pitkät, ei tapaa ketään eikä osaa enää keskustella kenenkään kanssa. Sanoisin että jos noin on asiat, syynä on jonkun sortin mielenterveysongelma, jota ei piirileikeillä ratkaista.
Saman romahduksen kai pitäisi tapahtua kun jää eläkkeelle? Silloinkaan ei käydä töissä.
Ei!!!! Vaan, jos ihminen haisee pahalle, ei kykene tulemaan aamulla töihin, arastelee sosiaalisia tilanteita yms. Hän ei ole työkykyinen. Kukaan työnantaja ei palkkaa sellaista ihmistä töihin, joten ensin hänelle on tavalla tai toisella saatava takaisin nämä taidot, jotta hän olisi missään määrin kiinnostaja työnhakija. Kun on ensin saavutettu nämä perustaidot, voidaan alkaa työharjoittelujen, uudelleen koulutuksen yms. kautta hankkimaan niitä taitoja, joita työpaikoilla oikeasti tarvitaan ja sitten voidaan alkaa oikeasti hakemaan töitä.
Mieti ihan omalle kohdalle, jos olet esimiehen paikalla rekrytoimassa. Hakijoita on kolme: ensimmäinen tulee haastatteluun kaksi tuntia myöhässä, likaisissa vaatteissa ja ei sano koko haastattelun aikana yhtään yli 3 sanan lausetta. työtaidoista et saa mitään käsitystä, koska toinen ei oikein kerro mitään. Toinen tulee paikalle ajoissa, puhtaissa kamppeissa, kertoo työharjoitteluistaan ja koulutuksestaan, vaikuttaa reippaalta ja kiinnostuneelta, vaikka työhistoria onkin "ohut". Kolmas tulee paikalle ajoissa ja siisteissä kamppeissa, vastailee kysymyksiin ja on kiinnostunut, mutta työhistoria on ihan eri alalle. Sitten kuulet vielä 4 hakijasta, joka olisi kiinnostunut, mutta ei ole hakenut, kun kynä ei oikein pysy kädessä ja tietokonehommat ei ole hallussa. Kenet palkkaisit?
Itse hylkäisin ainakin heti 1 ja 4. Valinnan tekisin 2 ja 3 väliltä.
Näiden kuntouttavien työtoimintojen ja harjoittelujen tarkoitus on nostaa 1 ja 4 hakijat tuolle 2 tasolle.
Joo myönnät aina ei onnistuta. Eli en minäkään näitä tässä esitettyjä poni ja pupuleikkejä järkevinä pidä, mutta kehoittaisin myös miettimään mitä tilalle, kun on olemassa iso ryhmä työnhakijoita, jotka eivät ole valmiita tämän päiväntyömarkkinoille.
Luulenpa, että sosiaalisesti rajoittunut, joka tekee kovan työn itsensä kanssa, että pystyy tulla sinne kurssille, tuskin viihtyy kauempaa kuin ensimmäiseen kahvitaukoon asti pupuleikeissä.
Pupuleikit näin pääsiäisen alla voisi olla nk. teemaviikko.
pulleatponit kirjoitti:
Mietin vaan, että kumpikohan teistä on tyhmempi ja kalliimpi yhteiskunnalle...
Miksei työttömille ole työvoimakoulutuksena tietsikakursseja? Joissa opetettaisiin vaikka kaikki yleisimmät työpaikoilla käytössä olevat ohjelmat? Vai onko tarkoituskin, ettei mitään oikeita asioita opeteta?
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömille ole työvoimakoulutuksena tietsikakursseja? Joissa opetettaisiin vaikka kaikki yleisimmät työpaikoilla käytössä olevat ohjelmat? Vai onko tarkoituskin, ettei mitään oikeita asioita opeteta?
Eiköhän aika moni työelämässä ollut ole oppinut ne ohjelmat ajat sitten jo. Ainakin keski-ikäiset yleensä hallitsee ne jo varsin hyvin, itsekin olen käyttänyt 20 vuotta niitä. Joillekin parikymppisille voisi ehkä olla hyödyllisiä.
Meille ilmoitettiin viime viikolla kuntouttavassa työtoiminnassa että ohjaaja kerää ensi kerralla kaikilta nimikirjoitukset paperiin joilla hyväksymme että meidät kirjataan uuteen asiakastietorekisteriin. Ilmoitus annettiin vain sen enempää lisätietoja antamatta. Itseäni jäi kovastikin häiritsemään mistä on tarkemmin kyse ja aikaa silloin ei ollut kysymyksiin. Kun ryhmälle jaetaan paperit allekirjoittamista varten voi olla aremmalla ihmisellä vaikeaa kieltäytyä ryhmän silmien alla ja syntyy ehkä maine hankalasta tapauksesta. Mikä tälläinen asiakasrekisteri voi olla ja mihin sitä käytetään? Merkitäänkö sinne miten suostuvainen työtön on näihin piirileikkeihin ja vastahankaiset kerätään mustalle välilehdelle mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten, siitä vain pohtimaan mitä ne mahtavat olla.
Ei kiitos yhtään tietokonekurssia enää! Viimeksi olisi pitänyt työvoimakoulutuksessa opetella powerpointia, noh, minä käytin sitä työelämässä jo silloin kun ko. kouluttaja oli vasta alakoululainen.
Junalla Siperiaan ? kirjoitti:
Meille ilmoitettiin viime viikolla kuntouttavassa työtoiminnassa että ohjaaja kerää ensi kerralla kaikilta nimikirjoitukset paperiin joilla hyväksymme että meidät kirjataan uuteen asiakastietorekisteriin. Ilmoitus annettiin vain sen enempää lisätietoja antamatta. Itseäni jäi kovastikin häiritsemään mistä on tarkemmin kyse ja aikaa silloin ei ollut kysymyksiin. Kun ryhmälle jaetaan paperit allekirjoittamista varten voi olla aremmalla ihmisellä vaikeaa kieltäytyä ryhmän silmien alla ja syntyy ehkä maine hankalasta tapauksesta. Mikä tälläinen asiakasrekisteri voi olla ja mihin sitä käytetään? Merkitäänkö sinne miten suostuvainen työtön on näihin piirileikkeihin ja vastahankaiset kerätään mustalle välilehdelle mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten, siitä vain pohtimaan mitä ne mahtavat olla.
Niin ja koska et osaa kysyä siltä ohjaajalta niin tulit tänne tuon aivopierusi kanssa.
Eikun alat opiskelemaan lastenhoitoalaa.. Oot jo melkein pro, kun vedät ponileikkiä ja se muuten pitäisi mennä AA RAMSAMSAA :D Eikä uu, teille opetetaan väärin perinneleikkejä. Pienet pulleat ponit - leikki on just ihana. Onpa teillä kivaa siellä, mäkin haluisin leikkiä <3