Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, kertokaapas, millaisia kokemuksia teillä on tuoksullisista pyykkietikoista?

Vierailija
02.04.2017 |

Olen aikeissa ostaa pyykin huuhteluaineeksi etikkaa, jossa on tuoksu mukana, mutta niitä on niin paljon erilaisia, ja en millään pysty päättäämään, että mikä niistä tuoksuista on parhain?
Verkkokaupasta tilatessa kun ei voi nuuhkia niitä erilaisia tuoksuja, mutta silti haluan tilata nettikaupasta, koska en jaksa uskoa, että asuinpaikkakuntani kaupoissa on vielä edes niitä myynnissäkään. Enkä jaksa kylläkään lähteä edes kiertelemään ja etsimäänkään pyykkietikkaa ns. kivijalkakaupoista täällä, missä asun.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdas pyykki ei todellakaan tarvitse mitään hajusteita. Kyseiset hajusteet vain kuormittavat luontoa ja lisäävät hajuallergioita. Itse pesen pyykin hajusteettomalla pesuaineella ja kuivatan aina ulkona kun se vain on mahdollista. Koskaan ei ole puhdas pyykkini tuoksunut tunkkaiselta. Ulkona kuivattaminen todella hyvä keino.

Nämä ei oikeasti tajua, että myös sitä pyykkikonetta pitää pestä! Sitten peitetään pahaa/ tunkkaista hajua hajusteilla.

Suomessa vesi on pääsääntöisesti pehmeää ja huuhteluainetta ei edes tarvita. En käytä koskaan huuhteluaineita ja pyykistä ei silti tule koppuraa ja karkeaa. Haluan myös pukea omalle ja lasten iholle vaatteita, joissa on mahdollisimman vähän jäämiä pesuaineista ja huuhteluainehan nimenomaan jää/ on tarkoituskin jäädä siihen tekstiiliin, kun sekoittuu vasta viimeiseen huuhteluveteen.

Tuo pyykkietikka kuulostaa ihan hitusen siedettevämmältä...

Ihan oikeasti en tajua, miksi kone pitäisi pestä TYHJÄNÄ 90 asteessa, mutta vaatteet pestään säästön vuoksi 40 asteessa.  Samalla tavalla se konekin puhdistuu, vaikka siinä "keittopesussa" olisi vaatteitakin.

En tajua sitäkään, että ostetaan erikseen hullunkallista pyykkietikkaa, kun samalla rahalla saisi pullollisen hajustetta ja 3 litraa tavallista ruokaetikkaa.

Vierailija
42/61 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen minäkin pyykkietikan. En kyllä keksi yhtään syytä ostaa erikseen mitään valmista pyykkietikkaa. Laadukkaita 100% eteerisiä öljyjä (=luonnontuote eikä mikään synteettinen luontoa kuormittava hajuste) tunkee nykyään joka tuutista ja yhdestä pullosta hajustaa ties kuinka monta litraa etikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättelö etikkaa kaikelle pyykille? Katsoin Tokmannin etikkaa ja siinä oli maininta pellavalle ja puuvillalle.

Vierailija
44/61 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ajatellut pyykkietikan valmistamista mutta mietin miten pyykinpesuaineen tuoksu vaikuttaa siihen minkä tuoksuöljyn kannattaa valita? pitääkö pyykinpesuaine olla tuoksutonta siis? käytän omo color pyykinpesunestettä, mikähän sen kanssa sitten olisi sopiva?

Vierailija
45/61 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua kun asia on itselle ajankohtainen. Olen käyttänyt etikkaa jo ammon aikaa ja nyt päätin ostaa luontaistuotetuoksua jota lisätä etikkaan että saa mietoa tuoksuakin aina joskus. Pesen hajuttomalla entinen hajustettu Bio Luvil-addikti minussa haluaa joskus tuoksupalkinnon pyykkihommissa.. luulisi että hajustettu pesuaine peittää pyykkietikan alleen joten jos sillä pesee niin huuhteluun raaka etikka.

Olen käyttäny etikkaa kaikkeen pyykinpesuun ja olen lyllä lorottanut 0,5-1dl/koneellinen ja ihan raakana. Kun täällä toiset puhuu lusikallisista..

Tuoksuja arvon minäkin, olisiko omena tai pelargoni hyvä, haussa mieto ja raikas.

Vierailija
46/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt pyykkietikkaa nyt jonkin aikaa ja huomannut eron vaatteissa ja myös että pesukone ei haise.

Toistaiseksi olen käyttänyt miedosti tuoksutettuja, mutta joka kerta vaihtaen ja vielä mikään tuoksu ei ole ollut liian paha, ehkä vielä sellainenkin tulee. Tässä keskustelussa huomannut, että kauhistellaan hintaa, mutta itse mielellään maksan kotimaiselle pienelle tekijälle ostamalla valmiina tuoksutetut pyykkietikat. Pyykkietikan jälkeen olen ostanut myös muita kotimaassa käsintehtyjä ekologisia puhdistusaineita.

Suosittelen siis kokeilemaan pyykkietikkaa se ostaako valmiina marketista tai joltain pieneltä valmistajalta vaiko tekee itse on jokaisen oma valinta.

Vierailija
47/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan tein jotain väärin. Pyykkini haisivat etikalta. Pesuun meni takaisin.

Vierailija
48/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa tuolla nyt on normaaliin etikkaan? Katsoin kaupan hyllystä niin sellanen about puolen litran pullo melkein kympin. Ruokapuolen hyllyllä litran etikkapullo euron luokkaa joten hieman pistää ihmetyttämään. Onko se kallista siksi koska se nyt vaan on PYYKKIetikkaa?

Vierailija
49/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa tuolla nyt on normaaliin etikkaan? Katsoin kaupan hyllystä niin sellanen about puolen litran pullo melkein kympin. Ruokapuolen hyllyllä litran etikkapullo euron luokkaa joten hieman pistää ihmetyttämään. Onko se kallista siksi koska se nyt vaan on PYYKKIetikkaa?

Ero on se, että pyykkietikkaan on lisätty tuoksu. Eli ihan hyvin voi käyttää tavallista väkiviinaetikkaa ja lisätä siihen itse tuoksuöljyn. Tuoksuöljyn ideahan on siis se, ettei pyykkiin jää ollenkaan itse etikan hajua, jota jotkut inhoavat mietonakin.

Ja tietysti pyykkietikoissa maksaa myös pakkaus sievine etiketteineen. Ostan itse ihan mielelläni kotimaisia pyykkietikoita, ettei tarvitse itse läträtä etikan ja öljyjen kanssa.

Vierailija
50/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan vanhaa ketjua kun asia on itselle ajankohtainen. Olen käyttänyt etikkaa jo ammon aikaa ja nyt päätin ostaa luontaistuotetuoksua jota lisätä etikkaan että saa mietoa tuoksuakin aina joskus. Pesen hajuttomalla entinen hajustettu Bio Luvil-addikti minussa haluaa joskus tuoksupalkinnon pyykkihommissa.. luulisi että hajustettu pesuaine peittää pyykkietikan alleen joten jos sillä pesee niin huuhteluun raaka etikka.

Olen käyttäny etikkaa kaikkeen pyykinpesuun ja olen lyllä lorottanut 0,5-1dl/koneellinen ja ihan raakana. Kun täällä toiset puhuu lusikallisista..

Tuoksuja arvon minäkin, olisiko omena tai pelargoni hyvä, haussa mieto ja raikas.

Käytän nykyään itsekin tuoksutonta ja nestemäistä pesuainetta. Etikkaa juuri tuo 0,5 dl (joskus lipsahtaa vähän enemmänkin...) ja muutama tippa Vihreä omena -eteeristä öljyä. Kivan raikas, herkullinen tuoksu, suosittelen. Myös lime/sitruuna oli kokeilussa ja sekin oli aika kiva, samoin Ruoho (taisi olla Ruohoniitty-nimellä), ihana leikatun nurmikon tuoksu - tätä en enää löytänyt.  Sen sijaan mm. Laventeli-, Ruusu- ym. kukkaistuoksut eivät pyykissä oikein viehätä ainakaan meidän väkeä.

Vierailija
51/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko pakko ryssiä etikkakin? Mikäs seuraavaksi, sooda?

Vierailija
52/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä varmaan tein jotain väärin. Pyykkini haisivat etikalta. Pesuun meni takaisin.

Etikan haju häviää kuivuessa. Olen käyttänyt tavallista etikkaa pari vuotta ja pyykit eivät kuivuttuaan haise etikalle. Teinin paidat haisee välillä aivan järkyttävästi hielle. Näitä olen joskus liottanut etikkavedessä ennen pesua ja se on auttanut, kun pelkkä pesu ei ole riittänyt.

Vierailija
53/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykästyin sade-tuksuiseen pyykkietikkaan. Tuoksuu puhtaalle pyykille ja lisäksi tekee treenivaatteista ihanan raikkaita!

Tuksuinen pyykkietikka D:

Vierailija
54/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä ihmetellään rahojen riittämättömyyttä.

Vierailija
55/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykästyin sade-tuksuiseen pyykkietikkaan. Tuoksuu puhtaalle pyykille ja lisäksi tekee treenivaatteista ihanan raikkaita!

Tuksuinen pyykkietikka D:

Varma myyntihitti miehille pikkupyykkiin.

Vierailija
56/61 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse, on halpaa ja helppoa. Ostan halpaa etikkaa ja luonnonöljyä, esim. Frantsilan laventeliöljyä, saa kaikista luontaistuotekaupoista alle kympillä.

Sitten yhdistän: 4 dl etikkaa, 1 dl vettä ja 20 tippaa tuoksuöljyä. Hinta on murto-osa valmiista tuoksuetikoista ja tuoksu on varmuudella luonnollista eikä mitään kemiallista esanssia.

Vierailija
57/61 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tän vanhan topicin kun kaupassa vertailin etikoita; mistä pyykkietikasta tykkäät eniten?

Ja jos teet sitä itse niin millä reseptillä?

Erään valmistajan etikkasuihkeella ”raikastin” mattoni ja etikan hajuhan jämähti mattoon niin että tekee pahaa jo joogata eikä lähde pesemälläkään pois - ihan kaikkeen tuo ei taida mainoksista huolimatta soveltua.

Vierailija
58/61 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--xx kirjoitti:

Mä tilasin ihan just sitä teenlehtien(? vai mikä se oli) tuoksuista. Ihan ok, ei paha. Paljonhan sitä oli kehuttu :)

Juu, itsekkin huomasin, että tee on hyvän tuoksuista joidenkin jo pyykkietikkaa käyttävien blogeissa.  Sitten oli jokin Ambran tuoksukin mukamas hyväksi lakanoille jne., itämainen tuoksu.

AP.

Nyt selvisi, miksi marketeihin on viime aikoina ilmestynyt rivillisiä erilaisia pyykkietikoita. Se on siis bloggaajien kautta levinnyt muoti-ilmiö. Tavallinen väkiviinaetikka tehoaa sekin hyvin laimennettuna.

Vierailija
59/61 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt Kulkurin Kartanon Cotton -pyykkietikkaa. Ihana tuoksu. Ja välillä teen itse.

Vierailija
60/61 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä, että joka aineessa pitää olla eri tuoksu: Vaatteet pestään yhden tuoksuisella aineella, huuhdellaan toisella tuoksulla, vartalon pesuun käytetyssä aineessa on kolmas tuoksu, shampoossa neljäs, hiustenhoitoaineessa viides, deodorantissa kuudes, hiusten muotoilutuotteessa seitsemäs tuoksu jne. Miten luulette, että se teidän iki ihana hajuvetenne vielä erottuu siitä tuoksujen kakofoniasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi