Halpoja, huoneenlämmössä säilyviä, nopeasti syötäviä ja täyttäviä eväitä töihin? KIIRE!
Sain ensi viikoksi pätkätöitä. Pisin työpäivä on 17-tuntinen, jääkaappia ei ole ja tauotkin saattaa jäädä laittoman lyhyiksi (tiedän että alalla rikotaan usein lakia). Nyt siis hakusessa halpoja, huoneenlämmössä säilyviä eväitä, jotka saa syötyä nopeasti mutta pitää silti kylläisenä pitkään. Rahat on niin tiukilla, etten tahtoisi maksaa montaa euroa päivän ruuista. Maku on siis ensimmäinen asia josta olen halukas tinkimään.
Kommentit (122)
Taatelit, kuivatut luumut ja erilaiset pähkinät on terveellisiä ja sisältää hirmuisen määrän energiaa kokoonsa nähden. Banaanitkin on monesti tarjouksessa ja hedelmiksi täyttävät hyvin.
Soijajugurtit säilyy hyvin huoneenlämmössä päivän ajan, ei juoksetu niinkuin maitotuotteet.
Kiisselit ja mehukeitot-itse tehdyt tai ostetut. Sinne sekaan muroja, pilkottuja hedelmiä, tai riisipuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Ketä just sun kiirees kiinnostais? Tuntemattoman ihmisen..
Aika montaa kiinnostaa! Vastaaminen ap:n kysymykseen on omanlaisia lähimmäisenrakkautta, joka hyödyttää muitakin eväsasioita pohtivaa työläistä. Minusta on ihanaa, että ihmiset auttavat toisiaan tällä tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Kiisselit ja mehukeitot-itse tehdyt tai ostetut. Sinne sekaan muroja, pilkottuja hedelmiä, tai riisipuuroa.
Ja kohta on taas nälkä :)
Meillä on urheilijalapselle ostettu pieni kylmälaukku, johon laitetaan turnausreissulle mukaan kylmäkalle eväiden jäähdyttäjäksi. Säilyy ne vähän huonommin säilyvätkin eväät. (Ei vastaa suoranaisesti AP:n kysymykseen kyllä kun AP etsi huoneenlämmössä säilyviä).
Vierailija kirjoitti:
Riisipiirakat, keitetyt kananmunat, vihannespalat purkkiin pakattuina, hedelmät, purkkiruot (vauvan ja säilykepurkit) jos kykenet syömään niitä.
Riisipiirakoita ei saa säilyttää tuntikaupalla huoneenlämmössä. Kypsennetyssä riisissä lähtevät alta aikayksikön kehittymään bakteerikannat, jotka ehtivät muutamassa tunnissa jo monisatakertaistua. Siksi riisipiirakat on säilytettävä jääkaapissa. En ikinä osta riisipiirakoita mistään esittelymyynnistä, missä piirakat ovat olleet kenties tunteja lämpimässä. Tämän opin suorittaessani elintarvikehygieniakorttia.
Ruokatermos Ikeasta, halpa ja hyvä!
Mikä tahansa keitto kiehuvana sinne, ja on syöntilämpöistä ruoka-aikaan. Itse laitan sinne puuroa, johon lisään pähkinöitä. Toisaalta termoksen voi laittaa yöksi jääkaappiin, ja tehdä siihen tuorepuuron esim rahkasta tai jogurtista.
Kahvin voi ottaa termariin myös.
Banaani tai muu hedelmä vielä matkaan, ja varmuudeksi vielä proteiinijuoma tai välipalapatukka/keksi.
Tässä kotihoitajan vinkit, joka kantaa eväät mukana repussa ja syö rappukäytävissä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hele en söisi huoneenlämmössä työpäivän muhinutta maitotuotetta tai kananmunaa :X
Itse asiassa kuorimaton ehjä keitetty kananmuna säilyy useammankin päivän. Aidon jugurtin ja viilin yms. säilyttää happamuus ainakin sen työpäivän, jos ovat avaamattomia. Tiesitkö, että nämä maitotuotteet hapatetaankin huoneenlämmössä?
Kannatan hygieniaa ehdottomasti, mutta pitää myös ymmärtää elintarvikkeiden erilaisuus.
No tarvitset vähintään yhden tukevan aterian ja tukevan välipalan. Kuten joku neuvoi, myös ennen töihinlähtöä kannattaa tankata.
Itse keittäisin täysjyvpastaa ja tekisin pastasalaatin "pääruoaksi".
Eli pastaa, oliiviöljystä kastike ja lisäksi hyvinsäilyviä vihanneksia kuten keitetyt porkkanat, vihreät pavut, yms. (Suola ja öljy edesauttaa säilymistä). Proteiiniksi paloittelisin pastaan tofua, savukinkkua, savukalaa tai pari keitettyä kananmunaa. Nämä säilyvät kyllä hyvin öljykastikkeessa. Myös vastaavasti koottu nuudelisalaatti toimii. Tai risotto.
Käytä siis täysjyväpastaa tai täysjyvänuudeleita tai täysjyvä/tummaa riisiä pohjana. Niistä saa sitä hitaasti vapautuvaa energiaa.
Välipalaksi sitten voileipä, ruisleipä juustoa tms. ja vihanneksia. Vihannekset voi pakata erikseen ja lisätä leipään vasta aterialla, niin ne ja leipä säilyvät paremmin. Lisäksi kourallinen pähkinöitä ja hedelmiä, lyhyille tauoille.
Marketeista saa sellaisia parisen euroa maksavia pakasteiden kotiinkuljettamiseen tarkoitettuja pusseja. Ne eristävät kylmän tai kuuman ruoan muutamaksi tunniksi. Ota eväät mukaan sellaisessa, niin ei tarvitse jännätä säilyykö vai ei. Olen itse laittanut joskus tuollaiseen mukaan vielä kylmäkallen pakkasesta.
Ruokatermoskaan ei maksa kuin 20-40 euroa merkistä riippuen. Sellaiseen voi ladata lämpimän pasta/risotto yms...-annoksen kastikkeineen ja työtarpeineen tai ravitsevan keiton pääruoaksi. Ruokatermoksissa on yleensä sellainen iso muki, josta voi vaikka sen keiton syödä useassa osassa. Voileipäeväs sitten ym. pakastepussiin.
Monet ruoat säilyvät huoneenlämmössäkin pitkään syömäkelpoisena. Jos on tarvetta, niin panosta myös välineisiin (rasiat ja tarkoitukseen sopiva laukku).
Täältä vinkkejä: http://justbento.com/handbook/bento-basics/makis-top-10-bento-rules
Vähän huvittaa lukea ehdotuksia ruokatermarien ja styroksisten kylmälaukkujen yms. ostamisesta, kun ap sanoi selvästi ettei se tahtoisi käyttää montaa euroa päivän ruokiin. Kelvollinen ruokatermos maksaa jotain 20 €, joten siinähän se ruokabudjetti jo menee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisipiirakat, keitetyt kananmunat, vihannespalat purkkiin pakattuina, hedelmät, purkkiruot (vauvan ja säilykepurkit) jos kykenet syömään niitä.
Riisipiirakoita ei saa säilyttää tuntikaupalla huoneenlämmössä. Kypsennetyssä riisissä lähtevät alta aikayksikön kehittymään bakteerikannat, jotka ehtivät muutamassa tunnissa jo monisatakertaistua. Siksi riisipiirakat on säilytettävä jääkaapissa. En ikinä osta riisipiirakoita mistään esittelymyynnistä, missä piirakat ovat olleet kenties tunteja lämpimässä. Tämän opin suorittaessani elintarvikehygieniakorttia.
Mistä näitä todellisuudesta vieraantuneita pelottelijoita riittää? Paistopisteiden piisipiirakoita myydään yleisesti kaupoissa ihan huoneenlämmössä. Osa piirakoista odottaa ostajia aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan asti, ja sen jälkeen myymättä jääneet piirakat voidaan siirtää jääkaappilämpötilaan jossa niitä myydään alennetulla hinnalla seuraavana päivänä. Jos tämä olisi niin vaarallista kuin annat ymmärtää, miksei ihmiset ole sairastunut sankoin joukoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuskin huoneen lämmössä seisoneista keitetyistä kanamunista saa sisuskalut nurin.
Ai miks? Mulla on usein töissä eväinä keitettyjä munia ja mun työpäivät on välillä tosi pitkiä. Itse asiassa mä useinkin unohdan ihan kotioloissa keitetyt muna huoneenlämpöön jopa vuorokaudeksikin ja ihan syömäkelpoisia ovat sittenkin. Kun on ehjä kuori päällä niin ei mene huonoksi. Kuorittu muna onkin sitten jo vähän eri asia.
Tomaattia, avokadoa, hedelmiä, manteleita, siemeniä, pähkinöitä ja tonnikalaa.
Leipä pärjää myös huoneenlämmössä jos viljat
sopivat sinulle.
Juon valmistamiani vihermehuja, joita otan mukaan töihin. Joskus ne ovat muutaman tunnin tai kokopäivän huoneenlämmössä ja ne
eivät ole pilaantuneet.
Soseutettuna marjat, avokado, viherjauheet, vaikka nokkonen, voikukanlehti, maitohorsma,
spirulina, makeutukseen hieman kuivattua hedelmää.
Tämä säilyy hyvin jonkin aikaa huoneenlämmössä, jos ehkei kuitenkaan 17 tuntisen vuoron loppuun kannata jättää ainakaan testaamatta.
Hyvä Ap, toivottavasti löydät hyvät ja sinulle sopivat eväät :)
Onnea ja tsemppiä töihin :)
Mä lähtisin rasvalinjalle. Se pitää nälän poissa pitkään. Munia, meetvurstia, voita. Jotain rehuntynkää esim vaikka kirsikkatomaatteja. Pähkinöitä, siemeniä. MIksei joku hedelmäkin. Aika vaikee suunnitella, kun en itse tarvitse töihin eväitä, mutta näitä mä varmaan pakkaisin mukaan jos joutuisin eväillä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flap jack -patukat Punnarista, ne vie nälän mennessään.
Onko alapeukuttaneilla eriäviä kokemuksia? Jos työpäiväksi pitää puhtaasti saada energiaa ja pitää nälkä loitolla, niin noilla se onnistuu. Itse pidän noita pitkillä matkoilla mukana ja jo muutama suupala täyttää sen verran, että sillä jaksaa useamman tunnin.
Kysyttiin halpoja...
Oletko kyseisen putiikin yrittäjä?
Melkein mikä tahansa kunnolla kypsennetty ruoka säilyy lounasaikaan asti, kun sen ottaa mukaan jääkaapin kylmimmästä osasta. Kala on poikkeus.
17 tuntia on järkyttävän pitkä aika, mutta etköhän siitäkin selviä. Aamulla syöt totta kai tuhdin aamupalan (esim. munia tai muuta protskua puuron tai leipien lisäksi). Aamupäivän välipalaksi pähkinöitä. Lounaaksi esim. purkki tonnikalaa sekä nuudeleita (lisäät vain kiehuvan veden) ja valmiiksi pilkottuja vihanneksia tai esim. kirsikkatomaatteja. Iltapäivän välipalaksi hedelmä tai kaksi. Päivälliseksi joko pussipuuroa (ainakin 2 pussia tarvii, että saa tarpeeksi kaloreita) tai esim. pari pasteijaa tai riisi/peruna/porkkanapiirakkaa. Iltapalaksi sitten vielä tarpeen mukaan pähkinöitä ja vaikka suklaapatukka.