Sain potkut töistä koska en suostunut asbisti purkuun ilman tarvittavia suojavälineitä.
Kahden vuoden työsuhde loppu sen jälkeen kun en suostunut pilaamaan keuhkojani nyt firma on hommanut sinne vironmiehen repimään asbistia seinästä ilman mitään naamaria.
Ja heittämään asbistin sekajätteenä kaatopaikalle.
Se on tää suomi tämmönen nykyjään riko lakia ja pilaa terveytesi tai oo työtön.
Kommentit (33)
Rakentaja kirjoitti:
Höpöjuttuja. Ei siinä mitään asbestia ole ollut vaan ihan tavallista eristemateriaalia eikä työssä mitään erityissuojia tarvita. Irtisanominen ihan aiheesta jos ei työt huvita.
Joskus työntekijöidenkin pitäisi kyllä ottaa lääkkeensä ja hoitaa vainoharhaisuuttaan jos ei kerran uskota kun sanotaan että mitään vaaraa ei ole ja mitään tarvetta erityissuojauksille ei ole. Onneksi sentään löytyy muualta tekijöitä joita työnteko kiinnostaa.
Kyllä se ihan asbestia oli asbestikartoituskin tehty.
Jos irtisanottu tu-ta syistä, niin eihän ne silloin voi palkata sun tilalle ketään uutta työntekijää ainakaan puoleen vuoteen! Työnantajalla on takaisinotto velvollisuus! Sitä ne tu-ta syyt tarkoittaa ettei just nyt ole töitä. Jos seuraavien kuukausien aikana tuleekin taas töitä, niin niitä pitää tarjota ensin sulle. Jos sä kieltäydyt niin sitten vasta voi palkata kokonaan uudrn työntekijän.
Etkö sä tiedä mistään mitään työelämän säännöistä? Etkä tietenkään kuulu liittoon etkä ole puhunut sinne mitään?? Ikinä et ole kuullut juttuakaan alueesi työsuojelupiiristä? Sulla ei mitään tietoa että mitkä lait ja säännöt valvoo työelämää?? Vituttaa tuommoiset pällit jotka ei osaa puolustaa itseään edes päivänselvässä asiassa.
Entisenä rakennusalanyrittäjänä sanon, että ap on todennäköisesti huono työntekijä. Asbestia ei tietenkään revitä ilman suojia ja tulee mieleen, että tässä on ap:n ja työnantajan välillä riita jostain syvemmästä. En usko hetkeäkään, että kukaan pakottaisi repimaan asbestia tuosta vaan. Ap ei taida kertoa ihan kaikkea tapauksesta.... Rakennusalalla on tosi paljon huonoja työntekijöitä. Parhaimmat laittaa oman firman pystyyn, joten palkattavaksi jää aikamoista sakkia. Virolaiset on hyviä, pääsääntöisesti.
Esimerkiksi itse pidin virolaisia työntekijöitä paljon. Kysymys oli säästöstä. Virolaiselle maksoi vaikka 15 Euroa/h, niin sait hyvän ja ahkeran työntekijän. Suomalainen tuli kyllä töihin halvemmallakin, mutta ei semmoisella mitään tehnyt. Suomalaiselle hyvälle olisi pitänyt maksaa se 30 Euroa/h. Olisipa jäänyt urakat saamatta noilla palkoilla...
Vierailija kirjoitti:
Jos irtisanottu tu-ta syistä, niin eihän ne silloin voi palkata sun tilalle ketään uutta työntekijää ainakaan puoleen vuoteen! Työnantajalla on takaisinotto velvollisuus! Sitä ne tu-ta syyt tarkoittaa ettei just nyt ole töitä. Jos seuraavien kuukausien aikana tuleekin taas töitä, niin niitä pitää tarjota ensin sulle. Jos sä kieltäydyt niin sitten vasta voi palkata kokonaan uudrn työntekijän.
Etkö sä tiedä mistään mitään työelämän säännöistä? Etkä tietenkään kuulu liittoon etkä ole puhunut sinne mitään?? Ikinä et ole kuullut juttuakaan alueesi työsuojelupiiristä? Sulla ei mitään tietoa että mitkä lait ja säännöt valvoo työelämää?? Vituttaa tuommoiset pällit jotka ei osaa puolustaa itseään edes päivänselvässä asiassa.
Ei noi vironmiehet oo ikinä noilla firmoilla töissä ne otetaan alihankijan kautta.
Ne hyvät virolaiset raksamiehet skannaavat täällä pullokuitteja ja palauttavat säkeittäin virolaisia tölkkejä tänne lisätienestinä.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä rakennusalanyrittäjänä sanon, että ap on todennäköisesti huono työntekijä. Asbestia ei tietenkään revitä ilman suojia ja tulee mieleen, että tässä on ap:n ja työnantajan välillä riita jostain syvemmästä. En usko hetkeäkään, että kukaan pakottaisi repimaan asbestia tuosta vaan. Ap ei taida kertoa ihan kaikkea tapauksesta.... Rakennusalalla on tosi paljon huonoja työntekijöitä. Parhaimmat laittaa oman firman pystyyn, joten palkattavaksi jää aikamoista sakkia. Virolaiset on hyviä, pääsääntöisesti.
Esimerkiksi itse pidin virolaisia työntekijöitä paljon. Kysymys oli säästöstä. Virolaiselle maksoi vaikka 15 Euroa/h, niin sait hyvän ja ahkeran työntekijän. Suomalainen tuli kyllä töihin halvemmallakin, mutta ei semmoisella mitään tehnyt. Suomalaiselle hyvälle olisi pitänyt maksaa se 30 Euroa/h. Olisipa jäänyt urakat saamatta noilla palkoilla...
Onhan mullakin oma firma mutta sähköasentajalle ei ole täälläpäin tarpeeks töitä. Joo noi vironmiehet on kyllä ahkeria.
Ollessani töissä Mäkkärissä, oli talvi ja -20 astetta pakkasta. Työvaatteena minulla oli yläosana pelkjä t,-paita. Esimies pyysi minua viemään take away tilauksen.ulos parkkipaikalle, suostuin toki siihen, mutta menin ensin hakemaan takaa naulakosta työtakkia. Esimiestä selvästikin alkoi tämä vituttaa ja hän vei tilauksen itse. Että hän ilmeisesti oli sitä mieltä, että minä olen ihan idiootti kun en suostunut t-paita päällä menemään hyytävällä pakkasrlla ulos vaan ol isin halunut pukea takin päälle.
Mikäli juttusi pitää paikkansa, niin rikosilmoituksen lisäksi yhteys liittoon ja esimerkiksi Helsingin Sanomien toimittajaan.
Yrityksen teon pitää tulla julki.
Vierailija kirjoitti:
Toi 15 euroa tunnilta on ihan reilu palkka. Joskus juttelin virolaisen työkaverin kanssa joka sai 8 euroa vähemmän tunnilta kun minä vaikka tehtiin samaa työtä. Oli palkattu alihankkijan kautta.
Ap
Mulle kävi aikoinaan ruotsissa samalla lailla paitsi silloin oli lyijymaalista kyse.
Mulle sanottiin viime vuonna, että en tarvii suojavarusteita (kuten kypärä, turvakengät, kuulosuojaimet, viiltosuojahousut), että "turvaliivi riittää". Mystistä. En mennyt heille.
Jos näin ois, sun työnantaja ois saattanut itsensä kaksinkertaiseen pulaan palkatessaan sen virolaismiehen. Taloudellisilla ja tuotannollisilla sillä irtisanoessa kun ei saa palkata uutta työvoimaaa tilalle.