Mitä mieltä aamupalastani?
- iso lasi (4 dl) vettä alkajaisiksi
- kaksi mukillista kahvia rasvattomalla maidolla
- 1,5 dl AB-piimää (rasvaa 2,5%, josta tyydyttynyttä 1,4%)
- 10 grammaa cashewpähkinöitä
- yksi pieni avokado (n. 90 grammaa syötävää osaa)
- Imatran riisipiirakka, päällä <5 grammaa pehmeästi levittyvää Oivariinia ja kaksi juustohöylällä leikattua viipaletta kermajuustoa
Kaloreita yhteensä noin 528. Rasvaa 33,91 grammaa, kolesterolia 0, natriumia 259 mg, hiilihydraatteja 44 grammaa, kuitua 8,3 grammaa, sokeria 11,86 grammaa, proteiinia 14,17 grammaa. Tiedän proteiinin määrän melko pieneksi, joten ajattelin "tankata proteiinia" sitten lounaalla.
Minulla on ollut ennen ongelmia mm. annoskokojen kanssa. Ahdoin törkeät määrät ruokaa sisääni, ja suosin hiilihydraatteja (nimenomaan vehnää ym. valkoista höttöä) ja paljon tyydyttynyttä rasvaa sisältäviä tuotteita. Koitan nyt siis oppia syömään vähän vähemmän, niin että tulen n. 80% kylläiseksi, ja suosimaan täysjyvää/kuitupitoisia tuotteita sekä suosimaan pehmeää rasvaa. Kermajuusto on vain herkkuni ja paheeni, mutta ei kai kaksi siivua päivässä liikaa ole...
Kommentit (21)
Liikaa rasvaa (pähkinät, avokado, Oivariini, juusto) ja liian vähän hiilareita.
Jotenkin outoa, paljon kaloreita mutta tuntuu ettei itsellä ainakaan tulisi tuosta vatsa täyteen. Jos on verensokeriongelmia niin karjalanpiirakka ei ole kovin hyvä valinta, verensokeri nousee nopeasti ja laskee myös nopeasti jolloin tulee uudelleen nälkä. Pähkinät ja avokado ovat hyviä kasvirasvan lähteitä, mutta jotenkin eivät tunnu aamiaisruoalta...? Aamulla olisi tärkeää syödä proteiinia ja hitaita hiilihydraatteja, että kylläisyyden tunne kestäisi pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa ja miksi ihmeessä noin tarkkaa, et sä tuosta laskemisesta ja kyttäämisestä muuta kuin väsytä ja stressaannuta itsesi ..
Joskus lasken kaloreita, joskus en – riippuu ihan jaksamisesta ja mielentilastani. Tänään nyt vain tuli mieleen kirjata kalorit ylös ja laittaa AV:lle.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Liikaa rasvaa (pähkinät, avokado, Oivariini, juusto) ja liian vähän hiilareita.
Olen nyt huomannut rasvan pitävän itselläni nälkää paremmin kuin hiilarein. Aiemmalla hiilariruokavaliollani nälkä tuli kahden tunnin välein, nykyisin selviän helposti neljä tuntia. Huomaan kyllä vähän vältteleväni hiilareita, en mitään vhh:ta tai karppausta harrasta vaan lisäkeriisiä tai -pastaa otan puolet vähemmän kuin ennen jne.
- AP
Tuossa on kaloreita lounasaterian verran, mutta melko varmasti jää nälkä. Unohda karjalanpiirakka, pähkinät ja avokado aamiaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin outoa, paljon kaloreita mutta tuntuu ettei itsellä ainakaan tulisi tuosta vatsa täyteen. Jos on verensokeriongelmia niin karjalanpiirakka ei ole kovin hyvä valinta, verensokeri nousee nopeasti ja laskee myös nopeasti jolloin tulee uudelleen nälkä. Pähkinät ja avokado ovat hyviä kasvirasvan lähteitä, mutta jotenkin eivät tunnu aamiaisruoalta...? Aamulla olisi tärkeää syödä proteiinia ja hitaita hiilihydraatteja, että kylläisyyden tunne kestäisi pitkään.
Kyllä minä ihan kylläinen olen, ei ähkyä vaan sellainen sopiva olo. Eniten kaloreita tuli avokadosta (144 kcal) ja tuosta riisipiirakasta (157 kcal). Avokadoja syön koska tykkään niistä ihan hulluna, ja riisipiirakka on viikonlopun herkku. Arkisin syön useimmiten kaurapuuroa ja kananmunaa/rahkaa/jogurttia.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kaloreita lounasaterian verran, mutta melko varmasti jää nälkä. Unohda karjalanpiirakka, pähkinät ja avokado aamiaiselta.
Nälkää odotellessa siis. Edelleen piirakka oli "viikonloppuherkku" ja avokadoista + pähkinöistä tykkään. Lisäksi rasva tuntuu pitävän minut kylläisenä, paljon paremmin kuin hiilarit. Kiitos kuitenkin mielipiteestäsi.
Minusta kuulosti maittavalta ja melko monipuoliselta. Mutta en ole mikään ravintoguru.
Itse olisin marjoja popsinut lisäksi.
Mitä jos miettisit vähemmän. Syö mitä mieli tekee. Kuuntele kroppaasi. Se kyllä kertoo mitä tarvit ja miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ihan kylläinen olen, ei ähkyä vaan sellainen sopiva olo. Eniten kaloreita tuli avokadosta (144 kcal) ja tuosta riisipiirakasta (157 kcal). Avokadoja syön koska tykkään niistä ihan hulluna, ja riisipiirakka on viikonlopun herkku. Arkisin syön useimmiten kaurapuuroa ja kananmunaa/rahkaa/jogurttia.
- AP
Joten halusit kysyä palstalaisten mielipidettä nimenomaan tästä poikkeuksellisesta herkutteluaamiaisesta karjalanpiirakoineen ja kermajuustoineen, päästäksesi kertomaan että en minä normaalisti näin syö? ;)
Tässä terveellisempi ja enemmän proteiinia sisältävä aamupala: kaurapuuro
Vierailija kirjoitti:
- iso lasi (4 dl) vettä alkajaisiksi
- kaksi mukillista kahvia rasvattomalla maidolla
- 1,5 dl AB-piimää (rasvaa 2,5%, josta tyydyttynyttä 1,4%)
- 10 grammaa cashewpähkinöitä
- yksi pieni avokado (n. 90 grammaa syötävää osaa)
- Imatran riisipiirakka, päällä <5 grammaa pehmeästi levittyvää Oivariinia ja kaksi juustohöylällä leikattua viipaletta kermajuustoaKaloreita yhteensä noin 528. Rasvaa 33,91 grammaa, kolesterolia 0, natriumia 259 mg, hiilihydraatteja 44 grammaa, kuitua 8,3 grammaa, sokeria 11,86 grammaa, proteiinia 14,17 grammaa. Tiedän proteiinin määrän melko pieneksi, joten ajattelin "tankata proteiinia" sitten lounaalla.
Minulla on ollut ennen ongelmia mm. annoskokojen kanssa. Ahdoin törkeät määrät ruokaa sisääni, ja suosin hiilihydraatteja (nimenomaan vehnää ym. valkoista höttöä) ja paljon tyydyttynyttä rasvaa sisältäviä tuotteita. Koitan nyt siis oppia syömään vähän vähemmän, niin että tulen n. 80% kylläiseksi, ja suosimaan täysjyvää/kuitupitoisia tuotteita sekä suosimaan pehmeää rasvaa. Kermajuusto on vain herkkuni ja paheeni, mutta ei kai kaksi siivua päivässä liikaa ole...
Toi piimä on aivan turha. Vaihda maito täysmaitoon, pitää kylläisenä pitempään. Oivariini mäkeen ja voita tilalle.Rasva ei ole ongelma jos ei vedä vehnää.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro saa verensokerin heilumaan, en söisi. Kaurapuuron terveellisyys on silkkaa propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro saa verensokerin heilumaan, en söisi. Kaurapuuron terveellisyys on silkkaa propagandaa.
Bodaritkin vetää kaurapuuroa, kun siinä on niin paljon proteiinia (20g/100g). Itse syön sitä myös usein aamupalalla ja pitää kyllä nälän poissa pitkään.
Toivottavasti myös nautit aamupalastasi yhdessä aamulehden kanssa, ettei se mennyt pelkäksi laskemiseksi ja ongelmoinniksi. Jos haluat vähentää "venhähöttöä", vaihda rasvainen ja vehnäpitoinen riisipiirakka oikeaan ruisleipään (lähileipomoiden tuotteet) tai johonkin näkkileipään, josta pidät. Tai hapankorppuihin.
Ruuan täyteläisyys ja tyydyttävyys perustuu myös makuun. Miksi laitat kahviin maitoa? Ja sen kahvimaidon lisäksi juot vielä piimää? Vahva kahvi ilman maitoa ja sokeria on herkkua ja pienikin määrä riittää. Jos piimän ryystäminen tuntuu tylsältä, mausta se kanelilla tai soseuta joukkoon puolukoita tai muita marjoja (ja vähän sokeria).
Voisit myös nauttia hedelmistä, esim verigreipeistä, omenoista, päärynöistä. Ne ovat hyvänmakuisia, nesteyttävät mukavasti, sisältävät kuituja ja virkistävät. Aviokadoja voit silti vetää, ne ovat kaikin puolin terveysruokaa ja kaikenlisäksi hyviä. Muussaa niitä ruis- tai näkkileivän päälle hyvän juuston alle ja unohda "pehemästi levittyvä Oivariini".
Katso netistä hummus: helppo tehdä, terveellinen ja herkullinen ja sillä pääsee eroon niin levitteistä kuin leivänpäällisistäkin, jos haluaa. Ennenkaikkea se on (mun mielestä) herkullista.
Aika ankealta aamusi kuulostaa, varsinkin kun on sunnuntai ja on aikaa nauttia aamusta. Entä jos tekisit joku aamu kipollisen ihan yksinkertaista munavoita: oivariinia + raejuustoa + n. 6 min. keitetty kananmuna + silputtua ruohosipulia tai persiljaa + suolaa, pippuria. Tai tekisit avokadosta guacamolea (netistä löydät paljon ohjeita). Puristaisit verigreipit mehuksi sunnutain kunniaksi?
En tiedä mitä on 80% kylläinen, josta mainitset. Olisi hyvä, että oppisit tunnistamaan nälän ja kylläisyyden, eli söisit vain kun on nälkä, etkä tavan vuoksi. Ja lopettaisit syömisen kun olet kylläinen, etkä enää mättäisi, jos vaikka sinne ruokatorven ja kurkunpään väliin mahtuisi vielä joku palanen.
Jättäisin pois riisipiirakan ja pähkinät ja söisin ne myöhemmin, mutta piirakanpäälliset aamulla (voi ja juusto).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Joten halusit kysyä palstalaisten mielipidettä nimenomaan tästä poikkeuksellisesta herkutteluaamiaisesta karjalanpiirakoineen ja kermajuustoineen, päästäksesi kertomaan että en minä normaalisti näin syö? ;)
Koska tiedän tavallisen arkiaamupalani olevan hyvä ja terveellinen, ajattelin että mahtaisikohan tämä erikoisaamiainen saada täydellisen lyttäyksen ;) Mitä parantamisen varaa minulla sitten mielestäsi on?
- AP
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Toivottavasti myös nautit aamupalastasi yhdessä aamulehden kanssa, ettei se mennyt pelkäksi laskemiseksi ja ongelmoinniksi. Jos haluat vähentää "venhähöttöä", vaihda rasvainen ja vehnäpitoinen riisipiirakka oikeaan ruisleipään (lähileipomoiden tuotteet) tai johonkin näkkileipään, josta pidät. Tai hapankorppuihin.
Ruuan täyteläisyys ja tyydyttävyys perustuu myös makuun. Miksi laitat kahviin maitoa? Ja sen kahvimaidon lisäksi juot vielä piimää? Vahva kahvi ilman maitoa ja sokeria on herkkua ja pienikin määrä riittää. Jos piimän ryystäminen tuntuu tylsältä, mausta se kanelilla tai soseuta joukkoon puolukoita tai muita marjoja (ja vähän sokeria).
Voisit myös nauttia hedelmistä, esim verigreipeistä, omenoista, päärynöistä. Ne ovat hyvänmakuisia, nesteyttävät mukavasti, sisältävät kuituja ja virkistävät. Aviokadoja voit silti vetää, ne ovat kaikin puolin terveysruokaa ja kaikenlisäksi hyviä. Muussaa niitä ruis- tai näkkileivän päälle hyvän juuston alle ja unohda "pehemästi levittyvä Oivariini".
Katso netistä hummus: helppo tehdä, terveellinen ja herkullinen ja sillä pääsee eroon niin levitteistä kuin leivänpäällisistäkin, jos haluaa. Ennenkaikkea se on (mun mielestä) herkullista.
Aika ankealta aamusi kuulostaa, varsinkin kun on sunnuntai ja on aikaa nauttia aamusta. Entä jos tekisit joku aamu kipollisen ihan yksinkertaista munavoita: oivariinia + raejuustoa + n. 6 min. keitetty kananmuna + silputtua ruohosipulia tai persiljaa + suolaa, pippuria. Tai tekisit avokadosta guacamolea (netistä löydät paljon ohjeita). Puristaisit verigreipit mehuksi sunnutain kunniaksi?
En tiedä mitä on 80% kylläinen, josta mainitset. Olisi hyvä, että oppisit tunnistamaan nälän ja kylläisyyden, eli söisit vain kun on nälkä, etkä tavan vuoksi. Ja lopettaisit syömisen kun olet kylläinen, etkä enää mättäisi, jos vaikka sinne ruokatorven ja kurkunpään väliin mahtuisi vielä joku palanen.
Tv:tä katsellessa tuli herkuteltua. Riisipiirakan jauhoista 70% on ruista. Laitan kahviin maitoa tottumuksen vuoksi, ja piimää join siksi että se pitää saada jääkaapista pois pyörimästä ennen vanhaksi menoa.
Hedelmiä syön kun niitä kaupasta olen tuonut, nyt on viime kauppareissusta aikaa. Hummusta syön dippinä porkkanoiden kanssa, leipää en itse syö mutta tiedän hummusta käytettävän levitteeksikin. Mehuja en juo koskaan, koska ne ovat haitallisia hampaille (happamuus + sokeri).
80% täynnä tarkoittaa sitä, ettei syö vatsaansa ihan täyteen vaan lopettaa sitten kun ei ole enää nälkä. Joku japanilainen juttu, googlaamalla löytyy lisää tietoa. Opettelen pois tuosta "muuten vaan" -syömisestä, ja jos luulen olevani nälkäinen, juon lasin vettä ja odotan 15 min että olenko yhä samaa mieltä va sekoitinko nälän janoon tms.
Kiitos sinullekin silti viestistäsi.
- AP
Kuka jaksaa ja miksi ihmeessä noin tarkkaa, et sä tuosta laskemisesta ja kyttäämisestä muuta kuin väsytä ja stressaannuta itsesi ..