Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sokos veti pohjat

Onneksi on muitakin kauppoja
01.04.2017 |

Vastuullisuus ympäristöstä on tärkeä asia, mutta joskus liikakin on liikaa ja järjen käyttö on sallittua.

Asioin tänään Sokoksella ja ostin pinon vaatteita. "Laitetaanko pussiin?" Siis täh?? Eihän niitä voi räntäsateessa käsissäkään kantaa. Mikä ihmeen juttu tämä on? - mietin. Kunnes asia valkeni...

Sokos on luopunut maksuttomista muovipusseista eli ihan sama mitä ostat niin ota oma kassi mukaan, kanna käsissä tai maksa siitä, että saat mainostaa Sokos-muovikassilla. Jatkossa äänestän jaloillani ja jää tämä kauppa ilman meidän euroja, valitettavasti. En osta kenenkään logolla varustettuja muovipusseja 😤

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit pyytänyt käärimään ostoksesi paperiin. Niin tehtiin ennen muovikassien yleistymistä.

Vierailija
62/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ollaan aina puheissa niin ympäristöystävällistä ja luontoa rakastavia... Mutta sitten kun kerskakuluttaja joutuu luopumaan jostain niinkin mitättömästä asiasta kuin ilmainen muovikassi, niin johan on loukkaavaa ja huonoa palvelua ja ties mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan muovipusseja just tasan niin monta kuin tarviin roskapusseja. Ja uskoisin, että yksi roskapussi viikossa ei riitä. Kyllä tuossa ylen jutussa joku on laskenut asiat aivan päin honkia. (taas kerran)

Voiko jutun kirjoittaja vastata rehellisesti, että käyttääkö hän itse yhden roskapussin 1,5 viikkoon? Alkaa vähän haista..

Sinkkumies

Mikä siellä roskiksessa alkaa haista, kun ruuantähteet yms. laitetaan biojätteeseen, maitotölkit huuhdeltuina pahviin ja tonnikalapurkit puhtaina metallinkeräykseen?

Muakin ensin ärsytti kun tuo Sokoksen pussimaksu tuli ensimmäistä kertaa vastaan, en kuitenkaan itse ole sellainen että heitän muovipussit roskikseen vaan käytän ihan jokaikisen niistä roskapussina, mitä useampi tuollainen pikkupussi kaupoista kertyi niin sitä useammin pystyin jättää ostamatta sellaisen ison muovipussin ruokakauppareissulla. Kestokasseja on, mutta vain isohkoja jotka tosiaan ruokaostoksille sopivat hyvin, sen sijaan jos olen pikkulaukun kanssa kaupungilla niin ärsyttävää kantaa joku yksittäinen shampoopullo isossa kassissa. Mistäs saisi tuollaisia pienempiä kestokasseja?

Tääkin o n vähän niin ja näin, ekolgista vai ei. Muistaakseni sen maitotölkin huuhteleminen kuluttaa enemmän kuin sen kierrättämisestä saatu hyöty. Ei se nyt kovin ekologista ole tiskata jotain  lihan muovilaatikkoa ja maitotölkkiä. Maitotölkit alkaa haista hyvin nopeasti jos niitä ei huuhtele tosi hyvin.

Tietty tätä ei city-vihreä kerrostalossa tajua, kun maksaa kiinteää vesimaksua. Kun on vesimittari ja maksaa kulutuksen mukaan, alkaa näitäkin miettimään. Me seuraamme veden kulutsyta kuukausittain mittarinlukemasta. Jäteastian tyhjennysväli pystyttiin muovin kierrättämisen ansiosta harventamaan kertaan kuukaudessa, mutta sen kustannus on joitain kymppejä. Täällä on tosi kallis vesi ja mielenkiinnolla kyllä odotan lisääntyneen huuhteluntarpeen osuuttaa vuosittaiseen vedenkulutukseen.

Vierailija
64/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovi ei maadu. Suomessa kaatopaikat, mutta monessa maassa luonto, vesistöt ja viemärit ovat jo täyttyneet muovista.

On silkkaa itsekkyyttä edes ostaa muovipussi, puhumattakaan siitä, että sen vaatisi ilmaiseksi.

Vierailija
65/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeastiko joku pahoittaa mielensä tämmöisestä...?

Vierailija
66/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovi ei maadu. Suomessa kaatopaikat, mutta monessa maassa luonto, vesistöt ja viemärit ovat jo täyttyneet muovista.

On silkkaa itsekkyyttä edes ostaa muovipussi, puhumattakaan siitä, että sen vaatisi ilmaiseksi.

Saa se pussi paperinenkin olla. Peräänkuulutan tässä miellyttävää ostoskokemusta. Jos mä ostan kasan vaatteita niin kyllä haluan, että myyjä pakkaa ne mulle ilmaiseen kassiin. 

Vierailija
67/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä melkein taputin käsiä yhteen Sokoksen kassalla. Ostin kyllä muovikassin, kun oma kangaskassi jäi kotiin.

Valtameret on täynnä muovijätelauttoja.

Ja meinaat että suomalaiset heittää muovipusseja mereen?

Muovi kulkeutuu meriin monia teitä, ei sitä nyt tarvitse suoraan sinne heittää :D Muovi ei maadu, vaan hajoaa aina vain pienemmiksi ja pienemmiksi kappaleiksi (mikromuovi) ja ne menevät esim. vedenpuhdistamoista läpi niin että hulahtaa. Mikromuovi on siitä hankalaa, että esim. planktoneliöt saattavat syödä sitä luullessaan sitä ruuaksi, ja tietysti se muovi sitten päätyy mm. kaloihin jotka syövät planktonia ja lopulta ihmisenkin lautaselle.

Jos haluat vähentää mereen menevät muovin määrää, niin muovipussien käytön vähentämisen lisäksi voit vaikka tarkistaa ettei käyttämissäsi tuotteissa ole valmiina mikromuovirakeita, niitä löytyy esim. joistain hammastahnoista ja hygieniatuotteista.

Vierailija
68/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa. Mä olen ajatellut sen vaatteiden ilmaiseen pussiin laittamisen hyvänä palveluna ja aivan varmasti minä myös äänestän jaloillani ja menen kauppaan missä pussin saa kaupan päälle.

Eli siis et käy Prismoissa, S-marketeissa, Alepoissa, K-marketeissa, Citymarketeissa, Lidleissä ja muissa ruokakaupoissa ollenkaan? Mistä ostat ruokasi?

Vierailija
69/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppojen pitäisi painattaa niihin kasveihin muuta kuin omia logojaan. Maisemakuvia omalta paikkakunnalta. Eläintenkuvia. Tom of Finland-kuvia. Muumeja. Fingerpori- tai mummo-sarjakuvia. Jne.

Ihmiset ostaisi kiljuen noita erilaisia muovipusseja.

Vierailija
70/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa se pussi paperinenkin olla. Peräänkuulutan tässä miellyttävää ostoskokemusta. Jos mä ostan kasan vaatteita niin kyllä haluan, että myyjä pakkaa ne mulle ilmaiseen kassiin. 

Siinähän peräänkuulutat ja haluat  : )

Vierailija
71/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lauantaina Sokoksella, myyjä kysyi että ostanko muovipussin, mietin sekunnin tavaroideni määrää ja laukussani olevaa tilaa, ja päätin ostaa. Sen enempiä en todellakaan asiasta ajatellut. Maksetaanhan me pusseista päivittäin ruokakaupoissakin. Ja mielestäni muovin kuuluukin maksaa, ei se ole mikään maailman lahja meille, päinvastoin. En olisi voinut kuvitellakaan, että joku ärsyyntyy asiasta saati että tulee nettiin siitä vaahtoamaan. Laittakaa asiat tärkeysjärjestykseen ihmiset.

Vierailija
72/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se palvelu pussin maksullisuuden myötä on muka hävinnyt? Edelleen jos ostat muovipussin niin myyjä pakkaa ostoksesi sinne. Jos asetat kestokassisi myyjää kohti niin myyjä asettelee ostokset sinne. Yksinkertaista. Paperikassin valmistus on ympäristölle haitallisempaa kuin muovikassin, niin siksi sitäkään ei kannata suosia. Siksi siis kestokassi 😊

Vierailija
73/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan muovipusseja just tasan niin monta kuin tarviin roskapusseja. Ja uskoisin, että yksi roskapussi viikossa ei riitä. Kyllä tuossa ylen jutussa joku on laskenut asiat aivan päin honkia. (taas kerran)

Voiko jutun kirjoittaja vastata rehellisesti, että käyttääkö hän itse yhden roskapussin 1,5 viikkoon? Alkaa vähän haista..

Sinkkumies

Mikä siellä roskiksessa alkaa haista, kun ruuantähteet yms. laitetaan biojätteeseen, maitotölkit huuhdeltuina pahviin ja tonnikalapurkit puhtaina metallinkeräykseen?

Muakin ensin ärsytti kun tuo Sokoksen pussimaksu tuli ensimmäistä kertaa vastaan, en kuitenkaan itse ole sellainen että heitän muovipussit roskikseen vaan käytän ihan jokaikisen niistä roskapussina, mitä useampi tuollainen pikkupussi kaupoista kertyi niin sitä useammin pystyin jättää ostamatta sellaisen ison muovipussin ruokakauppareissulla. Kestokasseja on, mutta vain isohkoja jotka tosiaan ruokaostoksille sopivat hyvin, sen sijaan jos olen pikkulaukun kanssa kaupungilla niin ärsyttävää kantaa joku yksittäinen shampoopullo isossa kassissa. Mistäs saisi tuollaisia pienempiä kestokasseja?

Tääkin o n vähän niin ja näin, ekolgista vai ei. Muistaakseni sen maitotölkin huuhteleminen kuluttaa enemmän kuin sen kierrättämisestä saatu hyöty. Ei se nyt kovin ekologista ole tiskata jotain  lihan muovilaatikkoa ja maitotölkkiä. Maitotölkit alkaa haista hyvin nopeasti jos niitä ei huuhtele tosi hyvin.

Tietty tätä ei city-vihreä kerrostalossa tajua, kun maksaa kiinteää vesimaksua. Kun on vesimittari ja maksaa kulutuksen mukaan, alkaa näitäkin miettimään. Me seuraamme veden kulutsyta kuukausittain mittarinlukemasta. Jäteastian tyhjennysväli pystyttiin muovin kierrättämisen ansiosta harventamaan kertaan kuukaudessa, mutta sen kustannus on joitain kymppejä. Täällä on tosi kallis vesi ja mielenkiinnolla kyllä odotan lisääntyneen huuhteluntarpeen osuuttaa vuosittaiseen vedenkulutukseen.

Muistaaksesi? Nopealla etsinnällä en kyllä löytänyt yhtään mitään tuohon viittaavaakaan, joten oletko nyt ihan varma että tuo pitää paikkansa? Niitä tölkkejä yms. voi muuten huuhtoa myös vaikka tiskivedessä kun on muuten valmis niin ei mene yhtään ylimääräistä vettä.

Vierailija
74/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperipussit on siitä hyviä, että niihin voi kerätä biojätteet ja viedä sellaisenaan biojäteastiaan. Lisää keskikokoisia, kierrätyspaperista tehtyjä paperipusseja kiitos! Tosin en ole niitäkään ilmaiseksi vaatimassa. Kyllä ne sille yrittäjälle aika paljon maksaa. 

Vierailija
75/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa. Mä olen ajatellut sen vaatteiden ilmaiseen pussiin laittamisen hyvänä palveluna ja aivan varmasti minä myös äänestän jaloillani ja menen kauppaan missä pussin saa kaupan päälle.

Eli siis et käy Prismoissa, S-marketeissa, Alepoissa, K-marketeissa, Citymarketeissa, Lidleissä ja muissa ruokakaupoissa ollenkaan? Mistä ostat ruokasi?

Se on eri asia. Mä en osta ruokaa ilahduttaakseni itseäni enkä heräteostoksena. Ostan vaatteen mukana myös asiakaspalvelua. Tai ainakin ennen ostin kun sitä vielä sai. Nyt menen kauppoihin missä sitä vielä saa, eli sen ostoksen valmiiksi ilmaiseksi pussitettuna. PS. Kyllä mulle kelpaa paperipussikin.

Vierailija
76/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on muitakin kauppoja kirjoitti:

Vastuullisuus ympäristöstä on tärkeä asia, mutta joskus liikakin on liikaa ja järjen käyttö on sallittua.

Asioin tänään Sokoksella ja ostin pinon vaatteita. "Laitetaanko pussiin?" Siis täh?? Eihän niitä voi räntäsateessa käsissäkään kantaa. Mikä ihmeen juttu tämä on? - mietin. Kunnes asia valkeni...

Sokos on luopunut maksuttomista muovipusseista eli ihan sama mitä ostat niin ota oma kassi mukaan, kanna käsissä tai maksa siitä, että saat mainostaa Sokos-muovikassilla. Jatkossa äänestän jaloillani ja jää tämä kauppa ilman meidän euroja, valitettavasti. En osta kenenkään logolla varustettuja muovipusseja 😤

Ostin Tampereen akateemisesta muutaman postikortin ja myyjä kysyi meneekö näin? No ei mene ilman suojaa, jos ostan kortteja muille annettavaksi. Edelliskerralla pyysin itse pussin. Melko köyhää minusta.

Minusta myyjältä huomaavaista kysyä tarviiko pussin. Itse ostin myös postikortin ja en tarvinnut siihen kuorta, vaan poistuin kirjoittamaan sen Stockan kahvilaan. - Joskus minusta tuntuu, että erityisesti hedelmäpussit ja pienet muovipussit lisääntyvät itsekseen kaapissani, jollen pidä varaani. Yleensä tapaan kantaa päivittäistavara ostokseni, kuten ruokaostokseni kesto-kauppakassissa.  Mutta en ole saanut aikaiseksi, että hankkisin jostain kesto -hedelmä pusseja, vaikka niille olisi kyllä aika kova tarve. 

Vierailija
77/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Minulla myös on oma vesimittari ja olen kyllä ruvennut tarkkaan harkitsemaan, kuinka paljon lämmintä vettä käytän pakkausmateriaalien pesemiseen. Jossain kierrätysohjeissa sanottiin, että huuhtele/huuhtaise pakkaus, mutta eihän rasva tai ruoka lähde huuhtaisemalla. Pesen kaikki astiat käsin ja jos minulla on muutakin tiskiä, voin pestä maito-, jogurtti- ym. purkit samalla, muuten ne menevät poltettaviin roskiin.

Vierailija
78/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lauantaina Sokoksella, myyjä kysyi että ostanko muovipussin, mietin sekunnin tavaroideni määrää ja laukussani olevaa tilaa, ja päätin ostaa. Sen enempiä en todellakaan asiasta ajatellut. Maksetaanhan me pusseista päivittäin ruokakaupoissakin. Ja mielestäni muovin kuuluukin maksaa, ei se ole mikään maailman lahja meille, päinvastoin. En olisi voinut kuvitellakaan, että joku ärsyyntyy asiasta saati että tulee nettiin siitä vaahtoamaan. Laittakaa asiat tärkeysjärjestykseen ihmiset.

No, mulle tää oli semmonen kynnyskysymys, että jätin ostokseni siihen kassalla ja vaihdoin kauppaa. Jos mä en kaupanpäälisenä saa edes sitä kotiinkuljetusmateriaalia, niin antaa olla sitten. Tilaan netistä. Tulee pakattuna kotiin asti. 

Vierailija
79/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mulle tää oli semmonen kynnyskysymys, että jätin ostokseni siihen kassalla ja vaihdoin kauppaa. Jos mä en kaupanpäälisenä saa edes sitä kotiinkuljetusmateriaalia, niin antaa olla sitten. Tilaan netistä. Tulee pakattuna kotiin asti. 

Tekisi mieleni sanoa, että aika köyhää, etten sanoisi, että yleiemmin helvetin kallista. Tietysti on ehkä vähän tylsää syyllistää yksittäistä pientä kuluttajaa, mutta vaikka en ole mitenkään erityisesti ns. vihreä, niin uskon, että meillä kaikilla on pieni vastuuta ympäristöstä. Se tarkoittaa pieniä arjen valintoja. Itselleni mm. sitä, että yritän välttää tarpeetonta pakkaamista. 

Vierailija
80/170 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieleni sanoa, että aika köyhää, etten sanoisi, että yleiemmin helvetin kallista. Tietysti on ehkä vähän tylsää syyllistää yksittäistä pientä kuluttajaa, mutta vaikka en ole mitenkään erityisesti ns. vihreä, niin uskon, että meillä kaikilla on pieni vastuuta ympäristöstä. Se tarkoittaa pieniä arjen valintoja. Itselleni mm. sitä, että yritän välttää tarpeetonta pakkaamista. 

Mä vältän lentämistä. Kun en matkusta koko ajan ympäri maailmaa, niin se on paljon isompi ekologinen teko.