Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elarit uusioperheessä

Martsu
01.04.2017 |

Kirjo elarien määräytymisestä tuntuu olevan laaja..
Meillä miehen ex vaatii kokoajan lisää rahaa. Hän alkanut tehdä lyhennettyä vkoa -》on oikeutettu siihen, koska toinen lapsi ekaluokkalainen.
(Lapset ovat kuitenkin hoidossa ja ip-kerhossa, eli ei voi ajatella maksavan enemnän lasten takia).
Minä olen avopuoliso, mies muutti luokseni ja luonnollisesti yh-korotus hävisi aikoinaan heti. Minun tuloni miinustettuna pakolliset kulut, ovat pienet. Tukia en saa, koska asun avoliitossa ja mieheni tulot vaikuttavat.
Tuttavilla isän ei tarvitse maksaa elareita ollenkaan, koska hänen katsotaan elättävän avopuolisoaan.
Ei ole tarkoitus vältellä velvollisuuksiaan, vaan koittaa pitää puoliansa..

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhennetty työaika on oma valinta ja sen vuoksi ei tarvi maksaa lisää

Valvoja on ainut pitäjässä ja äidin kaveri.

Hän sanoi vaikuttavan,koska äidillä oikeus tehdä lyhennettyä työviikkoa.

Lasten takia..jotka ovat hoidossa ja koulussa &iltapvähoidossa äidin ylimääräisen vapaan.

Vierailija
22/46 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhennetty työaika on oma valinta ja sen vuoksi ei tarvi maksaa lisää

Valvoja on ainut pitäjässä ja äidin kaveri.

Hän sanoi vaikuttavan,koska äidillä oikeus tehdä lyhennettyä työviikkoa.

Lasten takia..jotka ovat hoidossa ja koulussa &iltapvähoidossa äidin ylimääräisen vapaan.

Tottakai vaikuttaa. Vaikuttaahan sekin jos lähi tulee raskaaksi ja jää töistä pois ja tulot tippuu, vaikka omaa valintaa sekin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos etävanhempi saa lisää jälkikasvua ja jää hoitamaan lasta kotia, tulot tippuisi hänelläkin..

Silloin alkaisi haukkuminen, miten ei huolehdi aiemmista lapsistaan ja on huono vanhempi.

Vierailija
24/46 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kieltäytyi jyrkästi elarien maksamisesta kun aikoinaan erosi exästään. Perusteluna se, että lapsista tehtiin viikko-viikko-asumissopimus. Exä kuitenkin vaati kaikki lapsilisät itselleen. Sen lisäksi mies on koko eron jälkeisen ajan ostanut lapsilleen käytännössä kaikki talvi- ja urheiluvaatteet, kengät, harrastukset, puhelimet, tietokoneet. Myös silloin, kun oli työtön. Exällä ei koskaan riitä raha mihinkään omien lastensa vähänkään isompiin hankintoihin, aika jännä juttu.

Miehen exä on vinkunut rahan perään koko ajan. Säännöllisiin väliajoin on yrittänyt saada miestä tekemään paperit uusiksi, jotta sais elarit. Miksi sen ne pitäisi saada?

Vierailija
25/46 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martsu kirjoitti:

Meillä miehen ex vaatii kokoajan lisää rahaa. Hän alkanut tehdä lyhennettyä vkoa -》on oikeutettu siihen, koska toinen lapsi ekaluokkalainen.

(Lapset ovat kuitenkin hoidossa ja ip-kerhossa, eli ei voi ajatella maksavan enemnän lasten takia).

Minä olen avopuoliso, mies muutti luokseni ja luonnollisesti yh-korotus hävisi aikoinaan heti. Minun tuloni miinustettuna pakolliset kulut, ovat pienet. Tukia en saa, koska asun avoliitossa ja mieheni tulot vaikuttavat.

Tuttavilla isän ei tarvitse maksaa elareita ollenkaan, koska hänen katsotaan elättävän avopuolisoaan.

"Tuttavilla isän ei tarvitse maksaa elareita ollenkaan, koska hänen katsotaan elättävän avopuolisoaan"? WTF? Asuuko tuttavat Usassa vai? Miten kehtaat edes vihjailla, että lapsille kuuluvia elareita ei tarvitsisi maksaa, koska joku aikuinen vapaaehtoisesti otettu "puoliso" menisi edelle... =D

Vierailija
26/46 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Martsu kirjoitti:

"Tuttavilla isän ei tarvitse maksaa elareita ollenkaan, koska hänen katsotaan elättävän avopuolisoaan"? WTF? Asuuko tuttavat Usassa vai? Miten kehtaat edes vihjailla, että lapsille kuuluvia elareita ei tarvitsisi maksaa, koska joku aikuinen vapaaehtoisesti otettu "puoliso" menisi edelle... =D

En vihjaile mitään, minä vain ihmettelen tätä kirjoa.. samalla paikkakunnalla on tehty nollasopimuksia, koska etävanhemmalla on avokki kotona lapsen kanssa.

Omien lasteni isä on myös saanut vapautuksen elareista samasta syystä..hänen nykyinen puoliso on kotonaan oman lapsensa kanssa.. Eli kun heidän asumiskulunsa laskelmissa puolitetaan, niin todellisuudessa tämä kotona oleva ei pysty osuuttaan maksamaan.

Mielestäni on oikein, että nykyinen mieheni maksaa kunnon elarit. Eli en karehdi tuota summaa millään lailla. Mielestäni olen hyvä äitipuoli ja teen lasten kanssa kaikenlaista yhdessä. Heidän äitinsä ei osta heille esim.suksia, luistimia, tms.. kertoo meillä olevan enemmän rahaa ostaa..

Hänen nettotulonsa ovat 3000e, eli ei hänkään mikään varaton ole.

Vierailija
27/46 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennetty työaika on oma valinta. Yhtä lailla miehesi voisi valita jättäytyä työttömäksi. Lastenvalvojalla on tehty sopimus, ja sen mukaan mennään. Siihen pitää myös tehdä muutokset jos niitä tarvitaan.

Mikäli tilanne on akuutti ja on oikeasti huolta että lapsilla ei ole ruokaa/vaatteita/pesuainetta, niin elatusvelvollinen voisi pyytää nähtäväksi toimeentulotukipäätöksen, siinä on kaikki tulot ja hyväksyttävät menot listattuna. 

Kyllä lasten lähivanhemmankin pitää miettiä miten rahansa kuluttaa. Polttaako tupakkaa? Käyttääkö paljon tekoripsiä/kampaamoja/omaan itseensä? 

Vierailija
28/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhennetty työaika on oma valinta. Yhtä lailla miehesi voisi valita jättäytyä työttömäksi. Lastenvalvojalla on tehty sopimus, ja sen mukaan mennään. Siihen pitää myös tehdä muutokset jos niitä tarvitaan.

Mikäli tilanne on akuutti ja on oikeasti huolta että lapsilla ei ole ruokaa/vaatteita/pesuainetta, niin elatusvelvollinen voisi pyytää nähtäväksi toimeentulotukipäätöksen, siinä on kaikki tulot ja hyväksyttävät menot listattuna. 

Kyllä lasten lähivanhemmankin pitää miettiä miten rahansa kuluttaa. Polttaako tupakkaa? Käyttääkö paljon tekoripsiä/kampaamoja/omaan itseensä? 

Kolmen vkon välein käy kampaajalla, kulkee konserteissa yms.

Toki hänellä on oikeus tehdä rahoillaan mitä lystää, mutta tuo ahneus menee jo yli.

Ei hän todellakaan toimeentulotukea saa, hyvätuloinen on.

Hänen mielestään vain exän pitää taata heille sama talous kun aiemmin..tavallaan tätäkin ymmärrän, mutta tilannehan ei ole millään enää sama kuin aikoinaan..

Kun on erottu niin on erottu.. omista lapsistaan jokainen huolihtikoon, mutta myös etävanhemman olot pitää ottaa huomioon. Ei ole lastenkaam etu ellei isän luona ole heille tilaa ja tavaroita.

Vierailija
29/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies kieltäytyi jyrkästi elarien maksamisesta kun aikoinaan erosi exästään. Perusteluna se, että lapsista tehtiin viikko-viikko-asumissopimus. Exä kuitenkin vaati kaikki lapsilisät itselleen. Sen lisäksi mies on koko eron jälkeisen ajan ostanut lapsilleen käytännössä kaikki talvi- ja urheiluvaatteet, kengät, harrastukset, puhelimet, tietokoneet. Myös silloin, kun oli työtön. Exällä ei koskaan riitä raha mihinkään omien lastensa vähänkään isompiin hankintoihin, aika jännä juttu.

Miehen exä on vinkunut rahan perään koko ajan. Säännöllisiin väliajoin on yrittänyt saada miestä tekemään paperit uusiksi, jotta sais elarit. Miksi sen ne pitäisi saada?

Mullakin on lapset exän kanssa viikko-viikko ja ne lapsilisät yht. 300 € uppoaa tehokkaasti päivähoitomaksuihin, jotka ovat 400 € kuussa. Maksan kaikki isot hankinnat myös ja silti exä ulisee ja vaatii lasten kirjoja hänelle, kun kuulemma hyödyn niin kovasti taloudellisesti lasten kirjoilla olosta. Mitään elareita en saa.

Tosiasiallinen syy, miksi lapset ovat kirjoilla luonani on se, ettei mies osaa hoitaa edes omia asioitaan. Ja minä olen sitten se katala ex, joka häntä alaspäin painaa.

Vierailija
30/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulojen mukaan menee elarit. Tyhjästä on paha nyhjästä. 

Sitten maksaa Kela ja perii lapsikorotukset elatusvelvolliselta😃

Jotka elatusvelvollinen saa "anteeksi" ihan hakemalla vapautusta.

Vierailija
31/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisikohan erilaisuus siitä, että kaikki perheet on erilaisia? 

Vierailija
32/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies maksaa 700 e/lapsi. Mukisematta. Ne ovat hänen lapsiaan.

Tähän pakko todeta, että taitaapa kuule lasten äitikin elellä lastensa elatusmaksuilla. Sano nyt et lapsia on vielä 3, ei tartte äidin töitä tehdä kun ex maksaa elareita jo hyvän palkan verran... lapsilisät päälle. Törkeitä summia!! Pitäisi olla maksimi joku sellainen järkevä, jotta raha tosiaan menee lapsen eikä myös vanhemman elatukseen.

Oletko koskaan kuullut, että suurempi tuloisten lasten kulutustarpeet on suuremmat kuin pienenpi tuloisilla? Ja tätä kautta myös elatusmaksut on suurempia. Lastenko pitäsi tingiä elitasostaan vain siksi, että vanhemmat erosivat?

Vierailija
33/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten maksaa Kela ja perii lapsikorotukset elatusvelvolliselta😃

Jotka elatusvelvollinen saa "anteeksi" ihan hakemalla vapautusta.

Tässä varmaan viitataan työttömyystuen lapsikorotuksiin, jotka kela tosiaan perii elatusvelvolliselta, jos elatusvelvollinen ei pysty maksamaan elareita ja kela joutuu sen vuoksi maksamaan lähivanhemmalle elatustukea.

Vierailija
34/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska elareilla voidaan kompensoida lapsen kahden kodin tuloeroja.

Vierailija
35/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minäkin paha ex-vaimo vaadin lapsilisät itselleni. Näillä siis sain maksettua hoitomaksun. Joidenkin on vaikea käsittää että jäljelle jäävä kolme euroa ei ole sellainen summa, jolla voisi brassailla. Lisäksi tähän vastuu kaikista lasten asioista ja muut hankinnat.

Samaan aikaan hyväpalkkainen isä valittelee kaikille kun lapset on kirjoilla äidillään ja äiti saa lapsilisätkin. Kannattaa suhtautua ehkä hieman varauksella näihin miesten kertomuksiin kieroista ex-vaimoista.

Vierailija
36/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on lapset exän kanssa viikko-viikko ja ne lapsilisät yht. 300 € uppoaa tehokkaasti päivähoitomaksuihin, jotka ovat 400 € kuussa. Maksan kaikki isot hankinnat myös ja silti exä ulisee ja vaatii lasten kirjoja hänelle, kun kuulemma hyödyn niin kovasti taloudellisesti lasten kirjoilla olosta. Mitään elareita en saa.

Tosiasiallinen syy, miksi lapset ovat kirjoilla luonani on se, ettei mies osaa hoitaa edes omia asioitaan. Ja minä olen sitten se katala ex, joka häntä alaspäin painaa.

No, sinun tilanteessasi en puhuisi katalasta exästä.

En yleistä kaikkia exiä ahneiksi, olenhan itsekkin jonkun exä ;) teidän tapauksessa on ihan selvä mihin raha menee.

En tarkoita myöskään, että lähivanhemmalla pitäisi olla jokaisesta menosta kuittia osoittaa mihin raha mennyt.

Mutta mutta..meillä esim.miehen asumiskuluiksi hyväksytään vain 350e kun taas exälle pitää maksaa sama summa lasten osuudesta asumiseen.

Tuolla hintaa ei missään asu, mutta siinä katsotaan myös minun maksavan talosta puolet ja se, ettei isän neliöt ole puolet noin sadan neliön talosta.

Lasten asumiskulujen lisäksi lapsien kuluiksi lasketaan hoitomaksut, sekä se osuus mitä on laskettu ikäluokkalaisen kuluttavan.

Maksukykyjen mukaan aiemmassa sopparissa molempien maksukyky meni puoliksi jolloin ex ilmoitti tekevänsä pari vuotta osittaista viikkoa.

Eka ja tokaluokkalaisella vanhemmalla on tähän oikeus, ja silloin lähin maksukyky laskee ja etä maksaa enemmän.

Mieheni maksukykyä on kaikki raha tuon 350e asumiskulun ja n.400e pakollisen elämisrahan jälkeen jäävä osuus.

No, eihän tuo raha riitä asuntovelallisen kuluihin, vaikkei herroiksi eletäkkään. Näin minä joudun myös maksumieheksi ja silloin tämä alkaa myös minua ärsyttää.. ei ehkä saisi, mutta ärsyttää silti.

Ymmärrän pienituloiset lähivanhemmat.. sellainen olen itsekkin. Vaikka oma ex ei ole elatukseen tai muuhun koskaan osallistunut, en ole tullut katkeraksi.

Toivon meidän kaikkien huolehtivan omista lapsistaan, mutta myös jokaisen ajattelevan kokonaistilannetta omalla kohdallaan.

Vierailija
37/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten mene. Me tienataan eksän kanssa lähes saman verran, mutta koska hän on naimisissa ja kaksi uutta lasta, hänen ei tarvitse enää koskaan maksaa elareita, vaan Kela maksaa sen minimin, kunnes lapset on täysi -ikäisiä. Niin ja hänen työmatkakulunsa ovat isommat kuin minun. Sekin kuulemma vaikuttaa elareihin.

Vierailija
38/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisikohan erilaisuus siitä, että kaikki perheet on erilaisia? 

Niin sanoppa sinä se..

Mutta otetaan nyt sitten esimerkkinä tämä meidän perhe.

Ex ei tarvi maksaa minulle mitään, koska hänen puolisonsa ei pysty maksamaan elämisestä ja asumisesta omaa osuuttaan eli laskennallisesti puolet.

Saan kelalta minimin.

Mieheni ex vaatii joka vuosi lisää elaria.. miehelläni lasketaan asumisesta vain 350e, koska lainasta puolet hänen osuuttaan ja hänellä ei olisi yksin tarvetta sataan neliöön..

Tuohon lasketaan mieheni elämiseen kuuluvan se lakisääteinen n.400e. Ja loppu onkin maksukykyä.

Syyttäkää katkeraksi ken haluaa, sitä en ole. Kunhan ihmettelen.

Vierailija
39/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten mene. Me tienataan eksän kanssa lähes saman verran, mutta koska hän on naimisissa ja kaksi uutta lasta, hänen ei tarvitse enää koskaan maksaa elareita, vaan Kela maksaa sen minimin, kunnes lapset on täysi -ikäisiä. Niin ja hänen työmatkakulunsa ovat isommat kuin minun. Sekin kuulemma vaikuttaa elareihin.

Meillä on myös tehty nollasoppari miehelle siihen saakka kun lapset täysikäisiä.

Hänellä yksi uusi lapsi ja elää avoliitossa.

Uusi puoliso on 2vuotiaan kanssa kotona..eipä siellä taloudessa varmasti liikaa rahaa ole.. jos joskus menee aikanaan töihin, niin silloin heitäkin on kaksi tienaavaa... ihan niinkuin meilläkin nyt.. Meillä on kokoajan miehen ex hakenut lisää ja lisää.. on esim.vaatinut tarkistuksen onko työmatka pysynyt samana.

Ihmettelen näitä kokonaan vapautuksia, sitten toisilla ei oteta mitenkään huomioon uusioperhettä.

Vierailija
40/46 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies maksaa 700 e/lapsi. Mukisematta. Ne ovat hänen lapsiaan.

Tähän pakko todeta, että taitaapa kuule lasten äitikin elellä lastensa elatusmaksuilla. Sano nyt et lapsia on vielä 3, ei tartte äidin töitä tehdä kun ex maksaa elareita jo hyvän palkan verran... lapsilisät päälle. Törkeitä summia!! Pitäisi olla maksimi joku sellainen järkevä, jotta raha tosiaan menee lapsen eikä myös vanhemman elatukseen.

Oletko koskaan kuullut, että suurempi tuloisten lasten kulutustarpeet on suuremmat kuin pienenpi tuloisilla? Ja tätä kautta myös elatusmaksut on suurempia. Lastenko pitäsi tingiä elitasostaan vain siksi, että vanhemmat erosivat?

Joo olen ainakin huomannut asia. Elintasostako ei saisi eron jälkeen tinkiä, mutta toisen vanhemman elintaso lyödään siihen malliin, että pitäisi asua pienessä yksiössä ja elävän kädestä suuhun.

Vaikka mitä maksaisi lähille, se ei takaa lasten elintason säilymistä.

Erossa ikävä kyllä taitaa kaikkien elintaso laskea.