Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kyselee miksei kaikilla ole telkkaria, miten selitän?

Vierailija
31.03.2017 |

Suvussamme on paljon lestadiolaisia ja heillä ei ole telkkua. Minkä syyn siis pienelle lapselle selitän kun kyselee, jotenkin hölmöä puhua jumalasta ja telkkarista samassa lauseessa. En siis itsekkään ymmärrä miksi se jumalaan uskominen estää tvn katselun. Auttakaa?!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ä näytä tämä hänelle

Vierailija
22/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano että heillä ei ole varaa sellaiseen. Paljon helpompi selittää ja lapsesi saa tuntea ylemmyyttään

Voi vielä korostaa viestiä käyttämällä sanaa köyhä. 

Ja tilaisuuden tullen myös "työtön" ja "luuseri"...näistä aineksista se lapsosen itsetunnon rakentaminen alkaa!

Myös "yksinkertainen" ja "heikkolahjainen" voi tulla kyseeseen, etenkin jos ne ovat puolison sukulaisia.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin älyllisesti vajaa, vai miksi näin typeriä kyselet?

Sano kuten asia on, eli jotkut ihmiset eivät halua/tarvitse telkkaria, that's it.

Typerän penskankin ilmeisesti olet onnistunut kasvattamaan, jos sille on aivan kummallista, ettei joillakin ole telkkaria.

Moni katsoo nykyään koneelta/tabletilta jos jotain haluaa katsoa, ja puhtaasti viihteellistä sisältöä näkee leffateatterissa.

Toiset eivät vaan seuraa sarjoja ja kuluta elokuvia.

Tuliko nyt hyvä mieli kun sait oksennettua pahan mielesi tänne :) ap

Vierailija
24/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä hienoa, miten täällä voidaan kasvattaa koko kylän lapset! :D Tämä on sitä yhteisöllisyyttä!

Vierailija
25/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sanonut. Ettei kaikilla ole samoja asioita. Ei kaikilla ole autoa tai koiraakaan,

Kiitos! Vastaan siis hänelle ettei kaikilla ole samoja asioita. Heillä on esim trampoliini, meillä ei ole eikä me tarvita :)

Ap

Itse löysit vielä hyvän esimerkin lapselle kerrottavaksi!

Vierailija
26/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sanonut. Ettei kaikilla ole samoja asioita. Ei kaikilla ole autoa tai koiraakaan,

Kiitos! Vastaan siis hänelle ettei kaikilla ole samoja asioita. Heillä on esim trampoliini, meillä ei ole eikä me tarvita :)

Ap

Oikeesti!? :D

Vierailija
27/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin opetan lapsilleni, että ihmiset ovat erilaisia ja pitävät eri asioista. En minäkään katso koskaan tv:tä ja minun puolestani meillä ei sellaista tarvitsisi ollakaan. Muut perheenjäsenet sensijaan tykkäävät katsella televisiota, joten meiltä tv löytyy. 

Vierailija
28/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa v-lestadiolaisuuden jättäneen miehen kanssa. Ihan en nyt ymmärrä mikä tässä on ongelma. Jos jossain ei ole jotain, mitä meillä on niin he eivät sellaista halua. Miksi meillä ei ole koiraa. Siksi, että emme halua. Miksi heillä ei ole telkkaria? Siksi, että he eivät halua.

Jos haluaa voi uskonnostakin kertoa ja hyvähän se on jos lapset vähän ymmärtää. Mutta mietin vaan, että kuinka vaikeita oikeasti vaiketa kysymykset on aplle jos tämä vaatii palstalta tukea...

Vierailija
29/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jäin miettimään, että jos tai kun on noin utelais lapsi, niin ehkä hänen kanssaan voisi yleisemminkin miettiä, että miksi telkkari on ni-in tärkeä. - Toki tätä asiaa kannattaisi monen aikuisenkin miettiä. En tuomitse heitä, jotka televisiota katsovat. katsonhan itsekin, mutta iana toisinaan havahdun siihen, että millainen aika syöppö telkkari on, tai oikeammin voi olla. -Tulee morkkis, että enkö oikeasti kyennyt käyttämään aikaani tehokkaammin/hyodyllisemmin kuin tapittamalla jotain enempi -vähempi laadukasta töllöttimestä. Toisaalta ei kai sitä aina pidä olla niin julmetun tehokas, tai toteuttaa vain hyödyllisiä asioita.(..)

Vierailija
30/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano kuten asia on, eli jotkut ihmiset eivät halua/tarvitse telkkaria, that's it.

Typerän penskankin ilmeisesti olet onnistunut kasvattamaan, jos sille on aivan kummallista, ettei joillakin ole telkkaria.

Moni katsoo nykyään koneelta/tabletilta jos jotain haluaa katsoa, ja puhtaasti viihteellistä sisältöä näkee leffateatterissa.

Ei ole paha mieli, tyhmät ihmiset vain vituttaa aina sen hetken kun niiden juttuja lukee.

Vierailija
31/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti aika rajoittunut ja tyhmä ihminen? Teillä se telkkari varmaan pauhaa 24/7 ja lapsi on niitä kaikkia paskaohjelmia joutunut katsomaan vauvasta saakka, niin että ei voi edes kuvitella jonkun elävän ilman.

Vierailija
32/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin tuossa nurkassa telkakri turhaan pölyttymässä. Ei kukaan sitä ole tainnut jaksaa laittaa päälle yli vuoteen. Liekkö enää edes toimii. Kaikkia ei yksinkertaisesti kiinnosta katsoa telkkaria.

Vierailija
33/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paha mieli, tyhmät ihmiset vain vituttaa aina sen hetken kun niiden juttuja lukee.

En nyt muista kertoiko Ap, minkä ikäinen lapsi hänellä on.  Jos lapsi on vielä verraten nuori, niin minusta osoittaa hänessä jotain muuta kuin tyhmyyttä jos hän on laittanut merkille sellaisen asian, kuin että kaikilla ei ole telkkaria. - Hän on siis tehnyt havaintoja ympäristöstään. Ja samalla hakee pikku hiljaa omaa paikkaansa. Toisinaan toivoisi aikuitenikin miettivän ja harkitsevan sitä, että mitkä asiat ovat omassa ympäristössä oikeasti tärkeitä ja mitä on tullut hankkineeksi vain ilman (isompaa) harkintaa vain koska kaikilla muillakin on. - Ei sekään välttämättä huono peruste ole. Mutta on, ehkä hieman tylsää jos se on ainoa peruste. 

Vierailija
34/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

zachariasisaksson kirjoitti:

meillä ei ole telkkaria, koska sieltä ei tule mitään kiinnostavaa katsottavaa. netissä pörrätään mieluummin, ja jos tulee ohjelmille tarve, niin areenasta näkyy. kompaktisti kaikki samalla läppärillä (tai kahdella läppärillä, kun meitä kaksi aikuista).

Kuka jaksaa läppäristä tihrustaa? Mieluummin katson areenaa mun 65" älytöllöllä. En tajua miksi läppäri olisi tuossa parempi

Vierailija
35/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyhä yksinkertaisuus!

Vierailija
36/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki halua tyhjänpäiväistä tv tä sotkemaan olohuoneen sisustusta!

Vierailija
37/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt muista kertoiko Ap, minkä ikäinen lapsi hänellä on.  Jos lapsi on vielä verraten nuori, niin minusta osoittaa hänessä jotain muuta kuin tyhmyyttä jos hän on laittanut merkille sellaisen asian, kuin että kaikilla ei ole telkkaria. - Hän on siis tehnyt havaintoja ympäristöstään. Ja samalla hakee pikku hiljaa omaa paikkaansa. Toisinaan toivoisi aikuitenikin miettivän ja harkitsevan sitä, että mitkä asiat ovat omassa ympäristössä oikeasti tärkeitä ja mitä on tullut hankkineeksi vain ilman (isompaa) harkintaa vain koska kaikilla muillakin on. - Ei sekään välttämättä huono peruste ole. Mutta on, ehkä hieman tylsää jos se on ainoa peruste. 

Kiitos sulle, kiva kommentti :) lapsi on täyttänyt 4vuotta ja on tosi tarkkaavainen, kysymykset ei aina ole helpoimmasta päästä. Lapselle ei riitä mitkään "helpot" vastaukset vaan hän haluaa tietää kaikesta enemmän kuin osaan kertoa.

Ap

Vierailija
38/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas onnistuin hajottamaan telkkarin vahingossa ja yritän saada perheenjäsenet uskomaan että ois hyvä kokeilla eloa ilman teeveetä edes vähän aikaa. Ois muitakin kiireellisempiä rahareikiä ja ehkä meillä liian helposti jäädään töllöttämään sisälle kun voisi tehdä muutakin. Unelma ois olla vaikka puoli vuotta, tai kesä, ilman ja katsoa sitten vieläkö edes tarvetta tv:lle.

Vierailija
39/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsun lestadiolaisia sun muita hihhuleiksi. Olen kertonut lapsille, että hihhulit ei vietä synttäreitä eivätkä katso telkkaria. Vastaus on ollut tyydyttävä, lisäkysymyksiä ei ole sadellut.

Vierailija
40/44 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano että heillä ei ole varaa sellaiseen. Paljon helpompi selittää ja lapsesi saa tuntea ylemmyyttään

Voi vielä korostaa viestiä käyttämällä sanaa köyhä. 

Ja paljastuisit sillä  lapsen ilmissä heti valehtelijaksi, koska esim. niitä autottomia lestadiolaisia on vähän ja autottomia lestadiolaisperheitä tuskin ollenkaan, tai korkeintaan  yhtä vähän kuin autottomia romaneja...

Lasten kykyä huomata asioita,(...jopa niitäkin joita aikuiset yrittävät jotenkin peitellä,tai selittää joksikin ihan muuksi),ei suinkaan pitäisi kenenkään  vanhemman aliarvioida...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan