Kuinka helvetin kauan yks murrosikä kestää?
Alkoi seiskaluokan joululta ja nyt se on ysillä. Eikä loppua näy. Pitää joka päivä muistuttaa ihan perusasioista kuten peseytymisestä, nukkumaanmenosta, kielenkäytöstä ja koulunkäynnistä. Tulosta ei näytä syntyvän ja mä oon itse yläkoulun ope! Se hyvä puoli on ainakin, että minä jos kuka ymmärrän murkkujen vanhempia arviointikeskusteluissa. Mutta siis koska menee ohi?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se meidän teini saa lättyjä kotonakin. Hakee kasan huoneeseensa, syö siellä, jättää lautasen lattialle viikoksi eikä asia edennyt tälläkään kertaa...
Noin se menee.
Teinit on vitun laiskoja.
Osa ei ole ja helpolla pääsee jos ovat ahkeria koulunkävijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettäkää meille kaikki hankalat teininne. Minä paistan niille pinon lättyjä mansikkahillolla ja kermavaahdolla.
Asioiden silottelu ja silittely ei pitkälle johda. Nyt ei ole lässyttämisen aika.
Jos suihkussakäymättömyydestä tulee äidille elämää suurempi asia, äiti on terapian tarpeessa. Silloin ei enää palstaneuvot riitä.
Vierailija kirjoitti:
Lähettäkää meille kaikki hankalat teininne. Minä paistan niille pinon lättyjä mansikkahillolla ja kermavaahdolla.
Syö kaikki letut ja mulkaisee sua. Häipyy ovensa taakse tai ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsot myös että lukevat kokeisiin,
menevät ajoissa nukkumaan,
panostavat koulunkäyntiin,
siivoavat jälkensä ja peseytyvät.
Mielelläni. Rakastan tuota hommaa enemmän kuin mitään muuta. Tällä hetkellä olen omistautunut tuolle työlle. Se on ihanaa, sillä työn tulokset ovat palkitsevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulkaisun otan kohteliasuutena. Se on jo paljon se.
Te taidatte olla stressaantuneita jos teinin murrosikä oikeasti koettelee noin kovasti. Vähentäkää työntekoa ja harrastuksianne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioiden silottelu ja silittely ei pitkälle johda. Nyt ei ole lässyttämisen aika.
Jos suihkussakäymättömyydestä tulee äidille elämää suurempi asia, äiti on terapian tarpeessa. Silloin ei enää palstaneuvot riitä.
Ei takerruta pikkuseikkoihin. Se on vaan pieni osa murrosikää. Useimmilla on hankalaa jollain tavoin, toisilla enemmän. Haluttomuus on yleinen tän ikäisillä liittyi sitten peseytymiseen tai koulunkäyntiin. Et nyt ymmärtänyt kokonaiskuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siivoavat jälkensä ja peseytyvät.Mielelläni. Rakastan tuota hommaa enemmän kuin mitään muuta. Tällä hetkellä olen omistautunut tuolle työlle. Se on ihanaa, sillä työn tulokset ovat palkitsevia.
Mistä sä sen palkinnon tiedät? Ei kaikki osaa elää omaa elämää! Varsinkaan jos äiti vaan taputtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siivoavat jälkensä ja peseytyvät.Mielelläni. Rakastan tuota hommaa enemmän kuin mitään muuta. Tällä hetkellä olen omistautunut tuolle työlle. Se on ihanaa, sillä työn tulokset ovat palkitsevia.
Mistä sä sen palkinnon tiedät? Ei kaikki osaa elää omaa elämää! Varsinkaan jos äiti vaan taputtelee.
Positiivisuutta kehiin mutsi, kamoon! Kaikki osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei takerruta pikkuseikkoihin. Se on vaan pieni osa murrosikää. Useimmilla on hankalaa jollain tavoin, toisilla enemmän. Haluttomuus on yleinen tän ikäisillä liittyi sitten peseytymiseen tai koulunkäyntiin. Et nyt ymmärtänyt kokonaiskuvaa.
Ymmärsin. Aikuisen on tehtävä olla aikuinen ja myönteinen motivaattori. Myönteisyyttä ei synny ruikuttamalla. Ole itse myönteinen esimerkki. Älä vain ruikuta ja valita. Elä todeksi se, mitä haluat teininkin elävän todeksi. Käännä asia ylösalaisin. Jos olet tähän asti valittanut, että teini on hankala, lopeta valittaminen ja päätä, että suostut näkemään hänessä vastedes vain myönteisiä ominaisuuksia. Siitä se lähtee. Elämä voittaa.
Mulla sellanen vanhempien "inhoominen" loppu joskus 17-vuotiaana, ja siinä 20 paikkeilla vanhemmat oli tärkein apu ja turva elämässä. Nyt nuoremmat siskot on 15 ja 18, molemmat aika kovia suustaan ja vähän "teininäisiä", nuorempi varsinkin mut kai sekin kohta muuttaa. Mut osaavat kyllä olla oikeita v*ttupäitäkin jos haluuvat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että ne lukee ilman tappeluja ja riitaa. Sitä vääntöä on jatkuvasti ja vuodesta toiseen.
Rakastat siis riidan vääntöä teinejen kanssa ja sama nukkumisen kanssa.
Sama homma sen kanssa ettei ne halua mennä kouluun aina.
Mitään ongelmia ei olisi jos koulua ei olisi.Saisi valvoa ja nukkua pitkään sekä ei tarvitsisi lukea koulukirjoja.
Tai jos koulua olisi niin saisi itse päättää huvittaako sinne mennä vai ei.
Pakko vääntää koska haluan heille tulevaisuuden.
Ei toi letunpaistaja tiedä mitään teineistä.
Onnellinen on se jonka teini lukee suosiolla lukuaineisiin. Meillä pakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että ne lukee ilman tappeluja ja riitaa. Sitä vääntöä on jatkuvasti ja vuodesta toiseen.
Rakastat siis riidan vääntöä teinejen kanssa ja sama nukkumisen kanssa.
Sama homma sen kanssa ettei ne halua mennä kouluun aina.
Ei se ole riitaa. Se on ihanaa äitiyttä. Se on juuri sitä, mikä motivoi ja palkitsee. On ihanan haastavaa, miten saa teinin tekemään läksynsä ja menemään ajoissa nukkumaan niin, että molemmilla on hyvä mieli ja molemmilla on hauskaa. Kyllä, minä rakastan juuri noita haasteita. Vuodesta toiseen. Harmi, että teinini on teini enää niin vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ongelmia ei olisi jos koulua ei olisi.Saisi valvoa ja nukkua pitkään sekä ei tarvitsisi lukea koulukirjoja.
Ei toi letunpaistaja tiedä mitään teineistä.Onnellinen on se jonka teini lukee suosiolla lukuaineisiin. Meillä pakotetaan.
Letunpaistaja on onnellinen teinin äiti. Letunpaistaja ei ikinä pakota, vaan motivoi. Motivointi ei ole helppoa, mutta siksi se onkin niin kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi letunpaistaja tiedä mitään teineistä.Onnellinen on se jonka teini lukee suosiolla lukuaineisiin. Meillä pakotetaan.
Miksi asennoidut kouluun ja opiskeluun noin kielteisesti? Voisit tehdä siitä paljon myönteisemmän asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sentään ne letut ei mulkaise mua ja kävele ulos. Sitten olisi jo huolestuttavaa.
t. onnellinen letunpaistaja
Asiallinen aloitus ja ymmärrän ap:ta. Murkkuja on erilaisia ja omallani oli rankka murkkuikä. Nyt alkaa helpottaa kun ikää 17. Meillä ongelma oli liialliset suihkut. Maratooni suihkuja aamuin ja illoin. Yövalvominen ja rahan vinkuminen. Nyt siis helpottaa ja olen saamassa keskusteluyhteyden takaisin. Voimia ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se ihanuus on? Likaisten hiusten alla, korvakuulokkeiden takana, omassa huoneessa yksinäisyydessä? Elämä on pelkkiä ei - vastauksia, tiuskimista, vastaanhangoittelua ihan kaikessa. Mistään ei saa otetta. Ja mä olen yrittänyt. Nyt yli kaksi vuotta, mutta mikään ei muutu koskaan.
Ap.
Minusta kädenvääntö teinin kanssa on virkistävää. Meillä tiuskiminen on ehdottomasti kiellettyä, mutta eri mieltä saa olla, ja pitääkin olla. Teinin näkemystä tulee aina kunnioittaa, vaikka olisikin ei mieltä. Hän on arvokas ja tärkeä ihminen. Me keskustelemme asioista paljon, ja ilahdumme joka päivä siitä, miten erilaiset näkökulmat tuovat piristystä arkeen.
mua kahden teinin äitinä kiinnostaisi kovasti, miten tuo toteutetaan käytännössä, että tiuskiminen on ehdottomasti kiellettyä? Siis ovatko teinit sisäistäneet, etteivät saa tiuskia ja tuovat eriävät mielipiteensä esim kotiintuloajoista asialliseen sävyyn esille keskustelussa? Miten tämä on onnistunut? Vai onko käytössä kenties joku rangaistus tiuskimisesta? Jos on, niin mikä?
Ei elämää kannatakaan elää kuin tämä sekunti kerrallaan. Viime sekuntia ei enää muista, ja seuraavaa sekuntia ei kannata ajatella. Tässä hetkessä kun pitää hauskaa teinin kanssa, niin tulevaisuus tulee ihan varmasti. Voi tulla jopa ihan hyvä tulevaisuus, jos hyvin sattuu. Kun on itsellä lääkitys kohdallaan, niin elämä hymyilee.