Miten usein teidän nuorenne 15-20-vuotiaat
käyvät bilettämässä tai muualla? Montako kertaa viikossa /viikonloppuna?
Minkälaisia biletyksiä/illanviettoja ne ovat? Käytetäänkö alkoholia?
Kommentit (31)
Ei 15-17v lasten pitäsi alkoholia vielä juoda.
Lukematta ainuttakaan vastausta, vastaan, että välillä on jopa huolestuttavaa miten erilaista elämää nämä nykyajan nuoret viettävät verrattuna meihin 90-luvulla teinivuosia eläneet vanhemmat. Ja tämä on siis useammankin kaverini mielipide.
Bileet? Noup.
Tupakkaa ja alkoholia? Noup.
Myöhäiset iltojen vietot kavereilla? Noup.
Yökyläilyt? Noup.
Kaikki lasten vierailulla käyvät kaverit näyttävät olevan kivoja ja kohteliaita.
Mutta sitten varjopuolena lapset viettävät huolestuttavan paljon aikaa koneella....
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap itselläsi alkoholiongelma/käytätkö liikaa? Oma äitini aina kummeksui sitä, kun en koskaan käynyt missään enkä juonut. Hän itse ravasi ulkona ja joi jo silloin. Nykyään on alkoholiongelmainen. Serkkuni kävivät bilettämässä kyllä, mutta minusta oli huolissani...
4
Itse biletin ja käytin alkoa, se kuuluu nuoruuteen. Nyt 52 v. ja viimeksi biletin, kun olin 30v. Että ei sun äitisi alko ongelma johdu bilettämisestä koska itse en alkoholia käytä ollenkaan.
Nuoret nyt bilettää ja se on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ei 15-17v lasten pitäsi alkoholia vielä juoda.
Relaa vähän. Mukana oli myös ikäryhmä 18-20v.
Bilettää voi myös ilman alkoholia.
Onpa teidän "nuoret" tylsiä, hajuttomia mauttomia värittömiä pikku urheilunuorukaisia jotka ei hauskanpidosta tiedä mitään, keski-ikäisiä jo syntyessään vissiin
17 v poika, ei käy. Joka viikko toki houkutellaan ryyppäämään opiskelijabileisiin, jotka täällä tarkoittaa keskiviikon kännejä. Viettää kyllä tuota "opiskelijailtaa", yleensä yksin jonkun leffan ja pitsan kanssa.
Minusta kuuluu bilettää ja käyttää sitä alkoakin mutta vasta sitten sitä alkoa, kun on 18 vuotta.
Bilettäminen kuuluu nuorten elämään ja se vaan sitten jää pois jossain vaiheessa.
Nyt olen onnellinen että biletin, kun olen keski-ikäinen kotihiippari ja alkoa ei kulu.
Nuoruus on ihanaa baila baila aikaa kunhan se alkon käyttö pysyy rajoissa ja jalat svengaa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa teidän "nuoret" tylsiä, hajuttomia mauttomia värittömiä pikku urheilunuorukaisia jotka ei hauskanpidosta tiedä mitään, keski-ikäisiä jo syntyessään vissiin
Tai sitten heidän käsitys hauskanpidosta on jotain muuta kuin känniörvellys.
Kyllä meidän kotihiiri siellä koululla tuntuu riekkuvan. Tai ei ehkä rieku, mutta kavereiden kanssa hengaavat yhdessä ja katselevat jotain elokuvia, tekevät välillä kävelylenkkejä ja juttelevat myöhään. Usein menevät vasta yhden maissa nukkumaan, jotkut valvovat pidempäänkin. Itselle tulee lähinnä mieleen, miten ihmeessä jaksavat, kun tuo valvominen on ihan jatkuvaa. No sitten kun välillä pääsevät kotiin, ehkä kuittailevat niitä univelkoja.
Olin itsekin vähän samanlainen nuorena. Osa koulukavereista harrasti sitä kännäystä ja biletystä ja pidin jo lukiossa sitä ihan ääliöiden touhuna. Omiksi kavereiksi kelpuutin vain ne fiksuimmat, jotka eivät kännisekoiluun osallistuneet. Tosin hairahtuivat hekin sitten abivuonna hieman naukkailemaan, mutta hyvin hillitysti.
Itsellä on ollut nuoresta asti taito pitää hauskaa ihan selvin päin. En edes ensimmäisinä opiskeluvuosina alkoholiin koskenut, vaikka vietin kaikin puolin railakasta teekkarielämää. Vasta 23-vuotiaana aloin käyttää alkoholia, mutta se bilettäminenkin jäi siihen yhteen kesään, sen jälkeen on ollut hiljaisempaa.
Onko asiat muuttuneet näin paljon 15 vuodessa? Hyvä jos lapset on fiksumpia nykyään. Me juotiin monesti 3x viikossa joista vähintään kerta taju pois. Eipä ois kannattanut.
On täällä taas eriskummallisia kirjoittajia.
Kyllä tuossa 15 vuoden iässä jo viimeistään pitää ruveta hiukan harjoittelemaan huikan ottoa, ja 20 iässä täytyy olla jo suhteellisen rutinoitunut osaaja.
Te, joita tämä häiritsee, ostakaa menolippu Saudi-Arabiaan, Afganistaniin tai vaikkapa Jemeniin. Ne ovat sellaisia mestoja, että ne sopivat teille, ja te niihin.
1 - 2 kertaa kk, 18-vuotias lukiolainen. Tai siis täyttää 19, biletys käynnistyi oikeastaan vasta kun se kaveriporukan viimeinenkin täytti 18.