Mitä mietit, jos näät 20v miehen kädessään pino viiltelyarpia?
Niin? Mitä herää ensimmäisenä mieleesi? Alatko puhumaan pahaa heti kaverille, vai mitä teet siinä tilanteessa?
Mietin, että uskaltaisinko vihdoin ja viimein lopettaa arpieni piilottelun, ja alkaa pitämään t-paitaa kesäisin. 3 vuotta jo tullut piiloteltua näitä.
Ja joo, tiedän että oli tyhmää tehdä ne jne jne jne. Ei tarvitse tulla moralisoimaan tai haukkumaan mua lyttyyn tänne, haluan vaan tietää, että mitä te ajattelisitte asiasta?
M20
Kommentit (56)
Tuntisin välitöntä sielunyhteyttä, olen itse yli 30v nainen ja joskus myös voinut pahoin. Aikoja sitten, yli 10v aikaa jo, mutta arvet kulkee valitettavasti mukana. En kysyisi sinulta mitään niistä vaan olisin kuten muidenkin kanssa, paitsi varmaankin luontevammin.
Älä turhaan piilottele, arvet jää taka-alalle varmasti persoonasi rinnalla eikä ihmiset niitä kauan ihmettele. Minulta ei ole koskaan kysynyt kukaan mitään. Jokaisella meistä on menneisyys ja kipuja, toisille meistä vain ei ole opetettu miten pahaa oloa voi purkaa oikein.
Mulla nuo tuli teininä ja vähän myöhemmin siitä kun en tosissaan tiennyt mitä muuta tehdä. Kun olin lapsi, mulle raivottiin jos itkin tai oli paha mieli. Täytyi "lopettaa vinkuminen" ja mitä muuta. Jouduin lapsena itkemään salaa jos itketti. Ja voi sitä pahanolon myrskyä kun kasvoin ja möykky sisälläni sitä myöten.
Haluaisinkin sanoa kaikille jotka pitää itseään satuttavia säälittävinä, että hyvin usein sen teinin tai aikuisen sisällä on lapsi jonka itku on tukahdutettu ja käytöstä halveksittu silloin kun ei ole vanhemmille mieleistä. Tai muuta hylkäämistä.
Paha olo on niin luonnollinen asia kuitenkin kuten itkukin, että jos niihin ei saa kasvaa kuten muuhun elämään niin se on uskomattoman vaikeaa myöhemmin.
Ajattelisin, että melkoisen huomionhakuinen ja epävakaa ihminen. En olisi tekemisissä hänen kanssaan.
Surullista lukea miten kylmästi ihmiset suhtautuu toisten pahoivointiin...ei ihme että masennuskin yleistyy, kun saa hävetä itseään ja pelätä muun huonon olon päälle ihmisten halveksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin, että melkoisen huomionhakuinen ja epävakaa ihminen. En olisi tekemisissä hänen kanssaan.
Huomaa, ettei tämän kirjoittaja ole oikeasti ollut koskaan tekemisissä viiltelyn/viillelleen ihmisen kanssa!
Huomionhakuisuudesta siinä ei todellakaan ole kyse, päinvastoin. Nämä nuoret ovat usein hyvin ahdistuneita, saattavat olla hyvinkin sisänpäinkääntyneitä ja asioita yksistään kelaavia henkilöitä. Huomio on juuri se mitä siihen ei enää toivota.
Epävakautta vai olla, ja varmasti onkin, mutta ei se tee sitä ihmisestä pohjimmiltaan pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunari. Se tarvitsee vain yhden viillon...
Oikea käsi ja veitsi vasempaan käteen ja sitten katsotaan ranne ylöspäin. Siitä sitten oikeasta katsoen yksi siis yksi kynnen vaikka peukalonkynsi mittaa vasemmalla ja siitä suoraan alaspäin n. 5cm. syvyys noin vajaan yhden cm. Siinä menee valtimo ja sitten vaan Nirvana soimaan.
Huoh.
Viiltely =/= itsemurhayritys. Miksi tämä tarvitsee edes selittää? Huoh...
No miksi sitten viillellä? Hassua ihmisellä on paha olla ja viiltelee itseään niin miksi sitten ei viillä oikein ja kerralla?
Ihan oikeastiko joku tulee tänne lässyttämään, että "väärin viillelty"? Katsos kun jotkut meistä eivät halua heittää hukkaan tätä yhtä ainoaa elämää jonka on saanut. Sitten sitä pusketaan eteenpäin hammasta purren ja vaikka sitten viiltelyn voimin. T. 37-vuotias, nyt 7 vuotta ilman viiltelyä.
Miksi sitten viillellä? Ihan mielenkiinnosta kysyn? Itse nähnyt nämä viiltelijät ja muistan sen miten somaattisen puolen päivystys sekä psykiatrian päivystys oli täynnä näitä " MÄ VIILLÄÄÄN" ihmisiä. Onko teille tullut mieleen kuinka paljon sidottu siihen oman napanne ympäri ihmisiä ja voimavaroja? Arvaatkaa kuinka se vituttaa sitoa teidän ranteita kun kun tietää taas mitä ensi viikolla on edessä? Samat tunarit taas edessä ja tikit revitty... Jösses. Miksi ihmisen pitää huomiohuorata? Joten lässynlässyn sinulle. Kasvata munat tai sitten aikuistu, että saat kuukautiset.
No huhhuh. Aika ikävä kirjoitus vakavasta, mahdollisesti kuolemaan johtavasta sairaudesta. Et oo säkään ihan päästä terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, ettei tämän kirjoittaja ole oikeasti ollut koskaan tekemisissä viiltelyn/viillelleen ihmisen kanssa!
Huomionhakuisuudesta siinä ei todellakaan ole kyse, päinvastoin. Nämä nuoret ovat usein hyvin ahdistuneita, saattavat olla hyvinkin sisänpäinkääntyneitä ja asioita yksistään kelaavia henkilöitä. Huomio on juuri se mitä siihen ei enää toivota.
Epävakautta vai olla, ja varmasti onkin, mutta ei se tee sitä ihmisestä pohjimmiltaan pahaa.
Olen ollut tekemisissä aikoinaan useammankin kanssa, kun juttelin baarissa tuntemattomille. Aina ovat olleet outoja tai jopa pelottavia. Osa on alkanut selittämään ihan ihme juttuja. Ei täysipäinen ihminen tuollaista tee.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta _pino_ arpia?
Kyllähän arvet voivat tavallaan pinoutua. Jos viillät käteesi, niin arpi nousee yleensä hieman koholle. Kun viillät samaan kohtaan uudestaan, niin se nousee taas hieman ylemmäs. Jos esimerkiksi viiltoja on kaksi ristiin, niin se toinen näyttää menevän toisen päältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä aikoinaan useammankin kanssa, kun juttelin baarissa tuntemattomille. Aina ovat olleet outoja tai jopa pelottavia. Osa on alkanut selittämään ihan ihme juttuja. Ei täysipäinen ihminen tuollaista tee.
Niinhän he usein ovatkin, outoja ja pelottavia eivätkä täysipäisiä, kokemuksesta tiedän senkin, mutta ei huomoinhaku ole se miksi ovat viillelleet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä aikoinaan useammankin kanssa, kun juttelin baarissa tuntemattomille. Aina ovat olleet outoja tai jopa pelottavia. Osa on alkanut selittämään ihan ihme juttuja. Ei täysipäinen ihminen tuollaista tee. [/quot
Nimenomaan, ei kukaan täysipäinen tuollaista teekkään. Ymmärätkö että se on oire sairaudesta? Ihmiset jotka viiltelee on todella pahassa kunnossa, ahdistuneita ja masentuneita. Ja sun mielestä on hauskaa nauraa näille sairaille ihmisille. Nauratko syöpää sairastaville kun niiltä tippuu hiukset päästä?
Ja ap, uskon että useimmat ihmiset ei niistä välitä, poislukien muutama idiootti. T-paita vaan päälle kesällä.
Mahdoton yhtälö, 20 vuotias on poika vielä, jonka aivot eivät ole vielä kehittyneet, siksi käyttäytyy kuin lapsi.
Tämä ei oikeastaan enää liity ap:hen vaan vastauksiin, joita on tullut tässä ketjussa.
Viiltely ja itsemurhayritys ovat suurelta osin kaksi eri ilmiötä, molemman kylläkin kertovat itsetuhoisuudesta. Jos joku on terveydenhuollossa töissä ja sitä mieltä että viiltelijän pitää oppia oikea tekniikka jolla saa nirrin pois itseltään niin jo on tonttu ja vaihtakoon alaa tai menköön hakemaan oppiaö itselleen.
Viiltelystä: pitääkö kaikkea ymmärtää tässä maailmassa? Ei se mitään jos on arpia, mutta ajankohtaista viiltelyä tai sen selittelyä tai analysointia "miksi viiltelen" en jaksaisi seurata enkä kuunnella, ja varmaan ymmärrys loppuisi. Tietysti hankkisin apua ihmiselle.
Teille herkkyyttä korostaville, ei jokainen herkkä ihminen jolla on vaikeaa viiltele. Ei viiltely ole mikään mittari sille, miten vaikeaa jollain on. Itsensä vahingoittaminen viiltelemällä on joillekin ihmisille jossain elämänvaiheessa ominaista, ihan kuin juominen on joillekin vastaavanlainen epäterve tunteiden käsittelykeino. On typerää suhtautua arpiin kuin ne olisivat jotain kunniamerkkejä "ai että kun sulla on ollut vaikeaa". Eivät ne tosin mitään häpeämerkkejäkään ole. Mutta joillakin ihmisillä on viiltelyyn ja arpiin ihmeellinen henkinen fanitussuhde, mikä on typerää.
En minä juomariakaan jaksaisi omassa elämässäni pyörittää, raitistuneen hyväksyisin. Samoin ihmisen jolla on arvet, kunhan ei jatkuvasti yritä kääntää keskustelua viiltelyynsä. Toki siitä pitää voida puhua joskus mutta jos on jatkuva tarve, niin tyypin pitää mennä terapiaan selvittelemään asiaa. Tässä maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin viiltelyjäljet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän he usein ovatkin, outoja ja pelottavia eivätkä täysipäisiä, kokemuksesta tiedän senkin, mutta ei huomoinhaku ole se miksi ovat viillelleet!
Yhyyy! Säälikää minua!
Ap täällä kirjoittelee, kun moni ihmettelee tota että miten arvet voi olla "pinossa", niin okei, myönnetään, oli ehkä hieman väärä sanavalinta, sana "rivissä" olisi ollut varmaankin parempi. Noh, takertuu ken takertuu, se ei ollut tämän pointti.
Lähinnä sen takia en tiedä, että uskallanko arvet kädessä kävellä ihmisten ilmoilla, koska tuntuu että se tosiaan vaikuttaa ihmisten suhtautumiseen minuun. Jotenkin semmoinen fiilis, että kaikki kiertäis kaukaa mut ja kattois niinkuin hullua, jos ne näkee mun arvet, niinkuin osa on täällä vähän puhunutkin. Ja varsinkin suurin syy on se, että mitä jos vaikka joku pieni lapsi näkee mun arvet ja alkaa kysellä äitiltään, että "äiti, miksi tuolla pojalla on niin paljon erilaisia arpia kädessä, mistä ne ovat tulleet", ja äiti sitten joutuu alkaa selittelemään pienelle lapselle..
Ja viiltely ei ole mitään huomion hakemista, se on pahan olon purkua kun on täysin neuvoton ja joutuu rypemään alimmassa h*lvetissä, monet vähän kuin "rangaitsee" itseään viiltelemällä, koska ajattelevat että he ovat ansainneet sen kivun ja tuskan, monet viiltelee, koska he saavat muutettua sen henkisen kivun fyysiseksi kivuksi hetkellisesti, monet saattaa kokea sen ainoaksi ratkaisuksi ja saattaa jopa saada siitä "mielihyvää", monilla viiltely saattaa olla ikäänkuin avunhuuto, koska he eivät osaa muuten ilmaista ongelmiaan, ja ajattelee, että niiden avulla ihmiset huomaisivat. Syitä on monia, kullakin erilaiset.
Mitään huomionhakuisuutta se ei kyllä todellakaan yleensä ole, ei ainakaan minun tapauksessa.
Ap
Hyvä vastaus ap:ltä.
Itse olen tähän ketjuun kirjoittanut, etten kyllä innostuisi arvista ja ne voisivat herättää epäilyksiä. Se kertoo vaan, että ajattelen stereotyyppisesti ihmisistä ...vaikka toisaalta, jokaisella viiltelijällä jonka olen itse tuntenut on ollut päihdeongelma ja muutenkin epävakaita ovat olleet.
Tuo että lapset ehkä kyselevät, niinhän se on. Kaikesta erilaisesta ne kiinnostuvat ja kyselevät, ei sille mahd mitään. Sanot vain että olet joskus satuttanut käsivartesi.
Syitä tuntuu olevan monia. Osa viiltelee, koska on helpompi unohtaa pään sisällä oleva tuska, kun on joku fyysinen tuska, johon keskittyä. Osa siksi, että tuntuu, ettei vaikka masennuksen vuoksi tunne yhtään mitään, ja kipukin on edes jonkinlainen tuntemus. Jotkut tavoittelevat sitä adrenaliinia ja endorfiiniä ja vastaavaa, joka vapautuu vastauksena tälle kivulle.