Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 vuotta lehtikuvaajana työskennellyt kertoo: monet av:lla olevat provot ovat toimittajien tekemiä

Vierailija
31.03.2017 |

Menkää suoraan kommenttiosioon: http://www.image.fi/image-lehti/isanmaan-puolesta-ilta-sanomien-ulla-ap…

"Minä olen lehtikuvaaja, tarkemmin kuvatoimistokuvaaja.

"ihan kuten VAUVA sitessä jossa suuri osa prpvoosta on toimittajien tekemiä."

"olen ollut 40 vuotta mediassa töissä."

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä joku eläkeikäinen kuvaaja Jore Puusa tietää, kuka Vauvalla provosoi? Juu, ei mistään. Tämäkö oli ap sinun evidenssisi, jonka perusteella haukut kanssasi eri mieltä olevat provoiksi?

Jeesus sun kanssas.

Jos Jore Puusa provosoi täällä itse, niin varmaankin hän sen itse tietää. Voi olla, että Joren kaveritkin trollailevat, ja he yhdessä naureskelevat meille siitä keskustellessaan.

Niinhän minäkin teen kavereideni kanssa.

Hän tietää varmaan itsestään. Mutta kuka kehtaa myöntää palstailevansa? En minä ainakaan.

Tervetuloa uoteen 2017. Kehtaatko myöntää, ettet käy koskaan Ylilaudalla, vaikka/jos olet olevinasi toimittaja?

Palstailuhäpeä on niin 2000-luvun alkua.

Mitä jutunaiheita luulet, että uutistoimittaja löytää Ylilaudalta?

No ei mitään. Kyllä, en ole koskaan käynytkään.

Vierailija
62/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdissä puhutaan usein someraivosta ja sehän tarkoittaa sitä että täällä melskataan. :D

Yleensä kylläkin twitter- ja Facebook-keskuteluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten arvasinkin, ei tule linkkejä.

case is closed.

Vierailija
64/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh. Älytön ajatus. Miksi helvet..sä mediaa kiinnostaisi juttu jostakin av-ketjusta, jossa käsitellään yksittäisen ihmisen mielipiteitä/perhetilannetta?

Trollithan yleensä ovat tuollaisia, liittyvät yksityistapauksiin (koska av-mammat ovat melkoisen kykenemättömiä puhumaan yleisellä tasolla).

Jos case olisi siis toimittajan keksimä trolli, miten siitä tekee jutun? Ei mitenkään.

Joskus toki tehdään juttuja somegallupeista, mutta niissä kerrotaan taho, joka kysyy. Tai tehdään juttu yleensä somekeskustelun aiheista ja sävystä. Mutta kumpikin on yleisemmällä tasolla, eivät juttuja yksittäisistä trolleista.

Ok, minä olen vain ulkomaantoimittaja, ja ollut alalla "vasta" 32 vuotta, mutta vakavasti epäilen jo eläkkeellä olevan LEHTIKUVAAJAN tietoja siitä, ketkä tekevät aloituksia Vauvalle. Meinaan, ei sitä tiedä edes Vauva-lehden saitin ylläpitokaan, miten sitten joku ihan sivullinen?[/

Nyt on niin trolli, ettei mitään rajaa. Ei kukaan voi olla yhtä aikaa a) täällä b) oikeasti toimittaja c) noin pihalla.

Johan oli jykevä vastakommentti ;-) Taisi sulta loppua argumentit heti kättelyssä, kun ad hominem...

Minä ymmärrän toki, että joskus täällä tehdään kommenttialoituksia linkkeineen siinä tarkoituksessa, että sakki menisi katsomaan ko. juttua.

Ap nyt kumminkin väitti, että täällä TROLLAILTAISIIN, jotta saataisiin mediaan jutunaiheita. Se on eri asia. Eikä sellaista kaiketikaan tapahdu, koska mediassa ei olla kiinnostuneita nimettömien somejorinoista.

21

Eikö?

Hyvin, hyvin monessa yhteydessä tätä käytetään esimerkiksi juttujen taustoittamisessa. Sitä en mene sanomaan, että täällä vasiten trollattaisiin jutunkiilto silmissä, koska en nyt muista yhtäkään varsinaisesti sellaisesta kärähtänyttä juttua, mutta lähdemateriaalina ja taustoittamisessa "nimettömien nettijorinoita" täältä on käytetty moneen kertaan.

Lisäksi on näitä yleisiä somesta reviteltyjä juttuaiheita tyyliin "kansa raivostui".

Minkä jutujen taustoittamisessa? No eikä käytetä.

Joskus saatetaan tehdä vaikka juttu Axl Smithin aiheuttamasta somevihasta, mutta nämä ovat harvinaisia poikkeuksia, eikä niissäkään siis toimittaja niitä viha-aloituksia kirjoita.

Et sitten seuraa suomalaista mediaa ollenkaan. Jos olet tuo "ulkomaantoimittaja", niin ehkä se on jotenkin ymmärrettävissä.

Joku muu voi sua briefata Vauvan Aihe vapaan merkityksestä erilaisten mediajuttujen taustana/lähteenä vaikkapa vuosina 2001-2014. Mulla alkaa kohta iltavuoro uutisdeskissä, en ehdi tällä kertaa tämän enempää.

Uutisdeskien iltavuorot alkaa kolmelta, viimeistään neljältä. Huti meni.

Nettivuorot alkaa joko neljältä tai puolilta öin, ei viiden aikoihin.

Lähteenä ei voi käyttää tällaisia nimettömiä keskusteluja kuin korkeintaan sellaisissa jutuissa, joissa puhutaan "somen reaktioista" johonkin.

Perinteisissä lifestyle-jutuissakin pitää olla nimellään esiintyvät caset.

Jos se aloitti jo kolmelta, mutta käytti alkuajan hyvin palstailemalla.

Vierailija
65/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen toimittaja, mutta aika hassu ajatus, että tekisin täältä juttuja. Olen palstaillut 15 vuotta, eikä ole kyllä kertaakaan tullut mieleen moinen.

Kuvittelette nyt kyllä itsestänne liikaa, arvon siskot. Tämä on juoruilua, vastaa jotakin hiekkalaatikkokeskustelua. Ei sellaisista tehdä juttuja! Uutisjutut tehdään täysin toisenlaisista aiheista. Human interest/lifestyle -juttuihinkin halutaan nimellä esiintyviä haastateltavia, ei anonyymejä nettiturauksia.

Tästä olen eri mieltä. Olen omin siin nähnyt, kuinka iltalehden/sanomien sivulle on suoraan kopioitu juttu täältä ja toimittaja on sen maininnutkin. On lainannut jopa täällä olevia kommentteja juttuunsa.

Ap

Laitapa linkki.

"Somekeskustelussa ollaan puitu" saatetaan sanoa, mutta ei nämä silti JUTUNAIHEIKSI riitä, yksittäiset trollit.

Ei ole antaa linkkiä, mutta ne otsikoidaan juuri noin "kansa raivostui" someraivo repesi" ja toimittaja mainitsi ihan vauva sivun nimeltä ja lainasi kommentteja täältä.

En puhu nyt yksittäisistä trolleista, vaan siitä kun väitit ettei toimittajat ota täältä juttuja.

Ap

Vierailija
66/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten arvasinkin, ei tule linkkejä.

case is closed.

Kukaan itseään kunnoittava ei ruoki ilmiselvää trollia. Etsi itse linkkisi.

Vierailija
67/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi linkki: http://www.is.fi/perhe/art-2000000919345.html

Ilta-Sanomat on tehnyt jutun ja mainitsi saaneensa tiedon täältä. Näitä on tullut useita vastaan, eipä ole tullut mieleen tallentaa jokaista ylös myöhempää todistelua varten.

Ap

Vierailija
68/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mäkin tehnyt provoja, jotka ovat päätyneet lööppeihin asti.  Enkä ole toimittaja.

Hahaha, joo varmana niin. Mä olen hankkinut lapsen marsilaisten kanssa ja olen oikeasti Trump.

Aah! Nyt käynnistyy! <3

Ulkomaantoimittaja argumentoi.

Juu ei, vaan toinen toimittaja. Panes nyt kertoen yksikin esimerkki, niin perun sanani.

*kiivasta etsintää sillä päässä*

En pane. Mulle riittää, että minä itse tiedän. Mun ei tarvitse todistella sitä kenellekään. 

Vierailija
69/69 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen: http://www.is.fi/perhe/art-2000005147784.html

Kuten sanoin, näitä riittää. Toimittajat ottavat juttuja suoraan täältä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme