^^^^^^^^^^^^TAMMITENAVAT 7.7 alkaen^^^^^^^^^^^^
Kommentit (61)
Hui kamala, meitin vauvat on jo puolivuotiaita, osa ei ihan vielä ja osa jo yli, mutta liki puolta vuotta ollaan. Uskomatonta miten se aika kuluu...
Puolivuotiskuvana näpättiin vain ihan omalla järkkärillä muutama kuva. Meillä on niin paljon kuvia pojista että uutta kiintolevyä pitäisi jo kohta ostaa kuulemma... Päivittäin tulee otettua useita kymmeniäkin jopa :D
Meidän Tuukka oppi ryömimään tuossa 5,5kk:n iässä, kaikki lähti siitä kun hokasi käsien käytön etenemisessä. Nyt ottaakin jo konttausasentoa koko ajan, iik, ei kai vielä!!! Heiluttelee itseään silleen että kohta lähtee..
Syöttötuoli otettiin myös käyttöön viime viikolla ja kaurapuuroakin aloiteltiin muiden kiinteiden lisäksi eilen synttäreiden kunniaksi. Yllättävän hyvin uppoaa...
Päiväunista: Meillä ollaan nukuttu kahdet päiväunet jo kuukauden iästä lähtien.
Ihania nuo teidän kokoontumiset, oikein vauvojen kokoontumisajot :) Täältä perähikiältä kun ei oikein pääse tuollaisiin tapaamisiin, kun Hesaankin on matkaa 500 km... Mutta virtuaalisesti saatu tuki on sitäkin tärkeämpää meille jotka asutaan "ei missään".
Tuukka itkee, pitää käydä sisälle.
Iloista kesää kaikille
Piitu ja mees 6kk
Näkyykö muillakin tää sivu nyt oudosti kun yrittää kirjoittaa? Mulla näkyy vaan semmonen helkkarin pieni loota mihin pitää kirjoittaa, mahtuu yleensä 4 sanaa riville. Kumma juttu. Ennen sai kyllä ihan leveästi kirjoittaa..
Nyt yritän kommentoida keskustelun alla olevia asioita, pikaisesti kyllä taaskin.
Meillä nukutaan vielä kolmet päiväunet. Mut ne on usein vain noin +/-tunnin mittaisia, ehkä yhdet voi olla pidemmät, se vaihtelee että mitkä niistä. Useimmiten kai aamu-unet.
En osaa kuvitella että ohto ihan pian jättäisikään yksiäkään unista pois, muuten tulisi niin kamalan pitkät valvomispätkät, ottaen huomioon että meillä herätään aamulla jo viideltä. Sen mukaan siis mitä olen teidän juttuja joskus lukenut, ohto herää ekoilta päikkäreiltään samoihin aikoihin kun osan teidän vauvat vasta yöuniltaan.
Mä kaivoin tänään syöttötuolin esille, syöty ei olla vielä siinä kyllä. Eikä ehkä ihan vielä syödäkään, kunhan hetki aina harjoitellaan muuten vaan. Ne omat varpaat siellä alhaalla on niin mielenkiintoiset syöttötuolista käsin, niin eihän siinä asennossa syömään pysty!
Niin, meillä todellakin kiinnostaa varpaat. Ihan älyttömästi. Jätkä on aina kaksinkerroin. Pippeliään ei ole vielä havainnut.
Pomppiminen on myös uusin hittijuttu nyt, varpaiden lisäksi. Pomppii sylissä niin että reisiin sattuu (siis mun reisiin).
Viriteltiin sitten eilen sukulaisten perua oleva hyppykiikku (vaikka tiedän että se ei ole kaikille hyvä, itse alunperin suhtaudun vähän varauksella). Mutta voi että sitä riemua. On se kyllä niin hauska juttu Ohton mielestä. Pitää vaan vissiin seurata ettei se ala astumaan väärin. ja ei muutenkaan pitää pitkiä aikoja siinä. Nyt on eilen ja tänään pidetty alle 5min kerralla, kaksi kertaa päivässä..
Hmm, eipä ole mietitty mitään erityistä puolivuotis-kuvaa. Kuvia nyt tulee otettua kamalasti muutenkin, nytkin pitäisi tyhjentää varmaan 200kuvaa kamerasta.. siinä mä oon laiska. Mä vaan aina otan ne kuvat, mut koneelle siirtäminen venyy yleensä kunnes kameran muisti on täynnä.
Samoin paperikuvia en ikinä jaksais kehityttää, sukulaiset saa aina pitkään ruinata kuvia ennenkuin mä saan ne aikasiks tilattua. Vaikka se ei oo ees vaikeeta ku netin kautta tilaa, saa suoraan postin mukana. Meillä on siis esim minun vanhemmat ja miehen mummo, jotka ei osaa/pysty kuvia tietokoneelta katselemaan, haluavat sitten ihan perinteisiä paperikuvia. Vaikka enimmäkseen jaetaan kuvia haluaville (esim kummit) maikkarin kuvaboxin kautta.
Frimmy ja Ohto 250108
Huh huh. Alkaa pikku hiljaa kyrsiin nää palstan tekniset ongelmat..
Pore - Aivan ihana kuva. Ja hirveesti tukkaa teiän Nooralla. Pinjalla alkaa oleen vaan pitkät haivenet jäljellä..
Justus - Älä huoli. Mää oon kauris mutta ihan kiitettävän työtävieroksuva.
Meillä syödään vielä sitterissä. Ja sen se alkaa oleen näkönenkin. Onneks on pestävä.
Meidän tyttö löysi kielensä viikko sitten. Nyt se on sitten koko ajan pihalla. Myös varpaita yritetään tunkee suuhun koko ajan. Onko muuten kenenkään muun vauvalla ihan järjetön jalkahiki? Pinjalla on aina koivet märkänä vaikka olis viileetkin..
Oltiin Tammerfesteillä eilen ja tänään sitten pirteenä rippijuhliin. Ilta tosin loppu lyhyeen (02 kotona) kun äiskäni ei saanut lasta nukkuun. Oli myös taas lakkoillu pullon suhteen. Pinja ei kuitenkaan ollu ees itkeny mutta ei vaan suostunu nukkuun. Äiskä oli mm. vaunutellu ympäri Ylöjärven raittia klo 12 yöllä..
T: Xena ja Pinja 7.2.08
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=4408bfc0-5115-11dd-bd90-…!
Lomaa on vietetty ja jatketaan. Laitan siis vähän elonmerkkiä. Seuraavan kerran pääsenkin nettiin varmaan vasta parin viikon päästä. Eilen yritin tänne, mutta sivut oli nurin aina kun yritin.
Miukkis: Makkarissa on nyt tuoli imettämistä varten. Pari kertaa olen jaksanut nousta istumaan ja syöttämään. Varsinkin muualla kuin kotona olen syöttänyt makuullaan ja laittanut syöttämisen jälkeen takaisin koppaansa nukkumaan - jos olen ollut itse vielä hereillä. Ei siitä mitään radikaalia "nukutaan koko yö" -apua ainakaan ole ollut. Väittäisin, että tyttö nukkuu vähän pitemmän pätkän kun ei ole mun kainalossa. Joka tapauksessa nukun itse paremmin, kun ei tarvitse varoa, että tuuppaan pienen lattialle. Meillä heräillään tyypillisesti klo 1, 4, 6, 7, 8. Aamua saattaa saada venytettyä vielä yhdeksään joskus jopa kymmeneen, kun vaan jaksaa vaihtaa tyttöä tissiltä toiselle. Nukkumaan menee yhdeksän ja kymmenen välillä. Alkuyöstä siis nukkuu pari pitempää pätkää ja aamuyön syö vähän väliä. Paras yö viime aikoina taisi mennä vain kolmella syötöllä.
Komeet menopelit Millalla. :) Niin joo, Millan puolivuotismitat taas hyvin lähelle samat kuin meillä 5kk-mitat. Meidän neiti taisi olla sata g painavampi vaan.
Ametisti: Tuota veden juottamista aterialla voisinkin kokeilla! Olen vähän ajatellut, että kun menen töihin, ei annettaisikaan korviketta. Vettä vaan päivällä ruokien kanssa ja maitoa silloin kun äiti on kotona. Voisi aloittaa veden juontiin totuttamista pikkuhiljaa. Ihana hymykuva Olavista!
Magda_Lena: Purkkiruoissa on aika usein jotain riisitärkkelystä, riisijauhoa, maissitärkkelystä tms. mukana, joten kyllä "Perunaporkkanasoseelle" voi olla allerginen, vaikka perunalle tai porkkanalle ei olisikaan...
Netin äärellä en ole ollut kai viikkoon. Ensin oltiin sukulaisissa, käytiin kääntymässä kotona ja lähdettiin Savonlinnaan. Mä olin ihan paniikissa, miten mun vanhemmat pärjää tytön kanssa oopperan ajan. Mulla oli pakastettua ja tuoreempaa rintamaitoa, kaksi eri pullomerkkiä ja varuiksi myös päärynäsosetta. Olivat saaneet tytön syömään sekä maitoa että sosetta (josta kyllä sanoin, että antakaa, jos ei huoli maitoa ja vaikuttaa nälkäiseltä) sillä seurauksella, että ylitäytönestin aktivoitui ja tyttö pulautti mummin housut totaalisesti. Hyvinhän ne oli pärjänneet. Mun oli vaan jotenkin tosi vaikea lähteä eikä lähtemistä helpottanut kun kolmonen 6v juoksi perään autolle ja sanoi hädissään, että "äiti ja isä unohti pienen tytsykän". Ooppera oli kyllä hieno!
Tapaamiseen en pääse, lähdetään taas mökkeilemään joksikin aikaa. Säitten ja hermojen mukaan tullaan takaisin. Viimeistään niin, että esikoinen ehtii partioleirille.
Tyttö on ihanan tyytyväinen enimmäkseen. Kaikkea pitää tutkia ja viihtyy lattiallakin ainakin kun on jotain mielenkiintoista. Ei ryömi, mutta pyörii navan ympäri ja työntää käsillään takaperin, joten saattaa siten päästä parin metrin verran jonnekin - ja löytää jotain, jota ei ole tarkoitettu vauvoille. :) Reissussa on hankala tehdä omia soseita kun ei ole pakastinta. Saas nähdä miten valmiskasvikset uppoaa.
Nyt nukkumaan äkkiä, on jo huomenna.
Strutsi ja neiti 31.1.
MOi,
tORSTAISTA:
MEILLE SAA TULLA JOS HALUAA!
Osalla mun puhelinnumero onkin, mut esim Strutsilla ei. Kaikki ovat tervetulleita! Eli ilmoitelkaa halukkuuttanne nekin, jotka ei oo ennen käynyt niin katsotaan miten saadaan ohjeet. Mun numeroa saa Ametistilta, Miukkikselta, Pajunkukalta esim.
JA VOIDAAN ME JOTAIN MUUTAKIN KEKSIÄ, JOS ESPOO LIIAN HANKALA. ASUTAAN SIIS TÄÄLLÄ LEPPÄVAARAN JA KARAKALLION KUPEESSA.
SAMMERMANNI: ONKO SULLA ALMIRONIN 1:STÄ? JOS ON, VOIN OSTAA. RESEPTI MEILLÄ ON, MUTTA OSTAN JOS MYYT JÄRKEVÄÄN HINTAAN. ONKO SULLA MAILIOSOITETTA JOTA VOISIN KÄYTTÄÄ?
Hitto, en tiedä aiheuttaako porkkana nyt jotakin...
GOtta go.
Palataan immeiset!
Piti vielä sanoa, että T myös hinkuttaa siinä konttausasennossa. Jalat menis jo vuorotahtiin, mutta nuo penteleen kädet ei oo vielä hoksannut toimintaa.. NOusee jopa "karhunkävely" asentoon jaloista kun yrittää niin kovasti. Ja huuto on sen mukaista.................!
jokohan sitä vihdoinkin ehtisi kirjoittaa...tosin ärsyttää paljon tämä pieni ruutu johon kirjoittaa....argh!
tosiaan meillä oli vauvarokko. Lauantaina viikko sitten nousi mikaelille 39 asteen kuume ja kesti kaksi päivää. maanantaina ilmestyi ne näppylät ja laikut. oli poika melkoisen edustava kun oli pää ihan punaisissa pisteissä ja vartalo. raajoissa en huomannu mitään. se kesti pari päivää. ja sitten alkoi hammasitkut. nyt on jo neljä-viisi yötä itkenyt ikeniä.alhaalle näyttää tulevan kaksi samaan aikaan ja varmaankin ylös kanssa samaan aikaan. ainakin melkoisen. kun sielää ne kaksi helmeä kaunistelee :)
on kyllä aika menny nopeasti. vuosi sitten täällä mietittiin ja jänniteltiin miten toukat mahassa kasvaa. ja nyt ne on puolin ja toisin puolivuotiaita. olen yrittänyt miettiä miltä mikael näyttää sitten kun on hampaita...jännittäviä hetkiä siis :)
Pore(?) kyseli töihin menosta. mä olen siis toiminut tarjoilijana ravintolassa jo muutaman kerran. yötyötä. että olen palannut työelämään :) ja syksyllä ajattelin jatkaa opintoja. poika kainaloon, reppu selkään ja kouluun. on siellä muillakin ollut vauva mukana. tosin vauva. mikael on sitten kun koulu alkaa niin 6½kk joten ei varmaankaan istu kiltisti kaukalossa :)
meillä ei ole syöttötuoliaa edes ostettu. syödään joko sylissä tai sitterissä. sitteri on sen näköinen että se pitää pestä ja nopeasti mutta kun yhdesti yritin irroittaa sitä päällystä niin en saanut. onko muilla Carenan sitteri? vinkkeä kaipaillaan miten päällisen saa pois. jos saa...
mitähän vielä...
vielä ei käännytä. huokaus. kovasti yrittä mutta ei onnistu. yhdesti sängyssä kääntyi ilmeisesti vahingossa. kun laitoin mikaelin meijän sängylle ja tulin hetken päästä takaisin niin tuskastuneesti oli poika mahallaan. jumissa. käsi oli jäänyt alle. ressukka.
päiväunia nukutaan 2-3. äitin iloksi vaunulenkillä nukutaan ½tuntia. joten se siitä pitkästä lenkistä. tosin kukapa kuulee tuolla metässä että vauva huutaa vaunuissa kun äiti työntää hiki hatussa.
nyt pitää mennä. taas.
MiiKaro & Mikael 31012008
Magdalena, Almiron Peptiä ei enää erotella 1 ja 2,vaan sama valmiste on kaikille.Meillä oli aluksi sitä 1:stä, mutta kun se loppui apteekin varastosta, ostimme tuota.Ihan samaa kamaa tuntui olevan.Paljos se maksaa reseptillä se iso prk? Itse ostettiin omakustannehintaan j aniin hirveen hintaista on, ettei haittais yhtään, jos ees vähän sais omiaan takas.
Vienosta on tullu hieman kärttyisä, koska on niin turhautunut kun ei vielä pääse liikkeelle eikä saa syödä leipää ym.mitä kaikki muut saa.Muistan saman vaiheen pojalta tässä iässä ja se on raskasta! Kunhan oppii liikkumaan, loppuu taas rutinat.
Joo, tää kirjoitusalue on pieni ku p...reikä!!! On se ihme ettei näitä teknisiä ongelmia saa mitenkään kuntoon-aina tulee uusia ongelmia1
sammermanni ja vieno
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=8f030ee5-5187-11dd-bd90-…!
Juu tää kirjotustila on mullakin tosi pieni. Tuskailin tän kanssa jo lauantai-iltana. Tosi hankala kirjottaa..
Frimmy, meillä on hyppykiikku ja meidän poika on ihan onnessaan siitä! Se on ollu käytössä jo pari kuukautta ellei pitempäänkin. Ollaan pidetty siinä kyllä pitkiäkin aikoja, joskus jopa tunti. Ei kai siinä kyllä sais niin pitkään pitää, mutta toinen niin tykkää olla siinä. Iltaisinkin se on tosi kätevä. Jos poikaa harmittaa, mutta ei ole kuitenkaan vielä valmis yöunille niin hyppykiikku on varma valinta. Siinä poika viihtyy varmasti, kun missään muussa paikassa ei enää viihdy.
Kiitos muuten noista kerhovinkeistä, mitä täällä on jaeltu auliisti:) Mäkin innoistuin ja liityin viikonloppuna siihen Pilttipiiriin. Mä oon aina innolla liittymässä kaikkiin ilmaiskerhoihin.
Oliko täällä jo puhetta siitä Liberokerhon paketista, minkä sai hakea Lindexiltä? Mä hain sen pari viikkoa sitten ja oli kyllä kiva:) Se lelu mikä siinä oli (semmonen kahiseva pitkä "matto") on ihan pojan suosikki.
Olikohan vielä muuta kommentoitavaa.. ei kai.. palaillaan taas!
Vienolla on kans kunnon kosteajalat ja hiki haiskahtaakin sellaiselle miedolle ja maistuu suolalle-heh, tottakai sitä on pitänyt suukotella ja maistaa! Sama se on meidän pojallakin, kauheat hikikoivet.Ei kyl varsinkaan tytölle kiva, toivottavasti menee iän myötä lievemmäks.
Moi!
Mä kanssa eilen ihmettelin tuota pientä kirjoitusruutua. Käynyt pieni moka koodaajilla, eikä kukaan ole varmaan huomauttanut niille...
Oltiin tänään ½-vuotisneuvolassa ja luin odotellessa uusinta Kaksplussaa (vai oiskohan ollu Vauva?), siinä kerrottiin jotain faktoja näistä nettikeskusteluista ja viimeinen varoitus oli sellainen, että jos keskustelupalstan tekniset ongelmat aiheuttaa itselle paineita, niin on pahasti koukussa - eikä niin saisi olla :). Mutta nämä Vauvan toimimattomuudet menee jo "hieman yli".
Meidän jätkä on kyllä tooosi pieni: 66cm ja 6,8kg. Vain 50g oli tullu lisää, senttejä kuitenkin melkein 3. Neuvolassa ei oltu kuitenkaan huolissaan, kun pojulla oli just ollu se räkätauti. On vaan niin käsittämättömän hidasta tämä kasvu herralla. Esikoinen oli 9cm pidempi 6kk ikäisenä!
Kaura mainitsi sen Liberokerhon paketin. Mäkin hain sen, mutta siinä ei ollu mitään lelua, höh. Laitanpa tähän mitä meidän paketissa oli: housuvaippoja, pyllypyyhkeitä, Natusanin joku pesuaine, äidille pikkuhousunsuojia, kirja, kertakäyttöisiä ruokalappuja, Lindexin alekuponki ja jotain muuta paperia. Tuossa ne tais ollakin. Mutta kiva ja arvokas lahja!
Onnittelut kaikille puolivuotiaille!
Justus & poju 14.1.
hei kaikille ihanille mammaystäville pitkästä aikaa!
Joo tää kirjoitusalue on kyllä ihan käsittämätön, niin kuin muutkin ovat kirjoittaneet...
Olen siis käyttänyt viimeksi nettiä joku kaks ja puoli viikkoa sitten. Nyt sitten yritin urhoollisesti lukea kaikki sillä välin tulleet kirjoitukset, mutta alun jälkeen huomasin, että siihen menisi aivan liian paljon aikaa... joten sitten vain silmäilin kirjoitukset läpi ja luin kaikista mielenkiintoisimmat kohdat :)
Tämä valtava keskustelujen lukemisprojektini on vienyt jo niin paljon aikaa, että nyt en ehkä ehdi hirveän tarkkaan kirjoittaa mitään, sillä Inna alkaa varmaan piakkoin heräillä unilta.
Siis lähdettiin pe 27.6. Kesälahdelle Puruveden Lohikuninkuus -kilpailuihin. Asuntovaunulla oltiin leirintäalueella miehen vanhempien kanssa. Viikonlopun jälkeen me jäätiin miehen ja Innan kanssa kolmistaan sinne, kun se oli aivan mahtava paikka mikä oltiin asuntovaunulle saatu. Meillä oli "oma yksityinen piha", yhdellä sivulla asuntovaunu, kahdella metsikkö näkösuojana ja neljännellä sivulla oma pikkuruinen hiekkaranta ja järvi! Ja puutarhakalusteet ja grilli oli viritelty pihalle, siinä sitten saatiin olla päivät pitkät omalla rannalla ihan omassa rauhassamme :) Innakin kävi vyötäröään myöten uimassa yhtenä päivänä, ja lekotteli paljon hiekalla viltin päällä auringossa (aurinkovarjon alla). Aivan ihania kuviakin olis, mutta kun en osaa niitä itse koneelle siirtää, ja miehelle meidän kaikkien tsiljoonien kuvien etsiminen jostakin näyttää olevan ikuisuusprojekti. Pakko kyllä lähiaikoina saada tää valokuvahomma liikkeelle, haluan teettää paperikuvia kansioihin... ja teillekin sitten vois niitä aina laitella :) Pitää kyllä pyytää jos mies nyt sais aikaiseksi mulle ees pari Innan lekottelukuvaa sieltä rannalta laittaa... tai sitten se vois opettaa mut käyttää näitä juttuja.. :/
Yhtenä päivänä tehtiin Kesälahdelta reissu lähimpään kaupunkiin Savonlinnaan, joka oli meille entuudestaan tuntematon. Käytiin Olavinlinnassa, Inna oli miehellä kantoliinassa. Kyllä hirvitti ne miljoonat portaat kun oli niin jyrkät ja epätasaiset, mutta selvittiin. Aivan ihana päivä sattui silloin meille, hellettä oli joku 27 astetta, ja mentiin sitten vielä Saimaan-risteilylle. Oi miten ihana kesäpäivä se olikaan! Ja Innakin oli ekaa kertaa "turistina" jossakin :)
Sitten me jätettiin (toissaviikon lauantaina) asuntovaunu ja lähdettiin Joensuuhun, missä oltiin kaksi yötä. Joensuuhan on mulle ja mun miehelle se "rakkauden kaupunki", jossa tavattiin, kun kumpikin opiskelujen takia asui siellä. Vuosi ehdittiin siellä seurustellessa asua, ja aina on ihana käydä siellä päin muistoja verestämässä. Ja paras ystäväni (joka on myös pikkuserkkuni ja Innan kummi) asuu siellä, heidän luonaan oltiin.
Viime viikon maanantaina sitten lähdettiin Kuopijoon miehen vanhempien kotiin. Oltiin siellä viikko, miehen vanhemmat olivat suurimman osan ajasta asuntovaunulla jossakin muualla päin Suomea. Käytiin melkein joka päivä jonkun miehen sukulaisen luona ja vähän kierreltiin Kuopiossa. Pitkästä aikaa miehen kanssa käytiin yhdessä hölkkäilemässäkin, toisella kerralla Inna oli rattaissa mukana (näköjään siihen ei tarvita oikeita juoksurattaita) ja toisella kerralla mummo ja ukki olivat lapsenvahteina.
jatkuu...
Eilen illalla palattiin kotiin, ihana loma kyllä oli! Ja pisin aika, joka ollaan oltu jossakin reissussa koko meidän suhteen aikana. Ihana kyllä oli tulla kotiinkin, ah :) Ei uskois, kun täällä on niin paljon sitten kaikkea hommaa odottamassa. Mutta nyt kai kun on saanut vähän aikaa rentoutua ja unohtaa arjen kiireet, tuntuu niiden hommienkin aloittaminen ihan ookoolta :) Ja mukavaa kun mies on vielä pari viikkoa lomalla, on paljon enemmän aikaa itselle, kun mieskin on Innan kanssa. Nyt se on kyllä pelaamassa golfia kaverinsa kanssa... ja vielä meillä on tälle kesälle suunnitelmia, ajateltiin tehdä minireissuja - Tampereella, Lahdessa, Hämeenlinnassa, Turussa ja Porvoossa ois tarkoitus tänä kesänä ehtiä vielä käydä. Ja Suomenlinnassa varmasti käydään, ehkä Seurasaaressa, ja Helsingissä muutenkin. Suunnittelen että käytäs myös kesän aikana koluamassa Kiasma, Ateneum ja Kansallismuseo... mutta en tiedä ehditäänkö me tätä kaikkea :) Pitää antaa miehen välillä varmaan ihan vaan ollakin, ennen kuin se palaa töihin, ja sittenhän meillä on yhteisille riennoille aikaa vain viikonloppuisin. Ja pitäishän sitä ehtiä nähdä kavereitakin ja ulkoilla, ja rannalla ois niin kiva käydä, mutta ei nää kelit näytä ikinä kunnolla paranevan...
Inna on tosi aktiivinen tapaus heti, kun sen laittaa lattialle. Se kääntyilee kummallekin kyljelle, hytkyttää itseään konttausasennossa ja kaatuu siitä jo puoliksi istumaankin, nousee karhunkävelyasentoon... ja mahallaan se peruuttaa niin kauan että varpaat on takaseinässä, liikkuu siis niin monta metriä taakse kuin pystyy. Eteenpäin se pääsee edelleenkin vain tuskaisesti ähisten joitakin senttejä, useimmiten ryömintäyritykset kuitenkin vain saavat Innan peruuttamaan.
Aloitettiin kiinteätkin kun Inna pari viikkoa sitten täytti 5 kk. Ei ole sujunut valitettavasti kovin hyvin. Inna on kyllä syönyt mielellään, mutta sitten alkanut itkeä kovasti noin 10-20 minuutin kuluttua syömisen lopettamisesta. Näin on tapahtunut perunan, porkkanan, luumun ja omena-päärynän kohdalla. Joku noista kolmesta ensin mainitusta aiheutti Innalle myös ihottumaa kasvoihin. Jätettiin sitten noi kaikki pois ja aloitettiin alusta maissilla. Se uppoaa tosi hyvin - mutta yhtenä päivänä kasvoissa oli taas hieman ihottumaa. Koska en ollut varma johtuiko ihottuma ruoasta, jatkoin maissin antamista, ihottumakin hävisi. Pari päivää sitten otettiin bataatti ruokavalioon, sitä ollaan varovasti kokeiltu - ja tänä aamuna sitten Innalla oli taas kasvoissa, ja tällä kertaa myös rinnassa ja selässä ihottumaa :( En tiedä onko se peräisin maissista vai bataatista... huoh. Annan nyt tänään vaan maissia ja katson miten ihottumalle käy. Jos se lähtee pois, testaan uudestaan bataattia.
Inna rakastaa vettä, jota hän juo sekä pullosta että nokkamukista. Hän joisi niin kauan kuin vettä annettaisiin, mutta annetaan yleensä vain vähän huikkaa, kun Innan ois kuitenkin vielä tarkoitus kelpuuttaa tissikin janonsa tyydyttämiseen.
Nyt neitinen alkaa liikehtiä tuolla parvekkeella, pitää mennä hakemaan.
Ai niin, voisin olla tulossa tapaamiseen Magdalle! Laitan vaikka tekstiviestiä siitä sulle Magdalena :)
Pajunkukka + Inna s. 29.1.
Moi!
Joo, kiva tää loota johon viestit kirjoitetaan... Ehkä nää meinaa, että vois laittaa vähän lyhkäsempiä viestejä, heh.
Tsemppiä Pajunkukalle ruoka-ainesalapoliisityöhön!
Millalla on myös ihan hikiset kintut. Sellaiset kylmännihkeät usein. Ihanaa.
Päiväunia vedellään kolmet. Odotan mielenkiinnolla, milloin niistä yhdet jää pois. Parina iltana ei enää ole ottanut niitä kolmansia. Tosin sit valvoo noin 4-5 h ja on kärtty ynnä viihdytettävä koko illan.
Syöttötuoli on ollut käytössä pari viikkoa. Laitoin pyyhkeen sinne taakse, niin ei oo niin väljä. Viihtyy siinä kyllä ihan hyvin ja näkeehän sieltä mukavasti maailmaa!
Liberokerhon paketissa oli pallo, siis sen muun kaman lisäksi. Jännä, että sisältö vaihtelee!
Jos Sammermanni ja Magda haluaa tehdä kaupat niistä mömmöistä, niin mä voin olla kuriiri (nyt selvitämme seuraako huumepoliisi vauvapalstaa). Kun kerran asutaan Sammermannin kans melko lähekkäin (voitais tehdä kaupat vaikka Hertsikas) ja to olen menossa Magdan luo.
Jaahas, nyt täytyy mennä, tuo neiti kätisee...
Miukkis & Milla 3.1.
Reissussa ollaan, lauantaina tultiin Tampereelle, eilen nautiskeltiin Pikku-Kakkospuistosta kavereiden kera ja tänään käytiin Ideaparkissa tsekkaamassa paikat ja hyvältä näytti! =)
Neiti on tätä nykyä oikeinkin helppo tapaus, oppipa uuden hurmaustavankin jota näytti vain eilen eli kipristeli nenäänsä ja tuhisi ihanasti! Tampereen ystävät olivat ihan myytyjä <3
Meillä syödään kaikkea ja nukutaan päivisin silloin kun nukuttaa, yöunet on pidentyneet niin että typy menee paapimaan kasin pintaan ja herää syömään vasta puol kuus aamulla, luxusta!!!!
Muutoinkin neiti on siis todella helppo tapaus nykyisin, en valita! ;)
Huomenna kohti Hesaa ja sieltä Berliiniin viikoksi, menoa siis riittää!
Kovasti haleja teille kaikille,
-Allu ja Neiti-Neea 21122007
Meillä Ohto keksi kans noin viikko sitten hurmata ukkiaan nenän kipristelyllä! Silmät sirrillään vaan tuhisteli ja nenää kipristeli, ukkinsa kanssa naurettin ihan kippurassa sille.
Toisti tuota temppua monta kertaa ukilleen siellä vieraillessamme, mutta siis vain ukin läsnäollessa se tuota teki.
Ukista tuli muutenkin Ohton suosikki anoppila-reissun aikana. Ei se muita (edes minua) kelpuuttanut lohduttamaan kun paha mieli iski..
Ei muuta tällä erää, Ohto on poikkeuksellisesti valveilla. Rupesi jo ennen 8 yöunille, mutta heräsikin virkeänä vähän aikaa sitten. Kai ne olikin sitten vasta iltatorkut.. Nyt ei ala nukkumaan, mua jo väsyttäis. Huoh.
Frimmy
Mulla on jo kolmatta päivää fiilis, että mikään ei huvita. Onneksi toiset isovanhemmat ovat nyt heinäkuun raksalla apuna, niin esikoinenkin viihtyy siellä. Saadaan viettää kuopuksen kanssa parina päivänä viikossa laatuaikaa kaksistaan. Ja ennenkaikkea vauva saa nukkua päiväuniaan rauhassa! Esikoinen kun ei antaisi hänen nukkua.
Meidän neuvolatäti muistutti, että 8kk ikään asti vauva tarvitsee yölläkin ravintoa, ravinnollisessa mielessä. Sen jälkeen yöruokinta on saavutettu etu, josta ei haluta luopua :). Eli ennen tuota ei kyllä kannata haaveillakaan kunnon yöunista, jos vauva ei itse muuta rytmiään.
Meidän esikoinen söi yöllä 1,5 vuotiaaksi asti. Huusi niin kauan, että sai maitoa. Ei siis suostunut luopumaan etuuksistaan :).
Mä otin lapsista ne viralliset puolivuotiskuvat ihan siitä syystä, että saa kivoja tauluja seinille - ettei tarvii ostaa tauluja. Oonkin tehny noista puolivuotiskuvista 3-osaisen taulun, jossa on kuvan lisäksi 1kk ikäisenä otettu jalanjälki ja 6kk ikäisenä tallennettu kädenjälki. Tuon taulun lisäksi molemmista lapsista tulee sellainen ensimmäinen vuoteni -taulu, jossa on ekan vuoden ajalta jokaiselta synttäripäivältä kuva. Hyvin näkee, kuinka vauveli on muuttunut kasvoistaan (kuvat siis ihan vain kasvokuvia).
Tänään ikuistin pojun kädenjäljen vesiväreillä paperille ja kangasvärillä jalanjäljen kankaalle. Aion tehdä kauppakasseja joululahjaksi, johon tulee tuon jalanjäljen lisäksi esikoisen käden tai jalan jälki (kumman hän itse haluaakaan siihen laittaa), nimet ja iät sekä esikoinen saa vielä piirtää toiselle puolelle jotain tai painaa haluamiaan kuvia isoilla leimasimilla. Kivaa näpertelyä, mielikin vähän virkistyy.
Mutta oli kuulkaas vaikeeta saada pojan käden ja jalanjäljet! Esikoiselta tämäkin onnistui paremmin, luulin häntä vilkkaaksi tapaukseksi, mutta tämä toinen on kyllä 100x vilkkaampi, ei pysy hetkeäkään paikallaan :).
Jospa lopettaisin teidän häiriköinnin...
Oikein mukavaa tapaamista! Jospa mekin joskus täältä tultais, ollaan vaan sen verran kaukana pääkaupunkiseudusta, että pitää kunnolla suunnitella reissu.
Justus & poju 14.1.
Sammermanni: maksaa kuulema iso purkki 42 e (mies yleensä hakee), ei vielä saada sitä kelan tukea! Eli jos tiputat hintaa tosta niin ostetaan, muuten ei kantsi alkaa säätää ja sotkea vielä kuriiriakin tähän väliin. Kiitos Miukkis! Tosi ystävällistä! Jos päädytään kauppoihin, niin olisin tosi iloinen avustasi.
Pajunkukka: lisää hei uusi maku viikossa! Muuten et tiedä mikä ongelmia aiheuttaa! Ja pian joudut lopettaan kaikki ja aloittaan alusta. Jotkut sanoo,että allergioiden tunnistamiseksi pitäisi kaksikin viikkoa syödä samaa makua (hu0oh!!), ja sitten vasta yksi maku kerrallaan lisää. Ennen mun silloista imetysdieettiä T alkoi aina syömisen jälkeen oirehtia just 10-15 min kuluttua.
Mäkin olen vähän ahdistunut.. Meillä ollut perjantaista alkaen yöt entistäkin enemmän ihan sekaisin. Pe aloitin porkkanan. Viime yönä syötin TOmasta tuttipullosta 6 krt ja ja sen lisäksi heräsi 3krt 15min välein.. Mies juoksi alkuyön Tomaksen huoneessa, minä klo 2 alkaen.
Kyllä tosiaan on aika mennyt nopeasti.. Harmittaa että päästään näissä kiinteissä näin hitaasti eteenpäin. T selvästi kaipaa lisää ruokaa ja energiaa! Purkkimaito ei tunnu riittävän.. Olisipa joku oikotie. Nyt pitää palata siihen pelkkään pirun perunaan.. jota en edes haluaisi antaa. Ja josta T ei tykkää! Miksi en aloittanut bataatista. Makeampaa.
Halein
Hieman alakuloinen Magda-lena ja tapaus Tomas (polvet liki ruvella konttaushinkutuksesta)
Oliko kellään muulla eilen ongelmia päästä tänne palstaileen? Multa se onnistui vasta illalla, vaikka aamusta asti testailin. Mulla reistaili nyt ekaa kertaa sen isomman muutoksen jälkeen. Ametistilla näytti ainakin olleen ongelmia.
Voi argh. Just kun tauti selätettiin, niin menin vaihtamaan Tutteli 1:n kakkoseen ja alkoi pulauttelu. Joku vaihtoi NAN:in jo pari kuukautta sitten ykkösestä kakkoseen (en muista enää kuka), mutta onko muille tullu oireita maidon vaihdosta tässä vaiheessa?
Ipu, teidän Sisu on kyllä tosi ison pojan näköinen!
Meillä on vielä ihan vauvan ulkomuoto, mutta muuten kroppa kehittyneempi kuin monella muulla samanikäisellä. Täällä liikutaan nyt myös eteenpäin...
Mua on hieman alkanut mietityttämään, josko meidän vauvelilla on enemmänkin jotain allergioita, kasvu hidasta, kroppaan tulee välillä punaisia laikkuja (lääkärin mielestä ei kuitenkaan hälyttävää?), ym. ym.
Ja kun aiemmin supoistakin kyselin, niin sekin jo hieman viittaa johonkin epänormaaliin, kun joudun käyttämään niitä about kerran viikossa ja poitsu ihan selvästi rauhoittuu niiden avulla. Onneks huomenna on neuvola!
Sammermanni, mulla oli kahdet ekat menkat kuin niagaran putoukset, mutta kolmannella kerralla ne muuttuivat normaaleiksi ja emätin kuivui entisestään (argh tähänkin).
Mä en oikeastaan edes tiedä kuinka monet unet meidän jätkä ottaa. Ainakin kolmet.
Meillä on ollu syöttötuoli käytössä pian kuukauden päivät, mutta aika harvoin siinä tulee syötettyä. Jätkän pää kun kääntyilee koko ajan, kun pitää tutkailla maisemia uudesta näkövinkkelistä. Sitterissä syönti onnistuu parhaiten, syöttötuolissa pidetään seuraa, kun mun muut syö.
Onko joku ottanu tai aikooko ottaa vauvasta virallista puolivuotiskuvaa? Mä otin esikoisesta nakukuvan lampaantaljalla ja eilen kävin mummilassa kuvaamassa tätä kakkostakin. Muistan kun esikoisesta ei meinannu saada millään kunnon kuvaa, otin ainakin parisataa kuvaa. Nyt olis jo eka kuva onnistunut, mutta rajasin kuvan itse väärin. Sain 18 ihanaa kuvaa ja melkein sata muuten vain onnistunutta otosta :).
Kiitos horoskooppi kommenteista! Varsinkin Sammermannin kirjoitus sai oloni hieman paremmaksi, kun osasit niin hyvin perustella :). Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin miehen isän urakeskeisyyteen on tosiaan vaikuttanut vanhemmat. Mutta miehen veljen urakeskeisyyttä en sitten ihan niin helposti ymmärräkään. Meille sit vaan sattunut näitä huonoja esimerkkejä kauris-ihmisistä. No, saas nähdä mitä saan noista lapsosista kasvatettua!
Kaura, hauska tuo teidän kakkajuttu, vaikka sua ei varmastikaan (ainakaan) silloin naurattanu :).
Justus & poju 14.1.