Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Rita Hayworth - avain pakoon", miksi se on sinusta hyvä elokuva?

Vierailija
29.03.2017 |

Tuttavani kuvaili sitä hiljattain "loistavaksi elokuvaksi". Itse katsoin sen, mutta mielestäni se ei ollut mitenkään ihmeellinen. Sinä joka pidät elokuvasta, mitä minulta jäi tajuamatta?

Ei riitelyä. Tehdään tästä hyvän fiiliksen ketju. :-)

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulta välttämättä jäänyt mitään tajuamatta. Itse olen sen katsonut pari-kolme kertaa ja jokaisella kerralla siihen tarinaan vaan jää kiinni. Siis vaikka tietää mitä elokuvassa tulee tapahtumaan niin silti sitä jää katsomaan, vähän sama homma itsellä on myös Forrest Gumpin kanssa.

Vierailija
2/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa elokuvassa on hieno tarinan kaari, sopivasti yllätyksiä ja ihmiskohtalot ovat jotenkin koskettavia. Kaikkinensa siis hyvä elokuva. Suomalainen nimi on kyllä vähän kökkö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulta välttämättä jäänyt mitään tajuamatta. Itse olen sen katsonut pari-kolme kertaa ja jokaisella kerralla siihen tarinaan vaan jää kiinni. Siis vaikka tietää mitä elokuvassa tulee tapahtumaan niin silti sitä jää katsomaan, vähän sama homma itsellä on myös Forrest Gumpin kanssa.

Mikä siinä kiehtoo? En siis tarkoittanut kirjaimellisesti, että en tajunnut jotain, vaan minua kiinnostaa juuri tietää, mikä siinä viehättää niitä , jotka elokuvasta tykkäävät. ap.

Vierailija
4/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoni rakentuu pikku hiljaa; se vangitsee ja luo hahmoille tarinaa. Missään ei kiirehditä eikä oiota, elokuva kun on aika pitkä.

Kaikkiin henkilöihin kiintyy, kohtalot koskettaa ja loppuratkaisu yllättää.. On se vaan hyvä elokuva! Elokuvan suomenkielinen nimi on kyllä ihan kauhea.

Vierailija
5/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sen kerran joskus vuosia sitten katsonut ja ihmetellyt sitä hypetystä itsekin.

Forrest Gumpinkin tosin katselin pari kuukautta sitten vasta ekaa kertaa loppuun asti.

Vierailija
6/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusattu päähenkilö pääsee antamaan takaisin pahiksille ja myös näpäyttämään vankilan johtoa. Elokuva oli hyvä 90-luvulla, kuten mafiaveljet tai pulp ficton. Ei noita nykyisin jaksa enää katsoa.

Vierailija
7/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää draamaa ja koukuttava hyvän fiiliksen leffa. Eihän siihen mitään ihmeempää tarvita. Tosiaan tuo elokuvan nimi on aivan järjetön suomeksi. Stephen Kingin kirjaanhan tuo perustuu. Ilmeisesti on haluttu jättää tuo vaikea Shawshank pois nimestä, vaikka niin ei olisi kannattanut tehdä. 

Vierailija
8/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sen ensimmäisen kerran näin, en tiennyt mitään sen yleisestä loistavan leffan maineesta ja hypetyksestä. Olin katsomisen jälkeen sitä mieltä, että olipa hyvä leffa. Täällä on jo mainittu hyviä perusteluita, joten en toistele niitä.

Vierailija
9/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskettavat henkilöt ja tarinat. Ei mitään ylimääräistä mässäilyä, pelkästään tuo koskettava tarina riittää kantamaan elokuvan loppuun.  Minä tykkään tällaisesta perus draamasta. Jonkun mielestä voi olla tylsää, mutta minusta ei. 

Vierailija
10/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen elokuvan keskeisin sanoma tulee ilmi jo elokuvan trailerissa ja kansikuvassa, eli toivo. Fyysisesti ihminen voidaan vangita , muttei milloinkaan henkisesti, mikäli ihminen vain taistelee tätä alistamista vastaan. Elokuvassa mainitaan intertekstuaalina A.Dumaksen Monte Criston kreivi, jota elokuva myötäilee. Eli tarinassa on myös perinteinen kosto ja paha saa palkkansa tyylinen loppuratkaisu. 

Vierailija
11/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomennos on nykyään kai pelkkä "Avain pakoon". Oli jotenkin typerää laittaa leffan "ratkaisu" suoraan sen nimeen.

Vierailija
12/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidon oloinen tarina...tuntuu siis koko ajan että se on totta. Lopusta tulee hyvä fiilis!

Vierailija
13/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskettavat henkilöt ja tarinat. Ei mitään ylimääräistä mässäilyä, pelkästään tuo koskettava tarina riittää kantamaan elokuvan loppuun.  Minä tykkään tällaisesta perus draamasta. Jonkun mielestä voi olla tylsää, mutta minusta ei. 

Mä taas en yleensä tykkää perusdraamasta, mutta tämä leffa on minusta tosi hyvä :)

Vierailija
14/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielinen nimi "Rita Hayworth – avain pakoon" tosiaan spoilaa aika paljon :) Sen vuoksi ymmärrän, että jotkut eivät siitä pidä.

Suomenkielinen nimi (tai tämä vanha nimi, jossa siis on "Rita Hayworth" mukana) toisaalta valaisee mielestäni elokuvan ainoaa antia, joka on juuri tämä juliste hienona symbolisena elementtinä: kukaan ei arvaa, että yksiulotteista ja pinnallista seksisymbolia esittävä juliste kätkee taakseen syvyysulottuvuuden – vieläpä vapauden.

Muuten elokuva ei mielestäni ole kummoinen, mutta edellä mainittu elementti saa minut antamaan sille kohtalaiset pisteet.

Vierailija
15/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusattu päähenkilö pääsee antamaan takaisin pahiksille ja myös näpäyttämään vankilan johtoa. Elokuva oli hyvä 90-luvulla, kuten mafiaveljet tai pulp ficton. Ei noita nykyisin jaksa enää katsoa.

Miks vitussa saan taas alapeukkuja?

Vierailija
16/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen Stephen King–Frank Darabont -elokuva Vihreä maili on myös hyvä.

Vierailija
17/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ihan hyvä leffa. Mutta ei mielestäni sentään kaiken hypetyksen arvoinen. Yllättävää jos perustuu Kingin kirjaan. King kun tapaa lopettaa tarinansa tosi kehnosti vaikka alku olisi miten kiinnostava. Tässä oli sentään selvä, yllättävä loppuratkaisu.

Vierailija
18/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks vitussa saan taas alapeukkuja?

Alapeukuttajat ovat eri mieltä kanssasi.

Vierailija
19/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvassa on syvä uskonnollinen sanoma. Jo avain on merkittävä kristillinen symboli. "Raamatussa on pelastus", viitataan tähän sitaattiin monessa kohdin elokuvaa.

Vierailija
20/66 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuvassa on syvä uskonnollinen sanoma. Jo avain on merkittävä kristillinen symboli. "Raamatussa on pelastus", viitataan tähän sitaattiin monessa kohdin elokuvaa.

Minusta kyllä uskonnon konteksti on elokuvassa siinä, että se on ulkokultaisen järjestelmän symboli, jonka varjolla voidaan toteuttaa ihan muita agendoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän