Onko miehen mustasukkaisuus perusteltua?
Meillä on yhteinen miespuolinen ystävä, johon itse olen tutustunut mieheni kautta. Hän on sinkku ja viettänyt aikaa paljon meillä. Nyttemmin vähemmän omien työkiireidensä ja meidän kiireisen arjen vuoksi. Meille tuli kerran riita, kun lähdin ystäväni kanssa illanviettoon ja mies jäi lasten kanssa kotiin. Nuorimmainen oli itkenyt kovasti perääni ja mies vaati minua tulemaan kesken iltaa pois, koska ei saanut kuopusta rauhoittumaan. En heti paikalla lähtenyt kotiin, kun toivoin tilanteen rauhoittuvan, mutta lopulta sitten lähdin. Mies ehti jo viestissä haukkua minut moneen kertaan.
Kotona odotti todella vihainen mies ja lapsi. Mies ei puhunut mitään ja lähdin nukuttamaan kuopusta. Mies nukutti leikki-ikäistä ja kun sain pienen pian unille, menin kysymään auton avaimia, jotta voisin lähteä hakemaan teini-ikäistä ystävältään. Mies ajoi minut huoneesta pois ja sanoi, että teinihän voi jäädä kaverille yöksi, ei häntä tarvitse hakea. Yökyläilystä oli sovittu. Mies siis oli piilottanut avaimet ja lompakkoni, mutta halusin silti lähteä jollain konstilla hakemaan tyttöä kotiin. Mies tuli estämään lähtöäni eteisessä ja repi minua kipeästi käsivarresta. Lähdin silti.
Soitin tälle yhteiselle ystävälle, koska hän asuu lähellä ja tuli ekana mieleen. Sain häneltä kyydin, haimme tytön kotiin ja kerroin hänelle riidastamme. Kun mies kuuli, että olin pyytänyt apua tältä ystävältä, hän raivostui. Hän alkoi epäillä, että meillä on suhde, koska ensimmäisenä hakeudun häneen "syliinsä". Puolustin, että hän hakee minusta nyt syntipukkia ja keksii tällaisen, koska oli itse vihainen ja kävi minuun käsiksi. Hän tavallaan myönsi asian, mutta nyt jälkeenpäin on asia tullut esille moneen kertaan. Mies ei kuulemma luota minuun ja epäilee, että käyn suurin piirtein panemassa tätä miestä. En ole sen jälkeen ottanut ystäväämme yhteyttä, koska en halua aiheuttaa miehelleni mielipahaa.
Riitamme kääntyvät aina minun syykseni ja henkistä sekä fyysistäkin väkivaltaa on tapahtunut. Välimme ovat tulehtuneet, mies tuntee tarvetta kontrolloida ja tämä mustasukkaisuus/kontrollointi erisukupuolisesta ystävästä on nyt noussut uutena ilmiönä pintaan.
Onko miehen mustasukkaisuus perusteltua? Itse olin paniikissa miehen käsiksi käymisestä ja pelkäsin, etten saa tyttöä kotiin millään. Olin epätoivoinen enkä keksinyt ketään muutakaan auttamaan tilanteessa kuin tämän ystävän.
Kommentteja?
Kommentit (59)
Mies ei pysty tollaseen, että vietät toisen miehen kanssa iltaa. Taustalla on kyllä pakko olla paljon muutakin.
Miehes on sairaaloisen mustasukkainen. Älä myötäile tuota käytöstä, sillä se menee vaan pahemmaksi ja sun menemisten rajoittamisesta tulee normaalia.
Luuletko oikeasti, että miehesi käytös on perusteltua? Ja oikein? Miksi uskot / kuvittelet niin?
Miehesi käytös ei olisi sopivaa edes silloin vaikka kävisitkin panemassa jotain toista miestä! Käsiksi ei saa käydä. Fyysisellä vakivallalla uhakailu on ehdottomasti kielletty. Myös henkinen väkivalta on todella väärin. Ei sallittua. Miksi puolustelet miestäsi? Miksi et arvosta itseäsi? Lapsesi saavat täysin väärän kuvan parisuhteesta!
Tee itsellesi ja lapsillesi palvelus ja sano EI. Tämä ei käy. Miehelläsi ei ole oikeutta käyttäytä noin. Jos käytös ei muutu, lähde lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei pysty tollaseen, että vietät toisen miehen kanssa iltaa. Taustalla on kyllä pakko olla paljon muutakin.
Kaipaisin tarkennusta? En viettänyt iltaa toisen miehen kanssa, kävimme hakemassa tyttäreni hänen autollaan ja tulimme heti kotiin. Tähän meni aikaa alle puoli tuntia. ap
Mä en kyllä tekis noin, että lähtisin viettää kaksisteen kaverimiehen kaa iltaa, kun oma mies jää kotiin lasten kaa. Ei kuulu meidän kuvioihin tollaset. Tosi outoa. Ymmärrän miestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin tarkennusta? En viettänyt iltaa toisen miehen kanssa, kävimme hakemassa tyttäreni hänen autollaan ja tulimme heti kotiin. Tähän meni aikaa alle puoli tuntia. ap
Tässä sulle tarkennus omasta aloituksestasi:
"Meille tuli kerran riita, kun lähdin ystäväni kanssa illanviettoon ja mies jäi lasten kanssa kotiin. Nuorimmainen oli itkenyt kovasti perääni ja mies vaati minua tulemaan kesken iltaa pois, koska ei saanut kuopusta rauhoittumaan."
Kirjoitin epäselvästi. En siis ollut tämän yhteisen miespuolisen ystävän kanssa viettämässä iltaa, vaan ystävättäreni! Anteeksi etten tarkentanut heti. ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä tekis noin, että lähtisin viettää kaksisteen kaverimiehen kaa iltaa, kun oma mies jää kotiin lasten kaa. Ei kuulu meidän kuvioihin tollaset. Tosi outoa. Ymmärrän miestäsi.
Itse ymmärsin että baari-ilta oli jonkun toisen ystävän seurassa. Anyway, hyvässä parisuhteessa se ei ole mikään uhka vaikka kävisi joskus baarissa miespuolisenkin ystävän kanssa. Miksi se pitää nähdä sellaisena?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät väkivallan? Lompakon ja autonavaimien piilottamisen?
Minä olen käynyt viettämässä iltaa (lähinnä juhlissa, illanistujaisissa ja baarissa) yhteisen miespuolisen ystävän kanssa. Mieheni paras ystävä ja hyvin tärkeä minullekin. ystävänä. Suhteemme on sisarellinen lähinnä. Miehelleni tämä on täysin ok. Olemme joskus olleet illanvietossa kolmisinkin, mutta koska mieheni ei niin välitä baareista tai juhlista niin usein lähtee ajoissa kotiin nukkumaan ja me jäämme kahdestaan. Miksi mieheni pitäisi olla mustasukkainen asioista joita ei edes tapahdu??
Jo tuo, että joudut keskeyttämään iltasi, koska miehesi (lasta tekosyynä käyttäen) niin vaatii, kertoo liiallisesta kontrolloinnista. Mikä olisi ollut pahinta, mitä olisi voinut tapahtua, jos et olisi palannut kotiin? Lapsi olisi jatkanut itkuaan ja nukahtanut kyllä jossain vaiheessa? Eikö miehesi tosiaan pysty olemaan yhtä iltaa lasten kanssa?
Tähän lisänä kontrollointi omaisuuden piilottamisella + käsiksi käyminen + fyysisen liikkumisen rajoittaminen + henkinen väkivalta. Todella hieno yhtälö, eikö vain? Tiedät kyllä itsekin, että miehesi käytös ei ole OK. Se, miten sinä toimit, on oma valintasi. Itse varmistaisin lapsilleni lapsuuden perusturvallisuudentunteen ja jättäisin miehen.
En tiedä miksi puolustelen miehen käytöstä. Tiedän, ettei toisen tavaroiden piilottelu ole oikein, tai käsiksi käyminen. Itse en lähtisi kaksi miespuolisen ystävän kanssa illanviettoon, mutta ajattelin, että autokyydin pyytäminen ei aiheuta mustasukkaisuutta, mutta ilmeisesti sekin tekee. Olen aivan hukassa tässä tilanteessa, kun tuntuu, että riidat vain pahenevat kerta toisensa jälkeen :( ap
Miksi hän soitti ja vaati sinua tulemaan kotiin kesken illan? Kyllähän isän pitää pärjätä yksi ilta ja suoda vapaailta äidille. Aivan abrurdilta tuntuu ajatus, että mies soittaisi minulle ja vaatisi tulemaan kotiin?! Voihan siinä pitempään mennä kun rauhoittelee, mutta en voi mitenkään ymmärtää, että pitää pilata toisen vapaailta lapsen kiukun takia. Vai oliko lapsi hermostunut koska isä oli hermostunut menemisestäsi?
Minusta myös sinä toimit vähän hölmönä lähtien kaverin kanssa hakemaan teiniä kotiin. Eikö teini olisi päässyt yksin kotiin? Millä meni sinne kaverille jos ei pois pääse? Yöksi toki ei ole soveliasta jäädä jos ei ole sovittu, mutta olisit lähettänyt teinille viestin, että alkaa lampsuttaa kotia kohti.
Vielä mitä ihmettelen on se, että miksi hait teinisi kotiin kaverin kanssa ja siis sotkit kaverin riitaanne?
Eipä sillä, mies käyttäytyi vielä huonommin ja lapsellisesti. Hakeutukaa terapiaan tai erotkaa suosiolla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi puolustelen miehen käytöstä. Tiedän, ettei toisen tavaroiden piilottelu ole oikein, tai käsiksi käyminen. Itse en lähtisi kaksi miespuolisen ystävän kanssa illanviettoon, mutta ajattelin, että autokyydin pyytäminen ei aiheuta mustasukkaisuutta, mutta ilmeisesti sekin tekee. Olen aivan hukassa tässä tilanteessa, kun tuntuu, että riidat vain pahenevat kerta toisensa jälkeen :( ap
Todennäköisestihän se kontrollointi pahenee. Miehelläsi on rauhallinen olo vasta kun istut 24/7 hänen näköetäisyydellään. Kun tuo ei ole mahdollista hän testaa mihin asti pystyy sinua rajoittamaan. Aina kun annat periksi jossain asiassa seuraava rajoitus on tiukempi.
Puolison lompakon ja avainten piilottaminen ei kuulu toimivaan parisuhteeseen. Toi tulee pahenemaan - ilmeisesti keskustelua siitä miksi mies tuntee mustasukkaisuutta/omistushalua ei ole kunnolla käyty? Onko miehellä sinulle ja itselleen täysin samat säännöt vai salliiko hän itselleen asioita joita ei salli sinulle?
Mies ei pärjää nuorimmaisen kanssa, koska ei ole häntä kuin kerran nukuttanut. Tai väittää ettei pärjää. Vanhemman lapsen kanssa pärjää paremmin. En ole päässyt kuin pari kertaa ulos kuopuksen syntymän jälkeen.
Teini oli ystävällään 15 km päässä enkä halunnut häntä 23 aikaan enää laittaa bussilla tulemaan kotiin keskustan kautta. Siksi pyysin ystävääni apuun. Ei ollut rahaa eikä autoa. Minkäs teet.
Sanoin silloin illalla haluavani erota ja mies on nyt ottanut sen tosi raskaasti. Tietysti erolla ei saisi uhkailla, mutta siinä hetkessä olin tosissani. Käymme terapiassa. ap
Vierailija kirjoitti:
Mies ei pärjää nuorimmaisen kanssa, koska ei ole häntä kuin kerran nukuttanut. Tai väittää ettei pärjää. Vanhemman lapsen kanssa pärjää paremmin. En ole päässyt kuin pari kertaa ulos kuopuksen syntymän jälkeen.
Teini oli ystävällään 15 km päässä enkä halunnut häntä 23 aikaan enää laittaa bussilla tulemaan kotiin keskustan kautta. Siksi pyysin ystävääni apuun. Ei ollut rahaa eikä autoa. Minkäs teet.
Sanoin silloin illalla haluavani erota ja mies on nyt ottanut sen tosi raskaasti. Tietysti erolla ei saisi uhkailla, mutta siinä hetkessä olin tosissani. Käymme terapiassa. ap
Ei se lapsen nukuttaminen nyt mitään rakettitiedettä ole. Miehes teeskentelee avutonta.
Vierailija kirjoitti:
Puolison lompakon ja avainten piilottaminen ei kuulu toimivaan parisuhteeseen. Toi tulee pahenemaan - ilmeisesti keskustelua siitä miksi mies tuntee mustasukkaisuutta/omistushalua ei ole kunnolla käyty? Onko miehellä sinulle ja itselleen täysin samat säännöt vai salliiko hän itselleen asioita joita ei salli sinulle?
Hän sallii itselleen siinä mielessä enemmän, että tapaa kavereita viikottain. Yhteisiä naispuolisia ystäviä ei ole, joiden kanssa viettäisi aikaa. Hän on paljon pois kotoa, tekee pitkää päivää töissä ja illalla saattaa vielä lähteä jonnekin. Itse pääsen nyt sovitusti kerran viikossa jonnekin, mutta mies on sanonut, että hänen pitää tietää kellonaika milloin tule takaisin, koska ei saa kuopusta nukkumaan. Tämän hän siis ilmoitti eilen kun keskustelimme aiheesta. Minun täytyy siis määritellä aina kotoa lähtiessä, että milloin palaan, jos hän siis jää lasten kanssa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sallii itselleen siinä mielessä enemmän, että tapaa kavereita viikottain. Yhteisiä naispuolisia ystäviä ei ole, joiden kanssa viettäisi aikaa. Hän on paljon pois kotoa, tekee pitkää päivää töissä ja illalla saattaa vielä lähteä jonnekin. Itse pääsen nyt sovitusti kerran viikossa jonnekin, mutta mies on sanonut, että hänen pitää tietää kellonaika milloin tule takaisin, koska ei saa kuopusta nukkumaan. Tämän hän siis ilmoitti eilen kun keskustelimme aiheesta. Minun täytyy siis määritellä aina kotoa lähtiessä, että milloin palaan, jos hän siis jää lasten kanssa. ap
Sä itse sallit tämän.
Meinasit kännissä lähteä ajamaan autolla, se taisi unohtua kertomuksestasi?
Siis korjaan, että yökyläilystä tyttären ystävän luona EI oltu sovittu. ap