Mitä ajatuksia teissä herättää sarja "Hengenvaarallisesti lihava"?
Kuinka moni katsoo? Minua ihmetyttää se, että omaan tilanteeseen ei olla havahduttu aikaisemmin, vaan paino on ehtinyt nousta sinne 300 kilon tietämiin. Tokihan sarjassa käy monesti ilmi, että taustalla on jotain psyykkistä ongelmaa jota ei ole hoidettu, joka on sitten aiheuttanut tunnesyömistä. Monilla (ohjelmassa esiintyneillä) on todella epärealistinen käsitys siitä mikä on oikea annoskoko ja minkälaista ruokaa pitäisi syödä.
Onko kyse vain kulttuurista? Monessa lihavan perheessä muutkin ovat reippaasti ylipainoisia, mutta silti muu perhe ei välttämättä osallistu tämän kanssa terveelliseen ruokavalioon vaikka syytä olisi. Onko kyse siitä, että näillä íhmisillä ei vain yksinkertaisesti ole tietoa siitä mitä pitäisi syödä? Vai eivätkö he vain välitä?
Tokihan USA on liikalihavuudessa kärkimaa, mutta on se silti järkyttävää kuinka yleistä _sairaalloinen_lihavuus_ sielläpäin on.
Toivoisin asiallista keskustelua aiheesta.
Kommentit (26)
Säälittää ne ihmiset ja perheensä. Selkeästi kaikki tarvitsevat terapiaa. Yksi jakso oli kamala, kun se nainen aloitti sen prosessin ja miehensä vain haukkui ja latisti, koska olisi halunnut naisen pysyvän liikuntakyvyttömänä ja sairaalloisen lihavana... Ja niillä oli vielä kouluikäinen lapsi, joka sanoi jotain että isä on kamala ja ei ymmärrä miksi äiti on sen kanssa yhdessä... Tuli tosi ahdistava olo siitä jaksosta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuota noutoruoan hintaa. Kuvittelin joskus itsekin sen olevan tosi halpaa tuolla rapakon takana, mutta mitä nyt olen asiasta ottanut selvää, niin eipä esim. pitsan hinta kamalasti poikkea Suomen vastaavasta. Samaten sanotaan aina että karkit ym. ovat Jenkeissä halpoja, mutta mitä olen nähnyt eri ohjelmissa hintoja hyllyssä, eivät ne nyt niiiiiiin halpoja ole. Eli nämä perheet ohjelmassa käyttävät jäätäviä summia ruokaan ja herkkuihin.
Olisiko niin, että hinnat ovat siellä halpoja ostovoimaan suhteutettuna. Palkkataso taitaa olla jenkeissä parempi kuin meillä. Ja asuminen halvempaa, noin niin kuin keskimäärin, tavallisilla alueilla, jos nyt ei jotain tiettyjen kaupunkien keskusta-alueita ja luksusesikaupunkeja lasketa.
Mieleltään terve ihminen ei liho 300-kiloiseksi, ja mieleltään terve ihminen ei kanna roskaruokaa 300-kiloiselle läheiselleen. Kyseessä on psyykkiset ongelmat ja epäterve molemminpuolinen riippuvuussuhde. Läheisten väliset suhteet voivat olla niin monimutkaisia, että niitä ei ulkopuolinen pysty ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Ihana käppänä se dr. Now. Mutta miksi kaikille ei automaattisesti tarjota terapiaa vaan vasta sitten, jos laihtumista ei millään meinaa tapahtua? Onhan ilmiselvää, ettei psyykkisesti terve syö itseään tuollaiseen kuntoon ja kaikilla tuntuu olevan taustalla vakavia traumoja, joita yritetään ahmimalla pitää poissa mielestä.
USA:ssa on hiukan erilainen terveydenhuoltojärjestelmä, kuin meillä. Siellä ei taideta kenellekään tarjota mitään ainakaan automaattisesti ja ilmaiseksi.
Yhden jakson oon vaan katsonut ja siinä lapset pesi äitiään, intiimialueet ja kaikki.
Mä olin ihan pöyristynyt. Rakkautta selkeesti, mutta joutua nyt tekemään sellaista!
Muutaman jakson olen nähnyt, ennen kuin siirtyi sellaiselle kanavalle, joka ei täällä periferiassa näy. Mutta niin, niitten muutamien jaksojen perusteella sanoisin, että silmiinpistävää oli tuon yhden huippuylipainoisen lisäksi muidenkin läheisten ylipaino. Toisaalta myös alhainen koulutus- ja sivistystaso.