Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi alkoholilaki :(

Vierailija
28.03.2017 |

Tuo Suomeen puuhailtu uusi alkoholilaki tuntuu ihan aprillipilalta. Miksi ihmeessä sellainen tarvitaan? Muissa pohjoismaissa ollaan viisaasti menossa aivan päinvastaiseen suuntaa, niin mitä tekee Suomi?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703282200092680_uu.shtml

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että alkoholi on sinulle ja läheisillesi ongelma, mutta ei meitä kohtuukäyttäjiä voi siitä rankaista.

Vierailija
2/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun vapautetaan alkoholia muun Euroopan tasolle. Ja kireämmät säännöt täällä siltikin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten juominen on monesti ihan muuta kuin kohtuukäyttöä, se on humalahakuista örvellystä. Työskentelen sh:na ja näen työssäni lähes päivittäin liiallisen alkoholinkäytön haitat ihmisillä. Nuoriakin terveytensä tuhonneita on paljon.

Itse käytän alkoholia muutaman annoksen vuodessa. En itse saa alkoholin käytöstä juuri mitään, enkä viitsi siihen laittaa rahojani. Elän mieluummin pää ja aistit kirkkaana.

ap

Vierailija
4/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun ap:n kaltaiset ei näe mitään syy-seuraussuhdetta holhouksen kiristymisessä ja juomisen lisääntymisessä. Miten kävikään kieltolain aikana? Mikä on tilanne muissa EU-maissa joissa viiniä saa ruokakaupoista?

Olisiko aika kokeilla toisenlaista politiikkaa kuin kieltää kaikki?

Vierailija
5/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun suomalaiset ei ole kuin muut eurooppalaiset, eikä meistä ihan äkkiä sellaisia tule. Ei ainakaan alkoholipolitiikkaa muuttamalla :) Päinvastoin.

ap

Vierailija
6/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua se ruotsalaisille kuuluu miten paljon täällä kukakin juo? Pelätäänkö siellä, että ruotsalaiset alkaa hakea alkoholia Suomesta? Mistään muusta ei ole kysymys.

Sitäpaitsi ruotsalaiset ryyppää ihan yhtä paljon. Alkoholi ei muutenkaan ole mitään muuta kuin kaksinaismoraalistista kapitalistista rahastusta. Sitä pitäisi saada joka kaupasta joka laatua eurolla pullo. Viinapullo kaksi euroa sairasvakuutuskortilla.

Röökitkin pitää pyytää kaupassa kassakaapista, mutta makeisia on kymmeniä hyllyrivejä levällään. (sokeri on yhtä vaarallista ihmiselle kuin alkoholi ja tupakka).

Vierailija
7/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuden ystävä kirjoitti:

Ymmärrän, että alkoholi on sinulle ja läheisillesi ongelma, mutta ei meitä kohtuukäyttäjiä voi siitä rankaista.

Tää menee siihen samaan kategoriaan kun syytellään vähävaraista ihmistä ilmaston tuhoamisesta, jos se ostaa kaupasta halpaa lihaa.

Vierailija
8/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuuden ystävä kirjoitti:

Tää menee siihen samaan kategoriaan kun syytellään vähävaraista ihmistä ilmaston tuhoamisesta, jos se ostaa kaupasta halpaa lihaa.

En minä syytä ketään. Minulle valinnan- ja yksilönvapaus ovat tärkeitä arvoja. Vaikka minä olisin rikas kasvissyöjä, en minä haluaisi estää köyhää tuhlaamasta viimeisiä eurojaan pihviin.

Vierailija
9/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun suomalaiset ei ole kuin muut eurooppalaiset, eikä meistä ihan äkkiä sellaisia tule. Ei ainakaan alkoholipolitiikkaa muuttamalla :) Päinvastoin.

ap

Kyllä meistä suurin osa on nimenomaan juuri kuten muut eurooppalaiset, osaamme käyttää alkoholia maltillisesti tai olla kokonaan ilman. Ei suurta enemmistöä voi holhota pienen kyltymättömästi janoisen porukan takia.

Vierailija
10/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Vastenmielistä lukea tällaisia kommetteja, aivan kun suomalaiset olisivat jotain holhottavia vammaisia.

Miten me emme ole kuin muut eurooppalaiset?

Aika monessa tutkimuksessa me olemme PAREMPIA kuin eurooppalaiset keskimäärin ja yhteiskuntamme toimii PAREMMIN kuin euroopassa keskimäärin. Lopeta vastenmielinen holhous.

Vierailija
11/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä tosiasia on se, että terveydenhuollon menot tulevat tuon politiikan myötä kasvamaan melkoisesti. Sen me kaikki maksamme loppupelissä pussistamme.  Se mitä on jossain muualla euroopassa, ei ole mikään ideaali siitä miten asiat pitäisi olla täälläkin. Alkoholi on tupakan ohella toinen suuri kansanterveyttämme romuttava tekijä.

ap

Vierailija
12/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten juominen on monesti ihan muuta kuin kohtuukäyttöä, se on humalahakuista örvellystä. Työskentelen sh:na ja näen työssäni lähes päivittäin liiallisen alkoholinkäytön haitat ihmisillä. Nuoriakin terveytensä tuhonneita on paljon.

Itse käytän alkoholia muutaman annoksen vuodessa. En itse saa alkoholin käytöstä juuri mitään, enkä viitsi siihen laittaa rahojani. Elän mieluummin pää ja aistit kirkkaana.

ap

Ne alkoholin runtelemat on aina ne samat juopot joita työssäni näet, eikö niin? Samoin kuten poliisin asiakkaat ovat kerta toisensa jälkeen aina niitä samoja, ns. normaali-ihminen ei ole poliisin kanssa tekemisissä kuin passia hakiessaan tai jossain satunnaisessa puhallusratsiassa.

Vierailija
13/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vastenmielistä lukea tällaisia kommetteja, aivan kun suomalaiset olisivat jotain holhottavia vammaisia.

Miten me emme ole kuin muut eurooppalaiset?

Aika monessa tutkimuksessa me olemme PAREMPIA kuin eurooppalaiset keskimäärin ja yhteiskuntamme toimii PAREMMIN kuin euroopassa keskimäärin. Lopeta vastenmielinen holhous.

Ap on demari.

Vierailija
14/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitenkään asettamassa suomalaisia ja eurooppalaisia PAREMMUUSJÄRJESTYKSEEN. Ei alkoholin käyttö liity mihinkään PAREMMUUTEEN.  Me olemme erilainen kansa jo tutkimusten perusteella geneettisestikin. Kulttuurihistoriallinen taustammekin on ihan erilainen.  Lukijat täällä ovat ehkä etupäässä noin 20-30 naisia ja peilaatte tätä alkoholiasiaa vain omaan käyttäytymiseenne ajattelematta laajempia vaikutuksia.

Vierailija
15/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepu haluaa, että maaseudun hupeneva väestö pysyy iloisella mielellä?

Minusta se on ihan typerä, mutta ei oikeastaan koske mua ollenkaan. En juo olutta enkä limuviinoja ja lakiluonnos palvelee vain heitä, jotka niin tekevät. Jotenkin mulla on sellainen kutina, että se nimenomaan antaa periksi humalahakuiselle juomiselle. Koska asun kaupungissa ja Alkot ovat lähellä, ostan mielijuomani ihan mielelläni Alkosta ja arvostan henkilökunnan ammattitaitoa. 

Vierailija
16/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapautetaan vaan alkoholi kokonaan, ja annetaan tyhmien juoda itsensä hengiltä. Tällä pallolla on aivan liikaa ihmisiä. Hyvä luonnonvalinta olisi sellainen, että se karsisi populaatiota tyhmimmästä päästä. Silloin ihmiskunta muuttuisi viisaammaksi.

Vierailija
17/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla ap:n kanssa.

Suomalaisten humalahakuinen juominen ei ole seurausta kireästä alkoholipolitiikasta eikä juomiskulttuuri johdu siitä, että meillä ei ole niin vapaata kuin joissain muualla Euroopassa. Se johtuu siitä, että suomalaisilla on muista eurooppalaisista selvästi poikkeava perimä ja luonteenlaatu, eikä se muutu siitä kädenkäänteessä lakia löysäämällä.

En vastusta pienpanimoiden tuotteiden tuloa ruokakauppoihin tai pienpanimoiden ja ravintoloiden ulosmyyntiä (esim. paikallisen tuottajan viinit), mutta limuviinojen myynti ruokakaupoissa ja anniskeluaikojen/ravintoloiden aukiolojen pidentäminen aamuun asti ovat kyllä täysin perusteettomia muutoksia. Minusta on hyvä, että oluen- ja viininvalmistuskulttuuria kehitetään Suomessa lisäämällä helpottamalla näiden tuotteiden saatavuutta luonnollisissa yhteyksissä, mutta muuten alkoholin saatavuutta ei pitäisi mitenkään lisätä.

Ymmärrän, että alkoholia kohtuullisesti käyttävien (itsekin kuulun heihin) mielestä kaikenlaiset rajoitukset tuntuvat turhilta, mutta kyseessä on kuitenkin asia, joka hyvin monille on ongelma ja lasku tästä ongelmasta erilaisine seurauksineen tulee meidän kaikkien maksettavaksi.

Vierailija
18/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mitenkään asettamassa suomalaisia ja eurooppalaisia PAREMMUUSJÄRJESTYKSEEN. Ei alkoholin käyttö liity mihinkään PAREMMUUTEEN.  Me olemme erilainen kansa jo tutkimusten perusteella geneettisestikin. Kulttuurihistoriallinen taustammekin on ihan erilainen.  Lukijat täällä ovat ehkä etupäässä noin 20-30 naisia ja peilaatte tätä alkoholiasiaa vain omaan käyttäytymiseenne ajattelematta laajempia vaikutuksia.

No totta helkutissa minä peilaan tätä asiaa vain omaan alkoholikäyttäytymiseeni, minä vastaan vain siitä mitä omasta kurkustani alas kaadan. Ei ole minun vastuullani tai asiani paljonko ja mitä naapuri juo. Itse asiassa juuri alkoholin saatavuuden tiukka sääntely saa ihmiset hamstraamaan sitä röykkiöittäin, jolloin sitä tulee myöskin juotua enemmän kuin tilanteessa jossa kotiin ei tarvitse kerätä mitään varastoja, koska alkoholia on saatavilla helposti hetkellä jona sitä haluaa juoda.

Vierailija
19/29 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No ihmiset ovat erilaisia. Ja millään säännöillä ei saa tuota ilmiötä loppumaan. Kieltolain aikaan juotiin mahdottomasti viinaa, joten sekään ei auttanut. Kenties tilanne parenee, kun annetaan ihmisten ihan itse päättää asioistaan.

Vierailija
20/29 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Ruotsissa töissä yli 27 vuotta. Tulin Suomeen kaksi vuotta sitten. Voin sanoa kokemuksella, että ruotsalaisten alkoholin käyttö ei juuri suomalaisesta poikkea. Ja nyt puhun ihan kunnon svenssoneista enkä ruotsinsuomalaisista. Kuppia tehdään ihan samaan tahtiin. Ja viinat, kaljat ja viinit käydään hakemassa Saksasta. Saksassa hinta on noin 40..50 % halvempaa kuin Systembolagetissa. Viinaralli Ruotsin ja Saksan välillä on ihan jotain muuta kuin Helsingin ja Tallinnan välillä ja jopa 1000 litran tuomisia on nähty. Olen kokemuksen perusteella sitä mieltä, että Ruotsin virallinen tilastollinen alkoholin kulutus on ehkä 2/3 kokonaiskulutuksesta.