Pietarsaaressa asuvat Suomen pettyneimmät kuntalaiset - "suomenkieliset kakkosluokan kansalaisia"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703272200092455_uu.shtml
EPSI Ratingin tuoreen kuntakyselyn mukaan Pietarsaaressa asuvat Suomen pettyneimmät kuntalaiset. He antoivat kaikkein huonoimmat pisteet kysyttäessä tyytyväisyyttä kunnan palveluihin, suosittelisiko kuntaa asuinpaikaksi muille ja miten lähellä asuinkunta on täydellistä kuntaa.
Iltalehti pyysi lukijoiltaan näkemyksiä kuntakyselyn tuloksiin. Aktiivisimmin vastasivat ymmärrettävästi pietarsaarelaiset.
Heistä valtaosa koki, että EPSI Ratingin kyselyn murska-arvio on ansaittu.
"Ei suomenkielistä palvelua"
Suurin valituksen aihe oli kaupungin suomenkielisen vähemmistön (36 %) huono kohtelu. Lukuisissa vastauksissa väitettiin, että esimerkiksi lääkärissä asiointi suomeksi on käynyt liki mahdottomaksi.
- Menkää nyt tekemään juttu Pietarsaaren suomenkielisten asemasta! Ei voi uskoa, että eletään Suomessa! RKP pitää ihan omin sanoin Pietarsaarta "viimeisenä ruotsin kielen linnakkeena" ikään kuin olisi sotatila. Valtuuston puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson vaatii Vaasan ruotsinkielisille sairaalapäivystystä, mutta samaan aikaan rikkoo törkeästi omassa kaupungissaan perustus-, terveydenhuolto- ja kielilakia. Kysykää, miten Pietarsaaressa toimii suomenkielisten terveyspalvelut, kun lääkärit tulevat Ruotsista, nimimerkki entinen kotikaupunkini vuodattaa.
- Itse en ole saanut lääkäriä, joka osaisi puhua suomea. Hoitaja ollut tulkkina. Hammaslääkärikin oli ruotsalainen ja hammashoitaja yritti selittää, mitä suussa tapahtuu, nimimerkki Pietarsaarelainen suomenkielinen kertoo.
- Voinko suositella Pietarsaarta mahdollisille muuttajille? En, en missään tapauksessa! Monet kokevat Pietarsaaren yhä enemmän Ruotsiksi kuin Suomeksi. Kaupoissa jo osataan puhua myös suomea, mutta esimerkiksi terveyskeskuksessa tarvitset hyvin usein tulkkia avuksesi, koska uusimmat lääkärimme ovat saapuneet Ruotsista, Pettynyt pietarsaarelainen kirjoittaa.
- Pietarsaaressa suomenkieliset vähemmistönä ovat kakkosluokan kansalaisia. Esimerkiksi Malmin aluesairaalan ensiavussa ei ole saanut suomenkielistä palvelua miesmuistiin, nimimerkki Osku kertoo.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkielisellä rannikolla on paljon mukavia, tavallisia ruotsinkielisiä jotka eivät aiheuta mitään ongelmia tai jännitteitä. On itse asiassa tosi harmi, että RKP pilaa tahallaan heidänkin suhteensa muuhun yhteiskuntaan.
Eli kyllä se ongelma on RKP, ei suomenruotsalaiset itse niinkään.
Näin. Olen itse töissä Vaasassa ruotsinkielisen omistamassa firmassa. Hän on halunnut opetella suomen ja haluaa, että minä puhun myös suomea, koska töissä on suomi tärkeämpi kieli. Myös yhteistyökumppanit puhuvat ihan sujuvaa suomea. Eikä kukaan vaadi, että minun pitäisi puhua ruotsia. Puhun sitä joidenkin vanhempien ihmisten kanssa, koska heillä suomi on huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut Vaasassa ja onhan se totta, että suomenruotsalaiset katsovat suomalaisia halveksuen. Toisaalta osittain syystäkin, koska suomenruotsalaiset ovat keskimäärin fiksumpaa porukkaa. Tuo ylimielisyys on kuitenkin aika huvittavaa ja ihmettelen suuresti, että miksi suomenruotsalaiset haluava pyöriä pienissä piireissään. Suomalaisissakin on kuitenkin fiksua porukkaa vaikka millä mitalla.
Siis nimenomaan eivät ole. http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001139149.html
Ja tuo huomio paremmasta yhteiskunnallisesta asemasta. Tottakai suomenruotsalaisilla on keskimäärin parempi yhteiskunnallinen asema, kun heillä on apartheid-kiintiöt kaikkiin parhaiten ansaitseviin ammatteihin joten pääsevät paljon alhaisemmilla pistemäärillä kauppikseen, oikikseen ja lääkikseen.
Meidän suomenkielisten korkeampi älykkyys johtuu meidän rikkaasta ja monipuolisesta kielestä mikä nuorella iällä opittuna kasvattaa aivosolujen yhteyksiä.
Ruotsinkieliset ovat eliittiä mutta eivät omasta itsestään vaan siksi että suomenkieliset eivät ole vieläkään tasa-arvoisia heidän rinnallaan.
Vuoteen 1860 asti Suomi oli yksikielinen, ruotsinkielinen maa. Tsaari määräsi 20 vuotta kestävän ylimenokauden jonka aikana suomen kielen piti saada tasavertaiset oikeudet ruotsin kielen rinnalla. Meidän omat ruotsinkieliset onnistuivat venyttämään suomen kielen oikeuksia 40 vuotta ennen kuin suomen kieli sai edes teoriassa tasa-arvoisen kohtelun maassamme.
Ongelma on se että suomen kieli ei ole vieläkään tasa-arvoinen ruotsin kielen rinnalla. Tästä on osoituksena se että ruotsinkielellä pääsee opiskelemaan helpommin ja ruotsin kieli on virallinen koko maassa vaikka sitä ei puhuta sisämaassa ja samalla suomen kieli on kielletty Ahvenanmaalla vaikka siellä on 5% suomenkielisiä.
Maailmassa on kaksi kokonaan ruotsinkielistä maata Suomi ja Ruotsi, mutta vain yksi osaksi suomenkielinen maa Suomi.
Miten niin hienompia nimiä. Kyllä ihan suomalaiset nimet on hienoja niin etu- ja sukunimet ja suomalaiset on kauniimpia ja komeampiakin ihan mennen tullen.
Pierusaaressa on todella vaikeaa suomenkielisenä suomalaisena.
Tästä pitäisi nostaa ihan periaatteessa iso älämölö. Samalla lailla kun toistepäinkin vingutaan. Tai sitten lopetetaan pakkoruotsi ja palvelut ruotsinkielellä kun ei kerran ruotsinkielisetkään palvele suomenkielellä. Halvemmaksikin tulisi
Miten helvatassa on mahdollista, että on lääkärin tutkinto ilman virkamiessuomea?
Tutkinto pois ja sassiin jos "ei palvelua suomeksi".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut Vaasassa ja onhan se totta, että suomenruotsalaiset katsovat suomalaisia halveksuen. Toisaalta osittain syystäkin, koska suomenruotsalaiset ovat keskimäärin fiksumpaa porukkaa. Tuo ylimielisyys on kuitenkin aika huvittavaa ja ihmettelen suuresti, että miksi suomenruotsalaiset haluava pyöriä pienissä piireissään. Suomalaisissakin on kuitenkin fiksua porukkaa vaikka millä mitalla.
Täällä Tukholmassa asuvana nähnyt usein kun suomenruotsalaisille paikalliset nauraa päin naamaa kun ovat avanneet suunsa, sen verran ruman kuuloinen se murre kyllä on...812
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin, että tuo ylenkatse on aivan naurettavaa koska se ei yksinkertaisesti sovi faktoihin. Esimerkiksi Hanken on yleisesti - jopa Ruotsissa - tunnettu siitä, että se on moninkertaisesti heikompi tasoltaan kuin Kauppis. Tyypillinen vitsi onkin, että Hankeniin mennään vasta sitten kun ollaan saatu kolme kertaa pakit Kauppiksesta. Åbo Akademi on Suomen heikkotasoisin korkeakoulu, ain
ChatGPT faktatarkistus: "Mitään luotettavaa näyttöä ei ole siitä, että suomenruotsalaiset olisivat älykkyydessä tai kulttuurisissa taidoissa keskimäärin parempaa tai huonompaa väkeä kuin suomenkieliset."
Onko täällä ketään pietarsaaresta? Eikö suomenkieliset puolueet voisi tehdä sen verran yhteistyötä, että ottavat vaaliteemaksi suomen kielen oikeudet?