Osakekaupoista joku tietävä
Ostin osaketta x rajahinnalla y. Kauppa toteutui kuitenkin hinnalla p, joka oli tuota rajahintaa y korkeampi. Syyksi pankki kertoi tälle, että sisässä on kaupankäyntikulut. Eikös nuo kaupankäyntikulut pidä veloittaa erikseen, eikä niin, että ovat sisässä ostohinnassa? Nyt siis kaupat toteutuivat rajahintaa kalliimmalla hinnalla noiden kaupankäyntikulujen verran. Onko tämä ihan normaali käytäntö?
Kommentit (11)
Juuri noin se aina menee. Maksat osakkeesta x euroa kpl, ja lisäksi maksat pankille tai muulle välittäjälle normaalin välityspalkkion. Oma sijoituspalveluni kertoo kokonaishinnan ennen kuin lähetän toimeksiannon.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ostosta/myynnistä pitäisi tulla raportti, jossa on eritelty kaikki. Kulut voivat olla kiinteä määrä (esim. 8 € per toimeksianto) tai sitten jokin osuus kauppahinnasta (esim. 0,5 %). Mitä välittäjää käytät? Myös mahdollinen valuutanvaihto voi maksaa.
S-pankki kyseessä. En oikein hyväksy tuota, että ostohinta on ollut sen kaupankäyntikulujen verran korkeampi (jyvitetty per osake), kun olen kerta rajahinnan asettanut, jonka yli en per osake halua maksaa. Ei puhuta isoista summista, mutta nythän tämä mielestäni kumuloituu osakekurssin arvon muuttuessa.
Ymmärrän siis, että kaupankäyntikuluja on, mutta en sitä, että ne leivotaan sisään osakekohtaiseen hintaan. Pitäisi olla erillisenä veloituksena.
Ap
Minä olen käynyt kauppaa Evlissa, Handelsbankenissa ja Nordnetissä. Niissä osakkeen hinta on se, minkä minä määrään. Sen lisäksi kulu on minimissään 7-8 euroa, kun ostaa, ja sama uudelleen, kun myy. Kulu nousee progressiivisesti, mitä isommalla summalla osakkeita ostaa.
Mutta ei, en ole kuullutkaan tuollaisesta käytännöstä. Paljon osake oli kalliimpi, eli paljon ne kulut sitten olivat?
Kuulostaa tosiaan oudolta. Mikä oli rajahintasi ja mihin hintaan kauppa toteutui?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt kauppaa Evlissa, Handelsbankenissa ja Nordnetissä. Niissä osakkeen hinta on se, minkä minä määrään. Sen lisäksi kulu on minimissään 7-8 euroa, kun ostaa, ja sama uudelleen, kun myy. Kulu nousee progressiivisesti, mitä isommalla summalla osakkeita ostaa.
Mutta ei, en ole kuullutkaan tuollaisesta käytännöstä. Paljon osake oli kalliimpi, eli paljon ne kulut sitten olivat?
Puhutaan hiluista, mutta siis jos otetaan kuvitteellinen esimerkki, niin asetin rajahinnaksi 10,50€ per osake yhteensä 40 osaketta, mutta kaupat toteutuivatkin 10,70€ per osake, koska kaupankäyntikulut yhteensä 4€. Mielestäni kaupat olisivat pitäneet toteutua hinnalla 10,50€ per osake, jonka jälkeen erillinen veloitus arvo-osuustililtä 4€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan hiluista, mutta siis jos otetaan kuvitteellinen esimerkki, niin asetin rajahinnaksi 10,50€ per osake yhteensä 40 osaketta, mutta kaupat toteutuivatkin 10,70€ per osake, koska kaupankäyntikulut yhteensä 4€. Mielestäni kaupat olisivat pitäneet toteutua hinnalla 10,50€ per osake, jonka jälkeen erillinen veloitus arvo-osuustililtä 4€.
Laskelma pielessä tuon kulun osalta, joka siis olisi tuolla kaavalla 40x20sent=8€. Mutta pointti tuli varmaan selväksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, yleensä niin, nyt näin. S-pankki vissiin kilpailee sillä, että kaikki myyntikulut menevät osakkeiden mukaan. Handelsbankenissa, jos ostan n. 3000 eurolla, niin myyntikulut on 8 e tms. Jos ostan 5000, niin ne ovat jo 14 tai 16 e. Oikeastaan tuo sinun pankkisi on reilumpi.
No ei se ihan oikein sitten ole mennyt.
Yleensä ostosta/myynnistä pitäisi tulla raportti, jossa on eritelty kaikki. Kulut voivat olla kiinteä määrä (esim. 8 € per toimeksianto) tai sitten jokin osuus kauppahinnasta (esim. 0,5 %). Mitä välittäjää käytät? Myös mahdollinen valuutanvaihto voi maksaa.