No niin, kaveri pakoilee, kun hänen piti maksaa velkansa! :D
Lainasin eräälle kaverille pienen summan rahaa (en mene konkurssiin, vaikka ei pystyisikään sitä koskaan maksamaan takaisin). Lupasi maksaa viime keskiviikkona, joka päivä on tullut joitain tekosyitä, ettei muka pysty maksamaan...
Mua vaan huvittaa sellainen asia, että kun ei voi rehellisesti esim. sanoa: "Sori, mutta en vielä pystykään maksamaan velkaa takaisin yms."
No, en enää lainaa euroakaan, vaikka tilanne olisi mikä tahansa. Hän on ihan selvästi vältellyt mua kohta viikon, se on niin läpinäkyvää. Miksi pitää pakoilla / vältellä, miksi ei voi olla rehellinen?
Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on näistä tilanteista?
Kommentit (13)
Tiedän tuon tunteen. Eräs henkilölle lainanut rahaa lupaili päivämääriä milloin maksaa ja sitä kautta odottelin sitten kun päivämäärät olivat mennyt eikä rahoista kuulunut mitään rupesin olemaan vihainen tälle ihmiselle että pistin välit poikki ja en vieläkään ole rahoja saanut.
Ihan sinisilmäisesti luotin ja uskoin ihminen on uskollinen, mutta ei näyttänyt luottamusta yhtään, vaikka käy tänäkin päivänä töissä en aio ruveta tinamaan rahoja kun toinen on näyttänyt kaksnaamasen puolen niin eipä kiinnosta sen rahat yhtään.
Olen aina hyvä sydäminen hölmö, mutta ei kaikki ole pettureita.
Toivottavasti ei ollut iso summa. Laita hänelle deadline, johon menneessä laina on oltava maksettuna. Jos ei kuitenkaan maksa, niin ehkä ystävyytenne erääntyy samana päivänä. Ota se sitten opiksi ja jatkossa ei kannata enää lainata kavereille. Ystäville ehkä.
Häntä varmasti hävettää, kun ei pysty maksamaan velkaansa. Ei se ole niin helppoa myöntää, ettei rahat riitä. Olen iteskin lainannut rahaa rahapulassa ja ahdingossa olleelle ihmiselle. Tein selväksi, että minulle sopii, että maksaa vähitellen tai vasta sitten koko summan (noin tonni), kun hänen tilanteensa helpottuu. Turha nöyryyttää lyötyä. Paperiahan se raha vain on.
Vierailija kirjoitti:
Häntä varmasti hävettää, kun ei pysty maksamaan velkaansa. Ei se ole niin helppoa myöntää, ettei rahat riitä. Olen iteskin lainannut rahaa rahapulassa ja ahdingossa olleelle ihmiselle. Tein selväksi, että minulle sopii, että maksaa vähitellen tai vasta sitten koko summan (noin tonni), kun hänen tilanteensa helpottuu. Turha nöyryyttää lyötyä. Paperiahan se raha vain on.
Eri asia, jos lainanehdot ovat heti alussa molemmille osapuolille selvät. Mutta ei ole kovin reilua alkaa pakoilla ja jättää maksamatta. Jos kyseessä pieni summa, niin keräisi vaikka pulloja, jotta saa sen maksettua mutta mieluummin petää kaverinsa.
Tässä on hyvä opetus, älä ikinä lainaa kavereille enempää kuin sinulla on varaa menettää. Tämä on se oppiraha, jolla pääset eroon paskasta kaverista. Tuskin sitä näkyy enää sun nurkissa luuhaamassa, älä pidä yhteyttä siihen. Aina, kun satut siihen törmäämään, kannattaa muistuttaa lainanmaksustaa. Näin se tietää, ettet ole unohtanut, etkä antanut anteeksi.
Tämä kaveri on pakoillut mua siinä mielessä, että ei ole jostain kumman syystä halunnut tavata mua kasvotusten tänä aikana. Viestiä on laittanut, yksi syy on se, että kuulemma pankkitunnukset ovat hukassa. Toinen syy on ollut se, että mies ei lainaa autoa, että voisi tuoda mulle rahan käteen (matkaa puolisen kilsaa). Kolmas syy on ollut kamala krapula, ei pysty liikkumaan kotoa mihinkään (heh!).
On se kyllä kummallista, että on varaa ryypätä jne. :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Monesti helppo tapa päästä eroon joistakin ihmisistä on lainata pikku summa.
Oisko sulla vipata 50e?
Klassikko. No, sun ei kannata odotella rahoja. Toki jos haluat kiusata kaveria, niin tuossa tilanteessa voit ilkeillä jonkin aikaa. Laita vaikka viikonloppuna kysely, että haluaako hän lähteä viihteelle? Tai että "sait kaverilta" Virosta tuotua viinaa/kaljaa/lonkero ja että et itse käytä sitä, kiinnostaisiko? Tai jotain muuta, joka kuulostaa houkuttelevalta, mutta johon tarvitaan rahaa...
Laina on laina eikä lahja. Jos sovitaan lainasta niin se on maksettava takaisin. Pehmot ikuiset ymmärtäjät jotka antaa velan anteeksi saa vain tuollaisen rahan kupparin ja lokin jatkamaan ystävien huijaamista. Se on kai ok kun ei tarvinnut lainaa maksaa takaisin y:lle eikä x:llekään.
Antakaan rahaa suosiolla lahjaksi eikä lainaksi jos sillä takaisinmaksulla ei ole väliä!
Minä lainasin kerran rahaa kaverille joka on myös sukulainen, ei kuulemma ollut rahaa ostaa ruokaa. Ja vein myös vähän ruokaa mennessäni kun menin käymään. Sovittiin että maksaa takaisin sitten kun saa rahaa. Viikon päästä olin taas tällä kaverilla käymässä ja paikalla ilmestyi kaverini toinen kaveri joka toi tälle mun kaverille venäjältä tuotua tupakka ja kaveri maksoi niistä 50€! Että sellaiseen sitten oli varaa :D No sain kyllä myöhemmin rahani takaisin useamman muistutuksen jälkeen mutta tuolle ihmiselle en enää lainaa koska asiat ei ole ihan tärkeysjärjestyksessä hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla vipata 50e?
50 € ei ole pieni summa mulle ja susta pääsen eroon sulkemalla sivun. Mutta jos se sulle on, niin pääset epäilyttävästä ystävästä eroon.