Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää mulle (tyhmälle) käänteinen asuntolaina, kiitos. :) Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Vierailija
27.03.2017 |

Omistan asunnon. Mikä on käänteinen asuntolaina? Anteeksi tyhmyyteni...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että myyt asuntosi pankille ja pankki lyhentää sitä summaa sinulle joka kuukausi, että saat enemmän käyttövaraa per kuukausi.

Vierailija
2/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatkohan esim. Nordean asuntojoustoa?

Siinä omistamasi asunto toimii vakuutena, jota vastaan avataan tili, esim. 75 000 eurolle. Lainasta maksetaan vain korkoja, mutta sitä ei lyhennetä lainkaan. Se maksetaan kerralla pois, ideana, että esim. lainanottajan kuoltua.

Laina-aika on 10 vuotta ja ensin ihmettelin, että mitäs sitten? Mutta ilmeisesti sen voi aina uudistaa, niin kauan kuin tarvitsee... Esim. minua Nordea "huijasi" niin, että kun tiesin tarvitsevani tuollaista rahaa 5-7 vuodeksi, niin kysyin,,että maksaako se yhtään enempää, jos en nosta koko summaa kerralla, vaan osissa? "Ei maksa", oli vastaus. Asuntoani vastaan saisi noin 100 000 euroa lainaa. Nostin ensin 30 000 euroa. Kun tarvitsin lisää, se ei ollutkaan ilmaista, vaan siitä meni järjestelypalkkio ja lisäksi lainan korkoa rukattiin (tietysti ylöspäin.)

Olin silloin kuitenkin niin paniikissa siitä, että tarvitsen lisää rahaa, että sovimme nyt summan 50 000:een, että varmasti saisin sen, ja sainkin. Lopulta tarvitsin vielä vähän lisää rahaa, ja nyt summa on 75 000 ja TAAS meni uusi järjestelypalkkio, ja korko nousi.

Mutta en jaksa valittaa Nordeaan, olin sen verran hölläkätisellä päällä, että jos mulle ois täräytetty kerralle se 100 000, niin siitä ei ois ollut varmaan enää mitään jäljellä, kun lisää tarvitsin, joten olkoon.

Mutta siis raha on tilillä, jolta sitä voi käyttää missä tahdissa haluaa, ja tililtä maksetaan korkoa vain poisnostetusta osasta. Eli jos tilillä on 75 000 euroa (ja se on otettu sille summalle), se ei maksa mitään. Paitsi tilinhoitomaksun 2.30e/kk.

Sittemmin olen jo maksanut summan veks ja olen kuivilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki antaa sinulle lainaa minkä vakuutena toimii asuntosi. Ideana että elinaikanasi maksat vain korot tuosta lainasta. Kuolemasi jälkeen asuntosi myydään ja niistä rahoista maksetaan ensimmäiseksi tuo käänteinen asuntolaina pois. Tai ei lainanottajan ole pakko kuolla, mutta laina-ajan jälkeen (esim. 20v) koko pääoma erääntyy. Silloin pitää realisoida asunto jos tarvittavaa summaa ei löydy muuten. 

Vierailija
4/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis se unohtui sanoa, että aina kun lainaani "järjesteltiin", eli nostin lisää, se laina-aika, 10 vuotta, ALKOI ALUSTA.

2

Vierailija
5/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vuosikorko mulla oli tuolle 3.25-3,75% noin. Ihan jees-hintaista rahaa.

2

Vierailija
6/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänteisessä asuntolainassa myyt asuntosi pankille ja vuokraat sen siten itsellesi.

Eli saat ison kasan rahaa, mutta joudut maksamaan vuokraa.

Tätä voi käyttää esim. eläkeläinen joka haluaa rahaa elämiseen. Eli henkilö ajattelee, että hän joutuu muutaman vuoden päästä muuttamaan joka tapauksessapalvelutaloon tai vanhainkotiin, mutta haluaa asua vielä joitakin vuosia omassa kodissaan. Henkilön eläke on sen verran pieni, että hänellä ei ole rahaa ostaa palveluja kotiinsa.

Esimerkki: Eläkeläispariskunnan asunnon arvo on 200 000 euroa. He myyvät asunnon  pankille ja vuokraavat sen 1000 eurolla kuussa.

Pariskunta elää asunnossa 5 vuotta ja maksaa siis vuokraa 60 000 euroa. Pariskunnalle jää rahaa 140 000 euroa eli noin 2300 euroa kuussa elämisen tason nostoon.

Vierailija
7/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näemmä kaksi eri mallia, sellainen, jossa asunto myydään ja sellainen, jossa se on vain vakuutena rahoille.

Vierailija
8/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs se sitten oli kun äitini oli jo maksanut asuntonsa melkein kokonaan, mutta otti lisää asuntolainaa? Asunto siis toimi vakuutena ja edelleen oli äitini asunto, hänellä vain tuli lisää asuntolainaa. Ei koko summalle ottanut kuitenkaan.

Vierailija
9/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijausta. Sitä se on. Käytännössä fiksumpaa olisi myydä asunto pois, ja muuttaa vuokralle. Näin asunnonmyynnistä saadut rahat voisi käyttää kivempaan elämään, eikä pankin tarvitse siinä olla välissä millään tavalla.

Vierailija
10/11 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikäs se sitten oli kun äitini oli jo maksanut asuntonsa melkein kokonaan, mutta otti lisää asuntolainaa? Asunto siis toimi vakuutena ja edelleen oli äitini asunto, hänellä vain tuli lisää asuntolainaa. Ei koko summalle ottanut kuitenkaan.

Suurin ero taitaa olla lainan lyhentämistavassa. Hän joutui ilmeisesti lyhentämään tuota heti? Muuten se kyllä voisi olla tuo Nordean asuntojousto.

Vierailija
11/11 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat vissiin jonkun tämmöisen ottaneet asuntoaan vastaan.Tiedän varmana, ettei kummankaan eläke ole suuri eikä mitään lottovoittoja ole tullut. Äkkiä vaan kulutus muuttui aivan huomattavasti.

Että siinä meni se pienikin perintö mitä oli tulossa.