Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilusta tuoreita kokemuksia?

Vierailija
27.03.2017 |

Onko 4 tuntia päivässä kuukauden ajan vähimmäiskesto? Entä minimipäivät viikossa vai aina viitenä päivänä?

Finlexistä löysin tuon 4 tuntia, mutta minimikestoa (kuukausi?) en, enkä minimipäiviä per viikko.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ups

Vierailija
2/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri kokeilussa ja ohjeeksi sain että vähintään 3 päivää viikossa ja 4h päivässä. Itse tein 4 päiväistä viikkoa ja 6h ja tämä kuulemma varsin tavallinen työmäärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri kokeilussa ja ohjeeksi sain että vähintään 3 päivää viikossa ja 4h päivässä. Itse tein 4 päiväistä viikkoa ja 6h ja tämä kuulemma varsin tavallinen työmäärä.

Kiitos. Kauanko kokeilusi kesti? Oliko "omalta alaltasi", saitko itse vaikuttaa työkokeilupaikkaan, tuntimäärään ym.?

Vierailija
4/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai työkokeilu voi olla "omalta alalta", siinähän vasta etsitään sitä alaa. 1 kk sopimus on paras vaihtoehto.

Vierailija
5/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai työkokeilu voi olla "omalta alalta", siinähän vasta etsitään sitä alaa. 1 kk sopimus on paras vaihtoehto.

Voi se olla omalta alaltakin, jos esimerkiksi sairauden tai työkyvyttömyyden jälkeen haluaa testata, miten työssä jaksaminen onnistuu.

Vierailija
6/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, eli minimissään kuukausi, kolmesti viikossa vähintään 4 tuntia päivässä? Oletteko löytäneet dokumenttia, jossa nuo ajat olisivat paperilla? 

Vierailija
7/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin työkkäristä työkokeilua edelliseen työpaikkaani puoleksi vuodeksi täysillä tunneilla 8h viitenä päivänä viikossa....

Vierailija
8/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kauanko kokeilusi kesti? Oliko "omalta alaltasi", saitko itse vaikuttaa työkokeilupaikkaan, tuntimäärään ym.?

Kyseinen paikka ei ollut omaa alaani, sillä olen tuleva alanvaihtaja, joka lähti siis kokeilemaan kiinnostavaa työtä. Kaikki päätökset lähti minusta eli päätin itse työpaikasta (jopa kokeiluun menosta), kokeilun kestosta joka oli 3kk sekä työajoista. Näin rentoahan toiminta ei ilmeisesti aina ole ja onhan se ymmärrettävää jos työpaikallakin on jotain sanomista asiaan.

Ymmärtääkseni tuo minimityömäärä katsotaan sopivaksi lähinnä "vaikeassa tilanteessa"olevalle työttömälle eli vaikka kun vaikka taustalla on sairauksia tai ongelmia jaksamisessa. Omassa tapauksessani työkkäri tuskin olisi kuunnellut mitään toiveita muutaman tunnin työpäivistä.

Vierailija
9/25 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. 

7, otitko vastaan työkokeilupaikan entiseen työpaikkaasi? En voi välttää sinun tapauksessa kyllä ajatusta hyväksikäytöstä :(.. Jos et, kuika te-toimistossa suhtauduttiin?

Vierailija
10/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työkokeilu 4 h päivässä. Tämän sain helposti koska lapsi oli päiväkodissa ja sain sen osa-aikahoitoin. Muuten olisin tehnyt työkokeilua käytännössä tappiolla. Työkokeilu kannatti koska sain jalkaa oven väliin ja työllistyin myöhemmin vakituiseksi työntekijäksi. Kaupunki työnantajana ja toimistotyö. Olen kai harvinainen poikkeus?

Mutta ainakin jos on hoitoikäisiä lapsia tai pieniä koululaisia pitäis 4h olla mahdollista.

Vierailija
11/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen 4h 3*/vko. Tokihan suositus on 5*, mutta on tämä 3* ollut hyvä aloitus. Ensi kuusta alan sitten tekemään 5*/vko ja edelleen tuota 4h kerrallaan.

Vierailija
12/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa todella motivoituneelta tuohon työkokeiluun... Tuolla asenteella siitä ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
13/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 h päivässä on minimi, mutta ei ole tietoa kuinka monta päivää viikossa pitää olla. Itse olen 6h ja 5 päivää viikossa, mutta tämän toiveen esitin itse. Vähempikin olisi ilmeisesti riittänyt. Tehtiin muistaakseni ensin kahdeksi kuukaudeksi sopimus ja sitten sitä on omasta pyynnöstäni jatkettu kaksi kertaa kahdella kuukaudella. 6 kk saa olla samalla työnantajalla. Toisaalta kuulin, että työkokeiluita ei myönnetä kuin muutamaksi kuukaudeksi ja jos sitä haluaa jatkaa, niin pitäisi olla todella hyvät perustelut. Mulle on kyllä myönnetty ilman mitään kyselyitä nämä jatkot.

Vierailija
14/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen 4h 3*/vko. Tokihan suositus on 5*, mutta on tämä 3* ollut hyvä aloitus. Ensi kuusta alan sitten tekemään 5*/vko ja edelleen tuota 4h kerrallaan.

Ja 1kk on minimi, 6kk maksimi samalla työnantajalla. Eikä tietenkään saa olla töissä samassa paikassa missä tekee työkokeilua. Ekassa paikassa tehtiin eka 1kk soppari ja pyynnöstäni jatkettii 3,5kk. Toisessa paikassa tehtiin ensin 3kk soppari ja nyt ensi kuusta jatketaan 2kk lisää. Kannattaa aloitella 1-2kk sopparilla,jos ei paikka olekaan "kiva", niin ei pauku karenssia.

Vierailija
15/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sen kulukorvauksen jokaiselta viikonpäivältä eli viideltä päivältä viikossa, vaikka olisi esim. neljänä päivänä töissä?

Vierailija
16/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sen kulukorvauksen jokaiselta viikonpäivältä eli viideltä päivältä viikossa, vaikka olisi esim. neljänä päivänä töissä?

Ei, vain niiltä päiviltä kun on työkokeilussa. Jos täyttää ehdot, saa korotettua päivärahaa jokaiselta päivältä (myös niiltä kun ei ole työkokeilussa).

Vierailija
17/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko netissä jotain listaa työkokeiluun ottavista työnantajista? 

Tai saako TE-toimistosta sellaisen?

Vierailija
18/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin soitat omalle virkailijalle ja kyselet onko ok, että menisit työkokeiluun. Sitten marssit/soittelet paikkoihin, pääsisinkö. Sitten kun paikka on löytynyt, soitat virkailijalle ja pyydät sopimuksen tai netistä tulostat sen. Täytät sopparin työnantajan kaa ja palautat virkailijalle. Hyvä antaa aikaa n. 2vko että ehtii lähettämään kopiot jne Kelaan tehdä ilmoituksen ja saavat vakuutuksen voimaan ajallaan. Työnantajien puolelta on esteitä, että ei voi ottaa jos on lomautettu/irtisanottu porukkaa lähiaikoina. Mutta siis paikan etsit itse.

Vierailija
19/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa todella motivoituneelta tuohon työkokeiluun... Tuolla asenteella siitä ei ole mitään hyötyä.

Ei noista ole hyötyä vaikka olisi asenne kuinka hyvä vaan. Prosentti pari saattaa työllistyä.

Vierailija
20/25 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin soitat omalle virkailijalle ja kyselet onko ok, että menisit työkokeiluun. Sitten marssit/soittelet paikkoihin, pääsisinkö. Sitten kun paikka on löytynyt, soitat virkailijalle ja pyydät sopimuksen tai netistä tulostat sen. Täytät sopparin työnantajan kaa ja palautat virkailijalle. Hyvä antaa aikaa n. 2vko että ehtii lähettämään kopiot jne Kelaan tehdä ilmoituksen ja saavat vakuutuksen voimaan ajallaan. Työnantajien puolelta on esteitä, että ei voi ottaa jos on lomautettu/irtisanottu porukkaa lähiaikoina. Mutta siis paikan etsit itse.

Juuri noin. Minimituntimäärä on ollut 2 x 4 h/vko ellei sitä ole tämän vuoden alussa korotettu. Mitä joustavammin ja motivoituneemmin suhtautuu, sitä helpommin löytää työnantajan, kaikki eivät halua työpaikalleen ihmisiä, jotka käyvät vain notkumassa muutaman tunnin viikossa.

Työnantaja ei saa käyttää työkokeilijaa pätevän työntekijän sijaisena, eli työkokeilijana sinulla on oikeus ja velvollisuus saada koko ajan ohjausta. Alasta riippuu, kuinka se toteutetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä