Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helpotus tyttöystävän menkkoihin?

Menkat on perseestä
27.03.2017 |

Moi,

Tyttöystävälläni on järkyttävän kovat menkkakivut. Hän on lämpimässä suihkussa, itkee ja oksentelee. Mitkään lääkkeet eivät auta. Mikäli hän ei ole suihkussa, hän pitää lämpötyynyä vatsallaan. Lämpö on ainut joka auttaa jonkin verran. Onko mitään joka voisi auttaa?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä käynti. Saa vahvempaa lääkettä.

Vierailija
2/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle on määrätty, jota ekstravahvoja lääkkeitä jo. Ei auta. Buranaa vetää lisäksi useita kerrallaan. Eli ihan lääkehuuruissa on. Kipu on niin lamauttava, että joutuu usein olemaan töistä pois. Sivusta seuraajalle pelottavaa ja lohdutonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenten mittaan monille, myös itselleni täyden avun järkyttäviin menkkakipuihin antoivat sopivat e-pillerit, jotka vaimensivat kivut siedettäviksi ja toimintakyky säilyi menkkapäivinäkin. Ilman niitä olin täysin toimintakyvytön kaksi, kolme päivää kuukaudessa ja usein menetin pahimmissa kohdissa tajuntani eli esimerkiksi autolla ajostakaan ei noina päivinä tullut mitään. Lääkäri kirjoittaa reseptin sairauden hoitoon ja pillerit ovat silloin myös osin Kelan korvaamat. Apua saa!

Vierailija
4/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa. Äläkä hössötä

Vierailija
5/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit tai kierukka

Vierailija
6/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisypillerit toivat avun täälläkin, kun mikään muu ei tepsinyt. 

7/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että saa paremman avun kipuihinsa hormonaalisesta hoidosta (ye-pillerit, minipillerit, hormonikierukka...) kuin kipulääkkeistä. Kipujen taustalla voi olla joku hoitoa vaativa gynekologinen sairaus (esim. endometrioosi, kohdun hyvälaatuiset kasvaimet tmv.), joten kannattaisi kaiketi mennä gynen vastaanotolle.

Vierailija
8/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies vai nainen itse? Olipa kummin tahansa, niin kannattaa kannustaa tyttöystävä tutkimuksiin jotta endometrioosi voidaan sulkea pois. Ylipäänsä tuohon on saatava apua. Mulla helpottui vasta iän myötä. 25-vuotiaaksi asti oli todella pahat kivut, nykyään vain ensimmäisenä vuotopäivänä. Ja minulla on endometrioosi.

Vierailija
9/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen ehkäisy niin että vuotokertoja vähennetään reippaasti? Hormonikierukka? Mutta kaipa näiden mahdollisuus on tutkittu jo, jos lääkärissä on käyty.

Vierailija
10/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo suklaa ohje oli kyllä naurettava tosi kipuja kärsivälle

Vierailija
11/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä oikein voi mitenkään auttaa. Itse en sentn oksentele, mutta kipu on todella kovaa särkylääkkeistä huolimatta. Usein mies silittelee alaselkääni ja se vähintäänkin lohduttaa jos ei muuta.

Käyttääkö tyttöystäväsi epillereitä?

Vierailija
12/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosia, eli kohdun limakalvon sirottumatautia, minäkin epäilen. Tuo kipu ei tosiaankaan kuulosta enää normaalilta. Tokihan yksilöiden välillä on eroa kivunsiedossa, joku kestää enemmän ja jollekin hiuksenkin katkeaminen on kivullisesti maailmanloppu.

Lääkärissäkäynti ja tutkimukset on nyt ensimmäinen etappi. Jatkuvalla särkylääkkeidensyömiselläkin on omat haittansa.

Vierailija
13/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmenten mittaan monille, myös itselleni täyden avun järkyttäviin menkkakipuihin antoivat sopivat e-pillerit, jotka vaimensivat kivut siedettäviksi ja toimintakyky säilyi menkkapäivinäkin. Ilman niitä olin täysin toimintakyvytön kaksi, kolme päivää kuukaudessa ja usein menetin pahimmissa kohdissa tajuntani eli esimerkiksi autolla ajostakaan ei noina päivinä tullut mitään. Lääkäri kirjoittaa reseptin sairauden hoitoon ja pillerit ovat silloin myös osin Kelan korvaamat. Apua saa!

Minulle ja kaverilleni on määrätty e-pillerit kipujen hoitoon ja kystien ehkäisyyn. Mitään kela korvauksia ei saada. Lääkäri sanoi, että kela korvaa e-pillerit vain silloin, jos ne on määrätty aknen hoitoon. Mutta joo, e-pillerit auttoi kyllä, kun kaikki muu oli kokeiltu. Pari kertaa piti merkkiä vaihtaa, kunnes sopivat löytyi. Nykyään minulla ei ole kipuja lainkaan ja ihan unodan että minulla on menkat. Lisäksi vedän yleensä 2 laattaa peräkkäin, niin menkat on vain 5-6 kertaa vuodessa.

Vierailija
14/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies olen. Siksi niin avuton olo onkin, kun ei voi noita kipuja ymmärtää. Tuota kierukkaa on mietitty kyllä usein, mutta se ikävästi tekee lasten saamisen mahdottomaksi. Onko oikeesti mitään "mene selälleen ja laita jalat kattoa kohti"-tyylisiä vinkkejä tms ihan perus juttuja, joiden olette todenneet auttaneen?

Vierailija
15/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriton ja gluteeniton ruokavalio.

Vierailija
16/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä ei suvaita sitä että kuukausittain joutuu olemaan kipujen tähden poissa harva se kuukausi. Monet tärkeät kokeet ja tentit menevät pieleen, kun taas se kipu iskee. Pillereillä voi tarvittaessa siirtää menkkojen alkua pari päivää, esimerkiksi tenttipäivän yli ja kivut ovat silloinkin yleensä siedettävällä tasolla. Suosittelen ehdottomasti, sillä läheskään kaikilla kivut eivät vuosienkaan myötä vähene.

Vierailija
17/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo suklaa ohje oli kyllä naurettava tosi kipuja kärsivälle

Itsellä ainakin suklaansyöminen helpottaa oloa. Tiedä sitten mistä johtuu.

Vierailija
18/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytä enää e-pillereitä. Eivät tosin auttaneet kun oli käytössä. Endometrioosiota mä koitan nyt hänelle toitottaa. Gynellä suht usein kyllä hän on käynyt, eikä gyne tälläisestä ole puhunut. Hmm..tää pitää kyllä selvittää.

Vierailija
19/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksiin sairauksien poissulkemiseksi, kuten joku jo ehdottikin. Sitten e-pillerit (jos ette yritä raskautta) ja niitä aina kolme laattaa putkeen. Kivuliaat menkat 4x vuodessa on paljon parempi kuin kivuliaat menkat 12x vuodessa... ja sitten lääkettä. 1mg panadolia, 800mg buranaa + lasillinen konjakkia (tehostaa edellämainittujen vaikutusta) kolmesti päivässä, jo ensimmäisistä oireista niin kipu ei pääse niin pahaksi.

Vierailija
20/54 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat on perseestä kirjoitti:

Mies olen. Siksi niin avuton olo onkin, kun ei voi noita kipuja ymmärtää. Tuota kierukkaa on mietitty kyllä usein, mutta se ikävästi tekee lasten saamisen mahdottomaksi. Onko oikeesti mitään "mene selälleen ja laita jalat kattoa kohti"-tyylisiä vinkkejä tms ihan perus juttuja, joiden olette todenneet auttaneen?

Valitettavasti noin pahoihin kipuihin ei taida olla mitään vippaskonsteja, vaan olisi fiksuinta kääntyä lääkärin puoleen.

Itselläni auttaa joskus kyljellä makaaminen polvet koukussa, mutta mulla onkin aika lievät kivut, joten en usko saman auttavan tyttöystävääsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä