Mitä kuuluu klassiseen tyyliin näin keväällä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
kiitos linkistä. Onko trenssi nyt in vai jo out? Vai onko vasta lämpimämmillä ilmoilla? Entä onko villakangastakki jo tähän vuodenaikaan out?
ap
Armeijanvihreä trenssi on in. Mutta tällä korkeudella (Oulun ja Vaasan välimaastossa) villakangastakki on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa suomalaisista pukeutuu käytännöllisesti, siksi näkee niin paljon tuulipukuja, verkkareita, crocseja, juoksulenkkareita, saappaita, nukkavieruja pipoja ja villasormikkaita, reikäsiä t-paitoja jne., eivätkä he näin ollen arvosta ulkonäköä. Käytännöllisyys on kaiken a ja o. Ruotsissa jo tajutaan tyylikkyys. Suomessa sitä pidetään yleisesti turhana ja tarpeettomana itsensä korostamisena ja keikarointina, jollaisia ominaisuuksia ei hyvällä katsota.
Olen osin samaa mieltä, mutta näen asioita myös toisin. Käytännöllisesti pukeutuminen ei johdu siitä, että tyylikkyyttä ei arvostettaisi, vaan siitä, että tyylikkyyden toteuttaminen arjessa on usein hirveän työlästä ja turhauttavaa. monelle varmasti myös rahakysymys ellei satu olemaan synnynnäinen tyylitaituri tai ylettömän kiinnostunut esim. kirppareiden kiertämisestä. Harva on.
Itse yritän aina välillä skarpata ja panostaa enemmän ulkonäköön ja pukeutumiseen, mutta sitten arki iskee vastaan. Esimerkiksi tänä talvena olen todennut, että villakangastakki on kertakaikkiaan yksi epäkäytännöllisimmistä asuista Helsingin loskasäihin! Ei huppua, ei kunnon kaulusta, ei kestä pienintäkään sadetta. Tyylikkyydestä ei ole tietoakaan enää siinä vaiheessa kun astun toimiston ovesta sisään, koko naama ja tukka pitää käytännössä rakentaa uudelleen.
Itse en pidä tyylikkyyttä turhana tai turhamaisena, mutta helvetin vaikeaa ja epäkäytännöllistä sitä on toteuttaa tällaisen nelikymppisen ylemmän toimihenkilön, joka elää pikkulapsiajan ruuhkavuosiaan. Eilen viimeksi matkalla töistä kotiin jouduin kirmaamaan kuraiseen pöpelikköön kynähameessa ja korollisissa nahkasaappaissa 3-vuotiaani perään. 300 euron saappaat ovat nyt aika rajun näköiset. :)
Samoin ihmettelen lasten pukeutumisen tyylittömyyden päivittelyä. Ihan oikeasti, ne ranskalaiset tyylikkäät lapset eivät ulkoile koskaan koulussa silloin kuin sataa, siellä voi piltillekin siis hyvin laittaa sen fucking villakangastakin! Eikä siellä sada räntää ikinä!
Ei ole, jos tietää mitä tekee. Useimmat eivät ajattele pukeutumistaan kokonaisuutena koskaan, ja siksi se tuntuu sitten vaikealta koko ajan. Jos vaatekaapin miettii kerralla kunnolla läpi (oma elämäntyyli, mieleinen tyyli, väripaletti, parhaat ostospaikat) niin sitten sitä ei enää sen jälkeen tarvitse pahemmin miettiä.
Tyylikkyyttä ei ole tiettyjen vaatekappaleiden pitäminen kaikissa olosuhteissa, esim. kynähame ja korkosaappaat pöpelikössä eivät ole kovin tyylikkäitä. Sinulla olisi kuitenkin voinut olla tummat farkut/twillhousut (niissä kura näkyy huonommin kuin mustissa) ja siistit jokasäännilkkurit? Tuulipuku ja toppasaappaat eivät taaskaan ole ainoa mahdollinen vaihtoehto kynähameelle.
Asustaminen erottaa usein mitäänsanomattoman asun tyylikkäästä. Jos suomalaisella ylipäätään on koruja, niin samat korut vuodesta toiseen. Pieni valikoima laadukkaita koruja joita vaihdellaan säännöllisesti, olisi parempi. Samoin laukku on helposi se musta, tilava perusarkiveska jota käytetään kovasti vaan ei huolleta milloinkaan. Miksi ei voisi olla paria laukkua, vaikka Le Pliage (hinta alle satasen) ja nahkainen siisti arkilaukku jolle näytettäisiin nahanhoitoainetta pari kertaa vuodessa?
On ihan ok jos muoti ei ole prioriteetti, kyllä monella on elämässä noin sata tärkeämpää asiaa. Mutta jos kyse on vain erilaisista valinnoista, miksi pukeutumiseen panostavia, tyylikkäitä ihmisiä pitää mollata? Eikö kaunis katukuva olisi positiivinen asia?
Valkoinen kauluspaita,mustat housut ja trenssi
Olen osin samaa mieltä, mutta näen asioita myös toisin. Käytännöllisesti pukeutuminen ei johdu siitä, että tyylikkyyttä ei arvostettaisi, vaan siitä, että tyylikkyyden toteuttaminen arjessa on usein hirveän työlästä ja turhauttavaa. monelle varmasti myös rahakysymys ellei satu olemaan synnynnäinen tyylitaituri tai ylettömän kiinnostunut esim. kirppareiden kiertämisestä. Harva on.
Itse yritän aina välillä skarpata ja panostaa enemmän ulkonäköön ja pukeutumiseen, mutta sitten arki iskee vastaan. Esimerkiksi tänä talvena olen todennut, että villakangastakki on kertakaikkiaan yksi epäkäytännöllisimmistä asuista Helsingin loskasäihin! Ei huppua, ei kunnon kaulusta, ei kestä pienintäkään sadetta. Tyylikkyydestä ei ole tietoakaan enää siinä vaiheessa kun astun toimiston ovesta sisään, koko naama ja tukka pitää käytännössä rakentaa uudelleen.
Itse en pidä tyylikkyyttä turhana tai turhamaisena, mutta helvetin vaikeaa ja epäkäytännöllistä sitä on toteuttaa tällaisen nelikymppisen ylemmän toimihenkilön, joka elää pikkulapsiajan ruuhkavuosiaan. Eilen viimeksi matkalla töistä kotiin jouduin kirmaamaan kuraiseen pöpelikköön kynähameessa ja korollisissa nahkasaappaissa 3-vuotiaani perään. 300 euron saappaat ovat nyt aika rajun näköiset. :)
Samoin ihmettelen lasten pukeutumisen tyylittömyyden päivittelyä. Ihan oikeasti, ne ranskalaiset tyylikkäät lapset eivät ulkoile koskaan koulussa silloin kuin sataa, siellä voi piltillekin siis hyvin laittaa sen fucking villakangastakin! Eikä siellä sada räntää ikinä!