Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maha on on turvonnut ja mörisee, vaikka välttelen kolmatta viikkoa viljoja ja maitoa!

Vierailija
24.03.2017 |

Päästelen ihan ruumiin hajuisia kaasuja ja olo on tukala. Tuntuu, ettei mikään sovi mahalleni ! :(

Esim. tänään olen juonut mustaa kahvia ja syönyt kasvissosekeittoa . Olo on silti yhtä paska ,kuin maidolla terästetyn kahvin ja kaurapuuron jälkeenkin!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun kasvissosekeitto sisältää? Kahvi ei välttämättä sovi herkälle vatsalle.

Vierailija
2/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile fodmapia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap syöt?

Vierailija
4/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä ! On suljettu pois keliakia ja laktoosi-intoleranssi,  silti maha pitää hirveää meteliä ja on välillä vesiripulilla .  Töissä on kiva haista kuin mädännyt kananmuna ja  mieskin välttelee vieressä olemista (  helvetti kulta sä haiset paskalta).. Välillä en uskalla juoda muuta kuin teetä ja mehukeittoa kunnes nälkä pakottaa syömään.

Vierailija
5/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä samanlainen valittaja kuin täällä aina kerran viikossa vähintään on. Kysellään neuvoja, mutta mitään ei kerrota syömisistä ja neuvoille viitataan kintaalla.

Vierailija
6/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sipulit ja palkokasvit? Nekään eivät välttämättä sovi herkkävatsaiselle, samoin lanttu ja muutkin juurekset saattaa aiheuttaa vaivoja joillekin. Mitä siinä kasvissosekeitossa oli? Mustakahvi on kans huono. Itsellä on sama juttu, että haluan kahvini mustana, mutta maha ei oikein tykkää. Tosin ei turvota, mutta sanotaan näin, että ummetusongelmaa mulla ei ole kun juon kahvin mustana.  

Vierailija
7/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kasvissosekeiton tarkkaa koostumusta, söin töissä . Kotona syön. esim.  miedosti maustettua perunajauhelihavuokaa, keittoja (makkara, linssi) , bataattiranskalaisia ja kasvispyöryköitä,  maustamatonta jugurttia hunajalla ja  riisikakkuja. Välttelen vehnää ja kauraa, ruisleipää syön palan viikossa. Maidon vaihdoin  riisimaitoon, on tosin niin pahaa että mielummin elän maidotta!

ap

Vierailija
8/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö maitohappobakteereja pitkä kuuri. Mulla oli samantyyppistä oireilua ja maha tuntui suuttuvan kaikesta ruoasta. Kun olin syönyt lactoseveniä kuukauden, alkoi olo tasaantua.

Vierailija
9/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kasvissosekeiton tarkkaa koostumusta, söin töissä . Kotona syön. esim.  miedosti maustettua perunajauhelihavuokaa, keittoja (makkara, linssi) , bataattiranskalaisia ja kasvispyöryköitä,  maustamatonta jugurttia hunajalla ja  riisikakkuja. Välttelen vehnää ja kauraa, ruisleipää syön palan viikossa. Maidon vaihdoin  riisimaitoon, on tosin niin pahaa että mielummin elän maidotta!

ap

Söit jotain lounasravintolan kasvissosekeittoa? Ne nyt on tehty ties mistä ja höystetty kaiken maailman lisäaineilla. Makkarat ei sovi herkälle vatsalle, eikä linssit. Bataattia kannattaa syödä vain kohtuudella. Hunaja ei sovi herkälle vatsalle.

Vierailija
10/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. sipuli tai pavut voivat olla myös syynä. Jos ostat maitohappobakteereita niin tarkista, että eivät sisällä inuliinia. Sitäkään ei kaikkien maha kestä.

Vierailija
11/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös ollut jo lähemmäs 10v samanlaisia vatsaoireita. Oireet on tosi kausittaisia, lähinnä turvotusta ja ilmavaivoja ja usein etenkin aamuisin pitää ravata vessassa kun pakki on sekaisin. Meinaan myöhästellä töistäkin tämän aamuravaamisen takia. Keliakiaa ei löytynyt eikä muuta syytä ole löytynyt, ei ole tähystetty mutta itse epäilen ärtyneen suolen oireyhtymää. 

Minulla tilanne rauhoittuu yleensä pahimpien oireiden aikana sillä, että jätän kahvin ja teen kokonaan pois, vaihdan vehnän kauraan ja pidän säännölliset ruokarytmit. Pidän annoskoot maltillisina, välttelen palkokasveja ja kaaleja/papuja ja ehdottomasti ei mitään pastilleja tai purkkaa ollenkaan (sisältää sorbitolia ja xylitolia jotka aiheuttavat vatsaoireita) tai karkkia. Ei alkoholia (itsellä ainakin olut/siideri turvottaa ja kuplii mahassa ja säännöllinen ruokarytmi kärsii helposti). Tilanteen rauhoituttua voin varovasti kokeillen palauttaa ruoka-aineita. Tällä hetkellä esimerkiksi voin juoda kahvia (ehkä aamuisin ei pitäisi) ja silloin tällöin syödä purkkaa. Ruokavalioni on laktoositon/vähämaitoinen, laktoositonta maitoa käytän kahvissa.

Netistä löytyy nykyään hyvin tietoa Fodmap-ruokavaliosta, esim täältä http://www.fodmap-keittioni.fi/tietoa/fodmap-ruokavalio 

Tsemppiä!

Vierailija
12/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin samantapainen kuuri menossa. Seuraavaksi kokeilen tuota maidottomuutta, mutta kyllähän tässä turhautuu. Minulla ei ole suoranaisesti ulosteen koostumuksessa vikaa eikä vatsa ääntele, mutta näytän siltä kuin olisin raskaana. Haluasin littanan vatsan :C , mutta tuo pallo surettaa. Aamuisin on yleensä hitusen parempi olo ja illalla olenkin jo täydessä kuosissa.

Vierailija
13/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös ollut jo lähemmäs 10v samanlaisia vatsaoireita. Oireet on tosi kausittaisia, lähinnä turvotusta ja ilmavaivoja ja usein etenkin aamuisin pitää ravata vessassa kun pakki on sekaisin. Meinaan myöhästellä töistäkin tämän aamuravaamisen takia. Keliakiaa ei löytynyt eikä muuta syytä ole löytynyt, ei ole tähystetty mutta itse epäilen ärtyneen suolen oireyhtymää. 

Minulla tilanne rauhoittuu yleensä pahimpien oireiden aikana sillä, että jätän kahvin ja teen kokonaan pois, vaihdan vehnän kauraan ja pidän säännölliset ruokarytmit. Pidän annoskoot maltillisina, välttelen palkokasveja ja kaaleja/papuja ja ehdottomasti ei mitään pastilleja tai purkkaa ollenkaan (sisältää sorbitolia ja xylitolia jotka aiheuttavat vatsaoireita) tai karkkia. Ei alkoholia (itsellä ainakin olut/siideri turvottaa ja kuplii mahassa ja säännöllinen ruokarytmi kärsii helposti). Tilanteen rauhoituttua voin varovasti kokeillen palauttaa ruoka-aineita. Tällä hetkellä esimerkiksi voin juoda kahvia (ehkä aamuisin ei pitäisi) ja silloin tällöin syödä purkkaa. Ruokavalioni on laktoositon/vähämaitoinen, laktoositonta maitoa käytän kahvissa.

Netistä löytyy nykyään hyvin tietoa Fodmap-ruokavaliosta, esim täältä http://www.fodmap-keittioni.fi/tietoa/fodmap-ruokavalio 

Tsemppiä!

Et taida ihan viisas olla. Miksi haluat palauttaa ruokavalioosi ruoka-aineet, jota suolistosi ei hyväksy? Purkkaa nyt ei kenenkään pitäisi syödä, saati sitten suolistovaivaisen.

Vierailija
14/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla turpoaa vatsa noista laitosruokaloiden kasvispyöryköistä, vaikka muuten olen aika hyvävatsainen. Jos välttelet viljoja, niin niissä on yleensä jauhoja. Ja kasvissosekeitossa kermaa, jos vältät maitotuotteita.

Vierailija
15/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kahvi on niiiin hyvää! Ehkä pitkän tähtäimen tavoite voisi olla vieroittua siitä kokonaan, mutta juuri nyt en siihen pysty. 

Vierailija
16/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin ennen todella paljon leipää, puhutaan ainakin 3-4 palasta päivässä ja puhutaan siis parista paketista viikossa. Olen liian laiska menemään lääkäriin, mutta ihmettelin aina, miten vatsani kapinoi seuraavana päivänä jos olin korvannut lämpimän aterian leipäpinolla, koska en saanut ennen oireita. Ny vanhemmalla iällä (40+) olen ryhtynyt syömään gluteenitonta leipää ja kappas vain, vatsa on rauhoittunut. Tavallisesti syön vain juustoa ja jotakin leikkelettä leivän kanssa ja niitä syön edelleen.

Tiedä sitten, voisiko minulla olla erittäin lievä keliakia, joka reagoi vain suurempaan määrään gluteenia, mutta fakta on, että noin kuukauteen vatsa on ollut oireeton. Aikaväli ei ole kovin pitkä, mutta ehkä tästä on jollekin apua. Lisään kuitenkin, että syömäni leipä sisältää ainakin 90% siitä gluteenimäärästä, mitä yleensä syön. Joskus harvoin esim. leivonnaisia tai kaurapuuroa, mutta ne taitavat olla ainoat.

Vierailija
17/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisätään vielä edelliseen, että olen aina juonut paljon maitoa ja juon edelleen, useita litroja viikossa.

Vierailija
18/18 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu täällä ! On suljettu pois keliakia ja laktoosi-intoleranssi,  silti maha pitää hirveää meteliä ja on välillä vesiripulilla .  Töissä on kiva haista kuin mädännyt kananmuna ja  mieskin välttelee vieressä olemista (  helvetti kulta sä haiset paskalta).. Välillä en uskalla juoda muuta kuin teetä ja mehukeittoa kunnes nälkä pakottaa syömään.

Minun lapsellanikaan ei ole testin mukaan keliakiaa, eikä löydy laktoosi-intoleranssigeeniäkään, muttei silti kestä laktoosia eikä oikein vehnääkään. Hänellä on lääkärin mukaan ärtynyt suoli -oireyhtymä, eikä se missään testeissä näy. Toki on hyvä sulkea nuo ensin mainitut sairaudet pois, mutta jos vaikka laktoosista tulee oireita, niin sitten tulee. Ihmisen täytyy itse kokeilla, mikä sopii ja mikä ei. Lapsellanikin isoin oire oli nuo ilmavaivat, jotka  haisi niin kuin huoneeseen olisi heitetty joku mätänevä raato. Sosiaalinen haitta oli aika ilmeinen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan