Onko teillä kk-kierto pidentynyt vai lyhentynyt kun ikää alkaa olla melkein 50v?
Itse olen 48v. ja kerran jäi ekaa kertaa menkat väliin joulukuussa. Nyt menkoista 28 päivää, mikä on normaali kiertoni ollut aina, eikä ole mitään oireita, kuten yleensä eli tissien kipuilu ja turvotus esim. Toisaalta ihan järjetön stressikin päällä erään asian takia.
Kommentit (23)
On ollut monta vuotta jo veemäisen lyhyt, 24 keskimäärin mutta pahimmillaan 21.
Olen 46-vuotias ja kierto sen kuin lyhenee. Nykyään kierron pituus saattaa olla jopa alle kaksi viikkoa. Saisivat todellakin loppua kokonaan!
Itselläni 47 vuotiaana alkoi kierto pidentymään. Jäi pois pariksi kuukaudeksi, sitten taas tuli normaalisti 6kk, kunnes kuukautiset jäivät pois 7kk:n ajaksi. Sen jälkeen tuli yhdet elämäni kivuliaimmat kuukautiset ja sen jälkeen homma loppui kokonaan.
Kierto on enää 24, vuotopäiviä 4.
Alle 42-v. oli vielä 28 ja 8.
Kuukautiskivuista en ole päässyt eroon vieläkään.
Kävin juuri hormonitason testeissä menopaussin varalta. Lääkäri väitti että menopaussooireet alkavat vasta kuukautisten loppumisen jälkeen?
Iän myötä se kai yleensä lyhenee. Vielä 10 vuotta sitten minulla oli tosi pitkä kierto, menkat tulivat joka toinen kuukausi. Päälle kolmekymppisenä kierto lyheni normaalin pituiseksi (28-30 pv). Nyt olen 36-vuotias, joten tämä keskustelu ei kai koske minua, mutta sanoinpahan kuitenkin.
Kuukautiset jäi pois 52v. n. puoleksi vuodeksi, järkyttäviä hikoilu ja punastumislehahduksia ympäri vuorokauden, yöllä heräsi kun petivaatteet oli hiestä märkinä. Kävin gynellä hakemassa hormonilaastarin ja muutamassa viikossa oireet helpottivat.
Yhdet kuukautiset tuli vielä, mutta ei edes mitään tiputteluvuotoa.
Lyhentyi, nuorena tyttönä yli 30 päivää, nykyään 26 päivää. 55v.
Kierto lyheni ja vuoto tuli runsaammaksi, kohdunpoisto muutama vuosi sitten lopetti kuukautiset, en siis tiedä miten olisi käynyt luonnollista tietä.
Entäs kk-kivut? Jos niitä ei ole ollut nuorena ja sitten alkaa tulla ihan tajuttomia? Onko se normaalia, vai onko kyse emdometrioosista tms?
Ensin kierto alkoi lyhenemään. Sitten piteni ja tuli kerran reilu 2 viikkoa kestänyt vuoto. Nyt (olen juuri täyttänyt 50) kierto on ollut aika tarkalleen 30 päivää ja vuoto normaali, ei myöskään mitään oireita ennen kuukautisia tai niiden alettua. Saas nähdä miten jatkossa :)
Kuukautiskivut vaan pahenee ja pahenee vuosien karttuessa, samoin ovulaatiokivut on hirveät. Väliajat hikoilen ja tuskailen muuten vaan oloani. Odotan vaihdevuosia kovasti, että tää kaikki loppuisi! Okei, ryppyjä en odota, mutta mielummin ne kuin tämä 24/7 tuskainen olo!!
Kierto pysynyt samana, mutta kesto lyhentynyt 8 pvästä neljään, samoin vuodon määrä puolittunut. Olo kamala monta päivää ennen kuukautisia JA niiden jälkeen. N45
Kuukautiset on alkaneet jäädä pois vähän väliä. Nyt ei ole reiluun 50 päivään tullut. Pari kertaa hiukan tiputteluvuotoa ei muuta. Jospas nää tästä jo vaikka loppuisikin. Ei hikoiluta eikä aaltoile mutta masentaa ihan tajuttomasti! Alakuloinen ja surullinen olo ihan syyttä vähän väliä. Ja laiskottaa ihan sikana. Mitään en viitsis tehdä.
Olin n. 40 kun hankin kierukan runsaiden vuotojen takia. Sen jälkeen ei ole ollut huolta kuukautisista. Muutamana vuonna tuli minimaalisen pieniä vuotoja n. 2 krt/ v. Kierukka poistettiin n 3 v. sitten. Ei mitään ongelmaa. Olen vapaa ja onnellinen. Ei vaihdevuosiongelmia, ei mitään. Upeaa! N54.
Olen vasta 36 mutta kierto on lyhentynyt jo n. 7 vuorokaudella, ollen nykyään vain 23-25 päivää. Tosin kuukautiseni alkoivat jo 9-vuotiaana ja sen puolesta voisin niistä luopua mielelläni. Muita oireita ei vielä ole joten nähtäväksi jää mitä seuraa.
Olen nyt 50 v. Vimeisimpien vuotojen väli on ollut 30- 50 päivää ja vuoto normaalia. Näin viime kesästä lähtien. Sitä ennen varmaankin neljän vuoden aikana kierto lyheni kolmeen viikkoon ja vuoto oli tosi runsasta. Menin lääkäriin, kun alkoi muisti pätkimään ja luulin olevani sekoamassa. Mutta rautavarastot olikin päässeet vähiin, vaikka hemoglobiini oli ok. Söin rautaa ja kun kierto on pidentynyt, olo on parantunut huomattavasti. Ja vielä on helpottunut myös oireet ennen kuukautisia. Tuntui, että olin jatkuvasti ärtynyt ja kiukkuinen. Saa nähdä, mitä sitten on, kun kuukautiset loppuvat kokonaan. Toivottavasti pian, riittäisi jo :)
Täsmällisesti tulevat, ikää 50 vuotta.
Hormonikierukka, ei kuukautisvuotoa 8 vuoteen. En siis myöskään tiedä onko minulla enää kuukautisia! Pieniä kuumuuslehahduksia alkanut tulla öisin, joten kai se kohta alkaa. N48
Mulla on 47-vuotiaana kierto 26 päivää, se on ollut sama siitä saakka kun ne aikoinaan alkoivat. Kesto 3 vrk, sekin on ollut sama aina. Ei mitään kipuja koskaan, vain mieletön makeanhimo muutamana edeltävänä päivänä.
Ihan just ne on alkanut hieman temppuilemaan ja tuntuu että kierto hieman lyhenee. Onneks tuntuu hieman myös niukentuneen. Hitsi kun poistuiskin jo elämästä koko vaiva. Täytän toukokuussa 48v.