Opiskelijoiden asema paranisi jos lukukausimaksut vihdoinkin otetaan käyttöön
Opiskelijoista tulisi enemmän kuluttajia ja heille tulisi edes jotain saumaa vaatia vastinetta rahalle.
Kommentit (5)
No ei ole esimerkiksi britanniassa parantunut, vaan heikentynyt. Samaa tehnyt hallitus aikanaan siellä kuin nyt Suomessa. Ensin on tehty massiiviset leikkaukset koulutukseen, jonka seurauksena on alettu perimään maksuja, sitten on tehty lisää leikkauksia, jolloin lukukausimaksuja on taas nostettu. Opetuksen taso ei ole noussut.
Ei tuohon usko kuin Sipilä itse. Onko tämä enää edes Suomi vaan asunko jo jenkkilässä. Kaikki mistä on saanut olla ylpeä revitään palasiksi.
Ei parane. Opiskelijoiden asema vain kurjistuu ja kun kerran on maksuja alettu ottaa vastaan, hallitus voi aina vaan leikata lisää, sillä sittenhän yliopistot voivat nostaa maksuja kuluja kattamaan. Seurauksena opiskelijoiden elämän kurjistuminen ja keskiluokan ostokysyvyn heikkeneminen, kun keskiluokka jatkuvasti joutuu säästämään lastensa koulutukseen. Köyhimmät eivät edes pääse opiskelemaa, lukuunottamatta harvinaisia vapaapaikkalaisia, joiden avulla voidaan väittää että "on köyhälläkin mahdollisuus" vaikka realistisesti ei ole.
Minä en ainakaan siitä yliopisto-opetuksesta jota tällä hetkellä saan maksaisi euroakaan, voitte päätellä laadun siitä. Ja tästähän nousisi se ongelma että mä haluaisin sitten ainakin että lääkiksessä, jossa opiskelija maksaa vuodessa valtiolle enemmän kuin esim. oikeustieteellisessä, maksaisi lukukausimaksuja enemmän, koska heihin menee suuremmat menot.
Onko sairaanhoidon laatu parantunut sen jälkeen kun potilasmaksut otettiin käyttöön? Niinpä.