Ruotsinkieliset lapset eristetään omiin laitoksiinsa päiväkodista alkaen koko koulutiensä ajaksi. Sitten kun he eivät osaa suomea
niin ratkaisu tähän on se, että pakotetaan kaikki suomenkieliset opiskelemaan ruotsia, jotta he voisivat palvella näitä suomea osaamattomia.
Eihän näin pähkähullua järjestelmää ole taatusti missään muualla! Jokaisessa normaalissa länsimaassa pyritään siihen, että kielivähemmistöt oppivat maan pääkielen, jotta voivat toimia tasaveroisesti yhteiskunnassa. Suomessa taas ihan päinvastaisesti pyritään aktiivisesti estämään kielivähemmistöltä maan pääkielen oppiminen.
Kommentit (79)
Olin ruotsin opiskeluun motivoitunut niin kauan, kunnes tajusin miksi sitä opiskelen; jotta voisin olla suomenruotsalaisten palvelijana. Noh, loppu motivaatio aika nopeasti ja nykyään en osaakaan yhtään koko kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset ja ruotsin kieli on ainut asia, mikä liittää Suomen Pohjoismaihin. Jos siitä luovutaan, meillä ei ole enää mitään yhteistä Ruotsin, Norjan ja Tanskan kanssa. Tuskin kukaan halua olla osa Viroakaan. Menee muutama vuosikymmen ja meitä pidetään ulkomailla Venäjän lääninä, vaikka itsenäisiä olisimmekin. Monesti ilkutaan, kun Viro kutsuu itseään Pohjoismaaksi, mutta yhtä hyvin voisi ilkkua Suomea.
Täsmälleen samaa mieltä! Itse olen todella kiitollinen suomenruotsalaisuudestani. Tunnen itseni pohjoismaalaiseksi ja on loistavaa kun voi puhua "skandinaviaa" norjalaisten ja tanskalaisten kanssa.
Ihan niin kuin meillä olisi joskus ollut jotain yhteistä. Kattos jotain tanskalaisten tekemään "xy Skandinaviassa" niin tehdäänkö ainuttakaan jaksoa Suomessa, vaikka Suomessa sentään puhutaan ruotsia. Ei tehdä. Turha perustella millään että kuulutaan muihin pohjoismaihinlässyn lässyllä. Ei ne muut pohjoismaat miellä Suomea pohjoismaihin paitsi rajamuurina kun erästä x-ilmansuunnasta on tulossa milloin minkäkin värisiä pieniä miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin ruotsin opiskeluun motivoitunut niin kauan, kunnes tajusin miksi sitä opiskelen; jotta voisin olla suomenruotsalaisten palvelijana. Noh, loppu motivaatio aika nopeasti ja nykyään en osaakaan yhtään koko kieltä.
Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa.
Vanhukset ja lapset eivät välttämättä osaa suomea, mutta mun kokemuksen mukaan aikuiset ruotsinkieliset puhuvat erittäin hyvin suomea, vaikka olisisivat vasta työelämässä alkaneet sitä puhua.
Vierailija kirjoitti:
Olen 23-vuotias nainen enkä osaa sanaakaan ruotsia. Olen opiskellut peruskoulun, lukion ja nyt olen yliopistossa. Rimaa hipoen olen päässyt kurssit läpi, enää en muista mitään eikä kiinnosta. Voin palvella ruotsinkielisiä englanniksi jos suomen kieli ei kelpaa.
- Tämä edellinen oli yksi malliesimerkki siitä, mitä ruotsinkieli oppiaineena tuottaa. Pelkätään ruotsinkielen opetukseen käytetän vuosittain Suomessa vaovaisesti arvioiden useampikin miljoona €:a. (Takennuksena: opetus ja opiskelukulut eivät ole kuin vain osa ruotsinkielestä aiheutuvia kustannuksia) Yht kaikki jokainen nuoren ja vähän vanhempi opiskelee sitä vuosia yhteensä kymmeniä ellei satoja tunteja. Lopputulos: Opiskelija on edelleen epävama siitä, että uskaltaako tai kuten edellinen kirjoittaja kertoi, ettei koe lainkaan osaavansa ruotsia.
Pitääkö huolissaan? - Minusta pitäisi. En tiedä onko oikea lääke se, että ruotsinkielen opettamista halutaan vain lisätä.- Toki sekin voi edesauttaa ruotsin oppimista ja osaamista, vaan minkä kustannuksella? Useimmilla meistä on kuitenkin vuorokaudessa 24 tuntia aikaa suorittaa päivittäiset tehtävämme ja tarpeemme.
En kiellä ruotsinkieli varmasti saattaa auttaa esimerkiksi oppimaan myös muita vieraita kieliä. Mutta miksei tuota samaa tukea voisi saada, vaikka saksan tai ranskan ja / tai vaikka venäjää opiskelemalla?
Vierailija kirjoitti:
pah.. Mun lapset ovat ruotsinkielisessä koulussa vaikka kotikielenä on aina ollut suomi. Lasten kaverit ovat järjestäen täysin ruotsinkielisiä mutta kyllä on suomenkielen tunteja! Ensimmäiseltä luokalta lähtien, ruotsihan aloitetaan muissa neljännellä. Puhuisitko itse koulussa oppimalla ruotsilla 68-vuotiaana lääkärille vaivasi? 😉
Voisin ihan hyvin mennä ruotsinkieliselle lääkärille, mieluummin kuin jollekin afgaanilääkärille, jonka vastaanotolla kerran olin. Hänen suomenkielensä oli lievästi sanottuna erikoista :). Olen ihan suomenkielinen mutta osaan sen verran ruotsia ja olen 58v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilta on suorastaan törkeää jättää opettamatta suomen kieli lapselle joka kuitenkin asuu Suomessa. Miten kukaan voi olla niin itsekäs?
Tässähän on taustalla nimenomaan se, että ruotsia osaamalla pääsee etuoikeutettuun kastiin: monille halutuille aloille yliopistossa on paljon helpompi päästä ruotsinkieliselle kuin suomenkieliselle puolelle. Tästä syystä myös suurin osa kaksikielisistä perheistä pistää lapsensa ruotsinkieliseen kouluun. Niin tekisin itsekin, jos perheessäni toinen vanhemmista olisi ruotsinkielinen.
Eri asia on, onko tuo systeemi oikeudenmukainen ja pitäisikö yhteiskunnan ylläpitää sitä.
Töitä todella vaikea saada Suomesta. Eli hyvä tulevaisuus taattu. :D
Suomenruotsalaisten työllisyys aste on kyllä suurempi kuin suomenkielisten suomalaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilta on suorastaan törkeää jättää opettamatta suomen kieli lapselle joka kuitenkin asuu Suomessa. Miten kukaan voi olla niin itsekäs?
Tässähän on taustalla nimenomaan se, että ruotsia osaamalla pääsee etuoikeutettuun kastiin: monille halutuille aloille yliopistossa on paljon helpompi päästä ruotsinkieliselle kuin suomenkieliselle puolelle. Tästä syystä myös suurin osa kaksikielisistä perheistä pistää lapsensa ruotsinkieliseen kouluun. Niin tekisin itsekin, jos perheessäni toinen vanhemmista olisi ruotsinkielinen.
Eri asia on, onko tuo systeemi oikeudenmukainen ja pitäisikö yhteiskunnan ylläpitää sitä.
Suomenruotsalaisten työllisyys aste on kyllä suurempi kuin suomenkielisten suomalaisten.
Ummikot muuttaa Ruotsiin, mikä on tietysti huono asia, kun suomalaisten verorahoilla käydään koulut oppimatta suomea ja sitten muutenkaan Ruotsiin maksamaan veroja.
Ymmärrän ruotsin opiskelun kaupungeissa, joissa väestöstä puolet tai enemmän ovat ruotsinkielisiä. Muualla se on aika turhaa. Itärajalla olisi venäjä paljon järkevämpi vaihtoehto.
Itse olen aina tykännyt ruotsinkielestä ja olinkin siinä koulussa hyvä. Erityisesti panostin oikean ruotsin opetteluun suomenruotsin sijaan. Siitä on ollut hyötyä myös ruotsalaisten sukulaisten ja heidän ummikkoruotsalaisten puolisoiden kanssa. Koskaan en ole Suomessa ruotsia tarvinnut, vaikka ns.virkamiehenä työskentelenkin. En kannata pakkoruotsia vaan yleisesti valinnaisen toisen kielen opettelua - olipa se englanti, ranska, saksa, venäjä, espanja, italia, arabia, kiina, saame, turkki, japani...whatever. Suuri osa ruotsia lukeneista unohtaa kielen heti koulun jälkeen kokonaan, joten ihan turhaan sitä on pakosta pakertanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset ja ruotsin kieli on ainut asia, mikä liittää Suomen Pohjoismaihin. Jos siitä luovutaan, meillä ei ole enää mitään yhteistä Ruotsin, Norjan ja Tanskan kanssa. Tuskin kukaan halua olla osa Viroakaan. Menee muutama vuosikymmen ja meitä pidetään ulkomailla Venäjän lääninä, vaikka itsenäisiä olisimmekin. Monesti ilkutaan, kun Viro kutsuu itseään Pohjoismaaksi, mutta yhtä hyvin voisi ilkkua Suomea.
Täsmälleen samaa mieltä! Itse olen todella kiitollinen suomenruotsalaisuudestani. Tunnen itseni pohjoismaalaiseksi ja on loistavaa kun voi puhua "skandinaviaa" norjalaisten ja tanskalaisten kanssa.
Onko teillä Freudenthalin kuva olohuoneen seinällä?
- Vai pitäsikö "pakkoruotsi" korvata, vaikkapa "pakko skandinaaviskalla" - Tokihan ruotsi, norja ja tanska kielinä musituttavat paljon toisiaan, mutta ei kyse ole kuitenkaan samasta (vain yhdestä) kielestä. Minä tuntisin valehtelevani, jos minun pitäsi kertoa, että Suomi on virallisesti kaksikielinen maa, jossa jokaisen kouluja käyneen otaksutaan osaavan virkamiesruotsia eli tarvittaessa (ns.) palvella ja asioida ruotsiksi. - On oikeastaan melko hämmentävää, kuinka huonosti ja heiksoti ruotsia osataan verrattuna siihen kaikkeen uhraukseen, mitä vuosikymmenien aikana siihen on panostettu. Onko kyse siitä, että ihminen kyllä alitajuisesti tietää, että mitkä asiat ovat oikeasti tärkeämpää omaksua paemmin ja mitä voi jättää vähemmälle, eikä tätä asiaa voida ylhäältä sanella tai kaataa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin kuin meillä olisi joskus ollut jotain yhteistä. Kattos jotain tanskalaisten tekemään "xy Skandinaviassa" niin tehdäänkö ainuttakaan jaksoa Suomessa, vaikka Suomessa sentään puhutaan ruotsia. Ei tehdä. Turha perustella millään että kuulutaan muihin pohjoismaihinlässyn lässyllä. Ei ne muut pohjoismaat miellä Suomea pohjoismaihin paitsi rajamuurina kun erästä x-ilmansuunnasta on tulossa milloin minkäkin värisiä pieniä miehiä.
Sinulla menee nyt Pohjoismaat ja Skandinavia sekaisin. Tottakai kuulumme pohjoismaihin kun olemme pohjoisessa. Skandinaviaan emme kuulu. Joskus keksittiin sellainen käsite kuin Fennoskandia, mutta se on keinotekoinen ja hölmö, eikä sitä kukaan käytä. Myös Baltoskandiaa on ehdotettu, mutta ei ole ottanut tulta.
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaisen, joka ei osaa suomen kieltä, on järkyttävän vaikea saada töitä Suomesta. Suomen kielen taito vaaditaan aikalailla jokaiseen työpaikkaan.
Ne onkin sitten kaikki maajusseja. Maanviljelijä on yleisimpiä suomenruotsalaisten ammattinimikkeitä. Tsiigaa vain mistä esim. tomaatit tulevat. No Närpiöstähän ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaisen, joka ei osaa suomen kieltä, on järkyttävän vaikea saada töitä Suomesta. Suomen kielen taito vaaditaan aikalailla jokaiseen työpaikkaan.
Ne onkin sitten kaikki maajusseja. Maanviljelijä on yleisimpiä suomenruotsalaisten ammattinimikkeitä. Tsiigaa vain mistä esim. tomaatit tulevat. No Närpiöstähän ne.
Toinen arvostettu suomenruotsalaisten ammatti oli turkistarhaus. Harmi, että vasemmistolainen roskaväki tärveli tämän ammatin. Kaiholla muistan aikaa, kun suomalaiset turkikset olivat maailman laadukkaimpia, turkishuutokaupoissa niistä sai huikeita hintoja. Olimme ihan maailmankuuluja tällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti on, kun on pedattu ylimitoitetut kielikiintiöt halutuimpien alojen korkeakouluihin. Juuri tämän vuoksi kaksikielijärjestelmää toivotaan purettavaksi. Suomeen ei näemmä mahdu kahta virallista kieltä, koska näistä vähemmän puhutun edustajille ei tule koskaan kelpaamaan tasa-arvoinen yhteiskunta vaan suomenkielinen rahvas täytyy pitää bättre folkin palvelijoina. Ei tule enää kovin montaa vuotta vetelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla menee nyt Pohjoismaat ja Skandinavia sekaisin. Tottakai kuulumme pohjoismaihin kun olemme pohjoisessa. Skandinaviaan emme kuulu. Joskus keksittiin sellainen käsite kuin Fennoskandia, mutta se on keinotekoinen ja hölmö, eikä sitä kukaan käytä. Myös Baltoskandiaa on ehdotettu, mutta ei ole ottanut tulta.
Osa Suomen Lapista kuuluu Skandinaviaan. Kyseessä on maantieteellinen käsite, kieliiin se ei liity mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa Suomen Lapista kuuluu Skandinaviaan. Kyseessä on maantieteellinen käsite, kieliiin se ei liity mitenkään.
Ja tämä Skandinaviaan kuuluva osa on itse asiassa kaksikielinen: suomi-saame! :) Eli ruotsin kieli ei tosiaan liity mitenkään skandinaavisuuteen.
Isä on suomenruotsalainen, äiti suomalainen. Kotona ei puhuttu sanaakaan suomea. Kaikki tuttavaperheet olivat suomenruotsalaisia. Luulin oikeasti että Suomessa puhutaan ainoastaan ruotsia.
Kun perhe muutti toiseen kaupunkiin (missä asui paljon suomenkielisiä), äiti jätti kakarat pihalle omin nokkinensa. Oltiin kauhuissamme kun ei ymmärretty sanaakaan mitä muut lapset puhuivat meille. Pihan lapset opettivat meille suomea eivätkä vinoilleet kertaakaan ruotsista.
Kyllä siinä tulee aika vihaiseksi kun huomaa että omat vanhemmat valehtelee silmät päästään. Olisi voinut käydä niin etten olisi edes aikuisena osannut suomea, ellei äiti olisi jättänyt meidät yksin pihalle leikkimään. Onneksi jätti!
Viime juhlissa tuli taas riitaa samasta asiasta. Äiti sanoi että siihen aikaan RKP kehoitti kaikkia vanhempia puhumaan vain ruotsia lasten kanssa (siksi ei saatu puhua suomea edes kotona), kun taas isä väitti että suomalaiset olivat niin hirveitä ettei me lapset edes uskallettu puhua ruotsia.... Isälle on vieläkin paha paikka, että lapset vielä aikuisenakin puhuvat keskenään suomea ja syylliset siihen on tietysti - suomalaiset :D
Ankkalammessa kasvatetaan lapset täydellisessä umpiossa. Ystäväperheet ovat vain suomenruotsalaisia. Ja he osaavat hädin tuskin puhua suomea. Me lapset jopa ajattelemme suomeksi tänään, kaikki kaverit ovat suomalaisia eikä kukaan tunnista meitä suomenruotsalaisiksi - onneksi!
Systeemi ei tule muuttuman, koska systeemin sisällä olevat eivät näe mitään syytä muutokseen. Suomenruotsalaiset elävät täydellisessä umpiossa ja täysin tietämättöminä mitä ankkalammen ulkopuolella tapahtuu. Siksi suomalaisten poliitikkojen täytyy muuttaa systeemi, RKP taistelee nykytilanteen säilyttämisen puolesta kynsin hampain ja tyhmät suomenruotsalaiset toistavat RKP:n iskulauseita.
Syy siihen miksi suomenruotsalaiset työllistyvät paremmin on hyvin selvä: kaikki työpaikat jaetaan ns. Hyvä Veli -järjestön toimesta. Yksi suomenruotsalainen petaa paikkaa toiselle suomenruotsalaiselle jne. kunnes kaikki johtopaikat on täytetty suomenruotsalaisilla.
Uusin RKP:n juttu on haalia maahanmuuttajia ja sysätä ne samantien oppimaan ruotsia. Jos lapset ei tajua että Suomessa asuu suomalaisia ja siellä puhutaan suomea, miten ihmeessä ummikkomaahanmuuttajat tietäisivät paremmin?
Suomenruotsalaisuudesta voi parantua - olen itse elävä esimerkki siitä! Puolustan vain ja ainoastaan suomalaisia, en suomenruotsalaisia.
Asuin aikanaan (15 vuotta sitten) Pietarsaaressa ja tulin siellä jutelleeksi erään maahanmuuttajanuorukaisen kanssa (englanniksi, muuta hän siihen aikaan ei tainnut ymmärtääkään). Hän kertoi minulle, että hänelle oli annettu mahdollisuus valita kumman kielen hän opiskelee Suomessa, ruotsin vai suomen. Kävi ilmi että hän oli valinnut opiskeltavakseen ruotsin. No, ehkä Pietarsaaressa hyvä kieli mutta ihmettelin sitä jo silloin että kuinka maahanmuuttajan annettiin opetella ruotsi, koska eihän sillä pärjää Suomessa kovin pitkälle. Jos viranomaiset edelleen jatkavat yhtä hölmöä maahanmuuttajien kotouttamisstrategiaa niin en yhtään ihmettele jos ketään maahanmuuttajista ei löydä töitä saati kotoudu.
Eiväthän ruotsalaiset kirjakustantamotkaan ota suomenruotsalaisten teoksia julkaistavakseen, muutamaa Tove Janssonin kaltaista poikkeusta lukuunottamatta, koska suomenruotsi on niin eriytynyt riikinruotsista ettei sitä haluta lukea.