Siivooja! Miksi tykkäät työstäsi?
Mä tykkään itse siivoustyöstä aika monestakin syystä.
Ensinnäkin, siinä näkee heti työnsä tuloksen. Sitten kunto pysyy hyvänä kun tulee liikuttua niin paljon ja siivouksessa tehtävä liikunta on monipuolista, monet lihakset saa kyytiä kun moppailee lattioita, kantaa roskasäkkejä, kävelee ees taas.
Sitten tätä työtä pystyy tekemään osa-aikaisesti ja niin, ettei tarvitse olla koko työaikaa jatkuvassa ihmiskontaktissa. Ja kun töistä lähtee kotiin, niin voi unohtaa ne työt sinne työpaikalle, ei tarvitse kotona miettiä työjuttuja.
Siivoustyössä on niin paljon hyviä ja positiivisia puolia, että ihan ihmetyttää, miten moni pitää sitä halveksittavana ja ala-arvoisena työnä. 😲
Kommentit (10)
Menee vähän ohi, kun ei ole kokemusta varsinaisena siivoojana tai laitoshuollossa. Mutta itse olen tehnyt raksasiivousta ja käytännön ihmisenä tykkäsin siitä, että työaika menee hujauksessa, lihaskunto kasvoi itsestään ja palkkaus oli ns. hanttihommista hyvä
Mä en pidä siivoojien työtä ala-arvoisena vaan todella tärkeänä. Heidän ansiostaan on aina aamuisin kiva mennä töihin puhtaalle työpaikalle.
Mä olen ollut nyt kuukauden siivoomassa yhden metallifirman tiloja. Ensin häpesin, ajattelin että mua katsotaan nenänvartta pitkin. MUTTA mä olen alkanut pitämään tästä! Päivät menee ihan hujauksessa ja samalla rutiinilla, mistä mä tykkään. Musta on kivaa mennä aina saman kaavan mukaan, ei tule mitään yllätyksiä. Ja työpäivän jälkeen ei tosiaan tarvitse miettiä enää töitä. Eikä siivotessa tarvitse stressata jos ei kerkiäkkään kunnolla tekemään kun muut työntekijät ymmärtää että mulla on paljon hommaa enkä aina ehdi. Ja he ovat mulle tosi mukavia :)
Ei tää ole pöllömpää hommaa. Tärkeää työtä.
Olen aina pitänyt siivoamisesta (pienestä lähtien). Eli tykkään siivota myös työkseni. Siivoan isolla konepajalla, työilmapiiri on hyvä ja miehet ovat todella mukavia. He myös arvostavat työtäni ja saan kiitosta. Siivoustyössä pysyy tosiaan kunto hyvänä, ei tarvitse mennä salille jne. Mun työpäivät menevät ehkä jopa liian nopeasti, koskaan ei ole v*tuttanut mennä töihin. :D 10 vuotta olen tehnyt tätä työtä, enkä kyllästy siihen varmaan koskaan. :)
Olen yrittäjä ja teen kotisiivouksia. Työtä ainakin piisaa ja koska työllistän parit henkilöt ja teen tässä systeemissä kaiken muunkin, kuin itse suorittavan työn, niin työni kaiketi on aika monipuolista, palkitsevaa.
Se itse työ, eli siivoaminen on myös asia josta pidän. Olen oikeastaan melko perfektionisti ja rakastan koteja. Haittapuolia lähinnä on se, että aika usein loppuu kesken. Usein siis varsinkin kerta- ja muuttosiivouksissa tulee hiukan liian kiire ja onhan tämä mielettömän raskasta fyysisesti. Varsinkin silloin kun on isompi keikka tai täysi 8h pv asiaskohteissa. Mutta pidän fyysisestä työstä, tietää tehneensä sitä oikeaa työtä. !
Ja toden totta, on sillä tietty "terapeuttinen " vaikutus, kun puhdistaa pintaa puhtaaksi.
Arvostus tähän työhön on asennekysymys. Asenteita tosiaankin olisi syytä tarkastella!
Yhteiskunnallisesti talouden kannalta yritys kuin yritys on tärkeässä roolissa omalla pienellä panoksellaan.
Sitten muutenkin koko kiinteistönhuoltoala (siivoaminen on osa sitä) on tärkeässä osassa. Miten yhteiskunta toimisi, jos ei siivottaisi.? Taudit, bakteerit niiden leviäminen- siivous on tärkeä osa tässäkin suhteessa. Roskat - jätehuolto. Entäpä sairaalat? Eli mitä tapahtuisi, jos yhteiskunnassa ei siivottaisi päivään, viikkoon, kuukauteen... Tätä olisi muuten hyvä tutkia ja tarkastella.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja teen kotisiivouksia. Työtä ainakin piisaa ja koska työllistän parit henkilöt ja teen tässä systeemissä kaiken muunkin, kuin itse suorittavan työn, niin työni kaiketi on aika monipuolista, palkitsevaa.
Se itse työ, eli siivoaminen on myös asia josta pidän. Olen oikeastaan melko perfektionisti ja rakastan koteja. Haittapuolia lähinnä on se, että aika usein loppuu kesken. Usein siis varsinkin kerta- ja muuttosiivouksissa tulee hiukan liian kiire ja onhan tämä mielettömän raskasta fyysisesti. Varsinkin silloin kun on isompi keikka tai täysi 8h pv asiaskohteissa. Mutta pidän fyysisestä työstä, tietää tehneensä sitä oikeaa työtä. !
Ja toden totta, on sillä tietty "terapeuttinen " vaikutus, kun puhdistaa pintaa puhtaaksi.Arvostus tähän työhön on asennekysymys. Asenteita tosiaankin olisi syytä tarkastella!
Yhteiskunnallisesti talouden kannalta yritys kuin yritys on tärkeässä roolissa omalla pienellä panoksellaan.
Sitten muutenkin koko kiinteistönhuoltoala (siivoaminen on osa sitä) on tärkeässä osassa. Miten yhteiskunta toimisi, jos ei siivottaisi.? Taudit, bakteerit niiden leviäminen- siivous on tärkeä osa tässäkin suhteessa. Roskat - jätehuolto. Entäpä sairaalat? Eli mitä tapahtuisi, jos yhteiskunnassa ei siivottaisi päivään, viikkoon, kuukauteen... Tätä olisi muuten hyvä tutkia ja tarkastella.
Olen itse harkinnut myös työn aloittamista ihan toiminimellä. Voitko kertoa miten mitoitat kohteet ja olisi kiva kuulla myös tuntiveloituksesta, jos voit kertoa. En itse tunne ketään, joka tätä itsenäisesti tekee ja olisi mukava kuulla, jos on jotain mikä olisi hyvä tietää.
Siivoan osa-aikaisena. Tykkään siitä että menee rutiinilla ja voi lähteä kun on valmista.
Mä kans tykkään tuosta et tulee liikuntaa ja että näkee heti oman työnsä jäljen. Myös se on kivaa, että välillä saa olla täysin omissa oloissaan. Mulla on monesti kuulokkeet korvilla kun oon yksin :)
Olen siivonnut ravintoloita, joku sanoisi räkälöitä. Vessat kauheassa kunnossa, mutta muuten ok, paitsi että aina kiire, mitoitukset tehty aina supersiivoojille, eikä aikaa vieviä yllätyksiä huomioida. Huono palkka. Etuna aamutyö ja yksintyöskentely.
Hissittömien talojen rappu- ja muiden tilojen siivouksessa tietysti kunto nousee, mutta en jaksaisi kokopäiväisesti. Jos kohteet suoraan taloyhtiöiltä eikä siivousfirman kautta, palkka kohtuullinen.
Muinoin olin yhdessä valtion viraston pikkukaupungin toimistossa siivoojana, 4/pv aamusta, työstä pidin ja palkka oli hyvä. Tuollaisen jos vielä saisi!
Olen samaa mieltä. Lisäksi se, että sairaalassa työskennellessä jokainen päivä on erilainen kun ympärillä sattuu ja tapahtuu.
Kivat työkaverit vielä päälle niin työ on kaikkea muuta kuin paskaduunia :)