Voinko välttää raskaana lihomisen?
Ylipainoa on tällä hetkellä 15 kiloa ja haluaisimme alkaa yrittämään vauvaa. Itsestäni tuntuu, että haluaisin normaaliin painoon ennen raskautta ettei kiloja olisi synnytyksen jälkeen ihan hirveitä määriä... Minkälaisia kokemuksia?
Kommentit (6)
sanotaan että näkee naamasta kun lakkaa saamasta niin se pitää kyllä erittäin hyvin paikkansa!
No siinä voi käydä ihan hyvin niin, että koko laihdutus ennen raskautta menee hukkaan, kun lihot kaiken takaisin korkoineen. Sinuna jättäisin ehkäisyn, lisäisin liikuntaa ja pyrkisin syömään terveellisesti ja jos paino putoaa, niin hyvä. Raskauden aikana ei tietenkään saa nälkää nähdä, mutta ihan hyvin voi ottaa tavoitteeksi sen, ettei paino nouse. Näin siis jos oikeasti olet 15 kg ylipainoinen eli 15 kg tulee silloin normaalipainon ylärajan päälle. Jos taas olet 15 kg "ylipainoinen" jostain "ihannepainosta", asia on toinen.
Joka tapauksessa on hulluutta lykätä elämäänsä. Raskaaksi tulemisessa voi kestää. Miksi jäisit odottelemaan yhtään mitään? Voit ihan heti alkaa toteuttaa kaikkia haaveitasi: terveellistä elämää ja perheen perustamista.
Ei raskaus lihota. Mulle tuli painoa lisää 16kg joista synnärille jäi 13! Eli "lihoin" huimat 3kg. Imetin 9kk ja kun lapsi oli vuoden ni olin 5kg laihempi kuin ennen raskautta. Nyt 6vuotta myöhemmin olen taas sen 8kg painavampi. Mut edelleen normipainoinen.
Mut. Raskaus ei lihota.
Ei raskauden aikana tule ylimääräisiä kiloja, jos raskaus on normaali ja voi vaikuttaa liikkumisen ja syömisen määrään. Minulla on muuten normaalit raskaudet, mutta liikkuminen erittäin vähäistä kropan pettämisen vuoksi. Siksi on pitänyt olla tarkkana syömisten suhteen, etenkin kun on vähän ekstrapainoa mukana. Laihduttaminen voi tosiaan auttaa raskaaksi tulemista, mutta painoaan voi hallita myös raskauden aikana. Tässä viimeisimmässä raskaudessa painoni nousi vain muutaman kilon, joten synnytyksen jälkeen oli paino itse asiassa vähän pienempi kuin ennen raskautta. Varsinaista laihduttamista ei suositella raskauden aikana, mutta jos on ylipainoa ja suunnittelee syömisensä hyvin, on ihan ok ja jopa suositeltavaa, ettei paino juurikaan muutu raskauden aikana. Mitään näännyttämistä tai rääkkiä ei kannata harjoittaa.
Raskauden jälkeen useimmilla on työsarkaa siinä, että saa kropan taas takaisin kuntoon. Siksi painolukemaa tärkeämpi asia on ruokavalio ja liikunnan määrä. Jos nyt laihduttaisit jollain soppadieetillä ja patukoilla ne 15 kiloa, niin ihan varmasti ne tulisivat korkojen kera takaisin ellei jo raskauden aikana, niin viimeistään pikkuvauvavaiheessa.
Laihduta ja sitten raskaus. Tai sitten raskaus, syöt terveellisesti ja liikut normaalisti niin painoa tulee maltilla. Pudotat sitten kaikki kilot vauvan jälkeen.
Raskaana ei sitten saa laihduttaa, turhia kiloja voi välttää elämällä terveellisesti.